ATC foutmelding

Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

ATC foutmelding

Bericht door moyzo » ma 8 aug 2022 12:28

Regelmatig hebben we een rood knipperend lampje als we de stekker van de caravan aansluiten aan de auto..
Dat is dan even paniek ( vooral om 5 uur s'morgens als je weg wilt) want dat wil zeggen dat de ATC remt en je niet mag rijden.
Na een paar keer opnieuw aansluiten - stekker er in en er weer uit, blazen in de stekker gaat hij tot nu toe nog steeds gelukkig op een groen lichtje.
Handleiding na gelezen, ALKO tecnische dienst gebeld maar daar werd ik ook afgewimpeld van we weten het niet.
Wat doen we fout?
Iemand ervaring ermee, tips of trucks? het betreft een nieuwe ALKO ATC af fabriek geleverd op onze nieuwe caravan van ruim een half jaar oud.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: ATC foutmelding

Bericht door Morgoth » ma 8 aug 2022 12:37

Doe je de stekker in al de auto met het contact aan? Ik heb weliswaar geen ATC maar ik krijg wel allerlei foutmeldingen als ik met het contact van de auto aan, de stekker erin steek. Eerst alles uit, dan de stekker er in en de foutmeldingen blijven weg.
Dit fenomeen komt omdat niet alle pennen van de stekker gelijktijdig contact maken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Marbar
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 mar 2019 21:44

Re: ATC foutmelding

Bericht door Marbar » ma 8 aug 2022 13:42

Heb ook een caravan van nog geen half jaar oud met atc en een bmw als trekker, wanneer ik de stekker van de caravan aansluit hoor je de atc aangaan en verschijnt er een groen lampje. Een rood lampje bij aansluiten heb ik nog niet gehad.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ATC foutmelding

Bericht door WillyL » ma 8 aug 2022 13:47

Dit lijkt me een probleem, slecht contact, in de stekkercombinatie omdat het verdwijnt met herinpluggen (dat schuurt de pinnen even proper). Misschien helpt een contactreiniger op de contactpunten spuiten?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1951
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: ATC foutmelding

Bericht door moyzo » ma 8 aug 2022 14:26

We hebben met contact aan en uit getest.
Ook nog maar nog even met de dealer gebeld ; hij adviseerde een minuut te rijden en dan te kijken of het inmiddels groen is: zo niet dan een keer er in en er uit km rijden en kijken of hij zich gereset heeft. En inmiddels groen is. Hij adviseerde nooit er in en eruit achter elkaar doen zoals we nu gedaan hebben want dat vind de ATC niet leuk want dan raakt hij in de war.
We gaan het gewoon tussendoor voordat we echt op pad gaan voor de grote volgende trip op die manier testen mocht hij weer rood knipperen en anders even naar dealer terug dag mocht sowieso als de foutmelding blijft.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: ATC foutmelding

Bericht door iemand » ma 8 aug 2022 16:59

ATC in de war scratch.gif wat een onzinpraat. Daar moet ie tegen kunnen. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: ATC foutmelding

Bericht door princeman » ma 8 aug 2022 17:11

Ik heb in 2020 zelf een ATC geplaatst onder onze caravan en me toen redelijk in verdiept in het apparaat en verschillende versies.
Er zou een "oude versie" ATC zijn welke gevoeliger zou zijn voor spannings pieken/vallen omdat het spanningsgebied waarop deze werken te klein zou zijn.
Ik kan me voorstellen dat er dan eerder storingen ontstaan maar deze zouden m.i. niet moeten ontstaan bij aan en afkoppelen van de spanning.

Onze ATC doet een zelftest bij het aansluiten van de stekker en als ik de auto start gebeurt dat nogmaals.
Dat de ATC in de war raakt van spanning eraf en erop (wat op dat moment 2 keer in korte tijd gebeurt) lijkt me inderdaad onzin.
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”