Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door PD » za 13 aug 2022 10:50

PD schreef:
za 13 aug 2022 08:59
dieseltijger schreef:
za 13 aug 2022 05:18
Je zal dan ook zien dat de onderlinge percepties over wel/niet lawaaierig uiteenlopen.
Wij hebben sinds 2010 een dakairco, inmiddels alweer op de 4e caravan. Onze Dometic B2200 was buiten al behoorlijk stil maar de Truma Aventa Comfort is echt een toppertje, wellicht ook vanwege de af-fabriek inbouw door Fendt.

Ik kan me niet voorstellen dat deze dakairco iemand zal teleurstellen 👍
Mogelijk ligt het ook aan de inbouwplek, bij de Brillant dichtbij binnenwanden waardoor het dak daar goed wordt ondersteund:
Bijlagen
557A3665-5B05-476B-BF18-A62038982D0C.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Ron » za 13 aug 2022 12:16

Hobby Linka schreef:
za 13 aug 2022 10:46
Dat duurt dan nog even 7 maanden.
Heb je al datums ?
Dan ga ik die alvast vrij regelen.
Dan kan er ook vergeleken worden met de Dometic FJ2200
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Paul » za 13 aug 2022 12:22

21 t/m 23 april
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » za 13 aug 2022 12:50

moyzo schreef:
vr 12 aug 2022 23:08
[re.gif] maar jij hebt geen truma aventa compact op het dak liggen zoals de TS maar een aventa COMFORT net zoals wij hebben en dat maakt het verschil. Ook wij horen een wereld van verschil tussen deze comfort en de freshjet zoals in 2 berichten terug ook in combinatie met het extra geïsoleerde dak. Ik ben in staat om de komende broeierige nachten de caravan maar uit garage op de oprit te plaatsen en lekker met die airco te gaan slapen zonder herrie ( want onze mobiele airco in slaapkamer is net een machinekamer.
Maar wat is het verschil tussen de compact en de comfort? Behalve dat die ook kan verwarmen? Is de constructie beter?
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Hobby Linka » za 13 aug 2022 12:50

thumbup.gif

Alleen nog niet waar.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Ron » za 13 aug 2022 12:58

2 nachtdiensten vrij nemen.
Ga ik zo gelijk maar eens regelen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door moyzo » za 13 aug 2022 13:53

Larsvb schreef:
za 13 aug 2022 12:50
moyzo schreef:
vr 12 aug 2022 23:08
[re.gif] maar jij hebt geen truma aventa compact op het dak liggen zoals de TS maar een aventa COMFORT net zoals wij hebben en dat maakt het verschil. Ook wij horen een wereld van verschil tussen deze comfort en de freshjet zoals in 2 berichten terug ook in combinatie met het extra geïsoleerde dak. Ik ben in staat om de komende broeierige nachten de caravan maar uit garage op de oprit te plaatsen en lekker met die airco te gaan slapen zonder herrie ( want onze mobiele airco in slaapkamer is net een machinekamer.
Maar wat is het verschil tussen de compact en de comfort? Behalve dat die ook kan verwarmen? Is de constructie beter?
Comfort heeft een warmtepomp ,, op deze site kun je allerlei merken vergelijken. Truma geeft zelf aan dat de compact zeer stil is. Zelf heb ik toch het idee dat het ook te maken heeft met de manier waarop hij ingebouwd is waar en door wie en in wat voor dak constructie.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Marbar
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 24 mar 2019 21:44

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Marbar » zo 14 aug 2022 10:33

Heb zelf interesse in een dakairco. Deze zomer meerdere dakairco’s horen draaien waarvan ik het geluid vond meevallen. Waren voornamelijk Dometic airco’s.

Diegene die nu minder tevreden zijn over het geluid, is hier de airco in een bestaand dakluik geplaatst en waar is de airco geplaatst vooraan of midden van het dak?

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Ab » zo 14 aug 2022 13:46

Larsvb schreef:
di 9 aug 2022 20:52


Hoe had je de kap eraf gekregen?
Dat is heel makkelijk.
De pennetjes in de bevestigings dingetjes doorduwen naar binnen.
Dan pak je ze er zo uit. De kap til je er dan moeiteloos af.
Bij terugplaatsen eerst weer de pennetjes naar buiten drukken naar de beginstand, voordat je die er weer indrukt.

Sorry voor de late reactie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door doubleyou » zo 14 aug 2022 14:00

Ik ben vrij gevoelig voor geluid. Ik heb een Dometic Freshjet 2200 en ik vind het geluid binnen aanvaardbaar. Een airco maakt nu eenmaal veel geluid. Het klinkt zoals de koelkast thuis soms klinkt: een stevige brom maar dan wel wat harder. Ik kan ermee leven. Ik gebruik ‘m erg weinig. Eigenlijk alleen als het ‘s avonds te warm blijft in de caravan. Maar dan zit ik erbuiten :). En dan valt me op dat de airco we hoorbaar is maar zeker niet op overlastniveau. Ik zou er, met mijn gevoeligheid voor geluid, niet erg veel last van hebben als ik ernaast zou staan. Als je dicht op je buren staat kan ik me voorstellen dat het ‘s nachts wel vervelend kan zijn. Gewoon overleggen met je buren voorkomt gedoe.

Gister even een test gedaan. Buiten 28 graden en de caravan in de volle zon. Binnen 33,5 graden. Airco op 24 graden ingesteld en op ventilatorstand 2. Binnen een half uur was het 27,5 graden.
Soms voel je even een een korte lichte beweging in de caravan als de compressor iets minder hard gaat draaien. Dat vind ik niet storend. Wat wel echt storend is: het geluid en de schok door het aanslaan van de compressor. Dat gebeurt meestal als de caravan op de juiste temperatuur is en de airco af en toe aanslaat om ‘m op temperatuur te houden. Ik ben duidelijk niet de enige met deze klacht. Ik laat de dealer er wel naar kijken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Daphne » do 29 sep 2022 20:38

Larsvb schreef:
zo 31 jul 2022 21:36
Daphne schreef:
zo 31 jul 2022 19:57
Je zou dezelfde airco bij iemand anders moeten kunnen beluisteren. Wij vinden dat onze airco (Truma Saphir Compact) ook meer geluid maakt en harder blaast dan gewenst en dan we gewend zijn met een andere airco. Onze vrienden hebben dezelfde airco en die maakt inderdaad minder geluid en blaast zachter in de laagste stand. Mogelijk dat onze airco een software-aanpassing nodig heeft. Ik heb de leverancier en inbouwer al een mail gestuurd.
Ik hoor graag wat hier uit komt!
Het heeft even geduurd maar vandaag is de airco-man langs geweest om onze airco te controleren. De airco is in orde en doet wat ie moet doen. Dat de airco harder blaast en dus meer geluid daarbij maakt komt omdat de slangen heel kort zijn. Bij de caravan van onze vrienden, met een andere indeling zijn ze veel langer. Er worden nu dempers tussen geplaatst.
Wij hopen dat het hiermee is opgelost maar hier heb jij niks aan met een dakairco.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door workel » do 29 sep 2022 21:19

[re.gif]
Dempers plaatsen zal minder geluid tot gevolg hebben, verwacht ik.

Nog nagedacht om de airco in te pakken en die plak demp platen die hier door enkelen van het forum ook zijn toegepast bij dezelfde airco als jullie?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Daphne » do 29 sep 2022 21:22

[re.gif]

Nee, want het is niet de airco zelf waar we last van hebben. Inpakken hoeft dan ook niet. Het is echt het uitblaasgeluid en teveel “wind”. Hij blaast te hard. Dat willen we reduceren. We willen geen flinke windstroom over ons heen als we in bed liggen.
Wij dachten dat dit softwarematig kon worden aangepast omdat het bij vrienden wel zachter blaast.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door workel » vr 30 sep 2022 10:10

Helder en duidelijk, niet de airco zelf maar de luchtstroom, thumbup.gif

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door myalexx » wo 18 jan 2023 20:52

Wij hebben 3 jaar lang een Dometic FJ2200 gehad, alleen maar ellende..
Koelde slecht, ging steeds stuk, harde bonken bij aan en uitgaan..

Uiteindelijk onder garantie / coulance van de dealer kosteloos een Aventa comfort laten monteren. ( had geen vertrouwen meer in de airco, ( De dealer gaf aan dat hij vaker problemen had met de Dometic)

Koelt als een tijger en stuk stiller dan de Dometic..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » do 13 jul 2023 20:29

Om nog even te reageren op mijn bericht van een jaar geleden, ik heb van hout een constructie gemaakt waardoor de luchtstroom omhoog gaat ipv naar achteren. Ik heb ook het geluidsniveau gemeten.

Vanaf 1 meter
Volle stand 70db
Nachtstand 60db
Volle stand met ding 50db
Nachtstand met ding 48db

Het werkt dus wel echt, is niet volledig stil maar zeker een stuk minder als je achter de caravan staat.

Nu nog even nadenken hoe ik dit een permanente oplossing van kan maken, of een semipermanente die ik makkelijk op het dak kan zetten want ik heb nu een grote ladder nodig.
Bijlagen
IMG_3064.jpeg
IMG_3065.jpeg
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door dieseltijger » do 13 jul 2023 22:03

Hé wat leuk! Hier probeert iemand tenminste wat. Ik neem aan dat je de onderzuide van het schuine vlak iets hoger geplaatst hebt in verband met het weg kunnen laten vloeien van condens/regenwater? Je zou nog kunnen spelen met wat zacht (akoestisch) dempingsmateriaal, watervast vilt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Larsvb
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 31 jul 2022 13:29

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door Larsvb » vr 14 jul 2023 08:14

Ja er zit een kier van een centimeter. Het werkt het beste als ik hem helemaal tegen de airco plaats zodat aan dr zijkanten ook minder luchtgeluid is.

Ik ben nog aan het denken welk materiaal ik beter kan gebruiken en misschien wel permanent op het dak plaaten
Stelvio Q4 310pk, Adria Adora 472 UP

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aventa compact plus geluid valt zwaar tegen

Bericht door dieseltijger » vr 14 jul 2023 08:19

Maf idee: neem klittenband. Hoef je niet te schroeven. Je hebt van velcro/ tesa soorten die zeer belastbaar zijn. Zet dit model in de grondverf en lak het wit af.

In de uitstroomdemper van mijn Truma bankairco wordt trouwens een schot van glad bitumen achtig materiaal gebruikt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”