Help! Boiler lekt!

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Help! Boiler lekt!

Bericht door BasRonin » do 11 aug 2022 21:37

Hallo allemaal,

Ik ben sinds zeer kort de eigenaar van een Fendt 470tfb. Nu was ik toegekomen aan de check van het water maar nadat ik het schoonwater reservoir gevuld had kreeg ik een heel groot probleem:

er kwam alleen koud water uit de mengkraan bij de keuken, waarop ik de boiler knop in het slaapkamermeubeltje aan zette en deze knop rood oplichte (geactiveerd)

Hierop merkte ik al snel dat het water schoonwaterreservoir sneller leeg liep.

Tot mijn grote schrik zag ik vijf minuten later dat de hele caravan in het slaapkamergedeelte blank stond.

Het lijkt van de boiler te komen. Zou deze kapot gevroren zijn? Het slaapkamer meubeltje geeft helemaal geen water, ook geen koud water, maar je hoort de pomp in het schoonwater reservoir wel aanslaan wanneer ik hem open zet.

Ik ben druk bezig alles weg te halen met handdoeken voordat al het hout kapot gaat, maar aan de buitenzijde van de caravan zag ik dat er water naar beneden komt aan de rechter kant van de disselzijde caravan (tegenover de boilerzijde).

Zou dit alles kwaad hebben gedaan met het chassis/vloer van de caravan?

Wat moet ik nu doen? Ik heb fotos geplaatst van de situatie.

Is dit een kwestie van de boiler vervangen? Of is dit een groter probleem aangezien er ook geen water uit het slaapkamer meubel kraantje komt, ondanks dat de pomp wel aan slaat. Moet heel dat slaapkamer meubel er dan uit? Iemand een idee?
Bijlagen
5461D9A9-F638-4F83-AE4D-072B654984EC.jpeg
6A6CFF65-E83A-4292-8003-CB2FF2D5B6DC.jpeg
47CD6EC8-D87C-492F-A9C7-5F452DEDFC40.jpeg

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door nonblond » do 11 aug 2022 21:56

Het lijkt verdacht veel op een kapot gevroren boiler. Wat vervelend dat je meteen zo'n waterballet had. Alles heel erg goed drogen en de vingers kruizen. Ik neem aan dat het rechte straaltje niet een openstaand kraantje is om de boiler of het watersysteem leeg te laten lopen? Zet in ieder geval de aftapkraantjes open om de boiler en het watersysteem te legen en de boiler uit. De gewone kranen sluiten en de pomp uitschakelen. (Er zit of een schakelaartje voor of anders de stekkertjes op de watertank uit elkaar trekken. (Even knijpen en je haalt het zo los), Daarna de kranen open zetten en als alles is leeggelopen doorblazen. Hierna kun je de boiler vervangen of als je geen warmwater meer wilt de boiler ertussen uithalen en het leidingwerk doorverbinden. Hoe dat moet vind je met de zoekfunctie of anders helpen de techneuten hier je wel verder. Het schijnt niet zo lastig te zijn, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door nonblond op do 11 aug 2022 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Ron » do 11 aug 2022 22:13

Of de kraan van het slaapkamer meubeltje is defect.
En lekt heel erg.

Als je direct al het water opruimt.
En de boel laat drogen ,zal de caravan niet gelijk van verrotten.
Daarvoor moet er wel langer vocht inwerking zijn.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door nonblond » do 11 aug 2022 22:18

Dan zie je het water toch van boven naar beneden lopen of ben ik abuis?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Ron » do 11 aug 2022 22:19

Als er een kast om heen zit , zie je dat niet.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Chris » do 11 aug 2022 22:27

1e foto lijkt een openstaande drainkraan..
Maar de 2e . Ergens een scheur in de plastic ketel.
Er zijn vervangers van RVS
Gebeurt dit nooit meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Davendre » do 11 aug 2022 22:28

Heb ooit ook de boiler niet op tijd geleegd. Zelfde tafareel in voorjaar zoals hier omschreven: bij vullen boiler stond de vloer vd caravan blank. Geen schade aan overgehouden. Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat je van 1 tankje een schade zou overhouden.

Vervangen van de boiler is appeltje-eitje.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Ab » do 11 aug 2022 22:53

Ja. Vrijwel zeker een kapotgevroren binnentankje van de boiler.
Dat gebeurt elk jaar weer, door niet goed aftappen van het water.
Om die reden liggen er bij elke caravan grootgrutter, o.a. De Wit in Schijndel, Obelink in Winterwijk en nog een aantal, binnentankjes op voorraad. Kunststof of RVS. Ook soms wel bij caravandealers.
Bij de 2 eerstgenoemde ook in de webshop te bestellen.
Fluitje van een cent om er een nieuwe in te zetten.
Uurtje werk. De boiler even loskoppelen, uit de caravan op een tafel zetten, loshalen, kapot binnentankje eruit halen, nieuwe erin, en alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar schroeven, en de boiler terug plaatsen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door nonblond » do 11 aug 2022 23:06

ronk schreef:
do 11 aug 2022 22:19
Als er een kast om heen zit , zie je dat niet.
Dat klopt, maar toch wel als je de kast opent.

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door BasRonin » do 11 aug 2022 23:13

Okay iedereen,

Erg bedankt voor de snelle reacties. Ik heb de boiler gedemonteerd om zeker te zijn dat ik alleen een binnenwerk nodig heb en geen compleet nieuwe boiler. Verwarmingselement werkt nog gewoon dus ik ga voor een nieuw binnen element. Ik ga wel voor de chromen versie van Heatec, zodat dit niet meer gebeurd. Hierdoor moet ik wel de ringverwarming (1 deel) opofferen, maar deze zal ik later met pvc aan elkaar maken, afhankelijk van de ruimte, omdat Heatec geen ringverwarming ondersteunt.

De foto spreekt voor zich denk ik. Hopelijk valt de schade aan de onderkant van de kastjes mee, want ik zie nog steeds wat water glinsteren. Zet er vannacht maar een ventilator op denk ik.

Ik was overigens echt in paniek haha. Ik hoop vooral dat de vloer niet al teveel geleden heeft, daar het, zoals ik al zei, aan de andere kant van de caravan aan de onderzijde eruit liep (begrijp ik nog steeds niet, maar de caravan staat tijdelijk ff niet waterpas op mn oprit, misschien dat dit met zwaargekracht te maken heeft en is dit juist een klein gelukje).

Ik ben wel een beetje bang dat er ook wat water verderop in de caravan ligt, onder het wc gedeelte, maar daar kan ik echt niet bij. Hopelijk is dat het deel dat onder de caravan vandaan gekomen is. Hopelijk helpen deze warme temperaturen wel mee de boel snel echt droog te krijgen.

@nonblond nee er staat geen aftapkraantje of iets dergelijks open btw.
Bijlagen
14051771-2D95-4220-870C-4C0C80435FAB.jpeg

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door nonblond » do 11 aug 2022 23:31

Als er geen aftapkraantje zit, moet daar toch een gaatje of iets dergelijks zijn, waardoor het water zo loopt. Het is zo een mooi recht straaltje. Kijk bij daglicht eens. Misschien moet je wat dichtmaken. Een muis heeft aan een klein gaatje genoeg om veel schade aan te richten. Mieren zijn nog erger.
Dat je in paniek was is begrijpelijk. Net een caravan en dan gelijk zo iets. Gelukkig is het warm en drogen de plekken waar je niet of niet goed bij kunt snel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Ab » do 11 aug 2022 23:37

Je hoeft je over de vloer ook geen zorgen te maken.
Over een paar dagen is de laatste druppel al lang verdampt bij de huidige temperaturen.
Goed ventileren helpt ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Ron » vr 12 aug 2022 00:05

desnoods zet je de caravan voor of achterover zodat het water onder het toilet vandaan kan lopen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door BasRonin » vr 12 aug 2022 00:58

Ook n goeie ja!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Chris » vr 12 aug 2022 08:29

En van eenmalig 5 liter water zal je echt geen vochtschade of rotte plek overhouden.
Da's wel met een continue lekkage waar jaren niets aan gedaan wordt.

Succes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door dieseltijger » vr 12 aug 2022 09:38

Hoe gaat het water dat tussen het zeil en de multiplex bodem terechtgekomen is verdwijnen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 12 aug 2022 10:54

Kan het daar op een normale manier komen dan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door Gerrie » vr 12 aug 2022 12:26

Zo als al aangegeven, de caravan voorover of achterover zetten.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Help! Boiler lekt!

Bericht door iemand » vr 12 aug 2022 13:05

Speciaal voor deze situatie houden we de hoge temperatuur aan whistle.gif scratch.gif awhoea.gif

Na deze week is het vast wel allemaal verdampt
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Water”