Hobby 490 kinderlampjes

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Linksbuiten
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 19:02

Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door Linksbuiten » ma 1 aug 2022 21:36

Hallo allemaal, we hebben sinds begin dit jaar een nieuwe hobby 490 excellent edition met drie persoons-stapelbed voor onze kids. Die bedden zijn heel leuk voorzien van die beren-lampjes. Heel leuk, maar onze kids (3, 2 en 9mnd) kunnen daar niet mee omgaan. Zitten constant die lampjes aan te zetten.

Het meest ideale zou zijn als ik de mapjes op een tijdschakelaar zou kunnen zetten. Werken namelijk thuis ook met die wake up lights zodat ze niet om 5u denken dat de dag is begonnen.

Heeft iemand een idee waar ik deze verlichting evt zou kunnen onderbreken met een tijdschakelaar??

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door iemand » ma 1 aug 2022 21:39

Hoi,

welkom op het forum.
Tja kwestie van de bedrading volgen.
Mogelijk vind je in een kastje achter een plastic kapje een verdeelblokje.
En dan kun je daar weer verder puzzelen.

Zijn het 12 volt lampjes ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 22:18

Die lampjes zijn aangesloten in die grote witte " lichtsteuerkaste"

Dat is wat studie en experimenteren maar je kan we eea aanpassen...lastig maar kan.
Blijft experimenteren welke connectors het in die grote stuurkast zijn.
Voorzichtig...maak geen sluiting in dat ding....duur..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hefeweizen
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 sep 2018 22:05

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door Hefeweizen » di 2 aug 2022 00:05

Ik weet niet zeker of ze wel door die kast worden aangestuurd. Ze zijn niet op afstand aan of uit te schakelen. Alleen op berelampje zelf. Dus kan maar zo dat er permanent 12V op staat.
Ik zal morgen eens kijken of ze uit gaan als je de “centrale lichtknop” gebruikt om alle lichten uit te doen.

Maar direct antwoord op je vraag: het is mij niet bekend waar bekabeling langs loopt, lijkt me niet onmogelijk maar wel lastig. Alles is namelijk erg goed weg gewerkt. Denk dat je de badkamer achterwand moet demonteren om bij bekabeling te komen.

Prachtige caravan trouwens! 👍🏼
Kodiaq 4x4 (2021) + Hobby 490 KMF De Luxe Edition (2019)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door DV_t » di 2 aug 2022 00:13

In onze Fendt zitten ook lampjes bij de stapelbedden. Omdat de kinderen hier ook aan bleven zitten hebben ik de lampjes los gehaald en in het lampje zit een wago klemmetje. Hier heb ik een draad van losgegooid. Als ze een paar jaar ouder zijn sluit ik ze wel weer aan.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door dennisb » di 2 aug 2022 00:31

Bij mijn hobby zijn s3 en s4 de aansluitingen van de kinderlampjes, maar ik een stapelbed met 2 bedden. Je kan in je handleiding van je hobby deze aansluitingen vinden van de lichtstuurkast. Afbeelding
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Linksbuiten
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 1 aug 2022 19:02

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door Linksbuiten » di 2 aug 2022 09:14

dennisb schreef:Bij mijn hobby zijn s3 en s4 de aansluitingen van de kinderlampjes, maar ik een stapelbed met 2 bedden. Je kan in je handleiding van je hobby deze aansluitingen vinden van de lichtstuurkast. Afbeelding
Dank jullie wel voor de reacties.. ik zal eens kijken of ik dit bij mij kan checken.

Nadeel is alleen dat de 3 bedden door de dealer zijn ingebouwd dus niet door Hobby zelf omdat ze dat niet meer deden bij dit type caravan. Kans bestaat dus dat er wat is doorgelust.

Mocht het te moeilijk worden denk ik dat ik voor de optie ga om het even los te gooien..

akulker
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 27 jul 2018 07:25

Re: Hobby 490 kinderlampjes

Bericht door akulker » di 2 aug 2022 10:54

Je kan eventueel ook de "neusjes" van de berenlampen eruit trekken. Dat deed ik toen mijn kinderen klein waren.

Verstuurd vanaf mijn GM1903 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Elektra”