Kast los van zijwand

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Kast los van zijwand

Bericht door stronk » ma 15 aug 2022 13:59

MariekeOudshoorn schreef:
ma 15 aug 2022 13:41
Meer ontwricht in de zin van? Aan de buitenkant zie je niks en lijkt de wand recht.
Omdat de wand los is van de zijwand maar ook het keukenblok en er is ruimte tussen onderkant kast en zijwand. Het kan zijn dat dat geheel is losgeschoten terwijl de zijwand nog in tact lijkt. Ik hoop werkelijk dat het mee valt.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kast los van zijwand

Bericht door janvijn » ma 15 aug 2022 14:51

Beste Marieke Oudshoorn,
Ook wij hebben dat probleem gehad met onze huidige caravan,- inmiddels alweer een poos geleden nl. in 2019.
Ik heb toen in reactie op een bericht van FritsVrijburg geplaatst op 18 Aug 2019 (Titel) "Zijwand trekt in de zomer krom" gereageerd met het onderstaande bericht.

Re: Zijwand trekt in zomer krom
Meld dit bericht Citeer
Bericht door janvijn » zo 18 aug 2019 20:20

Wij hebben ook zo’n probleem gehad maar dan met de hoge garderobekast die ineens nadat de caravan met de betreffende wand een middag in de zon had gestaan een halve centimeter was los gekomen van de sandwich constructie. Omdat ik meerdere aanpassing wilde doorvoeren m.b.t. het interieur is in overleg met de dealer afgesproken dat ik het zelf (met hulp van een bevriend interieurbedrijf) zou repareren, ondanks dat het onder garrantie afgewerkt zou worden.
De kastenwand is aan de zijwand vastgeschroefd op een aantal plaatsen waar in de fabriek metalen plaatjes in de sandwich constructie zijn aangebracht achter de triplex binnenplaat, daar draai je de parker(s) in vast. Het is niet te voorkomen dat de caravanwanden door bijv. felle zon onder spanning komen te staan en krom trekken. Als interieeurwanden, zoals bij jullie het geval is, al meerdere keren weer zijn vastgedraaid verliezen ze hun grip op dat plaatje en keert het probleem iedere keer terug.
Hoe heb ik het opgelost:
- De kastenwand losgeschroefd en een beetje opzij geduwd zodat de plaats waar deze de zijwand moet raken vrij toegankelijk werd.
- Met een magneet de ingewerkte plaatjes opgezocht en er zo ook achter gekomen dat deze plaatjes ongeveer 8 cm hoog waren.
-Met een ronnd staalborsteltje in een accu boormachine het vinyl over de volle hoogte op deze plek verwijderd, tot op het blanke triplex.
- Aan de buitenkant middels houten stempels de buitenwand onder spanning naar binnen gedrukt, stempels laten zitten.
- Een aluminium L profiel 15.30.3 over (bijna) de volle hoogte in de ruimte tussen de wand en de kastwand kunnen schuiven, toen het aluminium over de volle hoogte met lijmkit op de juiste plaats tegen de sandwich verbonden, en per ingewerkt metalen plaatje twee nieuwe schroefbevestigingen gemaakt.
- Daarna het kastpaneel (wat opzij geduwd was) terug op zijn plaats gezet (tegen de flens van het alum profiel) en middeels RVS boutjes met dit profiel verbonden, op de plaatsen waar de schroefverbindingen in de sandwicht zitten.
- hele nacht zo laten staan zodat de lijmkit uitgehard was, toen de spanning van de stempels eraf gehaald en het e.e.a. weer afgemonteerd watt ik eerder had verwijderd om meer plek te hebben.

Heeft inmiddels al weer enkele reizen doorstaan zonder probleem, heeft ook geen storende verandering in het aanzien tot gevolg omdat het grootste deel van de reparatie in de garderobekast heeft plaatsgevonden en zelfs daar niet zichtbaar is door een schuime aftimmering die daar was aangebracht voor de bekabeling van de elektra installatie.

Ik heb een foto bijgevoegd van de schade en een van het eindresultaat
Als je meer info wil dan laat het maar even weten, mogelijk kan ik je helpen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Bovenstaand bericht was mijn reactie destijds naar Frits Vrijburg,- Als je dat bericht opzoekt zie je ook de foto's die ik had bijgevoegd,- ik denk dat dit voor jullie ook de oplossing zou zijn. Ik wil dringend adviseren om geen lijmverbinding te maken tussen kastenwand en zijwand caravan. Met alle respect voor het bericht van "ronk" ,- maar als dit een oplossing zou zijn werd dat wel in de fabriek al zo gedaan. Ook ik heb geen lijmverbinding gemaakt tussen het kastpaneel en het (wel gelijmde) aluminium profiel maar een verbinding middels boutjes.
Je schrijft in een latere reactie dat de buitenwand vlak lijkt te zijn. Ik zou dit eens nakijken met behulp van een rechte rijlat.- bij ons bleek dat er een bolling in de wand zat van 17 mm. Ik denk dat de oorzaak ook meer gezocht moet worden in het bol gaan staan van de caravanwand,- dan rijden over een slecht wegdek,- ook de gemaakte opmerking over torderen van een caravan opbouw lijkt mij niet van toepassing bij een enkel-as caravan.
Als je meer details wil hebben van mijn reparatie,- schrijf me dan een PB bericht en ik stuur je dan het e.e.a. op.

Wat in reacties geopperd wordt om de schroeven stelselmatig weer vast te draaien zou je in eerste instantie kunnen proberen,- echter ik zou dan de schroeven vervangen door één maat dikkere,- maar geen langere schroeven gebruiken !!!
met vriendelijke groet
Jan Vijn

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kast los van zijwand

Bericht door janvijn » ma 15 aug 2022 14:54

Heb geen idee waarom het berichtje van Stronk is meegenomen in mijn bericht ??
mvg. Jan Vijn

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Kast los van zijwand

Bericht door wim » ma 15 aug 2022 16:39

Ik heb een idee dat er meer aan de hand is.
Je hebt op een zeer slechte weg gereden, alleen daardoor gaat een keukenkastje niet los.
Je schrijft dat je de buitenwand naar binnen kan drukken, dat is niet normaal.
Ik zou eens voor de zekerheid kijken of de zijwand nog wel vast zit aan de vloer.
Mocht deze ook deels los zit, kijk dan of er geen scheuren in het chassis zitten.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Kast los van zijwand

Bericht door Robertolini » ma 15 aug 2022 17:34

Ik zou zeggen ga naar een dealer en laat die het voor je oplossen. Heb je ook nog garantie.
Je vraagt een advies en dat snap ik, maar je krijgt zoveel uiteenlopende adviezen…🤭..
En of je daar nu veel wijzer van wordt…
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kast los van zijwand

Bericht door eurotrotter » ma 15 aug 2022 21:06

[re.gif]

DE caravan is 20 jaar oud ,een dealer ziet je graag komen met dit soort reparaties.
Het werkplaats tarief is zo iets van € 75,00 per uur.
Beter zelf repareren met de tips die hier zijn genoemd.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 15 aug 2022 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Kast los van zijwand

Bericht door mrbullmastiff » ma 15 aug 2022 22:36

ik zou eerst maar eens controleren of de zijwand niet los is gekomen, hier lijkt wat meer aan de hand.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

MariekeOudshoorn
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 14 aug 2022 09:42

Re: Kast los van zijwand

Bericht door MariekeOudshoorn » di 16 aug 2022 09:41

Chris schreef:
ma 15 aug 2022 13:55
Ook ik denk dat hier meer aan de hand is dan een los schroefje.
Is het mogelijk om een foto van verderaf te plaatsen, dan is er meer overzicht van het geheel.

En een oorzaak... de weg kwaliteit kan er zeker aan bijgedragen hebben, maar ook de banden.
Dit is een wat oudere caravan, zal dus zeker nieuwere banden hebben.
Maar is de bandenspanning niet veel te hoog?
Da krijgt de opbouw harde klappen..... hard genoeg voor b.v. deze schade.
Bijlagen
20220816_092637.jpg
20220816_092546.jpg
20220816_092514.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kast los van zijwand

Bericht door Chris » di 16 aug 2022 09:43

Ik vrees dat dit niet alleen een los schroefje is maar een meer structureel opbouw probleem..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MariekeOudshoorn
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 14 aug 2022 09:42

Re: Kast los van zijwand

Bericht door MariekeOudshoorn » di 16 aug 2022 09:57

janvijn schreef:
ma 15 aug 2022 14:51
Beste Marieke Oudshoorn,
Ook wij hebben dat probleem gehad met onze huidige caravan,- inmiddels alweer een poos geleden nl. in 2019.
Ik heb toen in reactie op een bericht van FritsVrijburg geplaatst op 18 Aug 2019 (Titel) "Zijwand trekt in de zomer krom" gereageerd met het onderstaande bericht.

Re: Zijwand trekt in zomer krom
Meld dit bericht Citeer
Bericht door janvijn » zo 18 aug 2019 20:20

Wij hebben ook zo’n probleem gehad maar dan met de hoge garderobekast die ineens nadat de caravan met de betreffende wand een middag in de zon had gestaan een halve centimeter was los gekomen van de sandwich constructie. Omdat ik meerdere aanpassing wilde doorvoeren m.b.t. het interieur is in overleg met de dealer afgesproken dat ik het zelf (met hulp van een bevriend interieurbedrijf) zou repareren, ondanks dat het onder garrantie afgewerkt zou worden.
De kastenwand is aan de zijwand vastgeschroefd op een aantal plaatsen waar in de fabriek metalen plaatjes in de sandwich constructie zijn aangebracht achter de triplex binnenplaat, daar draai je de parker(s) in vast. Het is niet te voorkomen dat de caravanwanden door bijv. felle zon onder spanning komen te staan en krom trekken. Als interieeurwanden, zoals bij jullie het geval is, al meerdere keren weer zijn vastgedraaid verliezen ze hun grip op dat plaatje en keert het probleem iedere keer terug.
Hoe heb ik het opgelost:
- De kastenwand losgeschroefd en een beetje opzij geduwd zodat de plaats waar deze de zijwand moet raken vrij toegankelijk werd.
- Met een magneet de ingewerkte plaatjes opgezocht en er zo ook achter gekomen dat deze plaatjes ongeveer 8 cm hoog waren.
-Met een ronnd staalborsteltje in een accu boormachine het vinyl over de volle hoogte op deze plek verwijderd, tot op het blanke triplex.
- Aan de buitenkant middels houten stempels de buitenwand onder spanning naar binnen gedrukt, stempels laten zitten.
- Een aluminium L profiel 15.30.3 over (bijna) de volle hoogte in de ruimte tussen de wand en de kastwand kunnen schuiven, toen het aluminium over de volle hoogte met lijmkit op de juiste plaats tegen de sandwich verbonden, en per ingewerkt metalen plaatje twee nieuwe schroefbevestigingen gemaakt.
- Daarna het kastpaneel (wat opzij geduwd was) terug op zijn plaats gezet (tegen de flens van het alum profiel) en middeels RVS boutjes met dit profiel verbonden, op de plaatsen waar de schroefverbindingen in de sandwicht zitten.
- hele nacht zo laten staan zodat de lijmkit uitgehard was, toen de spanning van de stempels eraf gehaald en het e.e.a. weer afgemonteerd watt ik eerder had verwijderd om meer plek te hebben.

Heeft inmiddels al weer enkele reizen doorstaan zonder probleem, heeft ook geen storende verandering in het aanzien tot gevolg omdat het grootste deel van de reparatie in de garderobekast heeft plaatsgevonden en zelfs daar niet zichtbaar is door een schuime aftimmering die daar was aangebracht voor de bekabeling van de elektra installatie.

Ik heb een foto bijgevoegd van de schade en een van het eindresultaat
Als je meer info wil dan laat het maar even weten, mogelijk kan ik je helpen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Bovenstaand bericht was mijn reactie destijds naar Frits Vrijburg,- Als je dat bericht opzoekt zie je ook de foto's die ik had bijgevoegd,- ik denk dat dit voor jullie ook de oplossing zou zijn. Ik wil dringend adviseren om geen lijmverbinding te maken tussen kastenwand en zijwand caravan. Met alle respect voor het bericht van "ronk" ,- maar als dit een oplossing zou zijn werd dat wel in de fabriek al zo gedaan. Ook ik heb geen lijmverbinding gemaakt tussen het kastpaneel en het (wel gelijmde) aluminium profiel maar een verbinding middels boutjes.
Je schrijft in een latere reactie dat de buitenwand vlak lijkt te zijn. Ik zou dit eens nakijken met behulp van een rechte rijlat.- bij ons bleek dat er een bolling in de wand zat van 17 mm. Ik denk dat de oorzaak ook meer gezocht moet worden in het bol gaan staan van de caravanwand,- dan rijden over een slecht wegdek,- ook de gemaakte opmerking over torderen van een caravan opbouw lijkt mij niet van toepassing bij een enkel-as caravan.
Als je meer details wil hebben van mijn reparatie,- schrijf me dan een PB bericht en ik stuur je dan het e.e.a. op.

Wat in reacties geopperd wordt om de schroeven stelselmatig weer vast te draaien zou je in eerste instantie kunnen proberen,- echter ik zou dan de schroeven vervangen door één maat dikkere,- maar geen langere schroeven gebruiken !!!
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Als ik je foto's bekijk dan lijkt het om hetzelfde probleem te gaan. We gaan met je tips aan de slag.

De zijwand laten we even controleren. De caravan staat in opslag bij een dealer. Ieder jaar krijgt de caravan een vochtmeting en om de twee jaar een keuring. Dit jaar is het weer tijd voor de keuring. Wanneer de dealer alles weer vast gaat zitten gaat hij de buitenkant verwijderen want een enorme kostenpost met zich mee gaat brengen. Zoals eerder gezegd is de caravan 20 jaar oud dus dit is het niet meer waard.

MariekeOudshoorn
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 14 aug 2022 09:42

Re: Kast los van zijwand

Bericht door MariekeOudshoorn » di 16 aug 2022 09:58

MariekeOudshoorn schreef:
di 16 aug 2022 09:41
Chris schreef:
ma 15 aug 2022 13:55
Ook ik denk dat hier meer aan de hand is dan een los schroefje.
Is het mogelijk om een foto van verderaf te plaatsen, dan is er meer overzicht van het geheel.

En een oorzaak... de weg kwaliteit kan er zeker aan bijgedragen hebben, maar ook de banden.
Dit is een wat oudere caravan, zal dus zeker nieuwere banden hebben.
Maar is de bandenspanning niet veel te hoog?
Da krijgt de opbouw harde klappen..... hard genoeg voor b.v. deze schade.
Bijlagen
20220816_092817.jpg
20220816_092810.jpg

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Kast los van zijwand

Bericht door WanFie » di 16 aug 2022 10:06

Bij onze Dethleffs 495 uit 2000 had ik ook problemen met het loslaten van schroeven. Elke vakantie moest ik die nalopen. En altijd zat er weer ergens anders wat los. Met de latere caravan, nooit problemen gehad (Wilk, LMC 2009 en LMC 2016).

Er zitten bij de Dethleffs inderdaad stalen plaatjes in de wanden gelijmd. Dat was toen nog een redelijk nieuwe techniek. Het zou kunnen, dat de toen gebruikte schroeven minder geschikt waren voor dat doel. Ik heb het indertijd opgelost door er dikkere spaanplaatschroeven in te draaien. Die bleven wél goed zitten.

Bij een caravan is het interieur onderdeel van de constructie. Vooral de toiletruimte en de keuken zorgen voor stabiliteit. De zijwand is overigens niet stijf. de zijplaat is in twee stukken opgedeeld. Met daartussen een horizontale felsnaad.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Kast los van zijwand

Bericht door Frank Volvo » di 16 aug 2022 14:10

Is de caravan voorzien van rubber torsie vering ? Dan loont het zich om te checken of deze nog voldoende veert of dat mogelijk de rubberen veerelementen versleten zijn. Dat zou na 20 jaar zo maar kunnen en dan heb je niet zo’n heel slechte weg nodig om de boel los te laten trillen.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Kast los van zijwand

Bericht door WanFie » di 16 aug 2022 14:19

[re.gif]

Onze 2000 Dethleffs was 2 jaar oud toen we hem kochten. Ik kon toen gelijk aan het schroeven.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kast los van zijwand

Bericht door Ron » di 16 aug 2022 14:22

[re.gif]
En ik heb hem nieuw gekocht in 1999.
Ook ik moest steeds schroeven.
Ook wat dikkere schroeven er in gezet.
Pas met de lijm bleef alles op zijn plek staan.
Vandaar mijn tip met de lijm.
Ervarings deskundige zullen we maar zeggen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kast los van zijwand

Bericht door Ab » di 16 aug 2022 19:00

Frank Volvo schreef:
di 16 aug 2022 14:10
Is de caravan voorzien van rubber torsie vering ? Dan loont het zich om te checken of deze nog voldoende veert of dat mogelijk de rubberen veerelementen versleten zijn. Dat zou na 20 jaar zo maar kunnen en dan heb je niet zo’n heel slechte weg nodig om de boel los te laten trillen.

Groet Frank
Rubber torsievering veert ook bijna niks als het splinternieuw is.
Het kan wel uitveren, maar inveren niet meer bij volle belasting.
Platter als plat kunnen die rubbers niet.
De meeste vering komt uit de banden.
Probeer maar eens..met 3 of 4 man aan 1 kant van de caravan zitten of hangen, en meten hoever het wiel inveert in de wielkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kast los van zijwand

Bericht door WillyL » di 16 aug 2022 22:23

Even te laat, het kalf is verdronken, maar ik kijk meestal ook ( ver ) vooruit tijdens het rijden om putten in het wegdek te ontwaren en poog dan uit hun buurt te blijven. Vooral in ons Walenland is dat nuttig.
Het kan soms wat overkomen als slingerig rijden.
En zijn er echt veel putten (het stuk snelweg langs Mons en de weg Chareloi-Philippeville zijn notoir) dan minder ik snelheid.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

MariekeOudshoorn
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 14 aug 2022 09:42

Re: Kast los van zijwand

Bericht door MariekeOudshoorn » wo 17 aug 2022 09:38

Caravan is naar de opslag gegaan. We hebben even gewacht met het repareren om eerst uit te zoeken of er niet iets anders aan de hand is. De caravan krijgt in de winter een keuring en gaat dan op de brug. Ze gaan dan uitzoeken of er nog meer aan de hand is wat eerst moet worden opgelost. Mocht dit niet het geval zijn dan gaan we dit probleem zelf proberen op te lossen. Wij hebben genoeg tips van jullie gekregen.

Bedankt allemaal!

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”