Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » zo 31 jul 2022 17:39

Hallo,

Wij zijn dit jaar voor het eerst op vakantie (op een rustige camping) met de Aventa compact plus als dakairco. Deze hebben wij gekozen na veel berichten op dit forum en andere gelezen te hebben. Maar wat valt het geluid tegen!

De dakairco doet het overigens heel goed. Wij hebben een Adria Adora van bijna 5 meter en binnen een uur koelt hij deze van 32 naar 22 graden. Dat doet hij zeer goed. Alleen het geluid valt ons zwaar tegen. Ik geef gelijk toe dat geluid wel een ding is voor me. Ik kan er slecht tegen en heb 45 jaar oude oren die het nog goed doen.

Het geluid dat de airco maakt op de normale stand is vergelijkbaar met een hogedrukspuit; het geluid van de waterstraal (geluid van de ventilator binnen en buiten) en de pomp(de compressor).

De compressor slaat af en toe aan met een dreun. Slapen hiermee is onmogelijk. Niet erg want ‘s nachts hoeft ie niet aan. Waar ik me echt aan erger is het geluid van de ventilatoren.

De binnenste maakt echt veels te veel geluid. Ook in dr lage stand. Wat ontzettend jammer en onnodig. Voor ‘s nacht zou het heel mooi zijn als deze voor een licht briesje zou kunnen zorgen. Wij hebben nu een Duux ventilator ernaast en die hoor je absoluut niet. Ik zie dit wel ans een design fout. Zelfs in de nachtstand maakt hij echt teveel geluid vergelijkbaar met een wazemkap in de keuken. Slapen hiermee is onmogelijk.

Het ergste is hrt geluid buiten. De ventilator kan ik twee standen. Hard en nachtmodus. In Hard is het ook echt niet te harden. Zit ik vlak voor de caravan valt het mee maar iets verder of voor de mensen op het veldje achter me niet te doen. Dan de nachtstand, hij gaat inderdaad minder hard maar nog steeds te hard en er komt een extra ratelgeluidje bij. Lijkt wel of de leidingen klapperen. Na de vakantie eens de kap eraf halen om te zien wat hieraan te doen is. Ook in de nachtstand kan ik dit de buren op ons veldje achter me niet aandoen. Ik zou er ook niet naast willen staan.

Wat me dus opvalt is dat de Truma af en toe aanslaat en dan de ventilator gaat draaien. Als ie op temperatuur is gaan die uit en dan is het buiten stil. Dat is mooi maar als ze weer aangaan valt het juist op.

Hier verderop staat iemand mrt een Telair en iemand met een huiskamer airco met slang door de raam. Beiden staan de hele dag aan en geven toch echt minder geluid dan mijn Truma.

Ik denk dus dat Truma eruit komt als de stilste omdat hij aan en uit gaat maar over de dag heen is een Telair zoals ik het nu ervaar toch echt stiller.

Ik overweeg echt om de Truma na de vakantie eraf te halen want ik schaam me kapot voor de buren.
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022 18:30

Ondertussen dacht ik ook dat de Truma de stilste was want mijn Dometic Freshjet 2200 zal je ook niet lekker mee in slaap vallen.

Kortom...
Welke dakairco of bank airco je ook kiest...allemaal lawaaimakers.

Onze Dak Dometic staat nu aan...gaat op slaaptijd uit. Dan is de hele caravan lekker door en door koel.
En ja...ik hoor hem....net als jij...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door DV_t » zo 31 jul 2022 19:50

Wij hebben een Truma Aventa Comfort, ook dat ding hoor je lopen maar als ik het vergelijk met ander spul wat op de camping op de daken zit, is hij stil. In nachtstand is hij wel vrij kalm maar als ik hem uit zit dan merk je dat er een stilte valt rondom de caravan.

Zo'n ding moet in beperkte ruimte nou eenmaal blazen en dat hoor je.

Wij gebruiken hem vooral voor de kinderen. Half uur voordat ze naar bed gaan, gaat hij aan en dan laat ik hem nog even lopen. Voordat mensen er last van krijgen (als de rust op de camping gekeerd is) gaat hij dan uit.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Daphne » zo 31 jul 2022 19:57

Je zou dezelfde airco bij iemand anders moeten kunnen beluisteren. Wij vinden dat onze airco (Truma Saphir Compact) ook meer geluid maakt en harder blaast dan gewenst en dan we gewend zijn met een andere airco. Onze vrienden hebben dezelfde airco en die maakt inderdaad minder geluid en blaast zachter in de laagste stand. Mogelijk dat onze airco een software-aanpassing nodig heeft. Ik heb de leverancier en inbouwer al een mail gestuurd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » zo 31 jul 2022 21:36

Daphne schreef:
zo 31 jul 2022 19:57
Je zou dezelfde airco bij iemand anders moeten kunnen beluisteren. Wij vinden dat onze airco (Truma Saphir Compact) ook meer geluid maakt en harder blaast dan gewenst en dan we gewend zijn met een andere airco. Onze vrienden hebben dezelfde airco en die maakt inderdaad minder geluid en blaast zachter in de laagste stand. Mogelijk dat onze airco een software-aanpassing nodig heeft. Ik heb de leverancier en inbouwer al een mail gestuurd.
Ik hoor graag wat hier uit komt!
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door ArnoM » zo 31 jul 2022 21:38

@Larsvb,
Probeer eens de caravan iets anders neer te zetten.
Die dakairco's zijn erg gevoelig voor het torderen van het dak waarin ze gemonteerd zijn.
Of probeer eens een tik te geven tegen het binnenwerk, of iets tussen de ombouw te klemmen.
Wat je hoort is waarschijnlijk hoofdzakelijk vibratie.
Boven genoemde opties hielpen bij ons in ieder geval.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Ferdi » zo 31 jul 2022 21:40

De akoestiek van de caravan en het meetrillen van het dak maakt dat de elfde airco in de ene caravan luidruchtiger is dan in de andere.
Belangrijk is het contact tussen de airco en de caravan. Bij de Truma moet je bijvoorbeeld de montage schroeven met maar 7Nm aantrekken.
Ik weet bijna zeker dat de meeste schroeven met een groter aanhaalmoment worden vast gezet en dan wordt de rubberen afdichting tussen het dak en de airco platgedrukt en is de geluidsoverdracht van de airco een stuk nadrukkelijker aanwezig. Dat wil niet zeggen dat de airco dan ineens acceptabel stil wordt, wij hebben ook de Truma gehad en ook een Telair, maakt niet heel veel uit.
Vandaar dat we nu geen airco hebben geplaatst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » vr 5 aug 2022 21:25

Hebhet even opgemeten

Geluid airco:

Binnen op 1 meter
Normaal 70db
Nachtstand 60db

Buiten op 2 meter
Normaal 60db
Nachtstand 50 db
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

workel

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door workel » za 6 aug 2022 22:07

Ik heb ervaring met de volgende dakairco’s van de merken: Kronings, Dometic en Telair.

Kan zeggen dat ze allemaal lawaai maken.

Alle 3 hebben een slaapstand. Ik draai als wij gaan slapen de airco naar standje 20/21 Gr. Staat hij bij ons minimaal aan en zet de slaapstand aan.

Schakelt de airco aan de verneem je dat wel in de caravan.

Voor ons prima koel tijdens de nacht. Uurtje of 4/5 slaat hij uit.

Wij hebben thuis oom airco’s hangen op alle slaap vertrekken en kantoor, het geluid stoort ons niet en kunnen wij prima mee slapen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door dieseltijger » za 6 aug 2022 23:36

@larsvb: Eindelijk iemand die meet. Stevige geluidsdruk op 2 meter afstand - zeker 's nachts. (De betiteling "fluister airco" is veelal lachwekkend).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Rob87
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 mar 2021 00:56

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Rob87 » zo 7 aug 2022 00:31

Ferdi schreef:
zo 31 jul 2022 21:40
De akoestiek van de caravan en het meetrillen van het dak maakt dat de elfde airco in de ene caravan luidruchtiger is dan in de andere.
Belangrijk is het contact tussen de airco en de caravan. Bij de Truma moet je bijvoorbeeld de montage schroeven met maar 7Nm aantrekken.
Ik weet bijna zeker dat de meeste schroeven met een groter aanhaalmoment worden vast gezet en dan wordt de rubberen afdichting tussen het dak en de airco platgedrukt en is de geluidsoverdracht van de airco een stuk nadrukkelijker aanwezig. Dat wil niet zeggen dat de airco dan ineens acceptabel stil wordt, wij hebben ook de Truma gehad en ook een Telair, maakt niet heel veel uit.
Vandaar dat we nu geen airco hebben geplaatst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1.8Nm zelfs.
Dat maakte bij onze Aventa compact een wereld van verschil.
Bouten gelost, schoongemaakt. Drupje locktide en toen aangehaald op het juiste moment om daarna een gigantisch verschil in geluid waar te nemen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Niels83 » zo 7 aug 2022 03:52

60-70 db lijkt mij niet normaal
Ik zou er mee terug gaan, ik zou denken dat er een montage fout. Of is het al een oudere

Wij hebben een mobiele airco, die was na het goed schoonmaken van de koelribben veel stiller en vooral was de klap bij het aanslaan van de compressor helemaal weg.

Het blazen maakt herrie, maar na 1 nacht aangewend, voordeel van het constante maar harde geluid is dat het het geluid van buiten wordt overstemd. De kinderen slapen veel langer uit

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door dieseltijger » zo 7 aug 2022 07:36

Onze bankairco van truma maakt ook een behoorlijk suizend geluid. Gewoon een rotherrie. Het geluid van de compressor valt daarbij in het niet. Het installeren van uitblaasdempers vraagt mij teveel ruimte.

Accepteer nou maar gewoon dat ingebouwde airco's herrie-bakken zijn. Linksom of rechtsom. Dat wordt ook door de meetresultaten bevestigd. De enige caravan airco die stil is, is een uitgeschakelde airco.

Neem dat gewoon mee in de beslissing bij een eventuele aanschaf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » zo 7 aug 2022 09:43

Rob87 schreef:
zo 7 aug 2022 00:31
Ferdi schreef:
zo 31 jul 2022 21:40
De akoestiek van de caravan en het meetrillen van het dak maakt dat de elfde airco in de ene caravan luidruchtiger is dan in de andere.
Belangrijk is het contact tussen de airco en de caravan. Bij de Truma moet je bijvoorbeeld de montage schroeven met maar 7Nm aantrekken.
Ik weet bijna zeker dat de meeste schroeven met een groter aanhaalmoment worden vast gezet en dan wordt de rubberen afdichting tussen het dak en de airco platgedrukt en is de geluidsoverdracht van de airco een stuk nadrukkelijker aanwezig. Dat wil niet zeggen dat de airco dan ineens acceptabel stil wordt, wij hebben ook de Truma gehad en ook een Telair, maakt niet heel veel uit.
Vandaar dat we nu geen airco hebben geplaatst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1.8Nm zelfs.
Dat maakte bij onze Aventa compact een wereld van verschil.
Bouten gelost, schoongemaakt. Drupje locktide en toen aangehaald op het juiste moment om daarna een gigantisch verschil in geluid waar te nemen.
Dank je wel, ik ga dit proberen.
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door RichTrip » zo 7 aug 2022 10:16

Bij onze Duitse buren zit een vrij nieuwe Truma op het dak. De caravan staat aan de andere kant van hun plekje, dus niet pal naast ons, maar dat ding is erg duidelijk te horen als hij aanslaat en dan aan het werk is

Gisteravond liepen wij langs een Tabbert met vrijwel zeker een bankairco. Het leek net of ze binnen aan het stofzuigen waren.... ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Chrisje113 » zo 7 aug 2022 13:02

We hebben een truma Avento comfort van 2022 en ik moet zeggen dat het geluid eigenlijk mee valt vergeleken met onze vorige kronings airco.
Ik heb van de week even met de buren gesproken die in een tent naast ons staan en deze hadden er eigenlijk niet zoveel last van en vroegen zich af of we de airco eigenlijk wel gebruiken 🤔.
Onze vorige buren hadden een nieuwe Nomad bij zich met een Gree op het dak en het leek wel of deze de polonaise over het dak heen liep zoveel kabaal dat deze maakte. Ze gaven ook aan dat ze deze in de nacht ook niet aan hadden staan omdat ze er niet van konden slapen.
En als je in de nacht over de camping loopt hoor je het gezoem/gebrom natuurlijk beter dan overdag gezien er dan minder omgeving geluid aanwezig is🤫
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

TFJ

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door TFJ » zo 7 aug 2022 14:17

Rob87 schreef:
zo 7 aug 2022 00:31
Ferdi schreef:
zo 31 jul 2022 21:40
Bij de Truma moet je bijvoorbeeld de montage schroeven met maar 7Nm aantrekken.
1.8Nm zelfs.
Klopt helemaal, 1,8Nm is het aanhaal moment (staat ook overal meermalen vermeld, op airco en in handleiding).

De leverancier van mijn Truma, Luiken, drukte mij op het hart om daar echt goed op te letten.
Zet je ze strakker is de kans groot dat je de montagestrip in de airco vervormt, wat trillingen tot gevolg heeft.
Vervormde strip is geen garantie!

Wat bij mij een wereld van verschil was om het Truma inbouwframe niet te gebruiken maar de rubber manchet.

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door PAHVelthuis » zo 7 aug 2022 18:44

Ook wij hebben een Truma Aventa. Aan het geluid binnen kan ik nog wel wennen, ja je hoort een flinke luchtstroom en je hoort de compressor aan en afslaan.

Waar we echt niet aan kunnen wennen en zelfs voor schamen is het geluid buiten. Ik kan het geluid niet anders omschrijven dan een fohn en het wordt echt veroorzaakt door de hoge luchtstroom buiten. Onze buren hebben ons er ook op aangesproken.

Eenmaal thuis heb ik nog eens wat testjes gedaan, je hoort de dakunit op zeker 25 meter afstand nog.

Is hier nog iets aan te doen?

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » zo 7 aug 2022 22:04

Ja eens. Aan de zijkant valt nog mee maar aan de achterkant is het echt niet te doen.

Nachtstand is het laagste wat deze kan qua geluidsproductie.
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

PAHVelthuis
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015 09:33

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door PAHVelthuis » zo 7 aug 2022 23:03

Het valt gewoon vies tegen, juist omdat hij wordt verkocht als "1 van de meest stille airco's" en "fluisterstil". Koelen doet hij prima, maar de geluidsproductie beperkt het gebruik enorm. Ik zou best genoegen kunnen nemen met minder koelvermogen als dit het geluid verder zou minimaliseren.

Kijkend naar deze video heeft dit apparaat 2 ventilatoren. Het is waarschijnlijk de linker ventilator die het geluid buiten veroorzaakt. Misschien kan deze langzamer draaien met een ingreep?
Screenshot 2022-08-07 22.59.36.png

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door VIP » ma 8 aug 2022 01:51

Met alle respect, een meting doen is (als je er last van hebt) een goed idee.

Maar dan moet je eigenlijk op alle standen van de ventilator meten, dus van "Laag" tot Hoog".

"s-nachts staat de airco niet op maximaal mag ik aannemen, althans bij ons niet.... en dan is het goed vertoeven qua geluid.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door dieseltijger » ma 8 aug 2022 07:00

.... En nog langzamer laten draaien met allerlei modificaties leidt tot minder koelvermogen.

Misschien een leip idee van mij, de toepasbaarheid hangt samen met het antwoord op de vraag hoe jullie kamperen (wel/niet lang op een plek verblijven):

Waarom niet de uitblaasdempers van een bankairco nagebouwd, die je los, of met velcro of dekasyl op het dak voor de uitblaasopening(en) plaatst? Gelieve het te plaatsen met een geleend trapje als je de caravan opstelt. Of je bevestigt het beter en dan kan je ermee rijden ook:

Het is een hardvilten tunnel van 20 cm lengte en net zo breed als de uitblaasopening. En twee keer zo hoog. Dwars plaats je een schot zodat het geluid om een bochtje moet. Uiteraard moet je het schot zo plaatsen dat het regenwater weg kan vloeien.

https://www.gimeg.nl/nl-nl/technische-a ... de-8608580

Ik kan je melden dat de geluidsreductie spectaculair is. Vraagstuk is: hoe voer je het uit? Maar werken doet het. Zonder al te veel aan koelvermogen in te boeten. Lelijk? De vraag is: koop je een caravan voor jezelf of voor de buren?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door moyzo » ma 8 aug 2022 08:27

Chrisje113 schreef:
zo 7 aug 2022 13:02
We hebben een truma Avento comfort van 2022 en ik moet zeggen dat het geluid eigenlijk mee valt vergeleken met onze vorige kronings airco.
Ik heb van de week even met de buren gesproken die in een tent naast ons staan en deze hadden er eigenlijk niet zoveel last van en vroegen zich af of we de airco eigenlijk wel gebruiken 🤔.
En als je in de nacht over de camping loopt hoor je het gezoem/gebrom natuurlijk beter dan overdag gezien er dan minder omgeving geluid aanwezig is🤫
Bij ons idem dito, ook de aventa comfort die zeer laag qua decibels produceert binnen en buiten maar dat komt omdat wij beiden de dubbele dakconstructie van Tabbert hebben die veel geluid opvangt en het geluid dempt volgens de dealer. Wellicht zal er een ander inbouwframe tbv die dikkere dakconstructie ook geluid opvangen.

Met nachtstand perfect te gebruiken, we slapen er heerlijk mee, je merkt eigenlijk alleen de koelere lucht zo nu en dan als je ligt te slapen en je ziet het blauwe lampje even oplichten voor hij de compressor in werking stelt. Met volle ventilatoren aan valt het buiten nog mee qua geluid, doen we overigens alleen overdag zonder koeling of even om de ergste warmte er uit te krijgen, daarna op stille stand.
Ik ben er afgelopen week regelmatig rondom gelopen in de stilte op de camping en je hoort hem nauwelijks. Buren op de camping in Kroatie die met open ramen in hun camper met hun slaapkamer aan onze kant lagen hebben hem ook niet gehoord, hadden er geen erg in dat we de airco daar veel aan hadden.
Ook de boink die wij voelden en hoorden bij de Dometic in de knaus bij het aanslaan bemerken we nu niet.
Met de warme tropische dagen die gaan komen zou ik hem het liefste op de oprit zetten en daar maar gaan slapen lekker koel. haphop.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door PD » ma 8 aug 2022 08:58

Ik begrijp oprecht alle ophef over de geluidsproductie van een Truma Aventa airco niet scratch.gif

Op de Brillant monteert Fendt deze airco standaard af-fabriek (je kon de caravan niet eens zonder deze airco bestellen) en de airco is echt Fluisterstil. Ik moet naast de caravan overdag echt goed luisteren om vast te stellen of de airco draait. In de caravan heb je vanzelfsprekend meer geluid, met name wanneer de ventilator op hogere snelheid draait. In de nachtstand echter heb je er echt geen last van en slapen we als roosjes aflower.gif De Brillant heeft overigens wel een ander dak en andere dakconstructie dan alle overige Fendt's; misschien heeft dat er ook iets mee te maken ?

Onze buurman in Slovenië vroeg me waarom wij op een dergelijke caravan geen airco hadden terwijl deze op dat moment ook gewoon aan was awhoea.gif Je ziet de airco bij ons wat moeilijker liggen vanwege de opstaande rand van het dak van de Brillant. Om de airco te zien moet je wat meer afstand van de caravan nemen.

In de nacht hoor je de airco waarschijnlijk wel zachtjes zoemen wanneer je naast de caravan staat; overdag komt het geluidsniveau echt nauwelijks boven het daggeluid uit. Vanzelfsprekend staat de airco in warme gebieden wel permanent aan waardoor deze hoofdzakelijk in de onderhoudsstand actief is. Bij de eerste opstart in de hitte waait binnen een wervelwind...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Ron » ma 8 aug 2022 09:26

Ventilator geluid heeft weinig met een dak constructie te maken.
Tenminste in zoverre de dikte en isolatie.
Als jij zegt dat er een opstaande rand op de brilliant zit.
Dan wordt het geluid en luchtstroom naar boven geleid.
Of zit er toevallig recht achter de airco nog een dakraam ?

Het voorstel wat dieseltijger doet zal denk ik ook wel werken.
Het is even knutselen , maar het proberen waard.

Het terug regelen in toerental , wat je zou kunnen doen met een frequentie regelaar.
Zou ik niet aanraden wegens bevriezen van de verdamper en daarmee mogelijk lekwater in de caravan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”