Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Excuses voor mijn vele vragen op dit forum. Helaas kon de verkoper van de KIP weinig over de caravan vertellen en nu ik op vakantie ben heb ik de nodige vragen.
Mijn KIP Grey Line Special uit 2000 is uitgerust met een accu en druppellader.
Heel handig voor de avontuurlijke of luxekampeerder; voor ons gebruik vooral onnodige extra kilo's. En gedoe tijdens de wintermaanden.
Ik overweeg dus de accu en de lader te verwijderen. Mijn vraag is; kan ik de accu en lader gewoon verwijderen zonder verder extra maatregelen te nemen? Ik ga ervan uit dat de elektriciteit ook zonder accu gewoon blijft werken indien aangesloten op 230v en ik niet een schakel uit het systeem haal die onmisbaar is?
Verder nog een aanvullende vraag; In de caravan zitten twee schakelaars; 1 voor 230 en 1 voor 12 volt. Beide moeten ingeschakeld staan voor de lampjes e.d. De koelkast blijft gewoon werken als beiden zijn uitgeschakeld. (Als de koelkastschakelaar aanstaat natuurlijk). Wat is de functie van deze schakelaars?
Ik moet zeggen dat in de handleiding van KIP erg summier vindt op dit punt. Het systeem wordt globaal wel uitgelegd maar het simpele bestaan van deze schakelaars en de werking ervan wordt totaal niet uitgelegd.
Mijn KIP Grey Line Special uit 2000 is uitgerust met een accu en druppellader.
Heel handig voor de avontuurlijke of luxekampeerder; voor ons gebruik vooral onnodige extra kilo's. En gedoe tijdens de wintermaanden.
Ik overweeg dus de accu en de lader te verwijderen. Mijn vraag is; kan ik de accu en lader gewoon verwijderen zonder verder extra maatregelen te nemen? Ik ga ervan uit dat de elektriciteit ook zonder accu gewoon blijft werken indien aangesloten op 230v en ik niet een schakel uit het systeem haal die onmisbaar is?
Verder nog een aanvullende vraag; In de caravan zitten twee schakelaars; 1 voor 230 en 1 voor 12 volt. Beide moeten ingeschakeld staan voor de lampjes e.d. De koelkast blijft gewoon werken als beiden zijn uitgeschakeld. (Als de koelkastschakelaar aanstaat natuurlijk). Wat is de functie van deze schakelaars?
Ik moet zeggen dat in de handleiding van KIP erg summier vindt op dit punt. Het systeem wordt globaal wel uitgelegd maar het simpele bestaan van deze schakelaars en de werking ervan wordt totaal niet uitgelegd.
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
@TS,
Weet niet bij jullie KIP maar ga niet zo maar breken en weghalen.
Bij de onze is het een 230V en een 12V systeem, via de paal 230V, mogelijk via accu 12V.
Maar zit ook een omvormer / lader in en werken de lampjes, water pompje ook op 12V via dat ding.
Enkele jaren terug kapot, dochter op de camping en "Pa kom effe 't licht doet het niet" , kent U dit.
Wel bij onze dealer een voeding opgehaald en gemonteerd en ze leefden - lees kampeerden - nog lang en gelukkig.
Er zit geen accu in onze KIP, dus alles gaar via die omvormer of zelfs van achter de auto.
De moraal van dit verhaal - ga niet zo maar wijzigen, ga eerst meten.
Bijvb. achter de auto, wat werkt dan wel en niet, met en zonder draaiende motor werkt de koelkast, de binnen verlichting, het water pompje, de spoeling van WC.
Dan verder denken of nog eens terug hier bij de echte kenners
Groet Jaap van Duijn
Weet niet bij jullie KIP maar ga niet zo maar breken en weghalen.
Bij de onze is het een 230V en een 12V systeem, via de paal 230V, mogelijk via accu 12V.
Maar zit ook een omvormer / lader in en werken de lampjes, water pompje ook op 12V via dat ding.
Enkele jaren terug kapot, dochter op de camping en "Pa kom effe 't licht doet het niet" , kent U dit.
Wel bij onze dealer een voeding opgehaald en gemonteerd en ze leefden - lees kampeerden - nog lang en gelukkig.
Er zit geen accu in onze KIP, dus alles gaar via die omvormer of zelfs van achter de auto.
De moraal van dit verhaal - ga niet zo maar wijzigen, ga eerst meten.
Bijvb. achter de auto, wat werkt dan wel en niet, met en zonder draaiende motor werkt de koelkast, de binnen verlichting, het water pompje, de spoeling van WC.
Dan verder denken of nog eens terug hier bij de echte kenners
Groet Jaap van Duijn
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Die kip uit 2000 heeft toch een CERS systeem? Dat moet je wel laten zitten omdat de verlichting hoogstwaarschijnlijk op 12V werkt.
Een accu heeft niets met luxe kamperen te maken, integendeel, het kan zorgen voor lekker eenvoudig off-grid kamperen zonder stroompaal.
Zonnepaneel er bij en de koelkast op gas en je kan het heel lang volhouden.
Een accu heeft niets met luxe kamperen te maken, integendeel, het kan zorgen voor lekker eenvoudig off-grid kamperen zonder stroompaal.
Zonnepaneel er bij en de koelkast op gas en je kan het heel lang volhouden.
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Maar ts wil graag zonder accu vanwege gewicht en gedoe.
De accu kan er uit.
Loskoppelen en de bekabeling volgen waar deze aangesloten zit .
Ook daar los koppelen.
Maak voor de zekerheid foto's mocht je ooit weer een accu plaatsen.
De rest vd 12V werkt gewoon via de omvormer.
Wat de schakelaars doen kan een kip eigenaar beter uitleggen.
De accu kan er uit.
Loskoppelen en de bekabeling volgen waar deze aangesloten zit .
Ook daar los koppelen.
Maak voor de zekerheid foto's mocht je ooit weer een accu plaatsen.
De rest vd 12V werkt gewoon via de omvormer.
Wat de schakelaars doen kan een kip eigenaar beter uitleggen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Aha, inderdaad een CERS systeem. Dat vroeg ik me dus inderdaad af. Dan laadt de accu op via 230 en gebruiken de lampjes stroom via de accu? Begrijp ik dat goed?meeder schreef: ↑ma 25 jul 2022 16:42Die kip uit 2000 heeft toch een CERS systeem? Dat moet je wel laten zitten omdat de verlichting hoogstwaarschijnlijk op 12V werkt.
Een accu heeft niets met luxe kamperen te maken, integendeel, het kan zorgen voor lekker eenvoudig off-grid kamperen zonder stroompaal.
Zonnepaneel er bij en de koelkast op gas en je kan het heel lang volhouden.
Wat betreft het off-grid, dat bedoelde ik ik inderdaad met avontuurlijk, maar ik lees ook mensen die het handig vinden een accu te hebben om water te kunnen tappen tijdens een stop. Dat vind ik persoonlijk een onnodig luxe-argument. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ieder zijn ding. Maar als de accu er niet uit kan laat ik 'm natuurlijk lekker zitten en neem ik 'm in de winter mee naar huis.
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
TS,
Dus wat hier gezegd word en ik eerder aanhaalde:
1--Accu los nemen.
2--Kijken of alles werkt al U aan de paal staat.
3--De 2 draden van de accu volgen en losnemen aan de CERS of anders omvormer.
4--Of de accu pool klemmen goed af isoleren en laten waar ze zijn, zet ze ergens gescheiden van elkaar van waar vroeger de accu zat, en alles is nog "terug te monteren voor wie weet en ooit toch".
Fijne knutselen - groet Jaap van Duijn
Dus wat hier gezegd word en ik eerder aanhaalde:
1--Accu los nemen.
2--Kijken of alles werkt al U aan de paal staat.
3--De 2 draden van de accu volgen en losnemen aan de CERS of anders omvormer.
4--Of de accu pool klemmen goed af isoleren en laten waar ze zijn, zet ze ergens gescheiden van elkaar van waar vroeger de accu zat, en alles is nog "terug te monteren voor wie weet en ooit toch".
Fijne knutselen - groet Jaap van Duijn
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Hierbij het schema, voor de kenners.
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Dank Jaap. Dat dacht ik inderdaad ook. Ik sta nu aan de 230v op de camping. Accu loskoppelen en kijken of alles nog werkt kan altijd.Jaap van Duijn schreef: ↑ma 25 jul 2022 16:52TS,
Dus wat hier gezegd word en ik eerder aanhaalde:
1--Accu los nemen.
2--Kijken of alles werkt al U aan de paal staat.
3--De 2 draden van de accu volgen en losnemen aan de CERS of anders omvormer.
4--Of de accu pool klemmen goed af isoleren en laten waar ze zijn, zet ze ergens gescheiden van elkaar van waar vroeger de accu zat, en alles is nog "terug te monteren voor wie weet en ooit toch".
Fijne knutselen - groet Jaap van Duijn
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
CERS betekend:
Centraal elektriciteits regel systeem.
Dat centraal zou ook nog caravan kunnen zijn..weet ik effe niet.
Dit systeem uit 2000 heeft flinke beperkingen vwb de huidige generaties accu's.
De " oude " accu mag je er zo uit tillen..
Kabels isoleren of demonteren (foto's)
Er gebeurt dan niets, je hebt alleen geen autark meer..
Autark is stand alone ofwel zonder 230 volt.
De rest moet blijven zitten.
Die lader is nl de omvormer voor de caravan volgens mij.
Cers is een wat afgeschermde techniek.
Schema's zijn niet te vinden...beetje zelfbescherming van de fabrikant??
Centraal elektriciteits regel systeem.
Dat centraal zou ook nog caravan kunnen zijn..weet ik effe niet.
Dit systeem uit 2000 heeft flinke beperkingen vwb de huidige generaties accu's.
De " oude " accu mag je er zo uit tillen..
Kabels isoleren of demonteren (foto's)
Er gebeurt dan niets, je hebt alleen geen autark meer..
Autark is stand alone ofwel zonder 230 volt.
De rest moet blijven zitten.
Die lader is nl de omvormer voor de caravan volgens mij.
Cers is een wat afgeschermde techniek.
Schema's zijn niet te vinden...beetje zelfbescherming van de fabrikant??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
En tijdens een stop heb je 12V van de auto mits deze juist is aangesloten.
Zo werkt het toilet en de lampjes ook gewoon .
Zo werkt het toilet en de lampjes ook gewoon .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Ik heb ook geen leefaccu in de Kip. Die is ook niet nodig. Of ik heb 12V vanuit de auto, of ik sta aan de paal (CEE stekker).
Ik heb wel een kleine accu aan boord, maar die is alleen voor de mover en is op geen enkele manier aangesloten op de installatie van de caravan.
In principe kun je hem zo wegnemen, maar ik zou na het afkoppelen wel wel eerst even thuis testen door de caravan aan de 230V te hangen (CEE stekker aan de buitenkant) om te controleren of alles werkt. Ook daarna even testen door hem op de auto aan te sluiten en te checken of je bijvoorbeeld de WC kunt spoelen of een lampje aan kunt doen (uiteraard met de CCE stekker aan de buitenkant weer afgekoppeld).
Met de CERS en de knopjes is het eigenlijk niet zo moeilijk. Alles wat op 230V werkt, dat werkt gewoon buiten de CERS om. Op de CERS schakel je alleen de 12V in zijn geheel uit, of per groep (2 groepen) afzonderlijk.
Ik heb wel een kleine accu aan boord, maar die is alleen voor de mover en is op geen enkele manier aangesloten op de installatie van de caravan.
In principe kun je hem zo wegnemen, maar ik zou na het afkoppelen wel wel eerst even thuis testen door de caravan aan de 230V te hangen (CEE stekker aan de buitenkant) om te controleren of alles werkt. Ook daarna even testen door hem op de auto aan te sluiten en te checken of je bijvoorbeeld de WC kunt spoelen of een lampje aan kunt doen (uiteraard met de CCE stekker aan de buitenkant weer afgekoppeld).
Met de CERS en de knopjes is het eigenlijk niet zo moeilijk. Alles wat op 230V werkt, dat werkt gewoon buiten de CERS om. Op de CERS schakel je alleen de 12V in zijn geheel uit, of per groep (2 groepen) afzonderlijk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Wat de 12v van de auto betreft, het kan zijn dat de pompjes ed. niet werken indien je een 7-polige stekker hebt en daar de 12v 'geschakeld' bij aangesloten is (dus voor de koelkast). Bij 13-polige zijn de geschakelde en permanente 12v wel afzonderlijk - als die tenminste voorzien zijn in je auto. De 12 v permanent kan wel na een tijdje ook uitgeschakeld worden door de autocomputer.
Maar zo te lezen is dat minder belangrijk voor je.
Maar zo te lezen is dat minder belangrijk voor je.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Getest!
Het blijkt inderdaad dat de lader vermoedelijk ook een omvormer is. Als ik ook de lader loskoppel heb ik namelijk geen 12v meer. Maar met lader en zonder accu wel. De accu kan er dus uit, de lader niet.
Probleempje was dat ik nadat de accu weer aankoppelde geen 12v meer had. (Netjes gedaan met alle schakelaars uit en los van 230v) Dus er maar af gelaten. Ik haal de accu er bij thuiskomst uit.
Is het voldoende de draden te isoleren, of moeten de accupolen ook voor de zekerheid worden geïsoleerd met tape?
Het blijkt inderdaad dat de lader vermoedelijk ook een omvormer is. Als ik ook de lader loskoppel heb ik namelijk geen 12v meer. Maar met lader en zonder accu wel. De accu kan er dus uit, de lader niet.
Probleempje was dat ik nadat de accu weer aankoppelde geen 12v meer had. (Netjes gedaan met alle schakelaars uit en los van 230v) Dus er maar af gelaten. Ik haal de accu er bij thuiskomst uit.
Is het voldoende de draden te isoleren, of moeten de accupolen ook voor de zekerheid worden geïsoleerd met tape?
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Ai, ai, dit is wel een beetje knutselwerk zo. Een accu opladen met die erg dunne rode en zwarte draad is volgens mij echt niet zoals het moet
Als je het voor nu (tijdelijk) goed wilt doen, dan haal je de accu er tussenuit en sluit je de bruine draden en de geel/groene draad rechtstreeks aan op de omvormer.
Het lijkt er dus nu op dat de CERS buitenspel is gezet, misschien is ie wel defect....maar het is lastig beoordelen zo, als er op deze manier is geknutseld......
(Correct me if I am wrong.... )
Als je het voor nu (tijdelijk) goed wilt doen, dan haal je de accu er tussenuit en sluit je de bruine draden en de geel/groene draad rechtstreeks aan op de omvormer.
Het lijkt er dus nu op dat de CERS buitenspel is gezet, misschien is ie wel defect....maar het is lastig beoordelen zo, als er op deze manier is geknutseld......
(Correct me if I am wrong.... )
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Daarvoor heb ik er zelf te weinig verstand van helaas. De accu is nu in elk geval loskoppeld en ik heb nog stroom dus ik denk ik dat ik het maar even zo laat. Dan laat ik er thuis wel naar kijken.
Laatst gewijzigd door Ab op di 26 jul 2022 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Die lader ken ik.
Is een goedkope, zeer eenvoudige lader, zonder laadprogramma.
Niet geschikt om erg lang plezier van de accu te hebben.
Geen probleem om even een lege accu weer startklaar te krijgen.
Maakt niet uit..je kan alles er zo uitslopen.
De draden vanaf de accu volgen, en loshalen is een fluitje van een cent.
Is een goedkope, zeer eenvoudige lader, zonder laadprogramma.
Niet geschikt om erg lang plezier van de accu te hebben.
Geen probleem om even een lege accu weer startklaar te krijgen.
Maakt niet uit..je kan alles er zo uitslopen.
De draden vanaf de accu volgen, en loshalen is een fluitje van een cent.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Misschien is dit ook direct het antwoord op vraag waarom ik twee knoppen heb die ik niet kan terugvinden in de handleiding.RichTrip schreef: ↑di 26 jul 2022 16:06Ai, ai, dit is wel een beetje knutselwerk zo. Een accu opladen met die erg dunne rode en zwarte draad is volgens mij echt niet zoals het moet
Als je het voor nu (tijdelijk) goed wilt doen, dan haal je de accu er tussenuit en sluit je de bruine draden en de geel/groene draad rechtstreeks aan op de omvormer.
Het lijkt er dus nu op dat de CERS buitenspel is gezet, misschien is ie wel defect....maar het is lastig beoordelen zo, als er op deze manier is geknutseld......
(Correct me if I am wrong.... )
Zie hieronder 'mijn' CERS. En ernaast zoals die er in de handleiding uit ziet. (Twee versies)
Misschien is het systeem dus gewijzigd? Hoop wel dat het veilig is. Er is overigens een aardlekschakelaar en die werkt.
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Ik ben niet zo'n held met elektriciteit.Ab schreef: ↑di 26 jul 2022 16:34Die lader ken ik.
Is een goedkope, zeer eenvoudige lader, zonder laadprogramma.
Niet geschikt om erg lang plezier van de accu te hebben.
Geen probleem om even een lege accu weer startklaar te krijgen.
Maakt niet uit..je kan alles er zo uitslopen.
De draden vanaf de accu volgen, en loshalen is een fluitje van een cent.
Als ik de stekker van de lader eruit haal heb ik geen 12v meer in de caravan. Kan ik die dan zomaar verwijderen?
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Nee denk ik.
Vermoedelijk is je dan je Cers kapot.
Dan verzorgt inderdaad de lader de 12 volt in de caravan.
Omdat dat met deze lader niet echt een fijne spanning is, en mogelijk maar iets van 6 A, ( staat op de lader) zit de accu erbij als buffer, en om een vlakke 12 volt te krijgen.
Een goedkopere oplossing dan een nieuwe Cers.
Die mogelijk ook niet meer leverbaar is.
Zonder accu en lader, en kapotte Cers is er ook best iets voordeligs mogelijk, door op de plek van dit geheel een voeding te plaatsen voor 12 volt.
Dat scheelt sowieso veel gewicht, en ik begrijp dat dit je doelstelling is.
Vermoedelijk is je dan je Cers kapot.
Dan verzorgt inderdaad de lader de 12 volt in de caravan.
Omdat dat met deze lader niet echt een fijne spanning is, en mogelijk maar iets van 6 A, ( staat op de lader) zit de accu erbij als buffer, en om een vlakke 12 volt te krijgen.
Een goedkopere oplossing dan een nieuwe Cers.
Die mogelijk ook niet meer leverbaar is.
Zonder accu en lader, en kapotte Cers is er ook best iets voordeligs mogelijk, door op de plek van dit geheel een voeding te plaatsen voor 12 volt.
Dat scheelt sowieso veel gewicht, en ik begrijp dat dit je doelstelling is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Die rode acculader zou ik er direct uithalen
Risico van overladen
Zwaar qua gewicht, tov de TIP hieronder
Geen mooie gelijkspanning (Als je'm zonder accu gebruikt). Koop dan de Schaudt CSV 300 als voeding.
Tip: Nu bij de Aldi een mooie slimme lader voor 18 euro
Risico van overladen
Zwaar qua gewicht, tov de TIP hieronder
Geen mooie gelijkspanning (Als je'm zonder accu gebruikt). Koop dan de Schaudt CSV 300 als voeding.
Tip: Nu bij de Aldi een mooie slimme lader voor 18 euro
Laatst gewijzigd door iemand op di 26 jul 2022 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Dat is toch juist niet meer nodig als de accu verwijderd wordt ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Als de de CERS nog goed is , kan die lader en de accu er gewoon uit.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Met mijn beperkte kennis is mijn voorzichtige conclusie;
- ik heb geen CERS meer
- er is ter vervanging een houtje-touwtje oplossing gekozen met een mindere acculader die tevens dienst doet als omvormer.
- met het verwijderen van de accu vergroot ik de kans op te hoge spanning waardoor mijn lampjes het begeven.
Aanbeveling is dus de zaak te laten aanpassen. Heb juist deze caravan als occasion gekocht bij een bekend bedrijf om dit soort problemen te voorkomen. Is erg teleurstellend.. Moet ik daar weer achteraan.
- ik heb geen CERS meer
- er is ter vervanging een houtje-touwtje oplossing gekozen met een mindere acculader die tevens dienst doet als omvormer.
- met het verwijderen van de accu vergroot ik de kans op te hoge spanning waardoor mijn lampjes het begeven.
Aanbeveling is dus de zaak te laten aanpassen. Heb juist deze caravan als occasion gekocht bij een bekend bedrijf om dit soort problemen te voorkomen. Is erg teleurstellend.. Moet ik daar weer achteraan.
Laatst gewijzigd door fetsevisser op di 26 jul 2022 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
O.o.o...
Bijna zeker dat de Cers kapot is.
Bekend van Cers zijn de lekkende condensatoren..
De hier " geprutste" oplossing is zeker niet netjes.
Ik zou er ook voor gaan om alles er uit te (laten) slopen en een Schaudt CSV300 hiervoor in de plaats te (laten) monteren.
Ben je van alle gelazer verlost...in 1 keer goed doen..
Hier op het forum zijn best wel hulpvaardige handen te vinden...als we weten waar deze Kip woont...
Ps..
Het aanschaffen om problemen te voorkomen...
Weet die dealer dit wel???of heeft hij de caravan gewassen ...de banden opgepompt en verkocht??
M.a.w. is het een rommelaar of is het een gerenommeerde dealer.
Die laatste had dit kunnen weten.
Maar...misschien was de aankoopprijs ook hierop gebaseerd.
Moeilijk om een oordeel te vellen..
Bijna zeker dat de Cers kapot is.
Bekend van Cers zijn de lekkende condensatoren..
De hier " geprutste" oplossing is zeker niet netjes.
Ik zou er ook voor gaan om alles er uit te (laten) slopen en een Schaudt CSV300 hiervoor in de plaats te (laten) monteren.
Ben je van alle gelazer verlost...in 1 keer goed doen..
Hier op het forum zijn best wel hulpvaardige handen te vinden...als we weten waar deze Kip woont...
Ps..
Het aanschaffen om problemen te voorkomen...
Weet die dealer dit wel???of heeft hij de caravan gewassen ...de banden opgepompt en verkocht??
M.a.w. is het een rommelaar of is het een gerenommeerde dealer.
Die laatste had dit kunnen weten.
Maar...misschien was de aankoopprijs ook hierop gebaseerd.
Moeilijk om een oordeel te vellen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: ma 13 jun 2022 16:11
Re: Accu verwijderen KIP Grey Line Special (2000)
Dag Chris, dat is heel erg aardig. Deze KIP woont in Pijnacker, maar eigenlijk vind ik dat een bekend caravanbedrijf uit Delft die mij deze caravan heeft geleverd als occasion hier een verantwoordelijkheid heeft. Ik verwacht namelijk dat ik goede spullen krijg als ik bij hen een caravan koop, vooral als de electriciteit in het bovag-rapport een kruisje op de goede plek krijgt. (Direct een antwoord op je ps )Chris schreef: ↑di 26 jul 2022 17:09O.o.o...
Bijna zeker dat de Cers kapot is.
Bekend van Cers zijn de lekkende condensatoren..
De hier " geprutste" oplossing is zeker niet netjes.
Ik zou er ook voor gaan om alles er uit te (laten) slopen en een Schaudt CSV300 hiervoor in de plaats te (laten) monteren.
Ben je van alle gelazer verlost...in 1 keer goed doen..
Hier op het forum zijn best wel hulpvaardige handen te vinden...als we weten waar deze Kip woont...
Mitsubishi Outlander 2.0 met KIP Grey Line Special 44TTZ (2000)