Problemen met Truma SX

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » ma 16 jan 2023 14:59

Effe terugkomend op die "Magnetische" batterijen...

In mijn opinie heb je dan een inferieur product gemaakt.
Echt, simpeler kan ik het niet maken.
Elk electronisch "ding" wat door AA of AAA cellen wordt gevoed moet goed werken met willekeurige AA of AAA cellen.
Of ze nou van merk A of van C of een onbekend merk.... dat mag geen verschil maken.
Doet het dat wel is het imo een hele dikke tekortkoming in het ontwerp...

Zou hetzelfde zijn als je alleen maar Shell kan tanken met je auto omdat ie het anders niet doet...
Dan wil je snel van die auto af hoor.. scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 16 jan 2023 16:41

Het zou kunnen dat oplaadbare batterijen problemen geven door de lagere spanning van die batterijen

Heb me eigenlijk nooit bezig gehouden met het materiaal waarvan batterijen worden gemaakt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door WillyL » ma 16 jan 2023 17:55

Hadden we hier te maken met oplaadbare batterijen, nee toch? En dan nog, die leveren 1.2v. Zelfs dat zou nog voldoende moeten zijn. Zeker wanneer ze pas opgeladen zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Paul Vingerhoets » di 17 jan 2023 07:28

Kan het verschil in soort behuizing misschien afhankelijk zijn van het type batterij dus wel of niet oplaadbaar ?

Nooit naar gekeken/getest
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door WillyL » di 17 jan 2023 10:48

Zou het kunnen dat ijzeren batterijbehuizing wat helpt met extra zendcapaciteit? Weerkaatsing van de golven in een richting of gewoon (virtueel/onrechtstreeks) verlengen van de antenne of extra 'grondmassa' zodat de kleine ingebouwde antenne beter werkt?
Zendamateurs, wat denken jullie?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door iemand » di 17 jan 2023 12:53

Nee, eerder het tegendeel.
Maar daarom zit er ruimte tussen Antenne (meestal bovenin de AB) en de batterij (onderin de AB)
Ter info: ook je hand (zit water in) beïnvloed.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » ma 3 apr 2023 20:29

En vandaag (3 april 2023) was het zover. Er waren al een paar maal afspraken verzet maar nu waren we aan de beurt. Kreeg afgelopen weekend bericht dat de monteur zou langskomen om een andere systeemkast van PowrMover aan de Truma SX te koppelen. Die is namelijk (als enige heb ik begrepen) voorzien van een externe antenne die naar buiten gebracht kan worden en zo de werking van de kooi van Faraday omzeilt. De monteur heeft eerst de nieuwe systeemkast gemonteerd met gebruikmaking van verloopstekkers voor de aansluitingen voor de motoren en vervolgens reed het stel, zonder problemen, van de oprit af. Dit ondanks een weerstation wat nog steeds ingeschakeld stond en de nabijheid van een zendmast van 30 meter hoog op 100 meter afstand. Daarop is de systeemkast van Truma verwijderd en is de nieuwe kast van Powr Mover gemonteerd. De afstandsbediening van de Powr Mover is wel weer even wennen maar oefening baart kunst en dat gaan we de komende weken weer doen. In ieder geval rijdt het spul weer naar behoren met dank aan de leverancier die 1 jaar na de datum van aanschaf nog even langs is geweest in Vlissingen om de zaak op te lossen. Ze bestaan nog mensen die service leveren. We mogen geen reclame maken maar mensen die de naam van de zaak willen weten kunnen een pb sturen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » ma 3 apr 2023 21:52

Je hebt nu die Blauwe systeemkast...
Deze?? ( let niet op de zooi er omheen..)
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » wo 5 apr 2023 19:34

Hoi Chris,

Heb een systeemkast van PowrMover (dat staat er ook op) maar die is zwart. Mijn mover wordt met de hand op de wielen gezet en ik denk dat de blauwe kast voor een volautomaat is. Het systeem werkt perfect en zonder storingen. De monteur was de hele week en-route en moest nog 5 movers monteren. Mijn handleiding had hij niet bij zich en die zou nagestuurd worden. Er zijn dus nog een paar open eindjes maar de mover werkt in ieder geval.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » wo 5 apr 2023 21:15

Deze kast is voor zowel de manual als de auto versie.
Mijn Powrmover is manual.

Zwart...
Ik duik eens op de site van Powrmovers...effe gluren... wat nieuws??
https://www.powrtouch.com/
Gevonden...
Lijkt een vernieuwde van mijn model..
https://www.powrtouch.com/product/cdfmd ... h-handset/
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » do 6 apr 2023 19:13

Hoi Chris,

Bedankt voor je input. Heb inderdaad een Powertouch systeemkast. Nu nog even zien of we de handleiding binnenkrijgen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Hans 555 » vr 7 apr 2023 06:51

Omdat onder onze nieuwe hut ook een Truma SX zal worden gemonteerd heb ik dit hele draadje eens gelezen. Ben nu toch erg aan het twijfelen om de Truma te laten voor wat die is en een ander merk te kiezen. Ik wil absoluut geen volautomaat dus welke mover moet het dan worden? Voordeel voor ons is dat ik nog kan veranderen van mover.
Voor zover ik weet en kan zien staan er in onze directe omgeving geen zendmasten of andere masten.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chrisje113 » vr 7 apr 2023 07:20

[re.gif]
Er zijn altijd zoals ze worden genoemd maandag ochtend producten, er zijn ook een hoop gebruikers welke geen problemen hebben met de mover. Ik zie deze mover steeds meer op de campings en er worden er dus nog steeds veel van verkocht.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2023 07:32

Overweeg wellicht het merk Enduro. Nederlands fabrikaat. Onderdelen zijn een stuk goedkoper bij eventuele vervanging dan bij Truma het geval is. Ik heb mijn werkplaats factuur hier gedeeld ("Zen and the art of Kip maintenance"). En vraag aan Ts welk bedrijf hem zo goed heeft geholpen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2011
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Hans 555 » vr 7 apr 2023 08:28

[re.gif]
1 halfautomaat die niet aan mijn eisen voldoet en de rest zijn volautomaten die ik niet wil.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2023 08:31

Dat kan. Maar laat je niet van de wijs brengen door negatieve berichten over Truma. Volgens mij prima spul.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door iemand » vr 7 apr 2023 09:05

Tja, we weten niet WAT er met de stuurkast aan de hand was.
Er is vast een technische oorzaak. scratch.gif

Zou mooi geweest zijn als er wat foto's van de binnenkant waren gemaakt.
En van de revisie sticker/markering.

Dan hadden we eea kunne vergeljken met andere kasten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Bartjebart » vr 7 apr 2023 09:40

Waarom zo'n aversie tegen een volautomaat?

En Reich Easydrivers? De basic of active?
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2023 09:44

Ach moet iedereen zelf toch weten. Ik ga even sarren: Een mover is uitermate simpel, en jouw auto stikt van de complexiteit - ontzeg je niet het genoegen van een volautomaat. Of een leveler.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18925
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Hobby Linka » vr 7 apr 2023 09:52

dieseltijger schreef:
vr 7 apr 2023 08:31
Dat kan. Maar laat je niet van de wijs brengen door negatieve berichten over Truma. Volgens mij prima spul.
Ik heb inmiddels al weer 8 jaar een Truma volautomaat, overgenomen van een forumlid. Dus al ouder dan ik hem heb. Tot op heden probleemloos mee kunen moveren. Slechts een keer de accu moeten vervangen, en die was ook niet nieuw toe ik deze overnam.

Dus mocht ik ooit nog een andere caravan nemen, komt er gewoon weer een Truma volautonmaar onder.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door dieseltijger » vr 7 apr 2023 10:00

Je kent het wel he...echtgenotes..."Wat moet je met zo'n ding". Zij is helemaal om. Nou, als dat geen argument is....

En TRuma heeft gewoon het grootste marktaandeel. Hoor je ook veel gepiep.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 7 apr 2023 10:13

[re.gif]

Ja dat hoor ik ook, wat moet je met een mover, je zet hem altijd zo met de auto op de plek ongeveer..

Nou heb er nu 1 onder half automaat maar is toch wel gemakkelijk om hem precies op de plek te zetten en hoe eenvoudig op de keg om waterpas te krijgen

Nu eronder de quattro titanium met victron 20 ah accu montage zelf gedaan, zat er met een half uurtje onder. Bekabeling duurde ietsje langer maar stelt eigenlijk ook weinig voor.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chrisje113 » vr 7 apr 2023 10:22

[re.gif] [re.gif]
Bij ons was het net andersom mijn vrouw wilde deze en ik was nog tegen de mover. Nu we hem hebben ben ik wel om en weet nu wat ik gemist heb.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18925
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Hobby Linka » vr 7 apr 2023 11:29

dieseltijger schreef:
vr 7 apr 2023 07:32
Overweeg wellicht het merk Enduro. Nederlands fabrikaat. Onderdelen zijn een stuk goedkoper bij eventuele vervanging dan bij Truma het geval is. Ik heb mijn werkplaats factuur hier gedeeld ("Zen and the art of Kip maintenance"). En vraag aan Ts welk bedrijf hem zo goed heeft geholpen.
Ik denk dat er maar weinig "slechte" movers zijn. Wat veel belangrijker is, past de mover wel bij je caravan. Vorig jaar nog bij een mede forumlid gezien dat de mover tijdens het rijden op een levelblok begon te slippen. Dat kwam omdat de mover niet strakker tegen de band aan kon worden geplaatst. Tja, wat heb je er dan aan. Misschien was een ander merk wel goed te plaatsen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

bakker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 24 okt 2014 15:59

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door bakker » di 13 jun 2023 16:32

Goeiedag, ik wil bij deze ook melden dat onze 4 jaar geleden nieuw geplaatste Truma mover SX al die tijd uitval problemen heeft.
Diverse malen terug naar caravan bedrijf, nieuw afstandbediening- accu is 100% geladen- uitgelezen enz. enz.
Probleem : tijdens kort manoeuvreren valt mover ( met hoorbare piep geluidjes ) UIT !
Na uitschakelen Afstandbediening en weer opnieuw INSCHAKELEN kun je weer even kort manoeuvreren.
Het is geen ramp om steeds AB uit en weer aan te zetten om verder te gaan , maar het is gewoon niet zoals je van kostbare mover zou mogen verwachten, geen goede reclame voor Truma / Gimeg, zeker wanneer ik op dit forum lees van dezelfde problemen, en ……. voor ons nu nog steeds niet opgelost !

Plaats reactie

Terug naar “Movers”