Leefaccu
Re: Leefaccu
Welke draden aangesloten, waarop aangesloten, vanwaar komen die draden vandaan en wat was er nog meer aangesloten (walstroom, jaeger van de auto etc.)?
Re: Leefaccu
Ik heb een lose draad welke onder de bank ligt gepakt en deze op de accu aangesloten. Auto was niet aangesloten geen walstroom. Helemaal niets.
De draaden lopen naar de omvormer.
Re: Leefaccu
Gewoon een losse draad op de gok ergens op aansluiten en dan ben je verbaasd dat er een zekering uit klapt?
Ik denk dat je gewoon blij mag zijn dat het alleen een zekering is.
Verstandigste lijkt mij dat je €40 uitgeeft aan die accumodule.
Ik denk dat je gewoon blij mag zijn dat het alleen een zekering is.
Verstandigste lijkt mij dat je €40 uitgeeft aan die accumodule.
Re: Leefaccu
Nou nou, tis maar 12 volt hé. Zal zo'n vaart wel niet lopen.
Maar ben er wel uit, deze omvormer kan dit niet. Om een leef accu goed aan te sluiten heb je een ander model nodig.
Op een Duits forum kwam ik achter de oplossing. Althans er is niets opgelost.
We gaan weer even knutselen.
Maar ben er wel uit, deze omvormer kan dit niet. Om een leef accu goed aan te sluiten heb je een ander model nodig.
Op een Duits forum kwam ik achter de oplossing. Althans er is niets opgelost.
We gaan weer even knutselen.
-
- Berichten: 419
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Leefaccu
Nou ja, het is maar 12 volt!
Daar kun je zelfs met lassen, dat lukt met 230 volt niet!
Het gaat niet alleen om het voltage, maar juist met een accu kun je een ongekend hoge stroom opwekken, door kortsluiting zelfs het definitieve einde van de accu veroorzaken.
Daar kun je zelfs met lassen, dat lukt met 230 volt niet!
Het gaat niet alleen om het voltage, maar juist met een accu kun je een ongekend hoge stroom opwekken, door kortsluiting zelfs het definitieve einde van de accu veroorzaken.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: Leefaccu
Als je de caravan aan de auto koppelt wat werkt er dan ? en werkt dan de koelkast ontsteking ?
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde
Re: Leefaccu
Ja die werkt wel. Maar omdat ik het handig vind wanneer de auto op slot is, de koelkast op gas ook werkt... idee.....ik sluit de accu in de caravan op de omvormer aan.
Nee ik hoef er geen lasapparatuur op etc. Gewoon de pomp en eventueel een ledlamp.
Maar dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn.
Nee ik hoef er geen lasapparatuur op etc. Gewoon de pomp en eventueel een ledlamp.
Maar dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn.
Re: Leefaccu
De oplossing van Chris, met de extra contra Jaeger is een prima oplossing die al velen hebben tot tevredenheid hebben toegepast. Simpel en doeltreffend. Je weet overigens dat een gewaarschuwd mens voor twee telt.
Re: Leefaccu
bruin is min
blauw is plus
blauw is plus
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde
Re: Leefaccu
De oplossing die Kip in onder andere onze Vision heeft toegepast ook wel handig. Alles in één, scheiding van de auto accu en caravan accu, omvormer en lader.
Misschien iets duurder dan een geschakelde voeding maar wel super eenvoudig toe te passen.
Bij ons zit er een Reich C-Go/Impulse 20A versie in maar tegenwoordig gebruiken ze een ander type geloof ik.
Misschien iets duurder dan een geschakelde voeding maar wel super eenvoudig toe te passen.
Bij ons zit er een Reich C-Go/Impulse 20A versie in maar tegenwoordig gebruiken ze een ander type geloof ik.
Re: Leefaccu
t' is maar 12 volt he...piefje schreef: ↑ma 25 jul 2022 18:08Nou nou, tis maar 12 volt hé. Zal zo'n vaart wel niet lopen.
Maar ben er wel uit, deze omvormer kan dit niet. Om een leef accu goed aan te sluiten heb je een ander model nodig.
Op een Duits forum kwam ik achter de oplossing. Althans er is niets opgelost.
We gaan weer even knutselen.
Dat is een heel gevaarlijk idee.
Want die zekering smolt als sneeuw voor de zon .
Hoe lager de spanning hoe hoger de kortsluitstroom.
Hoe hoger de spanning Hoe lager de kortsluitstroom.
Waarmee ik bedoel dal bedrading simpel kan wegsmelten bij 12 volt en accu's en kortsluiting.
Zomaar een draad aansluiten op een accu is de goden verzoeken.
Voor mij heb je stront mazzel gehad dat er alleen een zekering is uitgevlogen...
Tot op heden lijk je alle adviezen wat te negeren en je eigen lijn te trekken.
Wees wijs...stop daarmee.
Koop die batterijmodule voor de kk...loop je geen risico meer op uitgefilterd bedrading...of nog erger......
Sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Leefaccu
Het is maar 12V... Brrr...
De kortsluitstroom kan gigantisch zijn.
Bij een simpele overgangsweerstand kunnen kabels al gaan smelten met brand tot gevolg.
De kortsluitstroom kan gigantisch zijn.
Bij een simpele overgangsweerstand kunnen kabels al gaan smelten met brand tot gevolg.
Re: Leefaccu
Onzin.
In een caravan kan je daar niet van uitgaan.
Het kan rood zijn..of nog een hele hoop kleuren.
Er zitten veel plussen en minnen in een caravan.
In een caravan kan je daar niet van uitgaan.
Het kan rood zijn..of nog een hele hoop kleuren.
Er zitten veel plussen en minnen in een caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Leefaccu
Vast en zeker niet betrouwbaar.
Pas geleden nog in een hut..Fendt..een bruine aan blauw doorverbonden en de blauwe aan bruin doorverbonden gezien.
Kleuren missen elke standaardisatie in caravans..
Soms is er voor 230 volt bruin blauw en geel groen aangehouden...maar ook lang niet altijd.
Geen normalisatie dus...kijk uit..
Meten is weten.
En..
Waar het rookt is de stroom te hoog...
Maw.
Je onderschat de 12 volt.
Ja..het prikt niet...maar de kortsluitingen kunnen je hut in as leggen.
Ik schrijf het maar effe hard....hoop dat je respect voor 12 volt krijgt.
Accu's van 12 volt kunnen zomaar een kortsluitstroom van 500-1000 ampere genereren.
Vuur en vlammen....
Je opmerking van :Het is maar 12 volt maakte heel veel duidelijk voor meerdere mensen.
Respecteer dat...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Leefaccu
Beste Ab en Chris
We kunnen hier elle lange verhalen gaan typen over wat wel en niet is , maar ik hou me meestal aan de feiten .
De beste man laat zijn omvormer zien .... daarin zien we bruine ,blauwe en een geel/groene draad .
Bij de bruine draden zie je een min teken staan .....
bij de blauwe staat uitgang .....
Het enigste wat ik aan heb willen geven is dat bruin min is en blauw plus is in ZIJN omvormer ....
Hoe dat in een andere caravan zit zal me worst wezen daar gaat het namelijk niet om .
Daar heeft de vraagsteller namelijk niets aan ,het gaat om ZIJN omvormer .
Het antwoord
Mogelijk verwarde hij het met de 230 v huisinstallatie maar dat is geen feit ....
DUS .........
We kunnen hier elle lange verhalen gaan typen over wat wel en niet is , maar ik hou me meestal aan de feiten .
De beste man laat zijn omvormer zien .... daarin zien we bruine ,blauwe en een geel/groene draad .
Bij de bruine draden zie je een min teken staan .....
bij de blauwe staat uitgang .....
Het enigste wat ik aan heb willen geven is dat bruin min is en blauw plus is in ZIJN omvormer ....
Hoe dat in een andere caravan zit zal me worst wezen daar gaat het namelijk niet om .
Daar heeft de vraagsteller namelijk niets aan ,het gaat om ZIJN omvormer .
Het antwoord
geeft mij te denken dat hij dat niet wist !!Hm, dat zou een hoop verklaren
Mogelijk verwarde hij het met de 230 v huisinstallatie maar dat is geen feit ....
DUS .........
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde
Re: Leefaccu
Het enige feit wat hier voor mijn telt, is dat iemand een los liggende draad ergens gaat aansluiten zonder te weten wat wat is, onder het motto "Nou nou, tis maar 12 volt hé."
Dan zijn kleuren al helemaal niet meer belangrijk
Re: Leefaccu
Enige oplossing voor iemand die niet geheel thuis is in elektronica is zoals Chris al aangaf, gebruik maken van een contra Jaeger stekker.
Met een relais kan ook maar dit is al risicovol voor amateur "doe het zelvers".
Deze contra Jaeger stekker is ook beschikbaar in een model om op de dissel te bevestigen.
Met dit systeem kan je nooit een koppeling van twee accu's samen hebben. Het is stroom via de auto accu, of het is via de contra Jaeger.
Wij hebben dit systeem naar volle tevredenheid.
Met een relais kan ook maar dit is al risicovol voor amateur "doe het zelvers".
Deze contra Jaeger stekker is ook beschikbaar in een model om op de dissel te bevestigen.
Met dit systeem kan je nooit een koppeling van twee accu's samen hebben. Het is stroom via de auto accu, of het is via de contra Jaeger.
Wij hebben dit systeem naar volle tevredenheid.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Leefaccu
Makkelijkste en simpelste oplossing.
Als dit iemand al niet lukt, moet je al helemaal in de omvormer gaan rommelen.
Frans
Re: Leefaccu
Beste Fjord..fjord390 schreef: ↑di 26 jul 2022 10:03Beste Ab en Chris
We kunnen hier elle lange verhalen gaan typen over wat wel en niet is , maar ik hou me meestal aan de feiten .
De beste man laat zijn omvormer zien .... daarin zien we bruine ,blauwe en een geel/groene draad .
Bij de bruine draden zie je een min teken staan .....
bij de blauwe staat uitgang .....
Het enigste wat ik aan heb willen geven is dat bruin min is en blauw plus is in ZIJN omvormer ....
Hoe dat in een andere caravan zit zal me worst wezen daar gaat het namelijk niet om .
Daar heeft de vraagsteller namelijk niets aan ,het gaat om ZIJN omvormer .
Het antwoordgeeft mij te denken dat hij dat niet wist !!Hm, dat zou een hoop verklaren
Mogelijk verwarde hij het met de 230 v huisinstallatie maar dat is geen feit ....
DUS .........
Uit en in alle reacties van TS proef ik dat zijn kennis op een ander vlak of vak ligt.
Het bagatelliseren van 12 volt en het zomaar aansluiten van een accu op een losliggende draad ..( wat op zich al veel vragen oproept) maakt mij als techneut duidelijk dat TS beter kan stoppen voor hij gestopt wordt door schade.
Kleuren....ik meet..en weet wat ik meet...
Dat is werken met feiten.
Gissen is missen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Leefaccu
Ik heb geen rode draaden in mijn caravan. Alleen bruine en blauwe, heb ik nu een verkeerde caravan gekocht?
Affijn maar effe naar dometic gebeld. Blijkt dat die omvormer al geschikt is voor een leef accu.
Idd blauw is bruin, waar bruin blauw is en niet rood.
Kortom, op het lege aansluitpunt naast de blauwe kabel een nieuwe kabel op de plus leefaccu.
Min op een ander lege poot en hopla koelkast vonkt, pompje draait, enkele led lampen doen het.
Ik kan nu de koelkast laten draaien zonder de auto er voor te zetten, dat was al wat ik nodig heb.
De tethford accupakket zou ook een optie zijn geweest, levertijd +2 maanden.
Affijn maar effe naar dometic gebeld. Blijkt dat die omvormer al geschikt is voor een leef accu.
Idd blauw is bruin, waar bruin blauw is en niet rood.
Kortom, op het lege aansluitpunt naast de blauwe kabel een nieuwe kabel op de plus leefaccu.
Min op een ander lege poot en hopla koelkast vonkt, pompje draait, enkele led lampen doen het.
Ik kan nu de koelkast laten draaien zonder de auto er voor te zetten, dat was al wat ik nodig heb.
De tethford accupakket zou ook een optie zijn geweest, levertijd +2 maanden.
Re: Leefaccu
Bel nog eens met Dometic en vraag even of je gelijktijdig de leef accu en de jaeger naar de auto aangesloten mag hebben
(Feitelijk betekent het dat de auto accu dus aan de leef accu zit).
Re: Leefaccu
Beste Piefje, nergens geef je aan welke caravan je hebt.
Caravanbouwers gebruiken allerlei verschillende kleuren.
Daar kan je dus niks van zeggen zonder documentatie te hebben en het merk caravan te weten.
Vandaar mijn opmerking. Blauw plus en bruin min is voor iemand met kennis van elektriciteit sowieso ook al heel bijzonder..
Bij caravans kan je nooit van kleuren van draad uitgaan.
Dat wilde ik alleen maar effe aangeven.
Ik zag wel degelijk rode draden op een van je foto's trouwens..
Als je spanning kunt meten, kijk dan even of er op de naastgelegen blauwe draad van die je hebt aangesloten ook spanning staat als de stekker in de auto zit. Waarschijnlijk wel, maar hoeft niet.
En meet even door of beide aansluitingen met elkaar verbonden zijn of niet. Spanningsloos en onder spanning.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Leefaccu
Zodra er spanning vanuit de auto komt schakelt er een relais die de leef accu weer uitschakeld.
Die draad die ik eerder vond was idd om de leef accu aan te sluiten maar ik had de draden dus verkeerd om geschakeld.
Die draad die ik eerder vond was idd om de leef accu aan te sluiten maar ik had de draden dus verkeerd om geschakeld.