Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Re di Coppi » wo 27 jul 2022 12:30

Momenteel gebruik ik de Gardena cleanset (GARDENA Autowas-set Artikelnr. 5580-20) om de caravan te wassen. Met een tablet is een mengsel van water en zeep te verkrijgen.
CF6D0DD5-34FD-47D2-8DB7-D27E334BD1C5.jpeg
CF6D0DD5-34FD-47D2-8DB7-D27E334BD1C5.jpeg (7.87 KiB) 3032 keer bekeken
Ik vind dit toch beperkend, die tablet is snel opgelost en alleen de Gardena tabletten zijn te gebruiken.
Na het wassen doe ik de 123wax in de foamdispenser van de hogedrukreiniger om de caravan te waxen. Dit vind ik toch prettiger werken aangezien je beter de mengsel verhouding kan instellen.
292C4FF8-3D82-42D5-B8EA-2397605B4DC4.jpeg
292C4FF8-3D82-42D5-B8EA-2397605B4DC4.jpeg (15.8 KiB) 3032 keer bekeken
Zijn er wasborstels die een ‘dispenser’ voor vloeibare zeep hebben welke direct op de waterslang aangesloten kan worden. Een hogedrukreiniger is niet nodig om de caravan te wassen met een borstel.

Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 27 jul 2022 14:12

Met precies het zelfde als jou... Op de camping met alleen water. (Sta hele seizoen, onder/langs 2 eiken, damm wat komt daar troep vanaf...)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 27 jul 2022 16:17

Met diezelfde foamspuit kun je ook de caravan inschuimen en dan met de borstel aan de gang
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Paul » wo 27 jul 2022 16:27

Zo heb ik het de laatste keer ook gedaan.
Foamlans de caravan inspuiten en dan met de wasborstel schoonmaken.
Werkt echt prima en minder arbeidsintensief als met een spons de hele caravan doen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Michielwoerden
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Michielwoerden » wo 27 jul 2022 17:24

Ik ga zelf niet poetsen maar rij naar de truckwash. Daar wassen ze de auto en caravan met de wasbortstel en kan ik ook gewoon aangeven waar ze op moeten letten.(geen hoge drukspuit gebruiken bijvoorbeeld).

Ze spoelen hem dan ook gewoon af en op het eind gaat er dan spuitwax overheen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022 17:31

All Purpose Cleaner...APC in de foam spuit op de HD reiniger.
Lekker de hut helemaal wit instoppen .
( Kan ook met 123 shampoo).
Effe weken..

Dan met een lichte telescoopborstel helemaal zachtjes wat boenen...
Met de HD reiniger met soft kop helemaal afspuiten.
Dan met weer de foamspuit en 123 wax inspuiten...
Afspoelen met de soft HD kop op de HD reiniger.
Ramen drogen en klaar.
De HD reiniger met foam lans en softkop hebben hun waarde weer bewezen.

Deze komende keer brn ik meer de sigaar...sta nu onder dennen...hars op de hut dus.
Terpentine lost oude hars (thuis) aardig goed op..maar dan moet ie wel direct weer in de wax..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Chrisje113 » wo 27 jul 2022 18:01

Lekker op de ouderwetse manier water en spons 😅met 123 shampoo. Daarna in de spuitwax van 123 daarna raampjes mooi droogmaken.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Massax
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:52

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Massax » wo 27 jul 2022 20:51

Mijn stalling biedt het voor 30 of 35 euro dacht ik aan. Ik denk dat we daar gebruik van gaan maken
Mercedes Vito 115CDI en Bergland Arizona Luxus

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Re di Coppi » wo 27 jul 2022 22:09

thnx voor de reacties tot nu toe.
Een systeem voor vloeibare zeep op de borstel wordt niet veel gebruikt zo te lezen. Wel eerst met de foam dispenser en dan met de borstel eroverheen.
Een dispenser op de wasborstel lijkt mij ideaal gezien er altijd schoon water en zeep uit de borstel komt om de caravan te wassen.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Ab » wo 27 jul 2022 23:54

Ik gebruik ook zo'n soort borstel met een slang eraan.
Alleen spray ik eerst een zijde in met een 123 oplossing.
Afhankelijk van vervuiling iets meer of minder 123 in de (inmiddels) plantenspuit.
(De originele van 123 doet het niet meer)
Daarna afwassen met de borstel.
Gaat al heel lang naar tevredenheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door WanFie » do 28 jul 2022 19:01

Vandaar dat er zo veel matte caravans rondrijden. Agressieve zeep er op en oplosmiddelen. scratch.gif

Ik heb altijd geleerd (ook van mensen "uit het vak"), dat de lak van een caravan flinterdun is. Bovendien zit deze op aluminium plaat. Kunststof daken en onderdelen zijn nóg gevoeliger.

Zo doe ik het:

Met schoon water een paar keer per jaar met een wasborstel wassen. Dus géén sop.
Één keer per jaar wordt hij met zeep (Gently voor caravans) gewassen en daarna gelijk in de was gezet. Gewone autowas. De rest van het jaar dus alleen schoon water, en het vuil vliegt er af. Duivenstront is een kwestie van een paar keer natmaken zodat het zacht wordt. Daarna met de wasborstel er af wassen. Lukt dat niet in één keer, nóg n paar keer nat maken en even laten inweken.

De Gently oplossing spuit ik op de caravan met een gifspuit. Zo'n oppompding van 5 ltr.

Hars is makkelijk met brandspiritus te verwijderen.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door meeder » do 28 jul 2022 19:36

Op welke agressieve zeep doel je?
De spullen van 123 zijn niet agressief.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door dieseltijger » do 28 jul 2022 20:31

Gardena borstel met action shampo van 0,98
Knipsel.jpg
per fles.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door WanFie » do 28 jul 2022 20:37

meeder schreef:
do 28 jul 2022 19:36
Op welke agressieve zeep doel je?
De spullen van 123 zijn niet agressief.
Mijn reactie was ,eer algemeen bedoeld.

Vooral die Action "shampoo" hierboven lijkt me ongezond spul. Voor de lak dan.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Ab » do 28 jul 2022 20:50

123 producten zijn specifiek voor caravans ontwikkeld.
Zwarte strepen gaan er makkelijk af.

Caravans hebben dezelfde lak die ook op auto's gebruikt wordt.
Niks bijzonders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door WanFie » do 28 jul 2022 21:16

[re.gif]

Hier zit je fout. De lak is misschien (waarschijnlijk niet) gelijk aan die van auto's, maar veel dunner aangebracht. Waarschijnlijk niet, omdat er aluminium plaat onder zit. Die is flexibeler dan staalplaat en de primer is in ieder geval anders. Bovendien is de plaat meestal van een profilering voorzien.

Wat mijn betoog eigenlijk inhoudt, is dat er zo weinig mogelijk met zeep gewassen moet worden. En één keer per jaar in de was zetten.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door dieseltijger » do 28 jul 2022 21:28

Ik denk dat je - mochten er poriën in de primer en laklaag zitten, een oplossing zou kunnen gebruiken die zoveel mogelijk neutraal is - een pH rond de 7. Want aluminium is amfoteer - dat wil zeggen: het lost op in zowel een zuur als in een basisch millieu.

Dan moet er natuurlijk ook een oplosmiddel in zitten - om vettigheid oplosbaar in water te maken. Tenslotte wil je iets hebben wat de oppervlaktespanning verlaagt - dus de waterdruppeltjes vloeien dan lekker uit en komen zoveel mogelijk in contact met het vuil.

Dus eigenlijk..... volstaat een emmer water met een vingerhoedje afwasmiddel: het voldoet aan alle eisen. Echter...het is te goedkoop, de verpakking is saai, en het heeft geen mooi kleurtje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door WanFie » do 28 jul 2022 21:38

Wanneer je op het aluminium uitkomt, heb je echt te hard geboend.

Het gaat er om dat de lak en kunststof delen glanzend blijven en niet gaan poederen, scheuren of mat worden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door dieseltijger » do 28 jul 2022 21:48

Ehhh...je springt van de hak op de tak. Heb je het nou over de lak, het aluminium of de kunststof die aangetast zou worden door auto shampoo?

Aan de andere kant....de 13 jaar oude lak van mijn auto en de 21 jaar oude lak van mijn caravan zien er niet verweerd uit - en dat ondanks het spaarzaam wassen met Valma wash & shine, haarshampoo, action shampoo en weet-ik-veel wat ik die afgelopen jaren heb gebruikt. Dus het is allemaal niet zo spannend. Echt niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Ab » do 28 jul 2022 22:01

Mee eens.
De primer op de alluminium plaat wijkt inderdaad af van autoprimer. Voor de rest geen verschil.
De laagdikte doet niet ter zake..tenzij je een fanatieke poetser bent..met poetsmachine en cleaners en polijstmiddelen.
Auto's hebben uiteraard een grotere laagdikte, zeker metallic lakken.
Ik gebruik 123, omdat ik dat goed kan mengen met water, en het niet hard schuimt.
Vorige week zat 1 kant van mijn camper vol met zwarte strepen van vuiligheid die door een paar fikse regenbuien van het dak af was gelopen.
Even ingespoten met mijn plantenspuit annex 123-water vernevelaar, (die mee gaat op vacantie)
Afgeveegd met een natte doek. Drooggemaakt met een droge doek. Watergebruik slechts hooguit 1 liter.
Het gaat niet aan om de spuit erop te zetten op een campingplek vind ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door dieseltijger » do 28 jul 2022 22:08

Ah...de zwarte strepen weg tijdens het wassen...dat is dan weer wel een voordeel van het 123 product. Ik gebruik daar dan wasbenzine voor. En in de was zetten...de kip heeft stucco plaat met nogal kleine, diepe putten. Het ziet er niet uit als een rijstewafel met grote bobbeltjes zeg maar. Voordat je de was eruit geborsteld hebt - lieve help.

En was die in shampoo zit.... hm. Dan spoelt regenwater het er ook zo af zou ik denken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7803
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Nimma » do 28 jul 2022 23:16

Alleen water omdat hier een gescheiden afwatering is van afvalwater. De zeep etc in het waswater komt via het gescheiden riool in de overstortvijver achter ons huis. En daar zit vis, eenden, waterhoentjes, meerkoeten, ijsvogels, karper, snoek, en onlangs een Amerikaanse rivierkreeft. Die vond ik in een emmertje water uit de vijver wat nu weer verboden is ivm de droogte.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 792
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door WanFie » vr 29 jul 2022 08:58

dieseltijger schreef:
do 28 jul 2022 21:48
Ehhh...je springt van de hak op de tak. Heb je het nou over de lak, het aluminium of de kunststof die aangetast zou worden door auto shampoo?

Aan de andere kant....de 13 jaar oude lak van mijn auto en de 21 jaar oude lak van mijn caravan zien er niet verweerd uit - en dat ondanks het spaarzaam wassen met Valma wash & shine, haarshampoo, action shampoo en weet-ik-veel wat ik die afgelopen jaren heb gebruikt. Dus het is allemaal niet zo spannend. Echt niet.
Hoe zat dat ook weer met de pot en die ketel. Ik heb het uitsluitend over lak geschreven. Lak op aluminium. En volgens mij begin je zelf over amfoteer. Spaarzaam wassen is zeker goed.

Dat ieder lak precies hetzelfde is klopt niet. Ook in autolakken zitten grote verschillen. Kijk maar eens naar een Citroen van 25 jaar oud en een Mercedes die net zo oud is.

Aluminium caravanplaat wordt/(werd?) maar door één fabriek gemaakt. Die leveren aan alle caravanfabrieken in Europa. Ik meen zelfs dat dit een Nederlands bedrijf is. Ergens in Limburg gevestigd, maar ik kan daar niks meer over vinden. Daar maken ze gladde (dak)platen tot 2,5 m breed en geprofileerde wandplaten tot ca. 1,6 m (meen ik) breed. Ook die worden weer verschillend gelakt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door dieseltijger » vr 29 jul 2022 09:16

Het zal wel, eerlijk gezegd. De lak van mijn 20 jaar oude caravan en de lak van mijn 13 jaar oude Toyota zien er prima uit. Dat is voor mij een aanwijzing dat het niet zo nauw luistert met welke shampo'tjes je de handel wast (als je 'm al wast).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7803
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Waarmee maken jullie de caravan van buiten schoon?

Bericht door Nimma » vr 29 jul 2022 11:02

Alleen met water omdat met extra's niet mag ivm het gescheiden afvoeren van riool- en regenwater.
Anders komt het "sop" in de overstortvijver pal achter het huis.
En daar leven behalve eenden, zwanen, meerkoeten, waterhoentjes, aalscholvers om te vissen, reigers idem, snoeken, karpers, kleine visjes, kikkers en onlangs opgehaalde Amerikaanse rivierkreeften, e.d.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Water”