Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » di 2 aug 2022 17:17

Ik heb het in een ander topic ook al gemeld, maar dat staat onder Frankrijk, dus niet handig.

Eerst even de voorgeschiedenis:
Vorige week wou ik de caravan met de mover aan de auto koppelen. De afstandsbediening gaf middels een lampje en piepen aan dat de batterij bijna leeg was, maar de mover bleef gewoon werken. Maar toen ik bijna bij de auto was en ik de knop losliet, reed de caravan gewoon door en reed tegen de nummerplaat van onze auto. Gelukkig geen schade, maar dat had toch anders kunnen aflopen.

In het andere topic bleken twee andere mensen hetzelfde meegemaakt te hebben.

Ik heb daarna Enduro gemaild met de vraag of dit een bekende kwaal is. Daar kreeg ik snel antwoord op. De afstandsbediening zou stuk zijn en moest worden vervangen. Ik ben naar de dealer gegaan en moest een nieuwe afstandbediening kopen. De garantie is immers 5 jaar en de mover 5 jaar en 3 maanden in gebruik. Toch maar gedaan en weer contact met Enduro opgenomen. Daar kreeg ik te horen of ik de nieuwe afstandsbediening met de lege batterij wou testen.

Dat is dus gisteren gebeurt.

Ik heb de nieuwe afstandbediening en een bijna lege batterij een test gedaan. Exact hetzelfde resultaat. De rollen draaien na het loslaten van de knop nog enkele seconden door!
Kennelijk is het probleem op de afdeling ontwikkeling van Enduro bekend en werken ze er aan. Ik vind het alleen redelijk zwak dat een dealer niks weet van deze problemen.
Ik heb de nieuwe afstandbediening dus weer retour caravanshop gebracht.

DUS LET OP: Met bijna lege batterijen is de Enduro 303 A+ onbetrouwbaar. Hij stopt dan niet meer wanneer je knop loslaat, maar draait nog enkele seconden door. Lang genoeg om de dissel in je auto te boren of de caravan door een boom te laten stoppen.

ADVIES: Vervang de batterij gelijk wanneer het lampje op de afstandbediening gaat branden.


Voor mensen die het niet geloven. Ik heb een filmpje gemaakt waarbij precies te zien is wat er gebeurt. Wél met de rollen van de banden, zo slim was ik dan ook wel weer.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door 4Motion » di 2 aug 2022 20:28

Bijzonder verhaal. Ik heb een Enduro EM505 uit 2017 en super tevreden. Betrouwbare mover gebleken en we gebruiken hem best veel.

Onze afstandbediening heeft helemaal geen batterij die je kan losmaken en vervangen. De Ab moet je opladen via usb. Hebben jullie een ouder model of is de afstandbediening niet origineel? Misschien een verschil tussen EM303 en EM505?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » di 2 aug 2022 21:09

Het is een mover uit 2017. Niet oud te noemen dus. Bovendien wordt dit type nog steeds verkocht.

Hij bevalt uitstekend, maar met een bijna lege batterij (9V blokbatterij) is het een link ding. Vandaar mijn aanbevelingen.

Ik vind eigenlijk, dat wanneer de batterij bijna leeg is, de afstandbediening uit moet schakelen en niet allerlei waarschuwingslampjes laten branden en piepertjes laten horen. Of dat de knoppen geblokkeerd worden.

Hier is trouwens de link naar het eerder topic waar twee andere mensen hetzelfde hadden.
viewtopic.php?t=36195
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt door, na loslaten knop, bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » wo 3 aug 2022 14:05

Titel iets aangepast.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Terradale
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 feb 2016 17:38

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Terradale » wo 3 aug 2022 15:31

Heb ook een Enduro 303 uit 2019 en heb hetzelfde meegemaakt als ts.
Je schrikt je wild als de mover heel andere dingen gaat doen, dan de bedoeling is. Bij ons op het nippertje goed afgelopen. Met een nieuwe batterij sindsdien weer in orde. Het zou inderdaad niet moeten kunnen.

Powerman

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Powerman » wo 3 aug 2022 17:29

Ik weet niet of ik nou onzin verkoop, maar zou het niet mogelijk zijn om ipv de originele afstandsbediening met batterij, een afstandsbediening van de 505 met usb laadpoort te gebruiken? Of zou de electronica niet zijn in te regelen?

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » wo 3 aug 2022 18:01

Ik vind eigenlijk dat Enduro met een oplossing moet komen. Dit kan gevaarlijk zijn.
Ik vraag me af of gevolgschade zoals een diepe deuk in je auto of caravan op Enduro te verhalen is?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23387
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door PD » wo 3 aug 2022 18:15

WanFie schreef:
wo 3 aug 2022 18:01
Ik vraag me af of gevolgschade zoals een diepe deuk in je auto of caravan op Enduro te verhalen is?
Dat verwacht ik zeker niet, vervolgschade is vrijwel altijd uitgesloten.
Daarnaast: het verweer van Enduro zou kunnen zijn: vervang tijdig je batterij en gebruik geen batterij die vrijwel leeg is...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » wo 3 aug 2022 18:45

[re.gif]

Dan dient dat in de handleiding te staan. Nu staat er alleen in, dat het blauwe lampje gaat branden wanneer de batterij bijna leeg is.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » wo 3 aug 2022 19:07

In de handleiding staat ook.
Dat als je de knop indrukt en binnen x seconden weer loslaat.
Hij direct stopt.
Maar als je die tijd voorbij bent.
De mover langzamer stopt.
En dus net die ene seconde door gaat.
Waardoor je het gevoel hebt dat hij niet stopt.

Is dat soms hetgeen wat je hebt ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » wo 3 aug 2022 19:19

[re.gif]

Nee, daar kun je op anticiperen. Dat is ook het afbouwen van de snelheid. Bij 9 cm/sec dus ca, 4,5 cm.

Met een bijna lege batterij draait hij veel langer door. Op mijn filmpje 5 sec. Bij andere testen nog langer. Bij 9 cm/sec is dat 45 cm. Toch een stevige deuk wanneer je er op rekent dat bij boven de kogel stopt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » wo 3 aug 2022 23:12

[re.gif]
Ja dat is best een stuk verder.
Maar ik heb geen filmpje gezien.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Niels83 » do 4 aug 2022 09:05

Okee bijzonder

Maar er zijn waarschuwingslampjes en piepjes, en toch kies je er voor de batterij niet eerst te vervangen voordat je verder gaat?

In de handleiding staat dat dan de batterij vervangen moet worden.

Dat een afstandbediening niet of traag reageert als hij leeg raakt is volgens mij wel bekend. Vaak neemt ook de afstand af waarop hij nog communiceert. Dit weer je waarschijnlijk van je televisie afstandbediening.

Gewoon een batterij extra in je caravan leggen en alles is opgelost. Enduro heeft gewoon in de handleiding staan dat je bij lampjes en piepjes de batterij moet vervangen, veel duidelijker wordt het niet.

Het is goed dat je mensen laat weten wat er dan gebeurd zodat ook zij een reserve batterij in de caravan kunnen leggen.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 11:36

[re.gif] [re.gif]
Leg even uit hoe ik hier een filmpje kan plaatsen. Ik vind n.l. alleen image en youtube.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » do 4 aug 2022 11:46

Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 11:48

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Dit staat onder het gebruik van de afstandsbediening.
M. Blauwe batterij LED: 9 Volt batterij van de afstandsbediening is bijna leeg en dient vervangen te worden
Maar even verder ook:
 Blauwe batterij LED (Afb. 5M) knippert continue, geen buzzer: 9 Volt batterij van de afstandsbediening is
leeg
en dient vervangen te worden.
Maar onder veiligheidswaarschuwingen staat niks. En juist daar hoort dit dan te staan. Daar komt bij, dat ik niks heb aan een knipperend lampje en een piepertje wanneer het over veiligheid gaat. Het ding hoort gewoon te stoppen bij onveilige situaties.

Ik heb 50 jaar in de ontwikkeling van machine's, waarvan 30 onder de CE normering. Maar dergelijke onveiligheid kwam niet in ons op.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 11:50

[re.gif] [re.gif]
Mooi, maar mijn filmpje staat niet op youtube, maar op mijn telefoon en PC.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » do 4 aug 2022 11:52

[re.gif]
In de huidige handleiding staat ook.
Als de verbinding verloren gaat.
Dat hij dan stopt.
Zo moet het dus ook.
Maar of dit een verbeterde uitvoering is ten op zich te van die van jou ?
Ik weet het niet. weenie.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » do 4 aug 2022 11:53

Filmpje eerst op YouTube zetten.
Inloggen met een Google account.
Wat bijna iedereen wel heeft.
Of een linkje naar jouw cloud ?
Zou ik liever niet doen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 12:10

[re.gif] [re.gif]

Volgens de mensen van Enduro was er aan de besturing nooit iets veranderd. De nieuwe afstandbediening deed dan ook precies hetzelfde.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 12:14

Misschien dat dit werkt:

https://myalbum.com/album/MkSM6REvXXUj

Het lijkt te werken. Klik op de link en scroll wat naar beneden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » do 4 aug 2022 12:18

De enduro wordt bij mij pas in het voorjaar geplaatst.
Dus ik ga het wel zien.
Bedankt voor de waarschuwing.
Dan kan ik er in ieder geval rekening mee houden.
Ik ga wel testen door . De rollen te laten draaien .
Vrij van de wielen.
En dan tijdens het draaien de batterij er uit halen

Je link werkt prima thumbup.gif
Ik zie nu het filmpje.
Bizar gewoon.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door WanFie » do 4 aug 2022 12:36

Dat is niet zo simpel. die 9V batterij klemt behoorlijk vast. Je kunt dan ook de knop aan de zijkant uitschakelen. Die dient volgens Enduro als "noodstop", maar waarom is hij dan niet geel met rood?
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door iemand » do 4 aug 2022 14:05

Filmpje bekeken en zie dat ie enkele seconden doorloopt, maar WEL stopt.
Onderwerp van deze thread suggereert iets anders scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Enduro EM303A+ mover rijdt, na loslaten knop, door bij bijna lege batterij.!!!

Bericht door Ron » do 4 aug 2022 15:10

Als hij normaal gesproken binnen 5 cm stopt en nu een halve meter.
Dan schrik je je kapot.
En heb je toch schade.
Het gevoel is ongeveer hetzelfde als je met remmen opeens geen grip meer hebt.
Dan komt de auto voor je ineens wel heel dicht bij.

Ik begrijp ts wel.
Hoewel je ook uit de titel zou kunnen halen dat hij net zo lang door blijft gaan tot accu leeg is.

Daarom altijd even door lezen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Movers”