Wanneer vertrekken

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Symo

Wanneer vertrekken

Bericht door Symo » do 14 jul 2022 22:14

Wij willen vanuit Friesland naar Villach (Oostenrijk) rijden. Nu twijfelen wat een slimme tijd is om te vertrekken. Zaterdag rond 12en of juist nog later rond een uur of 4? We willen de drukte van de zwarte zaterdag wat vermijden en m'n man vindt het niet erg om snachts te rijden.
Zondag heel vroeg in de ochtend (rond 3en) vertrekken is ook een optie, maar vraag me af of her zondag overdag rustiger is dan zaterdag wat later vertrekken.
Wie heeft ervaring en goede tips qua vertrektijd?

workel

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door workel » vr 15 jul 2022 09:44

Blijft een lastige vraag vind ik.

Wij zijn in 2019 op zwarte zaterdag vanuit Zwolle vertrokken om 7;30 en op 18;00 waren wij in Bergen, Camping Wagnerhof nergens last van gehad, geen files, hebben het als heel rustig ervaren.
Maar in 2015 vertrokken op vrijdag overnacht in Werfen Oostenrijk en zaterdag door de Tauerntunnel kan je zeggen dat wij om 8:30 in de files stonden voor de Tunnel en uiteindelijk maar overnacht hebben in Villach daar waren wij om 17:30 dus zo kan dat ook.

De Tauerntunnel daar kun je last van krijgen, daarvoor verwacht ik niet zo veel problemen, tis een uurtje of 14/15 rijden met iets erachter.

Mijn advies zorg dat je of vroeg of laat door de Tauerntunnel gaat dan heb je minst last van files.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Rene_13 » vr 15 jul 2022 11:24

Vanuit (ongeveer) hetzelfde Zwolle vertrekken wij altijd op zondagmorgen met als tussendoel Leibnitz.
Het meeste vakantie- en vrachtverkeer is dan al een eind voor ons uit. En dat is wel zo lekker.
We proberen vanaf een uurtje of 4 te rijden.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Ivo » vr 15 jul 2022 11:25

Gelijk wanneer je vertrekt in een zwart weekend: als je pech hebt sta je in de file. Heb je geluk kan je vlot rijden.
Ik vertrek nooit in het weekend. Uitzonderlijk op zondagnamiddag. Ook niet terug naar huis.
De laatste keer dat ik terugkwam uit Slovenië heb ik zaterdagmiddag al de snelweg verlaten en net voorbij de Tauerntunnel naar een camping gereden wegens de file. Zondag verder gereden en net voor Würzburg weer een camping opgezocht. Idem.
Het jaar ervoor: geen problemen gehad onderweg.
Als je pech hebt ...
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door DV_t » vr 15 jul 2022 12:44

Wij vertrekken zometeen uit het oosten van het land richting Brabant. Daar moet vanavond eerst de dakairco vervangen worden.

Morgen gaan we eerst ontbijten en dan richting Frankrijk en zien we wel hoe het verkeer er uit ziet. Als er files in het vooruitzicht zijn stoppen we op een camping. Als het lekker door rijdt dan stoppen we vlak voor Parijs om zondag door te rijden.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door yarrah » za 16 jul 2022 13:29

Zondagochtend heel vroeg. Op zondag rijden er weinig vrachtwagens in nederland en duitsland. In oostenrijk weet ik niet, nooit geweest knipoog.gif
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door eurotrotter » za 16 jul 2022 19:43

[re.gif]
In Oostenrijk rijdt er nog minder vrachtverkeer dan in Nederland of Duitsland ,Oostenrijkse chauffeurs zijn in het weekend ook het liefste thuis.

Overigens is t vrachtverkeer niet de veroorzaker van drukte en files op de wegen ,hoewel ze daar ,met hun lengte ,wel aan bijdragen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Niels83 » za 16 jul 2022 19:55

Hier was dinsdag een item over op RTL late night. Iemand van ik denk de ANWB zei vanuit Utrecht begin van de middag vertrekken. Of nog beter doordeweek
.vertrek je bijvoorbeeld om 4.00 kom je rond 8.00 bij Parijs of andere drukke punten, en dat wil je niet. Vertrek te laat in de middag kom je daar weer bij de avond spits

Wij zijn nu donderdag vertrokken. En het was echt niet druk op de weg. Het nadeel is dan wat meer vracht verkeer.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Ab » za 16 jul 2022 21:54

Niet in het weekend rijden.
De beste dagen zijn ma tm wo.
Wij rijden nu trouwens wel gewoon in het weekend.
Maar hebben nu " vermijd snelwegen" op de navigatie staan, en geen haast.
De grootste file die ik vandaag in Oostenrijk heb gezien, was er eentje van wel 3 auto's. knipoog.gif

Afgelopen maandag hebben we nog van huis over de A3 door Duitsland gereden naar Lenkfurt/Triefenstein, Main Spessart camping. Plek zat..niet druk.
Heel veel baustelle's. Maar gewoon bijna overal lekker door kunnen rijden. Zij het met wat lagere snelheid ( 80 kmu) bij wegversmallingen.
Gewoon relaxt om half 10 pas vertrokken uit Midden Nederland.
Onderweg nog een half uurt een bakkie gedaan ergens.
Om half vier met de beentjes omhoog aan een biertje op de camping.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Vadervan3 » za 16 jul 2022 21:56

Wij vertrekken altijd op zondag. Rijdagen dan dus zondag Duitsland en maandag/dinsdag Frankrijk. Meestal prima te doen. Maar soms heb je pech. Terugweg vorig jaar 2e dag twee keer 2 uur file gehad door een ongeluk.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door DV_t » za 16 jul 2022 22:16

Vanmorgen om 11:00 uur vertrokken vanaf de camping in Veldhoven en om 15:00 uur lagen we het verwarmde zwembad in Pèronne op de camping. Geen enkel oponthoud of drukte gehad.

Morgen na het ontbijt weer eens +/- 350 kilometer proberen en Parijs voorbij (dat ligt op 140km van hier).

Als het heel lekker loopt dan misschien meteen naar de eindbestemming op 550km van hier.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Gumm » za 23 jul 2022 21:47

Familie wonende dicht bij Leeuwarden, hebben al ruim 20 jaar Oostenrijk als hun favoriete vakantieland.
Zij vertrekken gewoontegetrouw meestal rond 4 a 5 uur in de ochtend richting Villach.
Ze proberen het meestal zo te plannen dat ze de volgende dag in de ochtend voor de drukte op het traject Salzburg-Villach de Tauerntunnel passeren.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wanneer vertrekken

Bericht door Conradi » za 23 jul 2022 22:42

Ab schreef:
za 16 jul 2022 21:54
Niet in het weekend rijden.
De beste dagen zijn ma tm wo.
Helemaal mee eens.
Vorig jaar door omstandigheden op zondag de thuisreis vanuit Oostenrijk aangevangen. Gewoon zonde van je tijd, zoveel files en drukte.....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Routes”