Hallo allemaal,
Na een paar jaar kamperen, wilden we iets meer comfort dan de standaard matrassen met een topper als slaap plek. Omdat een nieuw bed iets meer weegt dan de oude opstelling (uiteindelijk 24kg tegen 50kg) getwijfeld, maar toch maar gedaan.
Omdat ik ook handige tips las op het forum, zet ik mijn klusverhaal ook maar even online. Ik ben geen heel goede klusser, dus dit is iets wat iedereen wel zou kunnen. Ik heb geen ingrijpende zaken aan de constructie aangepast bijvoorbeeld.
Hieronder zie je de oude opstelling. (tafel hadden we ooit eens geverfd)
Vast bed in Hobby 400kb (1998)
Vast bed in Hobby 400kb (1998)
Laatst gewijzigd door jessedew op zo 7 aug 2022 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vast bed in Hobby 400kb
Vervolgens heb ik de tafel verwijderd (dat is heel eenvoudig die zit zo goed als los) en de deksels die de service luiken afdekten. Hierna constateerde ik dat de constructie relatief stevig was, maar wel nog wat versteviging kon gebruiken. Ik heb dus hier en daar nog wat balkjes tussen de planken gemonteerd, zodat het geheel nog steviger werd. (foto is zonder de verstevigingen, maar de latten zitten dus aan de staande houten planken en de plankjes aan de zijkant geschroefd) Daarnaast heb ik het dekseltje boven de ringleiding ook aan het houten schotje vastgeschroeft)
Alle schroefgaten even voorboren en dan schroeven, ik heb geen hoekeindjes gebruikt.
Hierna kon de lattenbodem erin. Dit zijn 2 lattenbodems van 70x200. Om een stevig geheel te maken, heb ik deze op 4 plekken aan elkaar vastgebout (kwestie van de lattenbodems met een lijmklem vastzetten en dan 4 gaten er doorheen boren, bout met vleugelmoertjes erop en je hebt 1 grote lattenbodem.
Voordeel van 2x 70 cm is dat je ze makkelijk de caravan in krijgt.
Ik heb lattenbodem Tosca van de Leenbakker. Had Viola besteld, maar ze gaven me achteraf een duurder exemplaar, zag ik pas na het monteren. (bedankt Leen Bakker)
(lattenbodems werden in elkaar geleverd, kon gelukkig mooi in mijn octavia, weet niet of de ikea (niet voorradig) ze in elkaar levert (vermoed van niet)
Om te voorkomen dat ze verschuiven, heb ik nog op 4 kanten een klosje geschroefd, zodat de lattenbodem klem ligt tussen de caravan wanden. (hij had rondom wat speling)
Vervolgens een kwestie van het matras erop en klaar.
Alle schroefgaten even voorboren en dan schroeven, ik heb geen hoekeindjes gebruikt.
Hierna kon de lattenbodem erin. Dit zijn 2 lattenbodems van 70x200. Om een stevig geheel te maken, heb ik deze op 4 plekken aan elkaar vastgebout (kwestie van de lattenbodems met een lijmklem vastzetten en dan 4 gaten er doorheen boren, bout met vleugelmoertjes erop en je hebt 1 grote lattenbodem.
Voordeel van 2x 70 cm is dat je ze makkelijk de caravan in krijgt.
Ik heb lattenbodem Tosca van de Leenbakker. Had Viola besteld, maar ze gaven me achteraf een duurder exemplaar, zag ik pas na het monteren. (bedankt Leen Bakker)
(lattenbodems werden in elkaar geleverd, kon gelukkig mooi in mijn octavia, weet niet of de ikea (niet voorradig) ze in elkaar levert (vermoed van niet)
Om te voorkomen dat ze verschuiven, heb ik nog op 4 kanten een klosje geschroefd, zodat de lattenbodem klem ligt tussen de caravan wanden. (hij had rondom wat speling)
Vervolgens een kwestie van het matras erop en klaar.
Laatst gewijzigd door jessedew op zo 7 aug 2022 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vast bed in Hobby 400kb
Van een 400kb een 400sf maken, doe je goed! Heb je ook de voorzijde dichtgemaakt zodat je de ruimte tussen de banken ook als opslag kunt gebruiken?
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Vast bed in Hobby 400kb
Hier een foto met het matras erop. (Ikea Vesteroy)
de kogeldruk was ook acceptabel. Ik heb op de dissel namelijk nog elektrische fietsen (nu niet geplaatst bij het meten) maar kogeldruk was niet enorm afwijkend tov voor het monteren (met de oude opstelling)
Ter compensatie van extra gewicht neem ik nog minder spullen mee volgende keer (en o.a opstapkrukje van metaal vervangen door kunststof bijvoorbeeld) scheelt ook weer 3 kg. En haal nog wat uit de disselbak.
Reed klein stukje terug naar de stalling, met de tentstokken ed achter de as, toen merkte ik dat hij in onbalans was (wat ik normaal dus compenseer met de zware fietsen aan de voorzijde) Kortom denk dat het qua gewichtsverdeling in vakantiemodus wel goed moet komen.
Dit project kostte me wel het nodige uitzoekwerk. Het feitelijke werk is in een dag(deel) wel te doen.
Kostte naast wat zweetdruppels en tijd, 300 euro, voor het matras en de lattenbodems. Dat heb ik wel over voor de nodige comfort komende jaren. En eventueel kan ik, mocht ik een nieuwe caravan kopen en daar zit geen lekker slaapgedeelte in, dit vast 1 op 1 overzetten.
Ik kan overigens minder makkelijk nu bij het serviceluik. (wel van buiten) en moet hooguit 1 x per jaar even de boiler ontluchten. Ik heb dus bewust geen gasveer gemonteerd. 4 bouten zijn niet genoeg om de lattenbodems aan elkaar te houden als je ze optilt, dan moet je wellicht nog een extra verbinding over de 1,40m maken. (denk dat een 3x2 lat al genoeg zou kunnen zijn.
de kogeldruk was ook acceptabel. Ik heb op de dissel namelijk nog elektrische fietsen (nu niet geplaatst bij het meten) maar kogeldruk was niet enorm afwijkend tov voor het monteren (met de oude opstelling)
Ter compensatie van extra gewicht neem ik nog minder spullen mee volgende keer (en o.a opstapkrukje van metaal vervangen door kunststof bijvoorbeeld) scheelt ook weer 3 kg. En haal nog wat uit de disselbak.
Reed klein stukje terug naar de stalling, met de tentstokken ed achter de as, toen merkte ik dat hij in onbalans was (wat ik normaal dus compenseer met de zware fietsen aan de voorzijde) Kortom denk dat het qua gewichtsverdeling in vakantiemodus wel goed moet komen.
Dit project kostte me wel het nodige uitzoekwerk. Het feitelijke werk is in een dag(deel) wel te doen.
Kostte naast wat zweetdruppels en tijd, 300 euro, voor het matras en de lattenbodems. Dat heb ik wel over voor de nodige comfort komende jaren. En eventueel kan ik, mocht ik een nieuwe caravan kopen en daar zit geen lekker slaapgedeelte in, dit vast 1 op 1 overzetten.
Ik kan overigens minder makkelijk nu bij het serviceluik. (wel van buiten) en moet hooguit 1 x per jaar even de boiler ontluchten. Ik heb dus bewust geen gasveer gemonteerd. 4 bouten zijn niet genoeg om de lattenbodems aan elkaar te houden als je ze optilt, dan moet je wellicht nog een extra verbinding over de 1,40m maken. (denk dat een 3x2 lat al genoeg zou kunnen zijn.
Re: Vast bed in Hobby 400kb
Nee de ruimte onder het bed is nog open. Dat is bewust, daar vervoer ik normaal niets (hooguit een bezem) maar als we op vakantie zijn, stoppen we daar vaak onze vuile was in een waszak. (zo is het een soort open opbergruimte)