6 volt gelijkstroom

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
rolfkunst
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020 09:42

6 volt gelijkstroom

Bericht door rolfkunst » zo 7 aug 2022 14:35

Help, mijn omvormer geeft sinds kort alleen nog maar 6 volt in plaats van 12. Het viel ons op doordat de pomp niet half zoveel kracht meer had als de dag ervoor.

Ik ben niet geheel onschuldig, ben ik bang. Ik heb (zoals hier ook op het forum te vinden is) een waterniveau indicator geplaatst en een koelkastventilator. Allemaal niet zo spannend. Kabels getrokken. Alles aangesloten en de eerste week werkte het ook allemaal naar behoren. Maar daarna begonnen de problemen. Zekering klapte eruit. Eerst alleen de pomp en koelkast ventilator aangesloten gehad, toen gewisseld. Maar de zekering bleef knappen.. En sinds dien alles afgesloten, behalve de pomp. Maar spontaan draaide de pomp op halve kracht. Bij de action even een multimeter gehaald en deze geeft aan dat er nog maar 6v (5,87V) uit komt.

Wat kan dat zijn? Omvormer naar z'n grootje?

Caravan stamt uit 2004

Alvast bedankt en voor een ieder die nog op vakantie is of nog moet gaan, een hele fijne vakantie!

Rolf
VW Golf Variant 2.0 TDI (2015) -> Burstner Artstep 420TN (2004)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 6 volt gelijkstroom

Bericht door iemand » zo 7 aug 2022 14:54

Hoi Rolf,

misschien kun je het onderwerp verbeteren (dmv drukken op potloodsymbooltje), door aan te vullen welk type omvormer je hebt.

Duidelijk onderwerp... sneller antwoord... en leesbaarder forum... zie forumregels.

Maak ook wat foto's en voeg je in je reactie toe als bijlage. Dan kijken we even mee.

Maak ook eens een foto van je gemeten spanning icm je meter. Dan kan ik zien hoe je die hebt ingesteld
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 6 volt gelijkstroom

Bericht door Ron » zo 7 aug 2022 14:55

Waarschijnlijk is de gelijkrichter brug te licht.
En zijn daar 1 of 2 diodes gesneuveld.
Geen idee wat voor omvormer het verder is.
Maar tijd voor een nieuwe met voldoende vermogen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”