Problemen met Truma SX

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » do 3 nov 2022 11:12

Het verhaal met het weerstation is mij bekend. Zelf heb ik mijn weerstation uit moeten zetten omdat dat inderdaad stoorde. Heb eerst om de antenne een aluminium pijpje gezet maar dat hielp niet voor het storen van het weerstation. Afstand tot de caravan was ook maar 8 meter.

Het omwikkelen van de afstandsbediening met aluminiumfolie ga ik proberen.

Bedankt voor deze suggestie.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Ab » do 3 nov 2022 12:30

Je weet nooit. Het schermt in ieder geval wel iets af.
Teveel kan ook weer niet..er moet wel een verbinding gemaakt worden.
Maar.. het kost niks, en geen moeite.
Je weet nooit. Proberen is de moeite waard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door dennisb » do 3 nov 2022 15:40

iemand schreef:Toch verwacht ik dat je besturingskast moet voldoen aan bepaald nivo van selectiviteit voor de gebruikte frequentie en niet te ver daar buiten.
Tijdens de ontwerpfase niets meer dan wat spoeltjes icm kleine condensatoren. Dus kost slechts enkele euro's tijdens produceren. weenie.gif

Maar in de handleiding hebben ze het alleen maar over voldoen aan normen mbt harmosche frequenties.... tja van het zendgedeelte in kasten afstandbediening. Dat zegt niets ontvangst scratch.gif

Maar nog ff dit ....

Jij of je directe buren hebben toch geen andere producten dichtbij en op die frequentie ?
Berucht zijn bepaalde weerstations die bij bijna lege batterij, continue blijven zenden en daarmee lokaal de band dichtdrukken. [aschrik.gif]
Heel veel smart spul zit juist op deze frequentieband. Van lampjes tot brandmelders. Dus je kan zomaar in huis nog meer verstoorders hebben en woon je in een dichtbebouwdekom dan is het zeker te bedenken dat daar de stoorzenders zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » do 3 nov 2022 17:40

Kwam vandaag op internet een overzicht tegen van problemen die zich kunnen voordoen bij de communicatie tussen zender en ontvanger in het 800 MHZ bereik.
Hij vermeldde ook het gegeven dat de meeste movers zijn voorzien van een "Buiten bereikfunctie". Die zit er op om te voorkomen dat een caravan gewoon doorrijdt terwijl er geen verbinding meer is tussen de afstandsbediening van de kampeerder en de caravan. Die functie gebruikt echter zelf ook signaal en schakelt de mover uit zodra het ontvangen signaal onder een bepaalde waarde zakt. Die waarde weet alleen de fabrikant en wij kunnen niets anders doen dan de afstandsbediening aan en uit zetten en hopen dat het nu wel lukt. Het lijkt mij wel een mogelijke oorzaak van mijn problemen en ik heb dan ook een mailtje gestuurd naar de leverancier van mijn mover. Daarbij heb ik de vraag gesteld of die functie niet gewoon uitgezet kan worden of verwijderd. Wanneer mijn caravan eventueel tegen een boom aanrijdt kan ik altijd de afstandsbediening nog zelf uitzetten en waarschijnlijk hoeft dat dan niet meer. Daar heb ik geen automatische functie voor nodig. Bovendien schuilt er net zo goed een gevaar in alles over te laten aan chips die ingesteld zijn om bepaalde waardes te bewaken.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » do 3 nov 2022 19:32

Ik denkt trouwens niet dat je de AB met alu folie moet omwikkelen.
De AB is tenslotte de zender.
De ontvanger... lees de mover stuurkast... die is te gevoelig voor stoorzenders... zoals het hier lijkt.
Om die nou met alu folie te omwikkelen lijkt mij niet zinvol.
Als het ding op teveel stoorzenders, of harmonischen reageert doet ie dat ook met alu folie.
De ontvanger input is gewoon te gevoelig... als ik dit verhaal lees.

HEt is jammer dat dit allemaal DECt signalen zijn.
Zonder de ontwerp gegevens kan je hier niets aan meten....en om te meten moet je wel verdomd goeie apparatuur hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » ma 7 nov 2022 11:13

Het blijkt niet mogelijk om de automatische beveiliging van de mover softwarematig uit te schakelen. De leverancier van mijn mover stuurt nogmaals een nieuwe afstandsbediening op. Die oplossing heeft bij een andere klant goed gewerkt en ik mag dat nu dus ook gaan proberen. De afstandsbedieningen met een grijze aan/uit knop zijn de oude versies en die met een rode aan/uit knop zijn versies waaraan door Truma een aanpassing is gedaan. We gaan het van de week meemaken.

Inmiddels heb ik ook begrepen dat metaal een erg slechte geleider is van radiogolven. Nu zit er in mijn caravan een stalen kast waarin zich de beveilingsinstallatie van de caravan bevindt inclusief een sirene die iedereen op de camping wakker maakt zodra die afgaat. Die kast meet 20x14x7 cm en weegt (zonder accu) 1,5 kg. Het metaal is 2 mm dik. Direct naast deze kast is de systeemkast van de mover op de bodem van de caravan gemonteerd. De kast is door mij dit weekend uitgebouwd en de losliggende bedrading is opgeborgen in een plastic doos. Mogelijke reflectie van de radiogolven door dit kastje is nu dus uitgesloten. Wellicht helpt dit ook een beetje.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » ma 7 nov 2022 12:31

Als die stalen kast ook nog eens aan massa hing... dempt dat vast wel.

Benieuwd wat je bevindingen met de nieuwe AB worden....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » ma 7 nov 2022 13:09

Kom op de site van Truma.com/nl/nl hun antwoord tegen op een FAQ.

Wat gebeurt er als de afstand van de besturing van de Mover tot de accu niet ten minste 40 cm bedraagt?
Het antwoord van Truma: Een te geringe afstand tussen de accu en de besturing kan leiden tot signaalonderbrekingen, omdat de accu afschermend werkt.

Nu ligt mijn systeemkast in zijn geheel binnen de 40 cm en vlak achter de opbergruimte van mijn accu. Ik heb de leverancier al vanaf het begin gevraagd of dat de oorzaak niet kon zijn maar zij zagen geen kans om de systeemkast op een andere plek te monteren i.v.m. de lengte van kabels die van Truma niet verlengd mochten worden. Bij mijn vorige Truma mover zat de systeemkast op een andere plek, de achterwand van de disselkast en bedroeg de afstand tot de accu zeker 80 cm.
Heb de leverancier deze bevinding net gemeld en ben benieuwd wat er nu uitrolt.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Aviva » ma 7 nov 2022 13:15

[re.gif]

Mijn accu en regelkast staan +/- 10 cm van elkaar af. Betreft een Victron 20 Ah Peak Power pack accu.
Hele set is maart 2020 ingebouwd door een firma die het dagelijks doet en al vele SX gemonteerd voor mij.

Laten we hopen dat de nieuwe AB voor jouw het probleem oplost... ben je nog in de gelegenheid dit nu te testen of wordt dit voorjaar '23?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door iemand » ma 7 nov 2022 15:12

Die alarmkast (in je caravan) kan zich ook gedragen als stoorzender... met namen via z'n bekabeling.

Is daar ook onderzoek naar gedaan ? Bv zet hem uit, door spanning en accu los te koppelen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » ma 7 nov 2022 17:31

Bedankt voor je tip. Had daar zelf ook al aan gedacht.
De accu (noodstroomvoorziening) was er al uit en ook de zekering voor de 12V was al eerder verwijderd.
Het verwijderen van het metaal was dus het enige dat nog kon en dat is ook gebeurd.
Denk zelf dat met name het monteren van de systeemkast achter de accu het grootste probleem is.
Bijlagen
IMG_1947.JPG
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » di 8 nov 2022 11:13

Reactie op vraag van Aviva.
De caravan staat bij ons op de oprit en de nieuwe afstandsbediening wordt deze week nog getest.
Jij stelt dat de systeemkast maar 10 cm van de accu staat. Je hebt er blijkbaar geen last van, tenminste dat geef je niet aan.
Dit komt misschien omdat jouw accu weliswaar dicht bij de accu staat maar niet in lijn met de accu. In mijn geval moet het signaal van buiten door de accu heen en treft dan pas de systeemkast waar het signaal ontvangen wordt. Alleen vanaf de voor- of achterzijde kun je met de afstandsbediening rechtstreeks de systeemkast bereiken zonder last te hebben van de accu. Wanneer bij mij accu en systeemkast naast elkaar waren gemonteerd had dit waarschijnlijk ook gunstiger geweest. Mijn leverancier heeft overigens nog niet gereageerd op het antwoord dat Truma geeft op mogelijke invloed van een accu.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Ab » di 8 nov 2022 20:02

Merk je ook verschil vanaf de voor en achterzijde inplaats van aan de kant van de accu ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » di 15 nov 2022 15:49

Op 10 november is de nieuwe afstandsbediening gebruikt en de caravan stopte 1x toen hij bijna de oprit af was. Vervolgens heb ik de caravan kunnen bedienen zonder problemen. Dit ging ongeveer hetzelfde met de oude afstandsbediening. In beide gevallen is de afstandsbediening zowel vanaf opzij als van achter of van voor de caravan gebruikt. Misschien is de verwijdering van de beveiligingsmodule hiervan de oorzaak, want verder is er niets veranderd ??? Van de leverancier heb ik begrepen dat de opmerking van Truma m.b.t. de kans op storing door een accu geldt voor een ouderwetse loodaccu. Heb inmiddels ontdekt dat ook een Optima accu lood bevat. De techniek is natuurlijk anders maar persoonlijk denk ik dat opgerold lood ook wel als een blokkade kan functioneren. Ben nu een "ouderwetse" accu aan het laden en ga daar donderdag mee moveren. Verder ben ik in het installatievoorschrift een verhaal tegen gekomen over de manier waarop de aansluiting van de accu naar de systeemkast uitgevoerd moet worden. De plus- en de -kabel moeten, tot aan de zekering, gescheiden worden aangelegd en mogen dus niet bij elkaar, door een spiraalslang naar de systeemkast toe. Bij mij is dat wel zo aangelegd terwijl er genoeg ruimte is om beide kabels apart van elkaar aan te leggen. Die vraag is ook bij de leverancier neergelegd. Wordt vervolgd.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Ron » di 15 nov 2022 16:20

Als de kabels niet anders als naast elkaar gemonteerd kunnen worden.
Dan wilt twisten van de kabels ook wel eens helpen.

Wij hebben wat kabels waar ruim 4000A doorheen gaat (lassen van conservenblik)
Die moeten getwist liggen om storingen te voorkomen.
Is wel wisselspanning van 400 hz
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » do 8 dec 2022 12:13

Inmiddels 3 weken verder maar niet erg veel opgeschoten met de oplossing van het probleem. Heb 12 volt-net van de caravan gecontroleerd, heb de bedrading van de mover gesplitst conform voorschrift fabrikant en het heeft geen verschil gemaakt.
Bij het rijden vorige week kwam ik erachter dat de coniferen die aan weerskanten van de oprit staan ook een rol spelen. Sta je achter de caravan en bedien je de afstandsbediening dan werkt de zaak. Doe je een stap naar links of rechts waardoor je signaal in een rechte lijn door de coniferen heen moet dan is het contact gelijk weg. Ik ben dan maar 6 meter van mijn systeemkast weg en dat zou toch moeten kunnen maar helaas. Heb ook nog niets gehoord van het Agentschap Telecom. Mocht dat nog gebeuren dan horen jullie er van.
Bijlagen
Caravan coniferen  08-12-22.JPG
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » do 8 dec 2022 13:00

6 meter is m.i. best veel, en hoe groter de afstand hoe meer storings gevoelig het systeem wordt.
De AB is een klein zendertje, als je het inwendige van die dingen ziet, dan mis je als eerste een antenne... een zend antenne.
Het zendvermogen is zo klein dat er geen antenne nodig is blijkbaar.
Wat 6 meter direct al een redelijke afstand maakt.

Ik zal effe zoeken, ergens heb ik wel een foto van een Truma AB print, een andere dat wel, maar het systeem is gelijk...AB is alleen anders opgebouwd.
Zoekerdezoek..
Hier de link naar een SE-SER reparatie:viewtopic.php?p=933201&hilit=truma+afst ... ng#p859107
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door A3jaan » vr 9 dec 2022 13:42

Problemen met een mover zijn heel vervelend, zeker met een zware caravan.

Ik had/heb met mijn 2 jaar oude Enduro mover met accu van Enduro vrijwel dezelfde problemen: Ongeveer na 1 jaar kwam het regelmatig voor dat de mover na een paar meter er mee stopte. De noodoplossing was dan: de AB uit- en weer aan zetten en ook het sleuteltje (aan de buitenkant) heen en weer draaien.

Voor een structurele oplossing kreeg ik een nieuwe AB. Dat leek beter te gaan. D.w.z de verbinding viel nog wel eens weg, maar niet zo vaak meer als voorheen. Met de ‘noodoplossing’ was het te doen, tot afgelopen najaar: De rollen van de mover kwamen nog wel op de banden, maar daarna waren er (weer) van die piepjes te horen en de verbinding viel weg. Na een poosje wachten en de ‘noodoplossing’ kwam er weer leven in en hebben we de rollen van de banden gehaald en met handkracht (en buren) de caravan op zijn plek gezet.

De caravan is bij de dealer gebracht. Wij dachten dat het weer aan de AB lag. De dealer had het al over een andere systeemkast. Maar de monteur heeft toen eerst de accu nauwkeurig getest en onderzocht, terwijl die met de mover gekoppeld was. Het bleek dat de accu vol leek te zijn, maar als dan de mover maar heel even aan stond, dan kelderde de spanning naar beneden. De ‘restspanning’ was vaak te laag om de boel direct weer aan de gang te krijgen, soms lukte het maar de laatste keer dus niet.

De nog maar 2 jaar oude Enduro accu is terug naar de leverancier en ik heb een accu te leen gekregen. Daarmee werkt alles probleemloos. Nu wachten op de reactie van de leverancier.

In de berichten van TS heb ik niet gelezen of een andere accu al geprobeerd is. Zo neen, dan is dat mijn tip.
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » za 10 dec 2022 10:49

De accu die ik momenteel gebruik is afgelopen april nieuw aangeschaft en steeds voor gebruik volgeladen. Heb net nog even gekeken welk voltage ik meet en de accu staat momenteel op 13,03V met de massaklem los. Ik heb een paar weken geleden nog met een andere accu gereden en had dezelfde problemen.

Heb gisteren (9-12-22) een medewerker van Agentschap Telecom aan de telefoon gehad. Die heeft naar mijn storingsmelding gekeken en moest helaas melden dat zijn organisatie niet gaat over de robotica die op 868Mhz werken. Dat is een vrije frequentie en daar zit zoveel materiaal op dat storingen voor de hand liggen en er geen beginnen aan is om die uit te zoeken.
Op basis van mijn verhaal heeft hij de indruk dat het signaal van de afstandsbediening wordt weggedrukt. Dit kan gebeuren door apparatuur in de buurt (mijn weerstation staat uit), door een antenne die wordt afgeschermd en natuurlijk heb je de kooi van Faraday van de caravan nog. Om storing op de 868Mhz binnen de perken te houden hebben de zendertjes van robotica een laag vermogen en alleen de wand van de caravan zorgt al voor 15% verlies. Vandaar dat mijn leverancier me laatst vroeg ik moverde met de deur open en of de screens niet gesloten waren van de caravan.
Heb aan de leverancier gevraagd waar de antenne van de systeemkast zit en of er iets op te vinden is om die antenne beter bereikbaar te maken.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Paul Vingerhoets » za 10 dec 2022 13:45

Je zou eigenlijk die antenne buiten de caravan willen plaatsen voor het beste ontvangst..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » ma 12 dec 2022 20:31

Ik heb in de loop der tijd diverse systeemkasten van movers open gehad.
En geen enkele had een antenne... op een na, een heel oude moverkast die nog ouderwets met een FM signaal werkte.
Daar zat een kort stukje snoer in als antenne.
Tegenwoordig is een printbaantje voldoende...net als in de zenders... de AB's...

Mocht jou systeemkast wel / toch een antenne (draadje) hebben, dan kan je dat niet zomaar ongestraft verlengen.
Verlengen kan de ontvangst zelfs heel negatief beinvloeden.
Maar.. 100% met je eens.... niet geschoten is altijd mis.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door WillyL » di 13 dec 2022 10:13

Moest er toch een antennedraadje op zitten en de stuurkabel zit dicht bij de bodem kan je er aan denken dit door een klein gatje in de bodem te steken. Al is die bodem meestal wel enkel hout en isomo.
Verlengen kan mijn inziens ook, maar dan telkens met dezelfde lengte zodat de staande golven kunnen blijven ontstaan in de antenne. Maar dan moet de oorspronkelijke antenne wel de correcte (golf)lengte hebben volgens de frequentie.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door ElddisCrusader » za 17 dec 2022 11:31

Gisteren ontving ik een mailtje van de leverancier van de Truma SX waarin die aangeeft dat de Truma kast een inbouwde antenne heeft. Het is op die manier niet goed te realiseren om bijvoorbeeld de antenne met 86,8 of (86,8/2) cm te verlengen. Hij wil dus voorstellen om een kast van PowrMovers in te bouwen. Die werken ook op een 868 frequentie maar het voordeel van PowrMovers is dat er een antenne aan zit die je eventueel door de bodem kunt doorvoeren. Vroeger waren PowrMovers en Truma elkaars concurrenten maar sinds 2010 is PowrMovers onderdeel geworden van de Truma groep en ontstaat er langzamerhand meer samenwerking tussen deze beide merken. Daarmee blijft je mover dan binnen het merk en ontstaat er ook geen probleem qua eventuele garantie. Mochten er leden zijn die met een handbediende PowrMover ervaring hebben dan graag een berichtje v.w.b. storingsgevoeligheid van de communicatie tussen afstandsbediening en systeemkast. Alvast bedankt.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Ron » za 17 dec 2022 11:37

[re.gif]
Mooi dat het zo opgelost kan worden.

Wel een kleine opmerking over de lengte van de antenne.
Dat zit iets anders.
Maar voor nu geen optie.
Maar mogelijk voor de powrmover wel
Schermafdruk van 2022-12-17 11-35-10.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Truma SX

Bericht door Chris » za 17 dec 2022 11:46

Uhhh.... scratch.gif

Voor zover ik weet heeft Powrmover maar 1 soort stuurkast, de blauwe.
Die heb ik in mijn hut zitten...
Zonder antennedraad.
Zeker niet aan de buitenkant, binnen weet ik niet, nog niet open gemaakt.
Deze blauwe kast..
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”