Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door jeroen.25 » zo 24 jul 2022 21:13

Zoals bekend hier heb ik momenteel 2 caravans.
Het was al de bedoeling om 1 daarvan binnen een jaar wel van de hand te doen.

Nu wil ik de Adria gaan verkopen, maar weet niet of ik dat het beste zelf via Marktplaats kan doen of via bemiddeling door een bekende dealer.

Via Marktplaats heb je natuurlijk zelf het gedoe en wellicht een kleiner bereik qua publiek.
Ook moet de caravan misschien wel een paar keer in en uit de stalling en heb je achteraf nog kans op gezeur. (Al is de caravan dit jaar nog gekeurd)
Via een dealer heb ik er geen omkijken naar. Die rekent waarschijnlijk een relatief goede prijs voor de caravan en heeft waarschijnlijk ook zo een koper in deze tijden, maar wil daar natuurlijk wel een commissie voor.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door Chris » zo 24 jul 2022 21:25

Privé..

Al had je dat beter in het voorjaar kunnen doen.
Marktplaats is je vriend..
Echt waar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door jeroen.25 » zo 24 jul 2022 21:43

De stalling is betaald tot het voorjaar dus ik kan eventueel wachten. De vraag is alleen hoe de handel tegen die tijd is natuurlijk
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door DV_t » zo 24 jul 2022 21:54

Gewoon een prijs in gedachten nemen, even je dealer peilen wat die verwacht en dan kiezen of je het zelf gaat doen of laat doen. Natuurlijk wil een dealer er ook wat aan verdienen.

Als je hem voor een mooie prijs te koop zet hoeft hij maar 1x uit de stalling. Dan spreek je met een aantal personen af en die laat je komen voor de vraagprijs. De volgende in lijn kun je dan bellen als je hem niet verkocht hebt. Je had alleen eigenlijk twee maand eerder moeten zijn.

Ik weet niet of ik tot volgend voorjaar zou wachten. De prijzen zijn nu op zijn hoogst omdat er nieuw niet te krijgen is en bijvoorbeeld vliegvakanties duur zijn of niet door gaan. Volgend jaar kan de wereld er heel anders uit zien en kan zo een paar 1000 schelen.

Wil je de hoofdprijs dan krijg je "zeurders" en kun je hem elke week ophalen. Het is maar net wat het je waard is.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door nonblond » ma 25 jul 2022 21:07

Informeren wat een dealer er voor rekent en wat de dealer verwacht dat de caravan zal opbrengen. Als je denkt dat je de caravan voor redelijk meer kunt verkopen dan het verschil tussen wat die dealer ervoor in rekening brengt en de verwachte caravanopbrengst zou ik de caravan zelf op marktplaats verkopen. Je kunt niet van te voren voorspellen wat de beste periode is om te verkopen. Een aantal jaren geleden een caravan via marktplaats aangeboden in het voorjaar. Daar kwam geen reactie op. Uiteindelijk in het najaar kwam er een koper en vlak nadat de koper had gekocht melden zich ineens nog een aantal kopers.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door mark m » ma 25 jul 2022 21:18

Mijn broertje heeft onlangs de caravan op MP gezet, maar naar een paar weken met alleen maar reacties van koopjesjagers en 'zeurende' mensen die vervolgens niet komen kijken, heeft ie eens een rondje langs de dealers in de regio gebeld.

Wat schetst de verbazing, de meeste dealers willen de caravan wel inkopen, waarvan een aantal ook nog (flink) meer geld wil geven dan het hoogste bod via MP.
Dus uiteindelijk is de caravan naar een dealer gegaan en die is de caravan volgensmij al wee kwijt. Iedereen tevreden!
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door RichTrip » ma 25 jul 2022 21:25

Ik heb twee caravans verkocht via bemiddeling, dat ging perfect. Verkoop duurde wel wat lang, maar toen gingen ze nog niet als de spreekwoordelijke broodjes....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door mrbullmastiff » ma 25 jul 2022 21:29

Ik heb prima ervaringen met verkoop via Marktplaats, vorig jaar mijn vorige BMW 3GT binnen 24 uur verkocht via Marktplaats. Mijn vorige caravan en motor ook zo verkocht.

Ik zie niet in waarom je dat via bemiddeling zou doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door mark m » ma 25 jul 2022 22:01

[re.gif]

Niet iedereen is mondig genoeg om eigen goederen te verkopen, of zit te wachten op (soms) vele kijkers. Daarnaast is het ook wat waard om zonder gezeur van de spullen af te komen.

Ook met verkoop via Marktplaat heb in goede ervaringen. De dealers zitten echter nog steeds met schaarste en hebben er ook belang bij.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door jeroen.25 » ma 25 jul 2022 23:03

Heb vooral geen zin in vele kijkers en gezeur aan de deur. Maar als ik er dan veel meer voor kan krijgen is het het proberen wel waard.
Zal morgen even bellen met het bedrijf waar ik hem gekocht heb. Die wilde wel bemiddeling doen.
Heb net ook nog 2 anderen aangeschreven.
Wordt vervolgd...
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door Gumm » do 28 jul 2022 16:50

Altijd ( 3x) zelf gedaan.
De laatste langer bezig geweest met schoonmaken en nette foto's op MP zetten dan met de verkoop in beslag nam.
Netjes verkocht voor een mooie eerlijke prijs met de gedachte dat bekende "vakantie-souvenirs" (gebruik sporen)hiermee in overeenstemming zouden zijn.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door jeroen.25 » do 28 jul 2022 18:29

Heb meerdere bedrijven geïnformeerd. Ze rekenen (logisch) best een stevige fee voor de bemiddeling.
Dat geld houd ik liever zelf in m'n zak.
Vraag me alleen af of het zinvol is om hem nu in de verkoop te doen (relatief veel mensen op vakantie, dus minder interesse?)
of nog even (paar maanden) wachten.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door PD » do 28 jul 2022 18:58

[re.gif]
Gewoon per direct op MP zetten en afwachten wat er gebeurt. Nadat de betaalperiode verstreken is, kun je eenvoudig verlengen (of een maandje wachten). Dat kost je echt de kop niet.

Je hebt slechts één koper nodig en je kunt niet voorspellen wanneer deze zich aandient. Er zijn vast ook aspirant kopers die nu op zoek zijn voor een vakantie eind augustus of september...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

TFJ

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door TFJ » do 28 jul 2022 19:16

[re.gif]
Dat verlengen doet marktplaats automagisch voor je, advertentie niet verwijderd binnen 4 weken na plaatsen dan mag je gewoon voor de volgende periode betalen.

@jeroen
Overigens geheel met PD eens, gewoon nu een advertentie zetten.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door mrbullmastiff » vr 29 jul 2022 00:38

Ik zou het ook nu doen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door RogerS » vr 29 jul 2022 05:17

Belangrijk voor een keuze tussen marktplaats of bemiddeling cq verkoop aan dealer is de prijscategorie waarin de caravan valt.
Stel de vraagprijs is 5000 euro dan zal bemiddeling relatief duur zijn maar er zullen dan wel veel particuliere kopers zijn. Bij een vraagprijs 20.000 euro zal het andersom zijn.

Ik heb zelf in mei onze caravan op marktplaats verkocht. Knaus sport 500 FDK uit 2011. Ja er zijn relatief veel handelaren die contact opnemen (vaak met botte communicatie en weinig bieden) maar zeker ook particulieren.
Binnen een paar dagen de prijs geboden die ik wilde hebben. En de eerste serieuze bieder (in mijn ogen) is langsgekomen en heeft de caravan gekocht. Een voordeel dat ik had is dat de caravan op de oprit stond
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door moyzo » vr 29 jul 2022 07:48

Wij hebben nu al 4 caravans verkocht via https://www.caravans.nl/ je advertentie komt dan ook automatisch op marktplaats , dus dubbel op.
Het kost 20 euro meer bereikbaarheid naar kopers en je staat wel netjes tussen de officiele dealers met je caravan en ik vind dat je foto's en info over de caravan beter zichtbaar is.

Niet iedereen grijpt naar marktplaats om een caravan aan te kopen en zo krijg je meer response met echt geinterresseerde kopers.

Handelaars herken je direct, wij hebben met alle caravans tot nu toe bij de eerste koper ook gelijk verkocht voor de vraagprijs die wij wilden hebben, alle caravans hebben we voor verkoop een onderhoudsbeurt gegeven met keuringsrapport en evt van nieuwe banden voorzien. Zo heb je geen punt van discussie en kom je betrouwbaar over.
Leeftijd van onze caravans varieerden van ruim een half jaar nieuw tot max 6 jaar oud.

ps: maak mooie en duidelijke foto's, kleed de caravan iets gezelligs aan, verder helemaal leeg en opgeruimd, rij desnoods naar een goede omgeving, groen op de achtergrond etc. plaats geen persoonlijke vakantiekiekjes, kijk even hoe ze hem bij een dealer fotograferen en gebruik hun kunstjes dan kom je professioneel over.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door Niels83 » vr 29 jul 2022 10:01

Ik zou geen gedoe via bemiddeling doen.
Verkopen, aan een particulier via mp of een dealer.

Bij de dealer doet hij het werk krijg je een wat minder. Maar kan het vervelend zijn dat de dealer allerlei dingen doet om winst te maken. En zal hij dat natuurlijk ook doen.

Bij mp kost het wat meer tijd maar daar krijg je ook wat meer voor.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door Aviva » vr 29 jul 2022 10:11

Persoonlijk slechte ervaringen met de zelf verkoop van een caravan.
Caravan stond op een advertentie bod op de camping met telefoonnummer.
Op een bepaald moment was er interesse, bood een heel laag bedrag. Hoop gezeur van gehad omdat die persoon steeds weer terug kwam en op een bepaald moment zelf wat intimiderend door andere mensen mee te nemen. Toen een opkoper gebeld die de caravan heeft ingekocht.

Tot op de dag van vandaag heb ik daarom met Marktplaats verkopen nog altijd dat ik op mijn hoede ben. En later ook wel dingen goed verkocht via Marktplaats.

Ik zou een rondje doen langs dealer waarvoor ze willen inkopen of bemiddelen en dan kijken of dat voldoet aan de prijs die jij er voor wilt hebben anders zelf verkopen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door jeroen.25 » vr 29 jul 2022 11:39

moyzo schreef:
vr 29 jul 2022 07:48
Wij hebben nu al 4 caravans verkocht via https://www.caravans.nl/ je advertentie komt dan ook automatisch op marktplaats , dus dubbel op.
Daar zat ik ook naar te kijken. Goedkoper dan Marktplaats direct zelfs.

Ga hem zo wel plaatsen, dan zien we verder wel.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door dieseltijger » vr 29 jul 2022 12:05

Ach, de meeste mensen zijn best wel sympathiek hoor. Op een enkele oplichter na heb ik positieve ervaringen met marktplaats.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door Jaap van Duijn » vr 29 jul 2022 12:11

@TS,

Verklap al vast de gegevens hier en een indicatie van de prijs in mapje TEKOOP
Misschien heeft een van de forum leden interesse, of ik zelf :(.
En zelf zou ik eens aan een ADRIA dealer vragen wat het mag opbrengen alleen inleveren geen ander, je staat versteld - soms.
groeten Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door Ab » vr 29 jul 2022 16:24

Ik heb mijn caravan ook op Marktplaats verkocht.
Reageer niet op handelaren. Die bieden te weinig.
Adverteer met een vaste prijs. Geen vraagprijs.
Je krijgt dan allerlei onzin biedingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door jeroen.25 » vr 29 jul 2022 16:26

Die onzin biedingen komen alsnog wel binnen via berichten denk ik awhoea.gif
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

workel

Re: Caravan zelf verkopen of via bemiddeling

Bericht door workel » vr 29 jul 2022 17:10

Gewoon negeren. Als er een serieuze koper tussen zit dan merk je dat wel.
Rustig de tijd nemen, dan verkoop je hem zo.

Succes.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”