bandenspannings advies
bandenspannings advies
Volgens de sticker bij de wielkast van mijn Kip Kompakt (2019) is het advies voor de bandenspanning volgens Kip max. 3,0 bar.
De code op de band zélf geeft aan een max. van 3,4 (50 psi).
Wat is jullie advies?
De code op de band zélf geeft aan een max. van 3,4 (50 psi).
Wat is jullie advies?
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: bandenspannings advies
3 bar. Want dat is bepalend voor de vering van de band. En verder is een caravan geen space shuttle: zo gevoelig is het ook weer niet. Dus bij 3.2 bar zal de band iets koeler blijven en de caravan iets meer stuiteren.
Als ik forummers mag geloven zijn sommige auto's en hun berijders hier gevoelig voor.
Als ik forummers mag geloven zijn sommige auto's en hun berijders hier gevoelig voor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: bandenspannings advies
Alles staat of valt met het gewicht dat de banden moeten dragen.
Die stickers zeggen niets.
Kip kan immers niet weten hoe zwaar de caravan is.
Alleen wat ie maximaal mag wegen.
Dat is echter geen vast gegeven..
Die stickers zeggen niets.
Kip kan immers niet weten hoe zwaar de caravan is.
Alleen wat ie maximaal mag wegen.
Dat is echter geen vast gegeven..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandenspannings advies
Ik kreeg ooit de caravan uit onderhoud met de banden op de maximale spanning zoals de zijkant aangaf. “Dan heb je een maximaal laadvermogen, zei de monteur”.
Tsjonge wat stuiterde dat ding!
Ik houd altijd de volgende tabel aan:
-
Tsjonge wat stuiterde dat ding!
Ik houd altijd de volgende tabel aan:
-
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: bandenspannings advies
Handige tabel echter mijn bandenmaat staat er niet bij
157R13C
157R13C
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: bandenspannings advies
Die maat bestaat ook niet...
157????
Zal wel 175 moeten zijn.
Maar dat is wel een incourante maat idd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandenspannings advies
Idd moet 175R13C zijn mijn caravan is ook van het jaar 2000, miss was dit dan wel een courante maat in die tijd
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg
Belgium
Re: bandenspannings advies
Als je volgende gegevens geeft, kan ik een hoogste druk voor je uitrekenen, waarbij de schroeven nog niet uit je houtwerk trillen.
Van caravan totaalgewicht of MTM.
Van banden volgende te vinden op de bandwang:
1 maximum draagvermogen of loadindex.
2. Soort band om de referentiedruk te bepalen
3. Snelheidscode.
Bij 2: ik vermoedt XL/ reinforced personenautoband
Die hebben vaak 50psi is 3,4 bar maximum druk maar de referentiedruk is dan 2,9 bar/ 42psi.
Bij 3: meeste banden hebben snelheidscode Q of hoger, dan is de snelheid waarvoor de maxload berekend is 160kmpu.
Maar ook kan het een " for trailer use only" zijn met snelheidscode N max 140kmpu waar dan de maxload voor bepaald is.
Van caravan totaalgewicht of MTM.
Van banden volgende te vinden op de bandwang:
1 maximum draagvermogen of loadindex.
2. Soort band om de referentiedruk te bepalen
3. Snelheidscode.
Bij 2: ik vermoedt XL/ reinforced personenautoband
Die hebben vaak 50psi is 3,4 bar maximum druk maar de referentiedruk is dan 2,9 bar/ 42psi.
Bij 3: meeste banden hebben snelheidscode Q of hoger, dan is de snelheid waarvoor de maxload berekend is 160kmpu.
Maar ook kan het een " for trailer use only" zijn met snelheidscode N max 140kmpu waar dan de maxload voor bepaald is.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Mooi topic dit. 10 jaar geleden werd hier [in mijn beleving] nog niet zoveel aandacht aan besteed. Er mooi dit dus. Als de caravan hier opgehaald is zal ik al de gegevens eens verzamelen en dan meld ik me. Een stuiterende caravan zit ik niet op te wachten, dus zo'n berekening is welkom.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: bandenspannings advies
Ik ook niet ,in de dik 40 jaar dat wij caravans gereden hebben ,heeft mijn caravan nog nooit gestuiterd. deedn mijn bandendruk staat altijd op de door de fabrikant voorgeschreven spanning.
En in de dik 50 jaar dat ik ,beroepsmatig ,door Europa gereden heb ,heb ik slechts één keer een stuiterende caravan gezien ;maar dat kwam ,gezien de rook die van de banden afkwam ,door een defecte oploopdemper.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: bandenspannings advies
Met " stuiteren" probeer ik in een woord te vatten het volgende.
Dat schrieven niet uut je houtwerk trillen, tot aan deuren of lades open na de rit, tot aan de hele boel overhoop in de caravan.
Mogelijk ligt die grens zelf nog hoger dan ik gesteld heb, maar geeft zeker voldoende reserve, gesteld dat gewicht met enige nauwkeurigheid bepaald is.
Mogelijk bij drukverhoging door hogere buitentemperatuur, en/of opwarming door rijden, dan nog geen "stuiteren" met door mij gestelde reserves.
Bij vrachtwagenbanden zou ik de loadindex verlagen om zo zelfde invering als nodig voor 160kmpu te geven, waarop ik de stuitergrens samen met 90% gebruik van draagvermogen voor de druk.
Jaja, ik weet, dat rijdt je niet met vrachtwagens of caravans, maar puur om invering te geven die nog geen "gestuiter" geeft.
Vrachtwagen banden hebben vaak L of M snelhedscode voor 120 of 130 kmpu, dan trek ik per 10kmpu 1 LI stap af dus 4 of 3.
Dat schrieven niet uut je houtwerk trillen, tot aan deuren of lades open na de rit, tot aan de hele boel overhoop in de caravan.
Mogelijk ligt die grens zelf nog hoger dan ik gesteld heb, maar geeft zeker voldoende reserve, gesteld dat gewicht met enige nauwkeurigheid bepaald is.
Mogelijk bij drukverhoging door hogere buitentemperatuur, en/of opwarming door rijden, dan nog geen "stuiteren" met door mij gestelde reserves.
Bij vrachtwagenbanden zou ik de loadindex verlagen om zo zelfde invering als nodig voor 160kmpu te geven, waarop ik de stuitergrens samen met 90% gebruik van draagvermogen voor de druk.
Jaja, ik weet, dat rijdt je niet met vrachtwagens of caravans, maar puur om invering te geven die nog geen "gestuiter" geeft.
Vrachtwagen banden hebben vaak L of M snelhedscode voor 120 of 130 kmpu, dan trek ik per 10kmpu 1 LI stap af dus 4 of 3.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Ik zal die lijst eens uitpluizen.
Maar zie al wel dat er reserve ingebouwd is.
Moet nog opzoeken of er " for trailer use only" bij zitten met 2 loadindex stappen hoger dan vergelijkbare C-band.
Dus gaat even duren.
Maar zie al wel dat er reserve ingebouwd is.
Moet nog opzoeken of er " for trailer use only" bij zitten met 2 loadindex stappen hoger dan vergelijkbare C-band.
Dus gaat even duren.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Heb de 175R13 gegoogled en kwam in C 97/95N 8pr het meest zeker tegen.
En dat is het vervelende, niet alle gegevens worden gegeven en soms twijfelachtig.
Kam hem ook tegen in 97R, wat dan weer nooit kan kloppen, voor die snelheidscode zou het dan voor singleload 97 min 2 is 95 loadindex moeten zijn.
Dan werden er bij deze kleine klassieke maat ook wel AT 4,2 bar als referentiedruk gebruikt ipv de nu standaard 4,5 bar.
Dus voordat ik hier een druk/totaalgewicht caravan lijst voor kan maken, moet ik die gegevens eerst zeker weten.
Meestal staat er op de bandwang iets van AT 420kPa of 60 psi. Zou je dat eens willen opzoeken, en dan gelijk N of Q en dan oom maar die loadindexen.
Ook nog in 84 loadindex maar dat moet een gewone autoband zijn met 2,5 of XL 2,9 bar.
En dat is het vervelende, niet alle gegevens worden gegeven en soms twijfelachtig.
Kam hem ook tegen in 97R, wat dan weer nooit kan kloppen, voor die snelheidscode zou het dan voor singleload 97 min 2 is 95 loadindex moeten zijn.
Dan werden er bij deze kleine klassieke maat ook wel AT 4,2 bar als referentiedruk gebruikt ipv de nu standaard 4,5 bar.
Dus voordat ik hier een druk/totaalgewicht caravan lijst voor kan maken, moet ik die gegevens eerst zeker weten.
Meestal staat er op de bandwang iets van AT 420kPa of 60 psi. Zou je dat eens willen opzoeken, en dan gelijk N of Q en dan oom maar die loadindexen.
Ook nog in 84 loadindex maar dat moet een gewone autoband zijn met 2,5 of XL 2,9 bar.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Nou, er zitten nieuwe banden op, onderstaand de info;Jadatis schreef: ↑ma 29 aug 2022 23:46Als je volgende gegevens geeft, kan ik een hoogste druk voor je uitrekenen, waarbij de schroeven nog niet uit je houtwerk trillen.
Van caravan totaalgewicht of MTM.
Van banden volgende te vinden op de bandwang:
1 maximum draagvermogen of loadindex.
2. Soort band om de referentiedruk te bepalen
3. Snelheidscode.
Bij 2: ik vermoedt XL/ reinforced personenautoband
Die hebben vaak 50psi is 3,4 bar maximum druk maar de referentiedruk is dan 2,9 bar/ 42psi.
Bij 3: meeste banden hebben snelheidscode Q of hoger, dan is de snelheid waarvoor de maxload berekend is 160kmpu.
Maar ook kan het een " for trailer use only" zijn met snelheidscode N max 140kmpu waar dan de maxload voor bepaald is.
Caravan [max. beladen toegestaan] 1.500 kg en aangegeven bar 4,5 [Adria Altea 472LU uit 2013]
Banden Security TR603
Maat 185R 14C/102/100S 104N
Max. load single 850 kg
Ik ben benieuwd wat er uit de berekening komt.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: bandenspannings advies
4,5 bar.... let op..
Want het zijn C banden.
Benieuwd wat Jadatis zegt.
Want het zijn C banden.
Benieuwd wat Jadatis zegt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandenspannings advies
Met mijn calculator komt er 422kPa uit wat automatisch afgerond wordt naar boven naar 4,3 bar.
Dus 4,2 bar zou ook nog niet slecht zijn.
Edit: zie nu de 4,5 bar van Chris, en omdat dat maar 0,2 bar hoger is, zal dat de boel zeker op de nederlandse snelwegen nog niet los doen trillen.
Deze maat heb ik ook in mijn topic over bandendruklijsten per bandmaat staan, maar zal hier het lijstje opnieuw maken. Daarin zie je bij 4,2 bar 1495kg staan wat vrijwel 1500kg is en bij 4,3 bar 1528 kg totaalgewicht, beide berekeningen gaan uit van 4% van totaalgewicht op de trekhaak, dus 60 kg. Weet je nu dat je gewicht op trekhaak duidelijk afwijkend is, kan je dat meenemen in je keuze.
Zelf blijf je verantwoordelijk voor het juiste totaalgewicht.
2,4 bar / 897 kg / 36 kg op trekhaak
2,5 bar / 930 kg / 37 kg op trekhaak
2,6 bar / 964 kg / 39 kg op trekhaak
2,7 bar / 998 kg / 40 kg op trekhaak
2,8 bar / 1031 kg / 41 kg op trekhaak
2,9 bar / 1065 kg / 43 kg op trekhaak
3,0 bar / 1098 kg / 44 kg op trekhaak
3,1 bar / 1131 kg / 45 kg op trekhaak
3,2 bar / 1165 kg / 47 kg op trekhaak
3,3 bar / 1198 kg / 48 kg op trekhaak
3,4 bar / 1231 kg / 49 kg op trekhaak
3,5 bar / 1264 kg / 51 kg op trekhaak
3,6 bar / 1297 kg / 52 kg op trekhaak
3,7 bar / 1330 kg / 53 kg op trekhaak
3,8 bar / 1363 kg / 55 kg op trekhaak
3,9 bar / 1396 kg / 56 kg op trekhaak
4,0 bar / 1429 kg / 57 kg op trekhaak
4,1 bar / 1462 kg / 58 kg op trekhaak
4,2 bar / 1495 kg / 60 kg op trekhaak
4,3 bar / 1528 kg / 61 kg op trekhaak
4,4 bar / 1561 kg / 62 kg op trekhaak
4,5 bar / 1593 kg / 64 kg op trekhaak
4,6 bar / 1626 kg / 65 kg op trekhaak
4,7 bar / 1659 kg / 66 kg op trekhaak
4,8 bar / 1691 kg / 68 kg op trekhaak
4,9 bar / 1724 kg / 69 kg op trekhaak
5,0 bar / 1756 kg / 70 kg op trekhaak
5,1 bar / 1789 kg / 72 kg op trekhaak
5,2 bar / 1821 kg / 73 kg op trekhaak
5,3 bar / 1854 kg / 74 kg op trekhaak
5,4 bar / 1886 kg / 75 kg op trekhaak
5,5 bar / 1919 kg / 77 kg op trekhaak
Dus 4,2 bar zou ook nog niet slecht zijn.
Edit: zie nu de 4,5 bar van Chris, en omdat dat maar 0,2 bar hoger is, zal dat de boel zeker op de nederlandse snelwegen nog niet los doen trillen.
Deze maat heb ik ook in mijn topic over bandendruklijsten per bandmaat staan, maar zal hier het lijstje opnieuw maken. Daarin zie je bij 4,2 bar 1495kg staan wat vrijwel 1500kg is en bij 4,3 bar 1528 kg totaalgewicht, beide berekeningen gaan uit van 4% van totaalgewicht op de trekhaak, dus 60 kg. Weet je nu dat je gewicht op trekhaak duidelijk afwijkend is, kan je dat meenemen in je keuze.
Zelf blijf je verantwoordelijk voor het juiste totaalgewicht.
2,4 bar / 897 kg / 36 kg op trekhaak
2,5 bar / 930 kg / 37 kg op trekhaak
2,6 bar / 964 kg / 39 kg op trekhaak
2,7 bar / 998 kg / 40 kg op trekhaak
2,8 bar / 1031 kg / 41 kg op trekhaak
2,9 bar / 1065 kg / 43 kg op trekhaak
3,0 bar / 1098 kg / 44 kg op trekhaak
3,1 bar / 1131 kg / 45 kg op trekhaak
3,2 bar / 1165 kg / 47 kg op trekhaak
3,3 bar / 1198 kg / 48 kg op trekhaak
3,4 bar / 1231 kg / 49 kg op trekhaak
3,5 bar / 1264 kg / 51 kg op trekhaak
3,6 bar / 1297 kg / 52 kg op trekhaak
3,7 bar / 1330 kg / 53 kg op trekhaak
3,8 bar / 1363 kg / 55 kg op trekhaak
3,9 bar / 1396 kg / 56 kg op trekhaak
4,0 bar / 1429 kg / 57 kg op trekhaak
4,1 bar / 1462 kg / 58 kg op trekhaak
4,2 bar / 1495 kg / 60 kg op trekhaak
4,3 bar / 1528 kg / 61 kg op trekhaak
4,4 bar / 1561 kg / 62 kg op trekhaak
4,5 bar / 1593 kg / 64 kg op trekhaak
4,6 bar / 1626 kg / 65 kg op trekhaak
4,7 bar / 1659 kg / 66 kg op trekhaak
4,8 bar / 1691 kg / 68 kg op trekhaak
4,9 bar / 1724 kg / 69 kg op trekhaak
5,0 bar / 1756 kg / 70 kg op trekhaak
5,1 bar / 1789 kg / 72 kg op trekhaak
5,2 bar / 1821 kg / 73 kg op trekhaak
5,3 bar / 1854 kg / 74 kg op trekhaak
5,4 bar / 1886 kg / 75 kg op trekhaak
5,5 bar / 1919 kg / 77 kg op trekhaak
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Waar kan ik je spreadsheet vinden Jadatis ?
Ik heb alle linkjes geprobeerd die ik heb gevonden maar krijg het bestand niet gedownload.
Ik heb alle linkjes geprobeerd die ik heb gevonden maar krijg het bestand niet gedownload.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: bandenspannings advies
Dat lees ik vaker, komt, denk ik omdat de privacyregela van onedrive in de jaren veranderd zijn.
Zal een nieuwe link maken, zien of het dan wel lukt.
Zal een nieuwe link maken, zien of het dan wel lukt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
https://1drv.ms/u/s!AtzmkuDu4CalgTrPube ... x?e=Y7tVHI
Deze link verwijst naar de map, waarin ik alleen de submappen zag staan, maar de slreadsheets in de hoofdmap waren verdwenen. Big Brother aan de gang geweest??
Daarom maar van mijn mobiel de laatste geupload, zien of die wel werkt.
Deze link verwijst naar de map, waarin ik alleen de submappen zag staan, maar de slreadsheets in de hoofdmap waren verdwenen. Big Brother aan de gang geweest??
Daarom maar van mijn mobiel de laatste geupload, zien of die wel werkt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Bedankt voor de berekening en uitleg. Ik heb vanmiddag de kogeldruk gemeten onder neuswiel, 58 kg [leeg] en daar zit dus nog een correctie in t.o.v. de koppeling. Als ik uitga van de tabel kom ik dus met 58 kg kogeldruk op een spanning van 4,1 bar, Maar die kogeldruk wordt beladen natuurlijk zo'n 75 tot 80 kg. Of moet ik van ledig gewicht uitgaan met 58 kg [of na correctie wat hoger, zeg 64 kg] en dan kom ik [laatste] op 4,5 bar uit? Exacte kogeldruk leeg [na correctie neuswiel] moet ik nog uitrekenen. Die is dan bepalend? Je voelt hem al, ik kan er nog niet helemaal de vinger achter krijgen. Want met 64 kg kom ik op een totaal gewicht [MTM] uit, volgens tabel, van 1.593 kg. Ik heb het gevoel dat ik het niet juist kan beredeneren.... Nu denk ik dat ik 4,5 bar moet aanhouden met een kogeldruk van 64 kg. Maar wat zegt dan die 1.593 kg?
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: bandenspannings advies
Niks.
Gewoon op safe gaan en 4,5 bar erin.
Het komt echt niet aan op een paar tienden.
Wel als het te laag is, te hoog is het nooit, mits de max druk niet teveel overschreden wordt.
Ik heb jarenlang een lage platte aanhanger gehad.
De banden daarvan stonden altijd op 8 bar. ( Kleine wielen met hogedrukbanden)
Met 3500 kg belading erop reed het uitstekend.
Leeg echter ook. Van stuiteren niks te merken.
Een lege vrachtwagen met 30 ton laadvermogen stuitert ook niet.
De chauffeurs gaan echt niet 18 of 24 banden laten leeglopen op een lagere druk als de lading eruit is. En weer op druk brengen als er weer effe 30 ton geladen wordt..
Op een heel slechte weg kan het wat gaan springen/stuiteren. Dat heeft niks met de bandenspanning te maken.
Dan ga je gewoon te snel..
Gewoon op safe gaan en 4,5 bar erin.
Het komt echt niet aan op een paar tienden.
Wel als het te laag is, te hoog is het nooit, mits de max druk niet teveel overschreden wordt.
Ik heb jarenlang een lage platte aanhanger gehad.
De banden daarvan stonden altijd op 8 bar. ( Kleine wielen met hogedrukbanden)
Met 3500 kg belading erop reed het uitstekend.
Leeg echter ook. Van stuiteren niks te merken.
Een lege vrachtwagen met 30 ton laadvermogen stuitert ook niet.
De chauffeurs gaan echt niet 18 of 24 banden laten leeglopen op een lagere druk als de lading eruit is. En weer op druk brengen als er weer effe 30 ton geladen wordt..
Op een heel slechte weg kan het wat gaan springen/stuiteren. Dat heeft niks met de bandenspanning te maken.
Dan ga je gewoon te snel..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: bandenspannings advies
Dat op de trekhaak is deel van het totaal gewicht, dus extra infomatie, die je niet nog eens van de 1500kg moet aftrekken.Arthurj schreef: ↑za 8 okt 2022 00:48Bedankt voor de berekening en uitleg. Ik heb vanmiddag de kogeldruk gemeten onder neuswiel, 58 kg [leeg] en daar zit dus nog een correctie in t.o.v. de koppeling. Als ik uitga van de tabel kom ik dus met 58 kg kogeldruk op een spanning van 4,1 bar, Maar die kogeldruk wordt beladen natuurlijk zo'n 75 tot 80 kg. Of moet ik van ledig gewicht uitgaan met 58 kg [of na correctie wat hoger, zeg 64 kg] en dan kom ik [laatste] op 4,5 bar uit? Exacte kogeldruk leeg [na correctie neuswiel] moet ik nog uitrekenen. Die is dan bepalend? Je voelt hem al, ik kan er nog niet helemaal de vinger achter krijgen. Want met 64 kg kom ik op een totaal gewicht [MTM] uit, volgens tabel, van 1.593 kg. Ik heb het gevoel dat ik het niet juist kan beredeneren.... Nu denk ik dat ik 4,5 bar moet aanhouden met een kogeldruk van 64 kg. Maar wat zegt dan die 1.593 kg?
Gesteld dus 58 kg op trekhaak hoef je dus niets bij te stellen want vrijwel de gestelde 60 kg.
Was het nu 80 kg, dan zou je ol 1480kg kunnen zoeken.
Maar meten onder neuswiel geeft een hoger gewicht, dus op trekhaak dan minder, wat met hefboomwerking te berekenen zou zijn. Maar zal ongeveer 10% minder zijn, dus dan 53 kg ongeveer. Vind ik nog te weinig (Stel koppeling tot as 4 meter, en neuswiel 40cm achter koppeling) verschil om te verrekenen, die 7 kg verschil met 60 kg.
Dus dan zoeken op 1493kg, wat dan weer de 4,2 bar geeft
Maar door de ruimste reserve die ik inbouw in de berekeningen, is verekening achteraf gezien maar geneuzel.
Maar je reactie, geeft dan weer terugkoppeling, dat mijn pogingen om het zo simpel mogelijk te maken, toch niet goed uit de verf is gekomen.
Maar de keuze van mij, voor 4% van totaal op trekhaak te gebruiken, is wel een nette inschatting. Denk dat ik "waarvan xxkg op trekhaak", er van ga maken, als dat nog op een regel past.
Dus zo nauwkeurig mogelijk bepaald totaalgewicht de druk voor zoeken in de lijst, en verder niets meer zelf rekenen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: bandenspannings advies
Tnx Jadatis, heb hem gedownload
Binnenkort eens mee spelen en doorgronden.
Moet alleen de caravan even uit de stalling hebben om te kijken welke banden er exact onder zitten.
Binnenkort eens mee spelen en doorgronden.
Moet alleen de caravan even uit de stalling hebben om te kijken welke banden er exact onder zitten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)