WEER HAGELSCHADE

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Storm » za 30 jul 2022 11:02

Suc6 met de afwikkeling en zeker de gezondheid.

Plm 10 jaar geleden op de terugreis in Frankrijk zorgde een hagelbui (3-4 cm stenen) voor het golfballen effect in mijn auto. Iets van 320 deukjes werden verzekeringstechnisch glad gestreken.
Wonderbaarlijk had het kennelijke hagelbestendige dak van de toenmalige Adria caravan de bui goed doorstaan.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » za 30 jul 2022 11:28

@ fam de Goeij.

Beetje onverwacht reactie van Meerkerk.
Fendt en Hobby hebben geen hagelbestendig dak en Knaus wel.
Verzekeringen geven korting bij zo'n dak.
Dus het heeft zeker meerwaarde bij een hagelbui.
Tuurlijk...de wind en condities van zo'n bui zeggen alles...

Ik weet dat Fendt bij de Brilliant modellen wel een hagelbestendig dak plaatste maar zijn er nog andere Fendt modellen die ook dat soort dak hebben ??


Oja..
Mijn auto zou er ook zeker schade van ondervinden.. is ook maar gewoon een auto.


Ik herinner mij een collega die met zijn Alfa Romeo de vakantie aan het gardameer doorbracht..
Hagelbui..
Alfa..alle ramen eruit en niet op voorraad in Italië..allemaal kunststof noodramen geplaatst..
In NL auto toch Total loss verklaard.
Als je die Alfa zag....ongelofelijk zulke diepe putten...staalplaat.
Wat houd alu plaat of een hageldak dan???


Voor nu...
Succes met de afwikkeling van de schade
Komt best goed maar je hebt er toch je zorgen over.
En tijd.....effe wachten.....lang...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Jam » za 30 jul 2022 17:44

Verzekering geeft korting op de premie.
Ik weet het niet maar zou in de polisvoorwaarden eens nazien of het dak dan nog wel meeverzekerd is.
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Fam de Goeij » ma 1 aug 2022 20:38

Ik ga maar eens vragen of de verzekering een alufiber dak i.p.v. gewoon aluminium plaat vergoedt scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 22:27

Bestaat dat voor jullie Fendt???
Of verschil in kosten bijleggen???.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » ma 1 aug 2022 22:27

Jam schreef:
za 30 jul 2022 17:44
Verzekering geeft korting op de premie.
Ik weet het niet maar zou in de polisvoorwaarden eens nazien of het dak dan nog wel meeverzekerd is.
Ja.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Fam de Goeij » za 13 aug 2022 14:40

Of er een meer hagelbestendiger dakplaat op kan zoals bij de duurste Fendt kon de schade expert van Dekra niet bevestigen . Ik moet wachten tot de chef werkplaats terug is van vakantie . Over twee weken .
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met een Waru Multiprotect dakplaat op zijn caravan ? scratch.gif

Uiteindelijk is de zijkant zeker hoog van je caravan dan nog steeds niet beschermd ,daar hebben caravans met een hagelbestendiger GFK dak toch ook vaak vele hagel inslagen , zeker bij wind . :oops:

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » za 13 aug 2022 16:27

Toevallig zag ik de optie ALU-Fiber op een Fendt zitten.
Als extra optie bestelbaar begreep ik.
Of dat voor alle modellen is... geen idee.


Zijkant..
Zeker...kan ook schade oplopen... maar dan is het dak al een poffertjespan... en het schade bedrag al vele malen hoger.
Niet voor niets geven verzekeringen korting bij een hagelbestendig dak... is gewoon minder risico voor hun..
Hagel is en blijft een risico gewoon.

3 weken geleden in Kroatie ook een hagelbuitje gehad...kleine steentje van nog geen cm.... niks aan de hand.
Voor hetzelfde geld hadden het grote stenen geweest... was het vast anders afgelopen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Fam de Goeij » vr 19 aug 2022 15:05

Alifiber kan alleen fabriek af ivm buiging en toe lopen vh dak Dus t wordt een alu plaat erover gewicht ong 30 kg dus nog minder mee nemen en hopen dat het bij deze hagelschade blijft 😊👍

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door wimke » vr 7 okt 2022 17:12

Ook wij hebben deze zomer hagelschade opgelopen in Oostenrijk. Flinke schade aan zowel caravan als auto. Na taxatie van de schade aan de caravan bleek dat de "handel" meer voor de caravan gaf als de geraamde schade aan de caravan. Voor de verzekeringsmaatschappij is dit voordeliger want ze hoeven minder uit te betalen. Aan ons de keus. Dus we hadden besloten om afstand te doen van de caravan. Dus we hebben de dagwaarde uitbetaald gekregen. Dit bedrag bestaat uit het deel van de opkoper plus het deel van de verzekering. Tot mijn verbazing zag ik een paar dagen nadat de caravan opgehaald was onze caravan op de website staan van de opkoper. Allerlei foto's van zowel de binnen als de buitenzijde. De hagelschade is op de foto's niet zichtbaar. Verder een hele beschrijving van de caravan. De hagelschade (meer als 60 deuken op het dak als de zijkant) wordt niet vernoemd. Verder is de vraagprijs duizenden euro's meer als wij er voor ontvangen hebben. (dat is de handel) Nu maar hopen dat belangstellenden voor deze caravan deze heel goed bekijken. Of het moet ze niks interesseren, dat kan natuurlijk. Maar dan is de vraagprijs wel erg hoog voor zo'n schade caravan.
Ik ga hier geen merk caravan noemen, dagwaarde bedragen etc. of de naam van de opkoper. maar het verbaast mij zeer dat het er zo aan toe gaat, in dit geval de caravanhandel.,

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Gemineye » vr 7 okt 2022 17:25

[re.gif]

Kan het niet zo zijn dat de schade ondertussen hersteld is dan? Ik heb best voorbeelden gezien van schadecaravans waar dan bv 5000 euro schade wordt getaxeerd, maar een beunhaas kan dat natuurlijk veel goedkoper.

Maar je hebt gelijk; ik vertrouw de gemiddelde handelaar inmiddels ook niet meer mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 942
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Rodo » vr 7 okt 2022 19:50

Pfffff, je kunt het treffen. Das dikke shit in die 7 jaar. Dat de verzekering nog niet moeilijk gaat doen, na die claims.

Het zal ons in de toekomst vaker treffen. Het weer word extremer en onvoorspelbaar. Regenbuitjes in de zomer zijn er bijna niet meer, het worden meteen plensbuien met eventueel ‘verrassingen’ erbij. Tja, we zijn er allemaal schuldig aan…….
Spending a fortune to live like a wanderer

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » vr 7 okt 2022 20:08

wimke schreef:
vr 7 okt 2022 17:12
Ook wij hebben deze zomer hagelschade opgelopen in Oostenrijk. Flinke schade aan zowel caravan als auto. Na taxatie van de schade aan de caravan bleek dat de "handel" meer voor de caravan gaf als de geraamde schade aan de caravan. Voor de verzekeringsmaatschappij is dit voordeliger want ze hoeven minder uit te betalen. Aan ons de keus. Dus we hadden besloten om afstand te doen van de caravan. Dus we hebben de dagwaarde uitbetaald gekregen. Dit bedrag bestaat uit het deel van de opkoper plus het deel van de verzekering. Tot mijn verbazing zag ik een paar dagen nadat de caravan opgehaald was onze caravan op de website staan van de opkoper. Allerlei foto's van zowel de binnen als de buitenzijde. De hagelschade is op de foto's niet zichtbaar. Verder een hele beschrijving van de caravan. De hagelschade (meer als 60 deuken op het dak als de zijkant) wordt niet vernoemd. Verder is de vraagprijs duizenden euro's meer als wij er voor ontvangen hebben. (dat is de handel) Nu maar hopen dat belangstellenden voor deze caravan deze heel goed bekijken. Of het moet ze niks interesseren, dat kan natuurlijk. Maar dan is de vraagprijs wel erg hoog voor zo'n schade caravan.
Ik ga hier geen merk caravan noemen, dagwaarde bedragen etc. of de naam van de opkoper. maar het verbaast mij zeer dat het er zo aan toe gaat, in dit geval de caravanhandel.,
Een helaas niet onbekend fenomeen.
De "handelaar" mag vragen wat hij wil... zijn goed recht.
Of ie het krijgt is ook zijn zaak.
Jij bent schadeloos gesteld... daarmee is voor jou de kous af.... ( helaas denk je nu)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door BertJan » vr 7 okt 2022 20:43

een caravan kopen met ene paar putjes waar hij niets van krijgt alleen maar wat lelijker, maakt technisch niets uit. zichtbare putten zijn niet mooi, dus zal hij vast minder kosten dan een hele caravan, putten op het dak maakt niets uit die zie je niet.

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Arthurj » za 8 okt 2022 00:57

[re.gif]

Beide maakt wat uit, althans voor mij, die putjes [tentstokdeukjes] irriteren mij al mateloos, maar een ander zal er wellicht minder problemen mee hebben. Een maanlandschap op het dak zie je wellicht niets van maar o wee als je die inruilt met zo'n schade, ik kan me niet anders voorstellen dat er dan zeker een flinke aftrek qua inruil gaat plaatsvinden. En die zou ik dus al nooit kopen. Zeer recent een occasion aangeschaft en eerst een trap gevraagd om het dak te inspecteren. Dat zag er netjes/onbeschadigd uit. Met een maanlandschap had ik hem rustig, maar zeker, laten staan!
Laatst gewijzigd door Ron op za 8 okt 2022 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten lees de forum regels even aub
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » za 8 okt 2022 15:42

Dat mag toch ook, je hoeft die poffertjespan niet te kopen.
Maar zo weet ik een familie die dat geen snars interesseert, en hierdoor een veel "duurdere" caravan voor hun beschikbare budget kreeg.
De hagelschade was daar ook alleen maar op het dak, dus zijkanten strak.
Ze zijn er dol gelukkig mee.
En net zo goed als zij er "weinig" voor betaalden bij aanschaf zullen ze er bij inruil ook minder voor terug krijgen waarschijnlijk.
Het lijkt wel handel...

Maar ik zelf wil ook geen deukenbak hebben.
Dat heeft dus financiele gevolgen.
Mijn hutje heeft gladde plaat rondom, daar valt het ook erg op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Lucas » zo 9 okt 2022 00:46

Maar is een putvrij dak na verloop van tijd niet een utopie? Eikels / dennenappels etc laten toch ook hun sporen vast wel achter als die van 10 meter of meer op je caravandak denderen? Ik kan me bij de klappen die dat oplevert niet voorstellen dat je caravandak dat telkens schadevrij incasseert.

Nu is ons dak ook niet smetteloos (de verkoper noemde het keurig hagelschade en er zitten idd hele kleine putjes over het hele dak, maar normaliter vrijwel onzichtbaar) dus ik lig daar niet wakker van. Maar met een gloednieuwe slørhöt zou ik niet lekker onder zo’n vandalistische boom staan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door dieseltijger » zo 9 okt 2022 06:55

Nee, die laten geen sporen achter op ons hagelbestendige dak: ze zijn lichter dan zo'n golfballetje van ijs en de valsnelheid is lager dan 200 km/u. Geen zorgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Lucas » zo 9 okt 2022 10:27

[re.gif]
Ok, die had ik al niet maar toch bedankt want ik vroeg het me wel af thumbup.gif

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door wimke » zo 9 okt 2022 11:51

De volgende dag nadat de caravan bij het schadebedrijf was opgehaald stond deze al op de website van de opkoper. Dus van reparatie is geen sprake. Een dak en een volledige zijwand vervangen doe je niet zomaar in 1 dag. Maar het maakt mij niks uit hoor. Wij hebben een goede prijs voor onze schadecaravan gekregen. Waar ik wel moeite mee heb is dat er in de omschrijving niks staat over hagelschade. Maar misschien wordt het vertelt aan de potentiele klant, dat weet je natuurlijk niet. En wat de vraagprijs betreft, de caravan staat voor een lagere prijs te koop t.o.v. een vergelijkbaar model.

Voor de een maakt het niks uit de de hut vol met deuken zit. De ander vindt het maar niks. Maar hoe zit het verzekeringstechnisch? Krijg je na aankoop van een caravan met schade deze nog wel verzekerd? Ik zou niet weten of dit kan. De maatschappij zal altijd een check doen via het kenteken, lijkt mij?

workel

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door workel » zo 9 okt 2022 12:01

[re.gif]
Volgens mij is het zo als er hagelschade is geclaimd bij de verzekering en deze schade is niet hersteld dan kun je voor de 2de keer geen hagelschade claimen voor dezelfde caravan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Ab » zo 9 okt 2022 12:08

Ik stond in Oostenrijk eens onder een mooie grote boom met mijn Fendt.. In Frohnleiten.
Laat aangekomen vanuit Kroatie. Niet gezien wat voor boom het was.
Slecht geslapen..regelmatig harde klappen op het dak.
Het bleek een boom met rijpe appels te zijn. awhoea.gif
Je schrikt je elke keer rot.. Die appels bleven maar vallen.
Geen deuken geconstateerd na thuiskomst. Dat viel me 100 % mee.
De boom staat er al een aantal jaren niet meer.
Als dat door mijn vervloeking van die boom is gekomen dat ie dood ging spijt me dat. knipoog.gif

Uiteraard kan je een schade maar 1 keer claimen.
Tenzij het gerepareerd is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door WillyL » zo 9 okt 2022 12:50

dieseltijger schreef:
zo 9 okt 2022 06:55
Nee, die laten geen sporen achter op ons hagelbestendige dak: ze zijn lichter dan zo'n golfballetje van ijs en de valsnelheid is lager dan 200 km/u. Geen zorgen.
Waarde forumcollega, ik geloof je op je woord. Al ben ik toch wel een beetje een ongelovige Thomas. Morgen zal ik eens kijken of je gelijk hebt. Dan kan ik eens boven op het dak zíen. Wij staan nu onder een eikenboom en dit jaar zijn de eikels echt groot, 2 cm of meer. Het was bij wijlen een kabaal van jewelste. Eenmaal een kleine klak gevolgd door een hevige klap. Ik denk dat de boom een katapult gebruikte.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door dieseltijger » zo 9 okt 2022 13:42

Die vallende eikels - zijn eikels (...) - Rotherrie inderdaad, maar let maar op: tenzij je een Aluminium dunne-plaat als dak hebt: geen zorgen. Je zal het zien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: WEER HAGELSCHADE

Bericht door Chris » zo 9 okt 2022 15:26

Bij ons in Kroatie was het ook vaak "Raak".
Zo'n rotklap midden in de nacht ( is dezelfde klap als overdag maar..... juist)
Een hagel bestendig dak is dan top...
Niks aan schade van over gehouden.
En, ook een hagelbuitje gehad.
Wij waren net effe op pad maar Masha en de hond waren in de hut.
Die vonden het niet fijn ... zeg maar.
Echter de hagelstenen van 10-12 mm waren niet voldoende om schade te maken.
Waar de grens lig voor wel schade... geen idee..
Blij met mijn hagelbestendige dak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”