Truma SE probleem

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma SE probleem

Bericht door Chris » vr 21 okt 2022 20:28

Ik zou ook voor een nieuwe gaan.
En de "left over parts" op MP te koop zetten.
1 goede motor.
1 goede stuurkast.
1 goede afstandsbediening.
Montageset is een beetje dubieus.... zal er niet meer vers uitzien denk ik...maar proberen kan altijd.
Zonder bekabeling.

Ik denk zomaar dat je wel eens verrast kan zijn door wat dat opbreng.
B.v. de AB... die van Truma zijn wel eens stuk, dat kleine schakelaartje aan de zijkant.
Een nieuwe is meen ik 250 euri.
Verkoop de jouwe als 2e hands voor 150 euro... toch weer iemand blij mee denk ik.
Evenzo de stuurkast en de overgebleven motor..
Die volautomaat is wel gewild als er weer eens eentje zijn opzet motor aan barrels gedraaid heeft.
Ik denk dat je er goed mee weg komt en best nog een aardige duit zal vangen voor de left overs.


p.s.
Kijk eens even bij : Caravanmovershop.
Daar hebben ze onderdelen, een motor b.v. € 599
Tweedehands stuurkast als je wilt verkopen.... vragen zij € 399
Heb je een prijsidee.
https://caravanmovershop.nl/Truma/overz ... 2009)-.php
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SE probleem

Bericht door iemand » vr 21 okt 2022 20:40

tja en als het over is, is wegdoen jammer.
dan kan ik wel wat spare gebruiken. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » vr 21 okt 2022 22:25

Dank vd reacties!!!
De set staat op Marktplaats en ik ga overleggen naar de mogelijkheden voor een nieuwe. Mss een model 'minder' zoals een halfautomaat, voor ons prima zat.
Had wel al een aanbod van VMT mover Systems die denkt de gearbox te kunnen repareren voor ca 200/250 euro.

Ga alle plussen en minnen even bespreken thuis EN even kijken waar de verzekeraar uiteindelijk mee komt.

Thanks!

workel

Re: Truma SE probleem

Bericht door workel » za 22 okt 2022 10:10

[re.gif]
Ik heb deze onder onze vorige Fendt gehad en die komt ook op de nieuwe Hobby. Installatie is zeker zelf prima te doen.

Wellicht een idee: https://www.dejonghattem.nl/servicecent ... fautomaat/

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Paul Vingerhoets » za 22 okt 2022 10:15

Snap alleen niet wat de verzekeraar in dit plaatje toevoegd ?

Hoezo wil je slijtage delen vergoed zien worden door de verzekering ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SE probleem

Bericht door iemand » za 22 okt 2022 11:41

Jepen schreef:
vr 21 okt 2022 22:25
Had wel al een aanbod van VMT mover Systems die denkt de gearbox te kunnen repareren voor ca 200/250 euro.
Das toch een superaanbod. thumbup.gif

T'is allemaal mechanischme, waar wel eens iets los of kapot gaat.
Zij hebben daar kijk op en jarenlange ervaring.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » za 22 okt 2022 14:26

Paul Vingerhoets schreef:
za 22 okt 2022 10:15
Snap alleen niet wat de verzekeraar in dit plaatje toevoegd ?

Hoezo wil je slijtage delen vergoed zien worden door de verzekering ?
Ik eerst ook niet, maar ik belde de verzekeraar omdat ik allrisks verzekerd ben. Toen werd gezegd dat het als accessoire gedekt is, maar wel dus met afschrijving.
Mss niet meest logisch, maar betaal me scheel aan premies en als ik er (zonder erover te liegen) recht op heb prima.
Maar als eea inderdaad gerepareerd kan worden voor die paar honderd euro is dat het beste, zelfs op eigen kosten.

Ga sowieso even met dat bedrijf bellen.
De vraag is of eea daadwerkelijk eenvoudig te repareren is (lijkt op popnagels uitboren en pennetje terug op zn plek). Wellicht is een revisie motor beter.

En idd, iets scheef trekken is niet eens een probleem besef ik me nu ook.

Gr

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » wo 26 okt 2022 22:25

Heb alles op een rijtje gezet en ga toch VMT mover systems.
Voor 250-300 euro wordt de motor (gearbox) gemaakt waarbij het betreffende pennetje stukken beter geborgt wordt dan origineel in de fabriek. Er wordt 1 jaar garantie gegeven en eea is inclusief een nieuwe dop voor de aandrijfrol en 2 dempingsringen voor de spindelmotor (werd mij verteld :-)

We gaan het zien, over een paar weken breng ik hem erheen thumbup.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SE probleem

Bericht door iemand » wo 26 okt 2022 22:53

Top en hou ons op de hoogte.

Ik kende dat bedrijf nog niet, maar fijn dat er nog bedrijven zijn met mechnische kennis en ervaring. Ik heb met interesse hun website gelezen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » do 27 okt 2022 17:18

Doe ik thumbup.gif

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » zo 26 mar 2023 21:46

Zo...stof eraf.
Door van alles en nog wat (en gesloten stalling :-) nog geen stap ondernomen. We gaan weer verder.
Aangezien ik erachter ben dat de mover er al heeeeel lang onderhing voordat hij defect ging en ik toch bang ben dat na een reparatie deze motor (of de andere) alsnog de geest geeft overweeg ik serieus een nieuwe :oops:

Nu zie ik bij o.a de caravanmovershop 2 modellen, de
Reich active 2.0 en de Truma Go2 RH3.
Halfautomaat is prima zat, de caravan is ook maar 1350kg dus beide lijken te voldoen.

De Reich is beduidend goedkoper, ex montage kost deze €1063 tegenover de Truma die €1300 kost.

Wat zou jullie advies zijn?
Wil deze week de knoop doorhakken ;-)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma SE probleem

Bericht door dieseltijger » ma 27 mar 2023 00:44

Een aparte gedachte of -zoals de Engelsen het uitdrukken: "A curved ball" in de discussie: Je kan ook de prijzen van vervangingsonderdelen meenemen in jouw overweging. Ik heb een Enduro mover (volautomaat),
Afstandsbediening: 100,- vs 250 voor Truma;
Besturingskast: 350,- vs 475,-
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » ma 27 mar 2023 07:35

Idd iets om mee te nemen :-)
Voordeel is dat ik de relatief dure schakelkast en afstandsbediening dan via bv marktplaats goed kan verkopen als ik de prijzen zo bekijk / hoor.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma SE probleem

Bericht door Chris » ma 27 mar 2023 10:08

Ik heb dermate veel vertrouwen in de Caravan mover shop dat ik hun zou laten kiezen en vertellen waarom ze die voorkeur hebben.
Met beide genoemde movers zit je in dezelfde vijver te vissen....concurenten van elkaar.....vergelijkbaar dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » ma 27 mar 2023 11:14

thumbup.gif had de eerste mail al hun kant op...wordt vervolgd

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » ma 27 mar 2023 15:52

Heb snel een duidelijke reactie ontvangen, altijd fijn!
Komt erop neer dat de Reich Basic 1.6 wat hen betreft een goede vervanger is, de Truma SX zou 'de beste mover' zijn.
Ga even de prijzen vergelijken en de reviews, ook even naar het (nog te ontvangen) aanbod van de stalling die tevens Bovag caravan garage is.
Weer een stapje verder in ieder geval. Sowieso wordt 150 inruil geboden op de huidige mover, wellicht ga ik alsnog voor de verkoop via Marktplaats als het gaat om de afstandsbediening, relaiskast en de goede motor (B-zijde).

Wordt wederom vervolgd :-)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » ma 27 mar 2023 21:23

Sneller dan gedacht :- )
De eigen stalling (tevens Bovag garage) zweert bij het merk Enduro. Heeft er naar eigen zeggen goed contact mee, Nederlands bedrijf met zeer goede ondersteuning/service.
Aanbod is om voor minder dan eerder genoemde movers een Enduro 303 te monteren.
Tevens het advies om zelf beide motoren + schakelkast en afstandsbedienung te verkopen daar deze nog een flinke waarde vertegenwoordigen.
Bijkomend voordeel: Ik hoef er niet op uit, de caravan wordt in de stallingsgarage voorzien van de mover.
Klinkt erg aanlokkelijk, zeker omdat de huidige mover al aardig oud is.

Zal nogmaals op het forum zoeken naar Enduro ervaringen, maar las zo gauw al even positieve berichten.

Wel leuk detail; voor 70 euro is hij per app te bedienen door de aanschaf van een bluetooth module.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SE probleem

Bericht door iemand » ma 27 mar 2023 21:33

Nu "leuk" maar wat is je alternatief als de app niet meer ondersteund wordt door de leverancier scratch.gif
Laatst gewijzigd door iemand op ma 27 mar 2023 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » ma 27 mar 2023 21:34

eens:- ) Als gadget-freak leuk als EXTRA bedienoptie idd, niet ter vervanging van de originele afstandsbediening.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma SE probleem

Bericht door Chris » ma 27 mar 2023 22:34

Jepen schreef:
ma 27 mar 2023 21:23
Sneller dan gedacht :- )
De eigen stalling (tevens Bovag garage) zweert bij het merk Enduro. Heeft er naar eigen zeggen goed contact mee, Nederlands bedrijf met zeer goede ondersteuning/service.
Aanbod is om voor minder dan eerder genoemde movers een Enduro 303 te monteren.
Tevens het advies om zelf beide motoren + schakelkast en afstandsbedienung te verkopen daar deze nog een flinke waarde vertegenwoordigen.
Bijkomend voordeel: Ik hoef er niet op uit, de caravan wordt in de stallingsgarage voorzien van de mover.
Klinkt erg aanlokkelijk, zeker omdat de huidige mover al aardig oud is.

Zal nogmaals op het forum zoeken naar Enduro ervaringen, maar las zo gauw al even positieve berichten.

Wel leuk detail; voor 70 euro is hij per app te bedienen door de aanschaf van een bluetooth module.
Klinkt wel een beetje als: Wij van WC eend adviseren etc etc...
Maar... volgens mij zijn er geen slechte movers meer.
Specs kunnen wat verschillen, that's all.
En ook is het tijdperk van de FM afstandsbedieningen al lang geleden, daar struikelen we niet meer over...vroeger wel.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » di 28 mar 2023 07:12

Eens. Ik kan wel zelf een een mover aandragen als ik perse wil, maar dit is hun voorkeur.
Dan zou het de Reich 1.6 worden of dus de Enduro 303.
Mijn gevoel neigt dan naar Enduro omdat ik begreep dat de Reich een kunsstof deel heeft (bout) waar de slinger aan moet (Enduro niet???). Vanaf de foto.s lijkt de Enduro wat degelijker. En het minst belangrijk: de Enduro ziet er beter uit in zn zwarte kleur, maar dat is een mening en ik weet dat er genoeg mensen zijn die ze het liefst niet zien zitten.
Begreep overigens wel dat de bodemspeling beter is met Enduro doordat ie minder onder de caravan vandaan komt in vergelijking met de Reich.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma SE probleem

Bericht door dieseltijger » di 28 mar 2023 08:24

Het is moeilijk om een keus te maken. Truma daar hoor je regelmatig klachten over, hetgeen te verklaren is vanwege hun grote marktaandeel.

Objectief is vast te stellen dat Enduro betaalbaarder is, en dat zij ook na een modelwisseling reserveonderdelen leveren. Kijk maar naar mijn ervaring. Ik denk dat ik de mover nu 10 jaar gebruik, en door mijn fout (niet nastellen rolafstand na vervanging door een band met een grotere diameter) is de electronica van de opzetmotor doorgebrand.

Nalevering van nieuwe componenten binnen een week, en geen astronomische bedragen zoals ik bij Truma aantref. Elders op dit forum zie je mijn werkplaats factuur ter onderbouwing.

De Enduro heeft wel een lage rijsnelheid. Ik vind dat geen probleem, en mijn echtgenote vindt het zelfs prettig. Andere movers zijn doorgaans sneller.

Stoepranden zijn evenmin een probleem in combinatie met mijn max 1300 kg zware caravan.

Ik gebruik de mover in combinatie met een 20 ah Enduro lithium accu, die in de winter gewoon in de caravan achterblijft
10 ah zou achteraf hebben volstaan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Truma SE probleem

Bericht door Jepen » di 28 mar 2023 11:49

thumbup.gif
Ga definitief voor de Enduro. Icm de 38amp Yellowtop volgens mij een prima middenweg voor een schappeljjke prijs. Vanaf eind juni dus wat onderdelen in de verkoop van Truma :-)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”