Onze Knaus in de verkoop?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gesloten
Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » za 13 aug 2022 15:12

Zoals sommige van jullie weten, hebben wij twee combi’s, onze Volvo Amazon met de BIOD en de Volvo V70 met de Knaus

Afgelopen HePi hebben we een kleine twee weken rond getrokken met de Amazon en de BIOD in Zweden, dit is ons meer dan prima bevallen. We hebben er nu net een vakantie van 3 weken met de Knaus en de V70 opzitten. Ook weer in Zweden en dit is ons ook prima bevallen, de luxe, het comfort en het gemak maar we misten toch wat…….Wij vinden het toch wel ontzettend leuk met dat oude spul. Voor volgend jaar dan ook besloten om de vakantie er op uit te trekken (wederom naar Zweden) met de Amazon en de BIOD, de Knaus blijft dus een jaartje ongebruikt in de stalling staan.

Vanmorgen de Knaus weggebracht voor zijn vochtmeting en een onderhoudsbeurt naar de dealer, en ons dilemma voor gelegd, moeten we de Knaus verkopen of houden. Kosten zijn sowieso gemiddeld € 1.000,- per jaar aan stalling, onderhoud en verzekering. Dealer wil de caravan zonder problemen inkopen voor een redelijk bod. Ze wachten nog een weekje met het inplannen van de beurt e.d. en afgesproken dat we deze week gaan bedenken wat we gaan doen.

Mijn vrouw is er al uit, wat haar betreft gaat de Knaus weg, ik twijfel nog, weg is weg en je als weer wat anders wil, zul je er vaak weer duur aan moeten.

Wat is wijsheid.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door doubleyou » za 13 aug 2022 15:30

Natuurlijk is het leuk spul zo’n Biod! En ik snap de charme van een oldtimer caravan. Het is geen gekke optie om de Knaus een jaar te houden en te kijken of het bevalt om alle trips met de Biod te doen. Als de extra kosten geen probleem zijn zou ik dat toch overwegen. Verkopen en over een jaar toch weer een andere terug kopen omdat het comfort van de Knaus toch wordt gemist is duurder :).

Je zou ook voor een tussenweg kunnen gaan: alletwee de caravans eruit en een Iets ruimere Biod zoeken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

workel

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door workel » za 13 aug 2022 15:31

Tja blijft lastige keuze.
Retro combi is natuurlijk gaaf als dat bevalt prima.

Ik zette de Knaus eens op marktplaats om het animo te peilen. Denk dat die zo verkocht is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Chris » za 13 aug 2022 15:34

De Biod en de Amazon kennende ...snap ik je helemaal....schatjes beide.
Toevallig zelf ook een V70 en bijna dezelfde Knaus....dan kan ik het me weer niet voorstellen.
Je staat in spagaat Edwin...en goed ook... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door PD » za 13 aug 2022 15:51

Als ik het zo lees, zou ik de Knaus direct verkopen, de markt is ernaar 👍

Edit: het gaat anders waarschijnlijk tenminste 2 jaar duren voordat je de Knaus weer gaat gebruiken of ongebruikt te koop zet… zonde van de kosten en afschrijving.
Laatst gewijzigd door PD op za 13 aug 2022 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Ab » za 13 aug 2022 15:52

Tja..een Knaus is een Knaus. Niks mis mee hoor.
Een Biod is echter een icoon.
Nooit wegdoen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door yarrah » za 13 aug 2022 16:28

Dit moet je zelf beslissen. Maar wij hebben een paar maanden geleden onze mooie “off road T@b” ingeruild voor meer ruimte en comfort. De reden was slecht weer nu hebben we maar een dag slecht weer gehad in de UK dat terzijde😀. Maar we hebben zeker vele dagen slecht weer gehad in andere landen en de uk. Als we vaak naar het zuiden zouden gaan dan hadden we nooit de T@b in geruild dan is het deze perfect. Na 4 weken op stap met de Sprite hebben we nooit meer aan de t@b gedacht. Wat een treffer is deze caravan. We hebben ook een hele hoge inruil gekregen. We hebben er net zoveel voor gekregen waar we hem in 2014 voor hebben gekocht. De dealer was hem in twee weken alweer kwijt.. de markt is inderdaad een beetje gek.🫣
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » za 13 aug 2022 17:19

Dank voor alle wijsheden!

- Met de Amazon en BIOD hebben we al verschillende tripjes gemaakt, weekendjes maar ook langer. Slecht weer hebben we ook meegemaakt, gaat ook prima. Toilet missen we ook niet, in nood kan het ook in een emmer mrgreen.gif

- BIOD gaat niet verkocht worden, en een andere BIOD zou een Expert moeten worden (een beetje langer dan de Extase) maar daar zijn er maar 37 van gemaakt en gaan voor gouden prijzen van de hand.

- @PD is ook mijn denkwijze, als ik over twee jaar de caravan voor het zelfde bedrag verkoop dat wat me nu wordt geboden, ben ik 2 jaar aan kosten verder. (Stalling en verzekering).

Als ik terug denk aan de vakanties met de Knaus denk ik aan wat ik allemaal heb gezien, als ik terug denk aan de keren dat we met de BIOD op stap zijn geweest denk ik terug aan wat we allemaal (voor gekkigheid) hebben beleefd.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door doubleyou » za 13 aug 2022 17:34

Dan heb je volgens mij zelf het antwoord al gegeven :). En heb je eigenlijk gewoon besloten dat de Knaus in de verkoop gaat. Je bent alleen nog op zoek naar tegenargumenten die je zelf nog niet gevonden had scratch.gif knipoog.gif .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » za 13 aug 2022 17:45

[re.gif]
Je hebt helemaal gelijk, spookt al langer door mijn hoofd. Ik vraag niet voor niets de dealer naar een inkoopprijs. Maar ik wil wel een weloverwogen beslissing nemen en op dit forum komen soms verrassende invalshoeken.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door deusjevo » za 13 aug 2022 18:53

Weg met die Knaus als jullie hart bij het andere spul ligt. thumbup.gif

De markt is nu meer dan prima voor jullie Knaus van 6 jaar oud, persoonlijk zou ik hem hem particulier verkopen maar weet niet of je daar op zit te wachten
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Morgoth » za 13 aug 2022 19:22

Wat is luxe en comfort? Wat maakt het dat de Knaus luxer is? Mooiere aankleding? Grotere koelkast? Zijn dat nou echt dingen die je absoluut niet missen kunt?
Wij hebben ook een oude caravan. Wij vinden het leuk om ons eigen stempel op een caravan te zetten en geven er niks om dat het nieuw en gelikt moet zijn. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik zou persoonlijk meteen die Knaus een zwieper geven.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Diny » za 13 aug 2022 20:19

Geen idee hou jong jullie zijn.
Maar met het klimmen der jaren kan wat meer ruimte heel prettig zijn.
Een vast toilet is dan heel fijn en als je nu het eetgedeelde om moet bouwen tot bed dan kan een vast bed (of bedden) nodig zijn.
Ik zou de luxe in de Knaus afwegen tegen het gebrek eraan bij de Biod. Dit alleen als je zo langzamerhand tot de 60 minners gaat horen.

En uiteraard spelen de financiën een rol. Wat de markt doet over een jaar of 2 is koffiedik kijken.

Succes met de beslissing thumbup.gif

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » za 13 aug 2022 21:07

[re.gif]

Dit is nou net wat de twijfel in stand houd.

We zijn beide 51, dus die 60 duurt nog even knipoog.gif en gelukkig nog redelijk fit. De BIOD hebben we overgnomen van mensen die toen in de 70 waren, en die waren er het jaar daarvoor nog mee weg geweest, dus dat hoeft geen belemmering te zijn.

Die twee weken met HePi was voor ons ook echt de try-out om te kijken hoe het ontbreken van het comfort van de Knaus ons ging bevallen. Dit viel ons reuze mee. De ombouw van bed naar zithoek is een kwestie van het opdekmatras oprollen tot een rol op de kopse kant, kussens opschuiven en de tafelpoot uitklappen en inhangen. We zatten met HePi er met 5 volwassenen in te borrelen, ruimte is prima.

Het gemis van een toilet en koelkast hebben we aan gedacht, koelkast lossen we nu op met een koelbox en het toilet is tot nu toe altijd nog zonder gelukt. Een optie in de toekomst zou kunnen zijn dat de kachel plaats gaat maken voor een porta potti, zijn meer die het zo hebben opgelost. Kachel wordt niet gebruikt, hebben een prima elektrisch alternatief.

Maar wat Deus terecht zegt, ons hart ligt bij die oude rommel, en minder bij het moderne spul, dit geld zowel voor de auto al de caravan.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Kipke98 » zo 14 aug 2022 07:22

Tot vorig jaar met Amazon, 145 en de laatste jaren met een 940 de vakanties gevierd. Waarvan 25 jaar met een SMV.
Vooral de jaren met de Amazon en SMV waren qua emoties de mooiste belevenissen.
De Amazon leeft.
Nu inmiddels met Kip Kompakt en Kia Niro naar Italië, de Drôme en nu Denemarken/Zweden geweest. De 'identiteit' proberen we te verhogen met een katoenen luifel van Atomatent.

Geen duimen of aanspraak onderweg, maar wel zeer comfortabel op reis. Zelfs de gereedschapskist gaat niet meer mee.

De Amazon is in prima staat maar moet wel werken met een caravan erachter.
De technische staat van de SMV werd voor grote ritten te slecht.

De keuze tussen de Knaus en een in prima staat verkerende Biod ... Dag Knaus.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Afbeelding

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » di 16 aug 2022 19:02

[re.gif]

Dat is het, het is zo’n avontuur om het oude spul onderweg te zijn. Je tovert bij zoveel mensen een glimlach op het gezicht, mooi om te zien.
Onze Amazon is ook in prima staat, maar zo makkelijk als de V70 met de 1700 kg zware Knaus speelde, zo hard moet de Amazon werken bij een heuveltje. Terug naar 3 om boven te komen heeft ook wel weer wat.

De Knaus is een prachtige caravan, ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier aan gaat beleven als wij dat hebben gedaan, want wij hebben besloten om de knoop door te hakken en de caravan te verkopen.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Kipke98 » di 16 aug 2022 22:07

Zelfs van de Franse gendarmerie als we te hard naar beneden gingen voor het broodnodige aanloopje om boven te komen.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » za 27 aug 2022 13:05

De Knaus is ingeleverd en overschreven.

topic kan op slot.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Chris » za 27 aug 2022 13:10

Verkocht Edwin???
Tevreden met de verkoop??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door E.T. » za 27 aug 2022 13:23

Ja en nee, het is wel dubbel.

Het was een fijne caravan, maar om die nu tot juli 2024 werkloos te laten staan is een beetje zonde. Gaan kijken hoe we er in het voorjaar 2024 instaan, wellicht dat we dan weer gaan voor een vervanger voor de Knaus. Deal die we gesloten hebben is prima, ze hadden al verschillende belangstellenden, die caravan is zo waarschijnlijk zo weer weg. Kan de volgende er plezier aan beleven.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Chris » za 27 aug 2022 13:38

Snap ik... spagaat gevoel.... schreef ik al

Lets see in 2024 thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Onze Knaus in de verkoop?

Bericht door Hobby Linka » zo 28 aug 2022 12:47

Op verzoek van TS op slot.
slot-erop.jpg
slot-erop.jpg (3.84 KiB) 2099 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gesloten

Terug naar “Algemeen”