Emuk universeel of merkgebonden?

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door BasRonin » zo 7 aug 2022 11:18

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het orienteren op caravanspiegels en kom al snel uit op Emuk als beste betrouwbare optie.

Ik dacht zelf aan normaal spiegelglas ipv bol, omdat ik nog niet zo ervaren ben met caravan rijden en ik bang ben dat het afstand inschatten met een bolle spiegel wat tricky is voor een beginner als ik.

Ik rij een Volvo V50 uit 2012, en zag dat hier speciale Emuks voor beschikbaar zijn. Ik zag ook dat er een universele versie is. Na wat zoeken op het forum zag ik dat het probleem met universele spiegels is dat je je eigen spiegel vaak niet goed meer kan bijstellen. Het nadeel van een merk en type gebonden spiegel is duidelijk; bij aankoop van een andere auto zijn nieuwe spiegels nodig (en de universele zijn een stuk goedkoper).

Wat raden jullie mij aan; universele spiegels of spiegels speciaal voor mijn Volvo v50?

Ps. De Milenco Aero’s zien er als universele optie ook erg goed uit. Goede ervaringen hiermee?
Laatst gewijzigd door BasRonin op zo 7 aug 2022 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door PD » zo 7 aug 2022 11:22

BasRonin schreef:
zo 7 aug 2022 11:18
Ik rij een Volvo V50 uit 2012, en zag dat hier speciale Emuks voor beschikbaar zijn. Ik zag ook dat er een universele versie is.
Wanneer er auto-specifieke Emuks beschikbaar zijn, zou ik altijd hiervoor kiezen. Die passen echt het mooist thumbup.gif

Dat je ze bij een volgende auto moet vervangen, klopt, maar kijk eens op Marktplaats, ze blijven best veel geld waard. Mogelijk kun je ze zelf ook via Marktplaats kopen.

Of je vlak of bol kiest, is persoonlijk. Ik gebruik 2 bolle spiegels voor maximaal zicht, het inschatten van afstand is een kwestie van wennen maar een bolle spiegel vertekent inderdaad wel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door mrbullmastiff » zo 7 aug 2022 11:32

Ik heb de Emuk spiegels voor mijn huidige auto ook via Marktplaats gekocht, mijn vorige ook zo verkocht voor dezelfde prijs.
De spiegels passen perfect en ook als ze een paar jaar oud zijn blijven ze netjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door Henri Berends » zo 7 aug 2022 11:38

Heb vorig jaar een setje speciaal voor de Volvo XC60 aangeschaft. En deze passen perfect. Dit zijn de eerste perfecte spiegels ooit.
In tegenstelling tot de Milenco aero 4 hoef ik deze niet tijdens de reis bij te stellen. Die wisten nogal een te verschuiven.
Maak jaarlijks 2 grotere trips en wat mij betreft is 'de investering' knipoog.gif-dank het genot die ik van heb- er nu al uit.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door Bob Diesel » zo 7 aug 2022 12:01

Nu heb ik in een ander topic deze tip geplaatst

klik klik

Kosten je de nieuwe nu iets knipoog.gif € 25 minder
Bij de genoemde webshop

Deze dus

Trouwens ook voor andere spullen knipoog.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door Davendre » zo 7 aug 2022 13:22

Ik heb sinds 2011 met pasklare Emuks gereden, was hier altijd erg blij mee. Omdat ik nu met voorloopauto zit en de spiegels voor de Tucson er nog niet zijn heb ik gekozen voor de universele van Emuk. Vind ze eerlijk gezegd iets te smal.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door EricS » zo 7 aug 2022 13:23

Al jaren bij iedere auto wissel de juiste set Emuks, soms nieuw, soms via MP. Netto kost het je paar tientjes na verkoop op MP.
Nu voor eerst een setje universele spiegels, uiteraard wel van Emuk. De auto EV6, zit nog niet in leveringsprogramma van Emuk....
Op zich prima en goed zittende spiegels, ook spiegelglas van auto is nog verstelbaar en ze klappen mooi naar de deur na vergrendelen, maar ze zijn iets minder breed en trillen wel iets in tegenstelling van de op maat Emuks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk



Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door WillyL » zo 7 aug 2022 16:55

Ik had universele Miloenco's, heel tevreden over. Maar op de huidige MB passen ze niet. Het spiegelglas zit danig dicht tegen de rand dat de reeds dunne beugel er niet tussen kan.
Ik heb dan maar die dure Emuk's gekocht en wauw... Die staan mooi stevig en mooi rond de knipperlichtstrook in het zijspiegelarmatuur. Ook wel met bol spiegelglas. Ik was dat gewoon. Het wordt sowieso op de meeste zijspiegels gebruikt.
Niet op die van een oude Kadett en dat is telkens schrikken hoe dicht de auto's tonen en weinig kijkhoek je hebt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door BasRonin » zo 7 aug 2022 22:37

Bedankt voor alle adviezen mannen! Typegebonden klinken dus het beste. Ik ga eerst eens struinen op marktplaats en anders worden het toch nieuwe.

Ad-max
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 16 mar 2022 18:35

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door Ad-max » ma 8 aug 2022 08:21

Ik heb al jaren de universele uitvoering van Emuk en ben er erg tevreden mee. Zitten in 2 minuten op de auto. Inmiddels op diverse auto's gebruikt waaronder een volvo v40 (oude model 2003) en een ford S-max 2007/2014.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door Ton37 » vr 12 aug 2022 10:10

Gebruikte altijd de standaard emuks. Was er tevreden. De standaard paste helaas niet meer op mij huidige auto omdat de spiegelsbody schuiner was gemaakt (mazca cx5). Toen maar de merkspecifieke emuks gekocht en ze passen als een handschoen. Wel heb ik de stangetjes wat afgezaagd omdat die buiten de spiegels uitstaken. Komt mede omdat mijn caravan iets smaller is. Veiligheid mag iets meer kosten. Hoeveel procent is dat op de aanschaf van. auto en caravan, ga je toch niet op bezuinigen, toch?!

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door EricS » vr 12 aug 2022 11:37

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door cortrans » vr 12 aug 2022 14:23

Ik ben toch gegaan voor de merk gebonden Emuk’s voor mijn 3008, wat een degelijkheid zeg, kost wat, maar dan heb je ook wat
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

BasRonin
Berichten: 83
Lid geworden op: do 4 aug 2022 19:58

Re: Emuk universeel of merkgebonden?

Bericht door BasRonin » vr 12 aug 2022 20:12

@EricS grappig.. die deal heb ik dus beklonken zonder dat ik je post gezien had haha.

Ik heb ze inmiddels binnen en ze zijn fantastisch.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”