Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
RoHu
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 18 feb 2022 09:38

Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door RoHu » za 13 aug 2022 14:11

Enige tijd gelden, voordat de Tabbert naar de stalling ging een buiten WCD gekocht om nog even snel te monteren. Helaas. Ik dacht voor de aansluiting de 230v doos in het keukenbovenkastje te kunnen gebruiken (er zit in dat kastje een 203v en 12v doos), maar de kabel kan ik niet naar beneden brengen. De kolom (links van/op het keukenblad) is van boven dicht. Dit zou bij uitstek een mooie plek geweest zijn om de kabel naar beneden te brengen (korte kabel, makkelijke aansluiting). Hoe nu eenvoudig aansluiten, zodra de Tabbert weer uit de stalling komt? Gaarne advies. Alvast bedankt.
Volvo XC40 PIH Toyota RAV4 en Tabbert 460e.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door moyzo » za 13 aug 2022 14:19

Bij het serviceluik onder het bed lopen de kabels denk ik in een witte bescherm rail over de grond. Daar hebben wij een draad afgetapt met een Wigo klem tbv extra stopcontact om accu’s te laden en verlichting in het serviceluik. ( led TL balkje) Wellicht kun je daar wat mee.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door workel » za 13 aug 2022 15:39

Afbeelding

Hier ook zelf gedaan. Netjes afgeplakt met schilders tape. Afgetekend 7 gaten zaag gebruikt en met decoupeerzaag gat ovaal gemaakt.
Binnenzijde recht zit onze verdeel Doors voor 230 volt. RVS schroeven erin en klaar.

Klusje is prima zelf te doen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door Hobby Linka » za 13 aug 2022 15:48

thumbup.gif

En mooi van foto's voorzien. Dat zegt meer dan 1000 woorden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door Chris » za 13 aug 2022 15:56

moyzo schreef:
za 13 aug 2022 14:19
Bij het serviceluik onder het bed lopen de kabels denk ik in een witte bescherm rail over de grond. Daar hebben wij een draad afgetapt met een Wigo klem tbv extra stopcontact om accu’s te laden en verlichting in het serviceluik. ( led TL balkje) Wellicht kun je daar wat mee.
Wago klem bedoel je....typo.. knipoog.gif knipoog.gif

Ik ben kort geleden ook in een Tabbert da Vinci in de elektrische installatie aan het bijbouwen geweest.
Dat waren wel dimmers, maar toch herken ik de installatie direct als gelijkvormig in mijn Knaus.
Ook Tabbert gebruik witte kabels voor de 230 volt en zwarte kabels voor de 12 volt, en dezelfde lasdozen in de bovenkasten.
Nu zit er direct naast de keuken, in het onderblok de koelkast.
Die heeft 230 volt.
De kabel komt volgens mij ook uit onder het bed aan die kant, en zit in die eerder genoemde witte kabelgoot.
Als je daar een serviceluik hebt is het makkelijk om die witte KK kabel op te vissen en af te takken voor een extra WCD in de buitenwand.
Ik zou daarvoor simpel een extra lasdoosje plaatsen in die hoek naast de kk onder het bed en een VMVL 3x1.5 mm2 kabeltje gebruiken en alles met WAGO klemmen aansluiten....Tabbert gebruikt ook overal WAGO klemmen.
( liever 2,5 mm2 maar dat is niet in 3x te vinden.... dan wordt het 4x.... een draadje afknippen kan)
Want ik denk dat je daar die WCD wilt hebben... daar zit ie bij mij Af Fabriek tenminste geplaatst.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door moyzo » za 13 aug 2022 16:06

Ja Cris Wago klemmen haha ( wigo sind die vorzelte :oops:)
Even een paar plaatjes van onze vorige caravan, de knaus met de opstelling die Chris bedoelt en onze aansluiting van een extra contactdoos toen gemaakt vanaf het buitenstopcontact.
Bijlagen
knaus klusjes (2).jpg
knaus klusjes (1).jpg
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door moyzo » za 13 aug 2022 16:08

En als je daar toch bezig bent... led tl balkje ( nu weer verkrijgbaar voor een habbekrats bij action ) met stekker kopen en daar gelijk in serviceluik monteren.
Is zo fijn als je in het donker iets uit het serviceluik nodig hebt of er in wil doen.
Bijlagen
verlichting serviceluik (1).jpg
bevestiging serviceluik (2) - kopie.jpg
bevestiging serviceluik (2) - kopie.jpg (49.24 KiB) 835 keer bekeken
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

RoHu
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 18 feb 2022 09:38

Re: Buiten WCD maken nieuwe Tabbert 460e.

Bericht door RoHu » za 13 aug 2022 17:05

Bedankt voor jullie reacties en tips. Wat een fijn en snel forum is dit! Ik ga er volgende week, nadat ik de Tabbert uit de stalling heb gehaald, mee aan de slag.
Volvo XC40 PIH Toyota RAV4 en Tabbert 460e.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”