welke accu voor caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

welke accu voor caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » do 21 jul 2022 16:02

tja het lijkt erop dat ik eraan moet, een accu in de caravan.
waarom : de Kuga phev heeft geen constante stroom aansluiting meer aanwezig in de stekker
wat wil ik ermee doen:
waterpomp, voor de kraan, toilet en verlichting O en ook voor de koelkast zodat deze op gas kan koelen ( de auto geeft wel een geschakelde spanning )

heb nog geen mover, maar staat wel op het verlanglijstje

moet licht gewicht zijn

denk zelf aan de x20/30 of de victron
andere Ideen en nee ga niet met losse flessen water rondslepen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: welke accu voor caravan

Bericht door DV_t » do 21 jul 2022 16:17

Heeft je omvormer een ingang voor een accu? De "noodstekker" oplossing gaat namelijk niet werken als je hem achter de auto hebt. Of je moet alle bedrading gaan aanpassen om alles op de accu aan te sluiten maar dan heb je bij 220v weer een uitdaging.

De koelkast op accu is een ander ding dat trekt te veel stroom ben ik bang

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: welke accu voor caravan

Bericht door Hobby Linka » do 21 jul 2022 16:35

Paul Vingerhoets schreef:
do 21 jul 2022 16:02
tja het lijkt erop dat ik eraan moet, een accu in de caravan.
waarom : de Kuga phev heeft geen constante stroom aansluiting meer aanwezig in de stekker
Ik neem aan dat je stopcontact bedoeld, een stekker zit aan de caravan. knipoog.gif

En is dat zelf niet aan te brengen? In 1999 kreeg ik mijn eerste leaseauto, een Opel Astra. Ook daar zat geen constante aansluiting in het stopcontact. Ik heb toen zelf een draad met een zwevende zekering aangebracht waardoor ik een constante spanning in de contactdoos van de auto had. Was prima te doen.

Ik weet alleen niet of dit nu nog mogelijk is met de canbus technologie. Alle leaseauto's na de eerste Astra hadden wel een vaste en geschakelde spanning.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: welke accu voor caravan

Bericht door Wally » do 21 jul 2022 16:55

DV_t schreef:
do 21 jul 2022 16:17
Heeft je omvormer een ingang voor een accu? De "noodstekker" oplossing gaat namelijk niet werken als je hem achter de auto hebt. Of je moet alle bedrading gaan aanpassen om alles op de accu aan te sluiten maar dan heb je bij 220v weer een uitdaging.

De koelkast op accu is een ander ding dat trekt te veel stroom ben ik bang
12V heeft hij nodig om de koelkast op gas te kunnen later werken. Koelkast verbruikt dan weinig of geen stroom, alleen nodig voor het display en ontsteking.
Bij sommige koelkasten kan dit ook via een batterij pakket.

Frans

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: welke accu voor caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » do 21 jul 2022 17:51

ford staat het niet meer toe dat er een constante aansluiting is op de trekhaak tenminste niet bij de phev uitvoering of het alsnog mogelijk is kan ik vanaf zaterdag bekijken maar volgens de monteur was het niet mogelijk ontbreekt in de kabelboom.

alas het zo is dan trek ik de 12v aansluiting van de omvormer af en plaats daar de accu voeding rechtstreeks op er is dan nog steeds maar 1 accu in het systeem dus dat zou goed moeten gaan. de omvormer heeft zover ik weet geen aansluiting voor accu specifiek

onze koelkast heeft ook de mogelijkheid van een batterijvoeding maar als ik dan toch een accu moet om enige spanning te krijgen voor licht en water hoef ik dat batterijen doosje niet te gebruiken.

eventueel zou ik die draad vanaf de verdeeldoos naar de omvormer kunnen gebruiken als mobiele laadsnoer als ik m om zet op de geschakelde voeding en naar de accu maar lijkt me niet noodzakelijk , wij zijn geen vrij kampeerders voornamelijk om onderweg gebruik te kunnen maken van water en toilet tijdens de pauze stops

ook maar meteen een mono control erin voor de gas voor het geval de koelkast toch te weinig koud blijft op 12 v
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: welke accu voor caravan

Bericht door stj63 » do 21 jul 2022 20:56

In de verdeeldoos vooraan in de caravan de accu aansluiten op pool 9 en 13 die uit de stekker komen lijkt me geen probleem. 12V Apparaten die bij een normale aansluiting vanuit de stekker worden gevoed, zullen dan gewoon werken. Als je niet al zelf hebt geknutseld in de caravan, zal er vanaf pool 9 en 13 geen spanning naar je koelkast gaan. Althans niet naar het verwarmingselement dat normaal gezien rechtstreeks vanaf de stekker op pool 10 en 11 zit aangesloten. Dit is de geschakelde voeding en daarop staat alleen spanning als het contact van de auto is ingeschakeld. De verlichting en gasontsteking van de koelkast worden gevoed vanuit de EBL die door de koppeling met pool 9 en 13 op de accu van de caravan is aangesloten.

Wil je de koelkast onderweg ook op gas gaan gebruiken en niet meer op pool 10 en 11, dan zou je kunnen overwegen om op deze polen een DC/DC lader aan te sluiten zodat je onderweg de caravan in de accu kunt laden. Er zijn ook accu's die je rechtstreeks, zonder lader kunt aansluiten. Respecteer altijd de minmaal kabeldikte en zorg voor de juiste bescherming door het plaatsen van zekeringen op die plaatsen waar ze thuishoren.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Paul Vingerhoets
Berichten: 2414
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: welke accu voor caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » do 21 jul 2022 21:18

De accu die zal ergens in de nabijheid van de omvormer komen te staan daar is het eenvoudig om aan de omvormer te hangen en is er 220v voorzien voor een lader
De verdeeldoos zit voorin achter de keuken niet zinnig om daar te gaan koppelen.

Daarlangs wil ik een accu nemen die op termijn ook voldoet voor een mover (caravan 1800 kg max mag beladen worden tot 1500 ) weinig ruimte in het gewicht dus e.e.a. Mag niet teveel wegen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

stronk
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: welke accu voor caravan

Bericht door stronk » do 21 jul 2022 21:25

In onze nieuwe Fendt heb ik de mover over laten zetten en heb de oude accu laten vervangen voor een lithium powerpack 20AH.

workel

Re: welke accu voor caravan

Bericht door workel » do 21 jul 2022 22:28

In onze nieuwe Fendt een PowerXtreme x20 geplaatst icm een mover.

Keuze gewicht en prijs. Yellow top met ctek lader komt aardig in de buurt van een X20 en lichter voor onze de juiste keuze.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”