Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Gerard69 » di 19 jul 2022 20:29

Hallo allen,

Normaal gesproken gebruiken wij onze Thetford absortie koelkast nooit onderweg. Nemen eigenlijk nooit boodschappen mee, helemaal geen boodschappen die gekoeld moeten worden.
Echter staat de caravan voor de deur en probeerde het toch even. 230v uit de caravan en de 13 polig stekker van de auto aan de caravan aangesloten. Motor gestart en de koelkast aangezet op 12 volt. Daarna schakelde de koelkast in, maar direct weer uit en weer in en weer uit. Dat gaat gewoon door. Ik hoor denk ik ook een relais schakelen.
Ik heb toen de mover accu afgekoppeld en opnieuw geprobeerd. Helaas, hetzelfde probleem. Steeds maar in- en uitschakelen.
De caravan kan autark draaien. Auto en caravan zijn beiden nog geen twee jaar oud. Iemand een idee hoe dit komt en hoe op te lossen?
Adria Altea 552PK en Skoda Kodiaq 1.5 DGS.

Gerard Post
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door iemand » di 19 jul 2022 21:24

De caravan is Autark, maar dat staat los van de 12 volt op je stekker tbv je koelkast.
Autark is de rest; zoals verlichting, waterpomp, wc en evt TV.

Mbt je koelkast.
De oorzaak kan bv te lage spanning door spanningval over te dunne kabel, of overgangsweerstand in de stekker.
Dat wordt meten om het te bepalen of uit te sluiten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Petare » di 19 jul 2022 21:59

Bijzonder, sluit aan dat het mogelijk iets met spanningsval te maken kan hebben. Om snel uitsluitsel te geven, probeer het is met een andere auto, van familie of buren of de dealer waarvan je weet dat geschakelde +12V is aangesloten. Mocht het probleem zich dan nog voor doen dan is de kans groot dat het aan de caravan ligt, andersom dus aan de auto.

Dit is altijd een enorm spel tussen de dealer van de caravan en de auto.. Scheelt al een hoop als je kan zeggen dat het bij een andere combinatie van auto en caravan het probleem zich niet of juist wel blijft voordoen.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door WillyL » wo 20 jul 2022 10:26

Kan het zowel op 230v als 12v tegelijkertijd? Ik zou die 230v even afkoppelen.
Anders is de leiding vanuit de auto misschien te zwak of dun en blijft er niet voldoende spanning over op de koelkast. Dan moet die leiding aangepast met dikkere draden. Meet de spanning eens bij de koelkast!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Ab » wo 20 jul 2022 17:01

Er blijft te weinig spanning over.
Dat komt heel veel voor bij deze koelkasten.
Op gas laten werken is de remedie.
Mijn Thetford werkt wel op 12 volt, maar ik gebruik het zelden.
Op gas heb ik een veel beter resultaat.

230 volt en 12 volt gelijktijdig kan niet. Bij practisch geen enkele koelkast, afgezien van enkele ( veel) oudere.
Maar wordt ook dan sterk afgeraden.
Het kan evengoed wel de reden zijn van aan en afscbakelen.
Maar normaal gesproken heeft 230 volt prioriteit als de auto ervoor staat, en 230 volt is aangesloten. Zeker als de koelkast automatisch overgaat van 12 volt, 230 volt en gas.
12 volt kan je dus eigelijk niet goed testen met 230 volt aangesloten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Gerard69 » zo 24 jul 2022 15:24

Ik heb het al geprobeerd zonder dat de caravan op 230v is aangesloten. Ik heb voor de zekerheid ook de mover accu afgekoppeld. Probleem blijft bestaan. Ik heb wel iets vreemds gevonden. Als ik het onderste ventilatierooster van de koelkast (buitenzijde) verwijder, zie ik een kastje waar een relatief dikke 12v kabel naar binnen gaat. Een zwarte en paarse kabel. Deze twee kabels gaan een stekkerdoos in waarna ze er weer uitkomen, wederom zwart en paars. Echter nu een veel dunnere draad. Nog minder dan de helft t.o.v. de dikke 12v zwart en paars. De dikke zwarte en paarse draad worden niet gesplitst, maar gaan in de doos direct over naar een dunne bedrading.
Ik laat het nu even voor wat is het is. Goed idee om en andere auto aan te koppelen. Wellicht ligt het aan de auto. Nu eerst op vakantie!
Ik kom erop terug.

Gerard
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 139
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door stj63 » zo 24 jul 2022 19:54

[re.gif]

Ik vermoed, gelet op de leeftijd, dat je auto is voorzien van een zogenaamde 'slimme' dynamo. Dat betekent dat het vermogen wat de dynamo levert, wordt afgestemd op de vraag vanuit de auto. Nagenoeg alle auto's met een start/stop mogelijkheid zijn van dit soort dynamo's voorzien. Het pingelen van de koelkast is het gevolg van een wisselende afgifte van spanning en vermogen van de dynamo.
Dit kan je oplossen door een laadbooster of DC/DC lader aan te sluiten. Dit apparaat zorgt altijd voor een constante spanning naar de koelkast ongeacht wat er binnenkomt vanuit de auto.

Mijn ervaring met een koelkast op 12V is prima mits je doet wat wordt geadviseerd. Voor vertrek de koelkast op 230V op temperatuur brengen en pas voor vertrek omschakelen. Dit doet mijn KK overigens automatisch. Zal in jouw geval waarschijnlijk ook zo zijn. Als ik de 230V eruit trek en de 13polige in de trekhaak, dan zie ik ook dat de KK gaat zoeken naar een beschikbare bron. Als de motor niet draait, dan slaat hij 12V ook over en gaat hij alle mogelijkheden steeds langs. Als de motor gestart wordt, dan vindt hij een 12V voeding en zal dan via deze bron z'n werk doen. Op 12V is de KK prima in staat om de temperatuur vast te houden. M'n vriesvak blijft bevroren en komt bij een rit over 1.200km niet boven de -8 uit. Wat ik bevroren meeneem is bij aankomst op de camping (ong. 16 uur later) nog steeds bevroren.

Meet ook eens de spanning op de bekabeling. Begin dan in de verzameldoos na de stekker trekhaak. Meestal links vooraan in de caravan onder het bed of een bank. Vandaar uit wordt de bekabeling verdeelt naar bijv. de achterlichten, de EBL (9 en 13) en de KK (10 en 11). Meet dan ook de spanning die achter de koelkast binnenkomt. Bij een draaiende motor moet deze doorgaans ruim 14V zijn.
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door CarloBr » ma 31 jul 2023 11:23

Goedemorgen,wij hebben net een nieuwe caravan met de hoge N4000, volgens de Knaus dealer is de 12 volt niet aangesloten omdat dat eigenlijk voor campers is en problemen geeft bij caravans, dan zou gas de oplossing zijn maar dan moet ik wel een Truma single of duo control met breek slang inbouwen en da's weer dik €200 euro. Vraag me toch af of het niet op 12 volt kan met gas open rijden ben ik wat voorzichtiger.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023 11:31

Knaus sluit het niet voor niets NIET aan.
Op 12 volt koelen is zowiezo al een zeer schamele koeling, maar in caravans gaat dit helemaal niet lukken met de tower koelkasten.
Er zijn spanningsverliezen tussen autoaccu en de caravan, zoveel dat de koelkast niet meer functioneert.

Ik heb begin van levering van deze koelkasten sloot Knaus ze nog wel aan op 12 volt, maar daar ontstonden alleen maar klachten door.
Bij geen enkele auto/caravan combinatie werkte dit.
En al helemaal niet als de koelkast nog niet koel was ( voorgekoeld op 230 volt thuis)
Daarom zijn ze gestopt met het aansluiten op 12 volt.
De keuze is dan idd aan de klant om op gas met een mono of een duo control over te stappen.
Op gas koelt de KK perfect.

Zelf heb ik net een Duo control in mijn Knaus gemaakt.
Maar, een Mono control is net zo goed....werkt ook uitstekend.
.
20230624_094445.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 31 jul 2023 11:36

Als het klopt dat de koelkast door de fabrikant niet is aangesloten is de kans ook groot dat er geen bekabeling aanwezig is hiervoor.

Je zal dan een kabel moeten aanleggen vanaf de koelkast naar de verdeeldoos waar de kabel in uit komt die van de stekker af komt
Hoe dikker de kabel des te beter minimaal 4mm2 of meer ook afhankelijk wat de afstand is van koelkast tot auto accu

Ook moet je auto dan voorzien zijn in een geschakelde spanning aangesloten en wel incl de massa verbinding


Als je dat zelf kunt houdt je wat centen over.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023 11:41

[re.gif]
De flessenhals is de 13 aderige kabel aan de dissel.... die is max 2,5 mm2.
En de grote koelkasten trekken heel veel stroom.... teveel om geen last van spanningsverliezen te ondervinden.
Het 12 volt element is 205 Watt... dat betekend dat deze KK 17 ampere slurpt op 12 volt.
Er blijft niets van die 12 volt over... en met een onderspanning werken absorbtie KK nauwelijks of helemaal niet.

Zelf had ik in mijn vorige caravan ook een tower KK en die werkte nooit op 12 volt, gemeten en achterop de KK maar 10,4 volt over.. veel te weinig om te werken voor een absorbtie systeem wat toch al op 12 volt dubieus werkt.

Niet aansluiten AUB... die stroom is wel heel erg veel... teveel.
Daarom sluit Knaus ze niet aan !

( In campers kan het wel, daar is de aansluit mogelijkheid heel anders, dynamo en accu dichtbij en mogelijkheid om met dikke kabels te werken. )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 31 jul 2023 14:14

Toevallig zaterdag ook eens gemeten op de koelkast
14,2 v met koelkast uit
Koelkast aan 11,4 v
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Chris » ma 31 jul 2023 14:24

bijna 3 volt spanningsverlies.... da's ong 25%.
Veel he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door CarloBr » zo 19 nov 2023 13:34

Chris schreef:
ma 31 jul 2023 11:31
Knaus sluit het niet voor niets NIET aan.
Op 12 volt koelen is zowiezo al een zeer schamele koeling, maar in caravans gaat dit helemaal niet lukken met de tower koelkasten.
Er zijn spanningsverliezen tussen autoaccu en de caravan, zoveel dat de koelkast niet meer functioneert.

Ik heb begin van levering van deze koelkasten sloot Knaus ze nog wel aan op 12 volt, maar daar ontstonden alleen maar klachten door.
Bij geen enkele auto/caravan combinatie werkte dit.
En al helemaal niet als de koelkast nog niet koel was ( voorgekoeld op 230 volt thuis)
Daarom zijn ze gestopt met het aansluiten op 12 volt.
De keuze is dan idd aan de klant om op gas met een mono of een duo control over te stappen.
Op gas koelt de KK perfect.

Zelf heb ik net een Duo control in mijn Knaus gemaakt.
Maar, een Mono control is net zo goed....werkt ook uitstekend.
.
20230624_094445.jpg
zeer goed idee Chris, inmiddels hebben wij dit ook laten doen door de dealer maar dan van het merk GOK en dan de mono, bij gebruik van Propaan/butaan geen filter nodig aldus de dealer, bijkomend gemak voor onderweg is dat je niet meer in de disselbak moet zijn wil je een warm drankje maken.supper blij mee, wel ook een baterijhouder in laten zetten zodat ik op de parking van onze flat ook de koelkast kan voorvoelen zonder dat de auto ervoor staat.
Knaus 500pf 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Ab » zo 19 nov 2023 14:14

GOK is eerder heeel lang altijd verkocht onder de naam van Truma.
Nu niet meer. Al heel even niet.
Prima dingen, al tientallen jaren bijzonder storings ongevoelig.
De nieuwe Truma's (nieuwe goedkopere toeleverancier ?) moeten dat nog maar bewijzen.
Daar lees je nog wel eens wat kleine probleempjes over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Hobby Linka » zo 19 nov 2023 14:42

CarloBr schreef:
zo 19 nov 2023 13:34
wel ook een baterijhouder in laten zetten zodat ik op de parking van onze flat ook de koelkast kan voorkoelen zonder dat de auto ervoor staat.
Wat bedoel je met een batterij om de koelkast voor te koelen? Toch geen accu? Die is binnen een paar uur leeg. Dan kan je beter de koelkast op gas laten koelen. Doe ik ook als deze bij ons huis staat en ik geen kabel wil uitgooien.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door Ab » zo 19 nov 2023 14:48

De koelkast heeft iets stroom nodig om de electronica te laten werken.
Zonder 230 volt en 12 volt moeten er dus een paar batterijen in om op gas te kunnen werken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Thetford N4000 absorptie koelkast schakelt aan en uit wanneer aangesloten op 13 polig auto

Bericht door dieseltijger » zo 19 nov 2023 14:54

Ab schreef:
zo 19 nov 2023 14:14
GOK is eerder heeel lang altijd verkocht onder de naam van Truma.
Nu niet meer. Al heel even niet.
Prima dingen, al tientallen jaren bijzonder storings ongevoelig.
De nieuwe Truma's (nieuwe goedkopere toeleverancier ?) moeten dat nog maar bewijzen.
Daar lees je nog wel eens wat kleine probleempjes over.
Kanttekening: Als je vindt dat je een gasdrukregelaar eens in de x jaar moet vervangen (kosten < 10,-), dan zou je dus ook een Gok/Truma mono- of Duo control (in de orde van 110,- of meer) in diezelfde x jaar moeten vervangen. Niet onbelangrijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”