Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door BasRonin » wo 10 aug 2022 14:05

Hey allemaal,

Ik ben nieuw in de caravan wereld en vraag me een beetje af hoe lastig het is een caravan horizontaal waterpas te zetten op van die blokken. Het lijkt me vrij lastig om een caravan zonder mover op blokken te krijgen.

Nu heb ik ook nog een krik nodig (ook voor mijn eigen auto, maar ook voor mijn caravan ivm eventuele lekke band) en bedacht me dat een potkrik wellicht twee vliegen in een klap slaat; zowel als krik voor het vervangen van een wiel van zowel auto of caravan wanneer een lekke band gereden wordt, en voor het horizontaal waterpas zetten van de caravan en hier dan blokken/stukjes hout onder te zetten nadat hij opgekrikt is.

In het volgende artikel raden ze (volgens mij een normale( potkrik ook aan om de caravan waterpas te zetten:
https://www.vivakamperen.nl/magazine/ti ... al-zetten/

Is dat een idee? Iemand ervaring met deze “dubbele functie” van een potkrik?

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 10 aug 2022 14:34

Afhankelijk van je stuurmanskunsten en de auto is het goed te doen om je caravan waterpas te zetten op een oprijblok.

Met een potkrik kan, maar die dingen hebben een relatief kleine voet en in een zachte bodem zul je er al vlug een plaat onder moeten leggen om verzakken te voorkomen.
Als je een lekke band krijgt is het maar de vraag of je de potkrik op een goede plek onder de caravan kunt krijgen, al helpt het als je de lekke band dan even op een blok kunt trekken zodat ie al wat omhoog komt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door WanFie » wo 10 aug 2022 14:55

Ik zag iemand dat op de volgende manier doen.
1. hij reed de caravan op de plaats.
2. keek hoe scheef hij stond en schatte het hoogteverschil in.
3. hij draaide de caravan een beetje schuin door de kant die omhoog moest wat vooruit te rijden.
4. de spie kwam achter het wiel te liggen.
5. handrem er op
6. met de dissel over dwars het betreffende wiel op de spie drukken. Door de langere hefboom gaat dat makkelijker dan de hele caravan verrijden.
7. door de handrem rijdt de caravan wél een stukje vrij achteruit, maar niet vooruit. Eenmaal goed gedraaid, liep de caravan dus ook niet van de spie.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door Ron » wo 10 aug 2022 16:02

Met een pot krik gaat prima.
Zo doe ik het al jaren.
Wel een speciale alko kriksteun plaatsen .
Of zoals ik een hulpstuk maken die om je chassis balk heen valt ,zodat hij er niet kan afschuiven.
Krik achter de as plaatsen. mrgreen.gif
Andere manier zoals Wanfie gaat ook.
Moet je wel voor en achter het andere wiel een keg neer leggen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door iemand » wo 10 aug 2022 16:23

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door Niels83 » wo 10 aug 2022 16:59

Ik had een goedkope potkrik.. zwaar ding en liep een beetje leeg. Langzaam genoeg voor en band te wisselen, maar een paar mm per dag geeft als gevolg dat de caravan alleen op de poten staat. Vinden de poten niet leuk.

Nu heb ik 2 schaarkrikken. Krik ze beide een beetje op, dat laat hem veel steviger staan. Zijn veel lichter, goedkoper en zakken niet. De potkrik kan overigens ook niet onder mijn auto. Er onder krijgen is een heel gedoe, maar vervolgens gaat hij niet hoog genoeg om de band van de weg te krijgen. Ik heb gewoon 14 inch velgen dus geen tractor of zo.

Mijn advies koop 2 schaar krikken. Sommige gevallen kun je de auto zo er op rijden met de caravan, spie er onder stukje naar achter rijden en klaar. Maar in veel gevallen kan je auto dan nooit meer van de plek af zonder eerst een muur of boom te moeten weghalen.

Ik heb de spieren wel mee als het een keer wel kan. En nu had ik de poten er op gezet die mogen NL ook niet te ver uitgedraaid worden. Dan zullen ze snel kapot gaan.

Kasper

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door Kasper » ma 15 aug 2022 17:47

Is al veel over gediscussieerd...viewtopic.php?t=33169&start=25

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door wolf » ma 15 aug 2022 17:59

ik doe het ook altijd op de manier van WanFie.
een potkrik gebruik ik niet want die kan, zoals al gezegd, (een beetje) leeglopen.
Ik gebruik ook een schaarkrik, die zakt zeker niet.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Potkrik voor horizontaal zetten caravan

Bericht door Ab » ma 15 aug 2022 19:42

Bij autosloperijen bijna gratis uit auto's te halen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”