Wasbakje kitten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Mathijs1988
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 1 aug 2021 08:20

Wasbakje kitten

Bericht door Mathijs1988 » ma 25 jul 2022 10:18

Hallo,

Wij hebben een Hobby 460 UFe uit 2006. Het wastafeltje had een erg slechte kitrand toen ik hem kocht. Deze wilde ik graag verbeteren, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb het als volgt aangepakt. Oude kitrand eruit gekrabt en schoongemaakt/ontvet met Mr. MARC. Even laten aandrogen en dan met siliconenkit afkitten. Daarna met een beetje water + dreft afgestreken. Tot zover is het redelijk gelukt.

Als nu de kit droogt ontstaan er op plekken van die 'druppels'. De kitrand op zich is dan wel droog maar die druppels ontstaan willekeurig en blijven dan ook nat. Ik heb al 3x opnieuw gekit met 3 verschillende tubes, dus het ligt m.i. niet aan de kit zelf.

Ik ben inmiddels een beetje klaar met die siliconenkit en overweeg toch een acrylaatkit of een lijmkit. Of... weet iemand wat ik fout doe? Zie foto.

Bedankt voor de reacties alvast.
Bijlagen
20220723_085641.jpg

CeesZ
Berichten: 168
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Wasbakje kitten

Bericht door CeesZ » di 26 jul 2022 08:29

Ik heb al heel wat meters gekit maar herken dit probleem niet direct. Weet je zeker dat de druppels ook uit kit bestaan? Het enige wat ik kan bedenken, is dat het ontvetten met St Marc niet goed is. Dit is een zeepoplossing die een filmlaagje achterlaat dat altijd nagespoeld moet worden met water. Als je de kit gladstrijkt met (te veel) water zou dit residu kunnen oplossen en de droging van de kit kunnen beïnvloeden. Zelf ontvet ik altijd met wasbenzine of een siliconen ontvetter . Wel altijd controleren of het materiaal niet wordt aangetast. Overigens is dit niet echt een caravan specifiek probleem en je zou de vraag ook kunnen stellen op een klusforum, daar lopen waarschijnlijk veel betere kit-techneuten rond. Over de genoemde alternatieven, acrylaatkit zou ik afraden. Zelf ben ik een groot fan van de Illbruck SP050 lijmkit. Nadeel zou kunnen zijn dat deze nogal lastig te verwijderen is als het wasbakje ooit vervangen moet worden.

Mathijs1988
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 1 aug 2021 08:20

Re: Wasbakje kitten

Bericht door Mathijs1988 » di 26 jul 2022 22:46

[re.gif] bedankt voor de tip, zal eens op een klusforum de vraag stellen. En anders toch maar de lijmkit proberen... thumbup.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4013
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Wasbakje kitten

Bericht door Gemineye » di 26 jul 2022 23:19

Hm ik zit ook aandachtig naar je foto te kijken maar ik snap het probleem ook niet echt geloof ik. Ik heb in mijn vorige werk in de badkamer branche onderhand wel kilometers gekit denk ik, maar dit heb ik nog nooit gezien. Het lijkt ook veel witter dan de kit zelf; weet je zeker dat het kit is wat er uit komt, en bv niet de lijm waarmee de bak vast zit? Of reageert de kit op het kunststof van de bak?

Ik zou denken dat het gewoon moet kunnen als je de oude kit echt goed hebt verwijderd, en je ontvet liefst met spiritus of ammonia ofzo. Stmarc ken ik de werking niet echt goed van. Belangrijk is dat je na het ontvetten goed laat opdrogen! Niet kitten over nog vochtige ondergrond. Nadien afstrijken met water/zeep mengsel.

En ook belangrijk; gebruik goede kit. Geen action spul, maar goede (ik gebruikte altijd Den Braven maar er zijn nog wel meer goede). Bovendien; voor deze toepassing is siliconenkit de enige juiste. Lijmkit is niet bedoeld om netjes uit te kunnen smeren zoals hier. Acrylkit is bedoeld voor toepassingen op hout bijvoorbeeld, waar het nog overschilderd gaat worden. Acrylkit hardt namelijk uit en dat wil je in dit geval natuurlijk niet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wasbakje kitten

Bericht door Chris » di 26 jul 2022 23:25

Voor mij gaat de voorbehandeling fout.
St Marc is op hars basis..en wat vettig.
Dat zijn geen vrienden van siliconenkit..

Maak eens schoon met terpentine..
Siliconenkit is hier wel de juiste keuze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Mathijs1988
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 1 aug 2021 08:20

Re: Wasbakje kitten

Bericht door Mathijs1988 » wo 27 jul 2022 08:53

Bedankt voor jullie reacties. Op een klusforum had ik de vraag ook gesteld en daar werd ook getwijfeld over St Marc. Daar zal denk ik de fout zitten inderdaad. Ik ga het nog eens opnieuw proberen. Ik had 'gewoon' B*son kit van de bouwmarkt gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wasbakje kitten

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022 10:25

Bison sanitair siliconenkit is prima geschikt.

Tip..
Koop wat extra tuutjes voor kitspuiten...snij deze schuin...45 graden...af zodat het gat ongeveer een cm is.
Dit is je tool om de verse kit mooi strak af te strijken.
Bakje zeepsop ernaast...rol pleepapier..en wat oefening...ideaal.

Ik gebruik zelf vaak een kit-spatel-setje..vergelijkbaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lupo
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 9 mei 2022 19:54

Re: Wasbakje kitten

Bericht door Lupo » wo 27 jul 2022 11:18

Het ontvetten is erg belangrijk. Liever een paar keer extra met spiritus of ammonia. En laat het goed drogen aan de lucht. Dan met eendeer welke siliconenkit (Action?) en de beschreven manier die je al toepast afwerken.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”