Problemen met Truma SX
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Problemen met Truma SX
Er komt wel een antenne draadje uit de kast.
Zie ook de installatieinstructies:
Het losse draadje wat uit het besturingskastje komt, is de antenne. Deze dient u zover mogelijk
uit te rollen en het beste kunt u de antenne door de bodem van uw caravan naar buiten voeren.
Dit moet door een andere opening als de kabels, dit i.v.m. een magnetisch elektrisch veld, u
moet dus nog een gaatje boren.
Zie ook de installatieinstructies:
Het losse draadje wat uit het besturingskastje komt, is de antenne. Deze dient u zover mogelijk
uit te rollen en het beste kunt u de antenne door de bodem van uw caravan naar buiten voeren.
Dit moet door een andere opening als de kabels, dit i.v.m. een magnetisch elektrisch veld, u
moet dus nog een gaatje boren.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Problemen met Truma SX
Waar In de installatiehandleding van de Truma SX
Ik zie nergens het woordje antenne.
Alleen bij de FAQ op hun site staat uitleg over 40 cm afstand houden van de accu ivm afschermende werking van de accu.
Ik zie nergens het woordje antenne.
Alleen bij de FAQ op hun site staat uitleg over 40 cm afstand houden van de accu ivm afschermende werking van de accu.
Laatst gewijzigd door iemand op ma 19 dec 2022 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Problemen met Truma SX
Onze Truma SE-R had destijds ook een kort zwart draadje als antenne, als ik het me goed herinner ca. 20 cm lang.
Onze daarop volgende movers Simpark XHD en Truma XT4 hebben geen externe antenne.
Onze daarop volgende movers Simpark XHD en Truma XT4 hebben geen externe antenne.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Problemen met Truma SX
Die dikke zwarte zeker. Haha massa kabel.
Verder niks.... en ik heb de SER
Mi zijn jullie in de war met de PowerMover (hier een foto en blz 11 van de instructie)
Verder niks.... en ik heb de SER
Mi zijn jullie in de war met de PowerMover (hier een foto en blz 11 van de instructie)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Problemen met Truma SX
Inderdaad was mij reactie over de powrmover kast.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Problemen met Truma SX
Helaas is dit de powrmover stuurkast uit 2003.... de oude dus....die is niet meer verkrijgbaar.iemand schreef: ↑ma 19 dec 2022 19:35Die dikke zwarte zeker. Haha massa kabel.
Verder niks.... en ik heb de SER
Mi zijn jullie in de war met de PowerMover (hier een foto en blz 11 van de instructie)
De Blauwe is de huidig gebruikte... volgens mij heeft die geen antenne draadje.
Ik kan het me niet herinneren ..... en heb hem al een paar keer ingebouwd... bij mij ook nog over gebouwd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Problemen met Truma SX
De beste wensen allemaal voor 2023 ook al ziet de wereld er niet al te rooskleurig uit.
Vandaag kreeg ik bericht van de leverancier van de Truma SX. Ze komen in week 6 proberen of de systeemkast van een PowrMover het probleem oplost. De kast die ze gebruiken is van de EVO en die is in het bezit van een buitenantenne. Neem aan dat die buitenantenne, opgerold, in de systeemkast zit. Dus zo heeft Chris ook weer wat te doen in het nieuwe jaar. Zodra ik weet of de kou zo uit de lucht is, meld ik me weer.
Vandaag kreeg ik bericht van de leverancier van de Truma SX. Ze komen in week 6 proberen of de systeemkast van een PowrMover het probleem oplost. De kast die ze gebruiken is van de EVO en die is in het bezit van een buitenantenne. Neem aan dat die buitenantenne, opgerold, in de systeemkast zit. Dus zo heeft Chris ook weer wat te doen in het nieuwe jaar. Zodra ik weet of de kou zo uit de lucht is, meld ik me weer.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Problemen met Truma SX
Wel of geen draadje als antenne...
Ik, en onze vrienden met die stuurkast.... wij hebben er geen problemen mee.
Werkt precies zoals verwacht.
Alleen... krijg je dan ook een nieuwe AB erbij???
Geen idee of de Powrmover kast ook met de Truma AB samenwerkt n.l.
We horen het vast..
Mooi blauw kassie hoor..
Ik, en onze vrienden met die stuurkast.... wij hebben er geen problemen mee.
Werkt precies zoals verwacht.
Alleen... krijg je dan ook een nieuwe AB erbij???
Geen idee of de Powrmover kast ook met de Truma AB samenwerkt n.l.
We horen het vast..
Mooi blauw kassie hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Problemen met Truma SX
Krijg een nieuwe systeemkast van de PowrMover EVO met de bijbehorende afstandsbediening. De bediening van de Truma lever ik weer in bij de levancier.
We wachten de bevindingen af.
We wachten de bevindingen af.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Problemen met Truma SX
Ik ben laatst bij Truma langsgeweest vanwege probleemgebied met de ab en een XT. Het bleek dat de ab kapot was. Wij hadden echter toen ie t nog wel deed ook af en toen problemen met uitval en storing: volgens de Truma monteur te wijten aan de batterijen.
Er schijnen batterijen met stalen omhulsel in te moeten, de meesten zijn aluminium. Er zitten nu Varta Professional in van Truma en sindsdien geen storingen meer. Dat kan natuurlijk aan de nieuwe ab liggen, maar het is voor een ieder met deze storing die moeite waard om het met de juiste batterijen te proberen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Er schijnen batterijen met stalen omhulsel in te moeten, de meesten zijn aluminium. Er zitten nu Varta Professional in van Truma en sindsdien geen storingen meer. Dat kan natuurlijk aan de nieuwe ab liggen, maar het is voor een ieder met deze storing die moeite waard om het met de juiste batterijen te proberen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
Re: Problemen met Truma SX
Ik zit met verbazing te lezen,,,,, batterijen met stalen omhulsel en geen aluminium.
Dan maak je niet echt een goed product, die systeemeis is wel heel vreemd.
Komt er dus gewoon op neer dat het geen universeel handelbaar ding is.
Truma
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met Truma SX
Klinkt mij als een Broodje Aap… sinds 2017 hebben wij de Truma XT4 en ik gebruik jaarlijks nieuwe batterijen van Aldi of Lidl (met ca. 80-100 mover acties per jaar). Probleemloos; slechts een enkele keer loop ik zelf te ver weg.
Ik hoor monteurs helaas wel vaker fantaseren, ofwel (te) interessant doen
Fotootje zojuist gemaakt:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Problemen met Truma SX
Misschien een stomme vraag, maar het verschil in alu of ijzer omhulsel
Doet toch aan de werking van de batterij niets af? De cellen zijn geïsoleerd voor een optimale werking. Toch een broodje aap!?
Doet toch aan de werking van de batterij niets af? De cellen zijn geïsoleerd voor een optimale werking. Toch een broodje aap!?
Spending a fortune to live like a wanderer
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Problemen met Truma SX
Ijzer is magnetiseerbaar en aluminium niet. Dat is het enige verschil waarvan ik het me voor kan stellen dat dst invloed zou kunnen hebben. Maar hoe? Geen idee. Ben nog wel natuurkundige
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: Problemen met Truma SX
Wat ik al zei.... enorm discutabel...
Je zal maar een Truma mover hebben en geen magneetje meegenomen bij het kopen van nieuwe batterijen voor de AB..
Dan kan je weer terug naar huis.
Echt
Wees eens eerlijk... wie heeft er een magneetje in zijn zakken...
En wie neemt die magneet mee als hij AA of AAA cellen koopt...
Juist..
Zelfs geen hond.
Kortom, die "techneut" heeft vast teveel naar de Fabeltjeskrant gekeken.
Je zal maar een Truma mover hebben en geen magneetje meegenomen bij het kopen van nieuwe batterijen voor de AB..
Dan kan je weer terug naar huis.
Echt
Wees eens eerlijk... wie heeft er een magneetje in zijn zakken...
En wie neemt die magneet mee als hij AA of AAA cellen koopt...
Juist..
Zelfs geen hond.
Kortom, die "techneut" heeft vast teveel naar de Fabeltjeskrant gekeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met Truma SX
Dan is het eerder de maatvoering van de batterij.
Misschien dat het puntje van de pluspool niet hoog genoeg is om goed contact de maken icm totaal lengte van de batterij.
Misschien dat het puntje van de pluspool niet hoog genoeg is om goed contact de maken icm totaal lengte van de batterij.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Problemen met Truma SX
Waarom zit het veertje er dan aan de achterkant?
Kan niets met lengte te maken hebben.
Een broodje aap uit de Fabeltjeskrant.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Problemen met Truma SX
Daar was geen aap... wel 2 bevers, Ed en Willem, en die zouden dit broodje aap verhaal niet vertellen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met Truma SX
Nee heeft niks met de veer aan de min-kant te maken.
Bij sommige AB's valt de pluspool in een uitsparing.
Als de plus-pin niet hoog genoeg is, is er slechts contact.
Zie ik vaak bij oplaadbare batterijen dat de pluspool niet hoog genoeg is.
Bij sommige AB's valt de pluspool in een uitsparing.
Als de plus-pin niet hoog genoeg is, is er slechts contact.
Zie ik vaak bij oplaadbare batterijen dat de pluspool niet hoog genoeg is.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Problemen met Truma SX
Kheb er even 2 bij elkaar gezocht
Zelfs een 'aap' ziet het verschil
De totale lengte is wel gelijk
Zelfs een 'aap' ziet het verschil
De totale lengte is wel gelijk
Laatst gewijzigd door iemand op za 14 jan 2023 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Problemen met Truma SX
Is dat jou nog nooit opgevallen dan dat oplaadbare vaak lastiger in een apparaat passen??
Kwistut...onzinnige kennis natuurlijk, maar een weetje.
Kwistut...onzinnige kennis natuurlijk, maar een weetje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met Truma SX
Was bekend, maar zie nog steeds het verschil in de 2 genoemde ommantelingen niet
En dat was nu net het item.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Problemen met Truma SX
Het "punnekie" voorop de oplaadbare is wat korter.
En soms heeft de + kant in een batterijhouder 2 randjes naast de pool....om niet een cel er verkeerd om in te kunnen zetten... kontakt maken.
Die "dijkjes" raken dan het punnekie niet..bij een oplaadbare...
Bij een niet oplaadbare wel...langer punnekie
En de ommanteling.... zal wel Alu zijn...
En soms heeft de + kant in een batterijhouder 2 randjes naast de pool....om niet een cel er verkeerd om in te kunnen zetten... kontakt maken.
Die "dijkjes" raken dan het punnekie niet..bij een oplaadbare...
Bij een niet oplaadbare wel...langer punnekie
En de ommanteling.... zal wel Alu zijn...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Problemen met Truma SX
Ik heb bij deze opmerking ook eerst verbaasd gelachen en 3x gevraagd of het een grapje was. Nog gezegd dat dat vast niet in de handleiding staat, maar de heren waren zeer zeker van hun zaak. Zou inderdaad met magnetisme te maken…
Enige wat ik bedenken kan is dat het ergens invloed heeft op de sleepcontacten ofzo, maar goed: er zijn er hier waar alles al jaren werkt, er zijn er ook die vage problemen hebben.
Baat t niet, dan schaadt t niet als t eens wordt uitgeprobeerd
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Enige wat ik bedenken kan is dat het ergens invloed heeft op de sleepcontacten ofzo, maar goed: er zijn er hier waar alles al jaren werkt, er zijn er ook die vage problemen hebben.
Baat t niet, dan schaadt t niet als t eens wordt uitgeprobeerd
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Problemen met Truma SX
Heb begin juni vorig jaar voor het eerst problemen gekregen met de Truma SX. De leverancier van de mover vroeg toen gelijk of ik wel de juiste batterijen gebruikte in mijn afstandsbediening. Die moesten magnetisch zijn en ik kreeg ook een filmpje meegestuurd waarin getoond werd hoe ik dit kon testen, met een magneetje dus.
Ik heb daar toen op gereageerd met de melding dat ik nog nooit gehoord had van magnetische batterijen en dat ik er van uitging dat een nieuwe afstandsbediening met de juiste batterijen zou worden geleverd. Daarop werd ik verwezen naar de handleiding van de mover (Truma SX) en daarin vond ik op pagina 29 een regel met de volgende tekst; GEBRUIK ALLEEN LEKDICHTE MICRO-BATTERIJEN MET EEN STALEN BEHUIZING, LR03, AAA, AM4, MN2400 (1,5v). Volgens mijn leverancier zou gebruik van andere batterijen "het signaal kunnen verstoren". Ik heb uit jullie commentaar kunnen opmaken dat er hier en daar wat twijfel is over de invloed die de batterijen kunnen hebben op de werking van de mover maar feit is dat TRUMA er een punt van maakt. Volgende maand komt de nieuwe kast van PowrMovers en dan zien we weer verder.
Ik heb daar toen op gereageerd met de melding dat ik nog nooit gehoord had van magnetische batterijen en dat ik er van uitging dat een nieuwe afstandsbediening met de juiste batterijen zou worden geleverd. Daarop werd ik verwezen naar de handleiding van de mover (Truma SX) en daarin vond ik op pagina 29 een regel met de volgende tekst; GEBRUIK ALLEEN LEKDICHTE MICRO-BATTERIJEN MET EEN STALEN BEHUIZING, LR03, AAA, AM4, MN2400 (1,5v). Volgens mijn leverancier zou gebruik van andere batterijen "het signaal kunnen verstoren". Ik heb uit jullie commentaar kunnen opmaken dat er hier en daar wat twijfel is over de invloed die de batterijen kunnen hebben op de werking van de mover maar feit is dat TRUMA er een punt van maakt. Volgende maand komt de nieuwe kast van PowrMovers en dan zien we weer verder.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85