Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Leden,
Vandaag bedacht ik me dat ik toch graag het relais wil aansluiten op de Dometic SMP 301-03 en de Victron accu, zodat ik toch kortstondig Autark kan staan en de instellingen van de Truma CP plus bewaard blijven.
Ik heb het niet helemaal meer helder voor ogen en kan niet echt een goede beschrijving vinden.
Het betreft een 5-polig 12v relais, met dus de aansluitingen 30, 85, 86, 87 en 87a. Zie ook de foto's.
Op de fotoś is te zien dat deze reeds met bedrading is voorbereid.
1) De 85 (massa) zit een verloop tussen waar aan weerszijden weer massakabels opkomen. Welke massa zet ik hiertussen?
2) De 30 is een gezekerde draad. Deze op de plus van de Victron neem ik aan?
3) De 86 en 87 zijn met elkaar verbonden. Welke draad komt daar op? Ik vermoed dat deze naar de plus van de Dometic moet?
4) De 87 blijft over. Welke draad komt daar op?
De pen 9 vanaf de auto, plus en min, moet ik natuurlijk van de Dometic omvormer afhalen en deze zouden dan weer ergens op het relais moeten komen
Ik hoop dat jullie kunnen helpen, want op dit moment werkt mijn brein niet mee
Alvast reuze bedankt!
Vandaag bedacht ik me dat ik toch graag het relais wil aansluiten op de Dometic SMP 301-03 en de Victron accu, zodat ik toch kortstondig Autark kan staan en de instellingen van de Truma CP plus bewaard blijven.
Ik heb het niet helemaal meer helder voor ogen en kan niet echt een goede beschrijving vinden.
Het betreft een 5-polig 12v relais, met dus de aansluitingen 30, 85, 86, 87 en 87a. Zie ook de foto's.
Op de fotoś is te zien dat deze reeds met bedrading is voorbereid.
1) De 85 (massa) zit een verloop tussen waar aan weerszijden weer massakabels opkomen. Welke massa zet ik hiertussen?
2) De 30 is een gezekerde draad. Deze op de plus van de Victron neem ik aan?
3) De 86 en 87 zijn met elkaar verbonden. Welke draad komt daar op? Ik vermoed dat deze naar de plus van de Dometic moet?
4) De 87 blijft over. Welke draad komt daar op?
De pen 9 vanaf de auto, plus en min, moet ik natuurlijk van de Dometic omvormer afhalen en deze zouden dan weer ergens op het relais moeten komen
Ik hoop dat jullie kunnen helpen, want op dit moment werkt mijn brein niet mee
Alvast reuze bedankt!
- Bijlagen
-
- 2ABA91D0-250C-469D-9353-AD23B73B4343.jpeg (92.76 KiB) 1063 keer bekeken
-
- 85FD3E89-31E1-4650-A49E-195AC60B5C37.jpeg (91.52 KiB) 1063 keer bekeken
-
- F48DDC05-8848-43BC-B75D-411C120E13F1.jpeg (131.73 KiB) 1063 keer bekeken
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Misschien kan je hier iets mee.
87a gaat op de 12v aansluiting van de auto. (Pin9)
87 Victron accu.
30 12v naar de caravan omvormer.
85 massa caravan/auto (pin11)
86 is de geschakelde voeding welke van de auto komt pin10 op de stekker. (12v Koelkast voeding)
Nadeeltje van deze schakeling zoals hier afgebeeld is, zodra je de stekker uit de auto haalt de caravan direct 12v van de caravan accu krijgt.
Als je hier niet op bedacht ben bij stalling trekt dit je accu leeg.
Een hoofdschakelaar achter de caravan accu of iets dergelijks is dan wel handig.
Zo zou ik het doen.
De 12v van de auto en caravan accu kunnen nooit verbinding maken.
87a gaat op de 12v aansluiting van de auto. (Pin9)
87 Victron accu.
30 12v naar de caravan omvormer.
85 massa caravan/auto (pin11)
86 is de geschakelde voeding welke van de auto komt pin10 op de stekker. (12v Koelkast voeding)
Nadeeltje van deze schakeling zoals hier afgebeeld is, zodra je de stekker uit de auto haalt de caravan direct 12v van de caravan accu krijgt.
Als je hier niet op bedacht ben bij stalling trekt dit je accu leeg.
Een hoofdschakelaar achter de caravan accu of iets dergelijks is dan wel handig.
Zo zou ik het doen.
De 12v van de auto en caravan accu kunnen nooit verbinding maken.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Het bedankt. Zo zou het moeten lukken, alleen vraag ik me dan af waarom er een zekering op 30 zit en 86-87 gekoppeld zijn in de voorbereiding?
Qua leeglopen accu is geen issue, want de victron zet ik via de knop of app helemaal uit.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Die onderdelen zijn mee geleverd maar hadden naar mijn idee ook ergens anders kunnen zitten.
Iemand die dit harnas maakt weet niet waar het terecht gaat komen.
Alles is los te halen en te verplaatsen door de schuifstekker verbinding.
Iemand die dit harnas maakt weet niet waar het terecht gaat komen.
Alles is los te halen en te verplaatsen door de schuifstekker verbinding.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Ja maar deze wordt in deze opzet gebruikt door caravankovershop om te schakelen tussen auto en boordaccu.
https://www.caravanmovershop.nl/Caravan ... ordnet.php
Toen ik m’n mover heb gehaald heeft hij gezegd dat ze op deze manier gebruikt worden.
https://www.caravanmovershop.nl/Caravan ... ordnet.php
Toen ik m’n mover heb gehaald heeft hij gezegd dat ze op deze manier gebruikt worden.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Er staat bij dat er ook een aansluit schema word mee geleverd.
Misschien geeft dat duidelijkheid.
Er zijn meerdere manieren om veilig te schakelen.
Ik heb je een manier gegeven zo als ik het zou doen.
Als 86-87 doorkoppelt heb je geen pin 10 nodig.
Trek je de stekker er uit schakeld hij om.
Op de manier van mijn schema schakeld de caravan al om als deze nog aan de auto gekoppeld is.
Motor uit is koelkast uit is caravan 12v los van de auto doormidden van dit relais.
Dus trekt de caravan nooit de auto acccu leeg.
Misschien geeft dat duidelijkheid.
Er zijn meerdere manieren om veilig te schakelen.
Ik heb je een manier gegeven zo als ik het zou doen.
Als 86-87 doorkoppelt heb je geen pin 10 nodig.
Trek je de stekker er uit schakeld hij om.
Op de manier van mijn schema schakeld de caravan al om als deze nog aan de auto gekoppeld is.
Motor uit is koelkast uit is caravan 12v los van de auto doormidden van dit relais.
Dus trekt de caravan nooit de auto acccu leeg.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Correctie op mezelf.Arie-V schreef: ↑za 6 aug 2022 12:04Misschien kan je hier iets mee.
87a gaat op de 12v aansluiting van de auto. (Pin9)
87 Victron accu.
30 12v naar de caravan omvormer.
85 massa caravan/auto (pin11)
86 is de geschakelde voeding welke van de auto komt pin10 op de stekker. (12v Koelkast voeding)
Nadeeltje van deze schakeling zoals hier afgebeeld is, zodra je de stekker uit de auto haalt de caravan direct 12v van de caravan accu krijgt.
Als je hier niet op bedacht ben bij stalling trekt dit je accu leeg.
Een hoofdschakelaar achter de caravan accu of iets dergelijks is dan wel handig.
BCC8ABFC-275D-4938-8E89-383CBB933545.jpeg
Zo zou ik het doen.
De 12v van de auto en caravan accu kunnen nooit verbinding maken.
87a moet op de Victron
87 moet op de auto (pin9)
Het relais wat jij hebt is in rust anders geschakeld als het plaatje wat ik had bij gevoegd.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Allereerst heel erg bedankt voor de tijd en moeite die je neemt!
Dat aansluitschema heb ik niet meegekregen en Jorg van de CMS wilde deze niet versturen per mail.....
Misschien was m'n vraagstelling ook niet helemaal duidelijk.
Het gaat mij er om dat standaard stroom uit de Victrom wordt gehaald door het relais en als ik de stekker in de auto prik, de stroom daar uit komt. Omdat ik de Victron volledig uit kan schakelen is dat prima en hoef ik geen schakeling via de pen 10.
Als ik verder kijk via bepalde info, zou ik 30 gewoon op de Victron moeten aansluiten?
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Dan kan je 86-87 op pin9 van de auto.
87a op de Victron en pin30 op de omvormer.
En de massa’s van de accu het relais en omvormer aan elkaar. Maar ook de huidige massa die op de omvormer zit moet er op.
87a op de Victron en pin30 op de omvormer.
En de massa’s van de accu het relais en omvormer aan elkaar. Maar ook de huidige massa die op de omvormer zit moet er op.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Top, dankjewel. Ik moet er wel uitkomen zo!!
Ik bericht even als het gelukt is.
Groet Prince.
Ik bericht even als het gelukt is.
Groet Prince.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Mijn Tendenza had af fabriek Autark en iedere keer dat je de walstroom eraf haalde, was de Truma zijn instellingen kwijt.
Ik kan me zo voorstellen dat als Truma de instellingen zou onthouden, eventuele zware verbruikers gewoon door blijven lopen en daarmee in mum van tijd de accu leegtrekken.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Ja dat zou best wel eens kunnen. Voor mij is het alleen voor korte tijd eventueel.
En dat ik de combi 6 kan gebruiken als het nodig is.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Het is gelukt!
@Arie nogmaals bedankt!
Nu ik het weer voor me zag was het best logisch weer.
Maar ik kwam er even niet uit.
@Arie nogmaals bedankt!
Nu ik het weer voor me zag was het best logisch weer.
Maar ik kwam er even niet uit.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Ik heb wat andere ideeën over het aansluiten van het relais..
De spoel..
Min op de algemene min.
Plus op de binnenkomende constante plus uit de auto.
Dan komt het relais op als de auto voor de hut hangt.
De kortste tijd tov de hele vakantie.
Relais op ..
Constante plus moet doorverbinden naar de omvormer.
Relais af (13 polige Jaeger los)
Accu doorverbonden naar de omvormer
Maar...edoch...jawel ..
In de omvormer zit ook een relais met 230 volt voorkeur.
Dus 230 cee aangesloten...omvormer werkt zelfstandig.
Geen 230 volt....accu vervangt de auto aansluiting..
Jaeger 13 polig aangesloten...extern relais komt op en schakelt Victron af.
Ter extra overweging..
Op de (prachtig mooie) Victron PPP40 zit de Domestic aansluiting..
Die moet je gebruiken voor autark .
Succes..
Jaloers op de accu..
De spoel..
Min op de algemene min.
Plus op de binnenkomende constante plus uit de auto.
Dan komt het relais op als de auto voor de hut hangt.
De kortste tijd tov de hele vakantie.
Relais op ..
Constante plus moet doorverbinden naar de omvormer.
Relais af (13 polige Jaeger los)
Accu doorverbonden naar de omvormer
Maar...edoch...jawel ..
In de omvormer zit ook een relais met 230 volt voorkeur.
Dus 230 cee aangesloten...omvormer werkt zelfstandig.
Geen 230 volt....accu vervangt de auto aansluiting..
Jaeger 13 polig aangesloten...extern relais komt op en schakelt Victron af.
Ter extra overweging..
Op de (prachtig mooie) Victron PPP40 zit de Domestic aansluiting..
Die moet je gebruiken voor autark .
Succes..
Jaloers op de accu..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Bedankt voor je aanvulling! Alleen wordt het voor mij niet helemaal duidelijk op dit moment.
Uiteraard heb ik hem op de domestic aangesloten. Zoals je zegt is hij daar natuurlijk voor.
-
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Dit relais wordt in de auto-industrie meestal andersom gebruikt en dan is 30 de aansluiting waar de 12 volt binnen komt en afhankelijk van de bekrachtiging van de spoel de spanning naar de 87 of de 87a aansluiting gaat.
In de caravan wil je 2 voedingen aansluiten op de omvormer 12v dus moet je het relais dus net andersom zetten en de 30 dus op de omvormer
In de caravan wil je 2 voedingen aansluiten op de omvormer 12v dus moet je het relais dus net andersom zetten en de 30 dus op de omvormer
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Victron PPP40Ah op 5 polig relais aansluiten AUTARK
Ja precies. Ik had gisteren nog even het eea gelezen waar dat ook uit bleek.
Thx!
Thx!