Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door BasRonin » wo 10 aug 2022 14:05

Hey allemaal,

Ik ben nieuw in de caravan wereld en vraag me een beetje af hoe lastig het is een caravan horizontaal waterpas te zetten op van die blokken. Het lijkt me vrij lastig om een caravan zonder mover op blokken te krijgen.

Nu heb ik ook nog een krik nodig (ook voor mijn eigen auto, maar ook voor mijn caravan ivm eventuele lekke band) en bedacht me dat een potkrik wellicht twee vliegen in een klap slaat; zowel als krik voor het vervangen van een wiel van zowel auto of caravan wanneer een lekke band gereden wordt, en voor het horizontaal waterpas zetten van de caravan en hier dan blokken/stukjes hout onder te zetten nadat hij opgekrikt is.

In het volgende artikel raden ze (volgens mij een normale( potkrik ook aan om de caravan waterpas te zetten:
https://www.vivakamperen.nl/magazine/ti ... al-zetten/

Is dat een idee? Iemand ervaring met deze “dubbele functie” van een potkrik?

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 10 aug 2022 14:34

Afhankelijk van je stuurmanskunsten en de auto is het goed te doen om je caravan waterpas te zetten op een oprijblok.

Met een potkrik kan, maar die dingen hebben een relatief kleine voet en in een zachte bodem zul je er al vlug een plaat onder moeten leggen om verzakken te voorkomen.
Als je een lekke band krijgt is het maar de vraag of je de potkrik op een goede plek onder de caravan kunt krijgen, al helpt het als je de lekke band dan even op een blok kunt trekken zodat ie al wat omhoog komt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785