Winterkamperen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Winterkamperen.

Bericht door Hobby Linka » di 12 feb 2013 12:09

Cootje74 schreef:Hallo allemaal,

Aankomend weekend (15, 16 en 17 februari) willen wij met onze nieuwe caravan ook eens uitproberen of winterkamperen misschien iets voor ons is.

- wie staat er aankomend weekend misschien zelf ergens in NL op een wintercamping en vind het leuk om ons als beginners een beetje wegwijs te maken? thumbup.gif

Groetjes,

Marco & Janet
Even wat anders,

Als het gaat om de caravan uit te proberen hoef je de voortent er toch niet voor te zetten? Ik weet niet wat voor een weer het aankomend weekend wordt, maar als de tent nat wordt door natte sneeuw of regen moet je hem ook maar weer droog zien te krijgen. En dat voor twee nachtjes.

Ik weet niet of jullie wat op 20 / 21 april te doen hebben? Dan is er een forum bijeenkomst waar je het hele weekend met mede forumleden kan kletsen over kamperen. En vorig jaar zaten daar ook ervaren winterkampeerders bij.

Kijk voor informatie over het forum weekend hier: viewtopic.php?f=136&t=18410

Laat eens weten hoe het uitprobeerweekend is bevallen.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

gbrons

Re: Winterkamperen.

Bericht door gbrons » di 12 feb 2013 14:18

Een wintertent ervoor voor de eerste kou en grotere gasfles, wellicht op de camping te huren, veel plezier deze dagen, thumbup.gif mgrv gbrons.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen.

Bericht door Micky » di 12 feb 2013 14:33

Hobby Linka schreef:RE.gif

Micky,

Ze gaan maar twee overnachtingen. Dus van vrijdagmiddag tot zondagmiddag. Dan lijkt me een volle fles voor de caravan toch voldoende? Voor het kacheltje in de voortent moet natuurlijk ook een volle fles mee. ln Luxemburg had ik toen bij een temperatuur van rond het vriespunt voor de voortent aan een fles genoeg voor een dag of vijf. Als de de zon in de middag op de tent scheen kon de kachel meteen een stuk omlaag. En s' nachts natuurlijk uit.

Andre
Jij schrijft dat je geen ervaring hebt met winterkamperen thumbup.gif afhankelijk van het weer en een aanatal andere factoren is het heel goed mogelijk dat je 5kg gas wel verstookt in een lang weekend, ik zeg ook niet dat het gegarandeerd niet gaat, maar wel dat je er rekeing mee moet houden.

Truma s3002 verbruikt 30-280 gr per uur, afhankelijk van een aantal factoren kan dat heel gemakkelijk. en wellicht is het wel de bedoeling een gaskachel in de voortent op de buitengas aansluiting te gebruiken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen.

Bericht door Ab » di 12 feb 2013 16:45

In mijn reactie ging ik uit van een 11 kg fles...
Als het koud is, doen we daar soms maar iets meer dan 2 dagen mee, alleen in de caravan. Maar dan vriest het overdag ook een paar graden, en 'snachts tot - 20
Voor winterkamperen heb je best veel gas nodig.. 5 kg flesjes zijn zo op, wil je er warmpjes bij zitten.
Wij hebben wel een grotere kachel, 5000 serie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Winterkamperen.

Bericht door Daphne » di 12 feb 2013 21:52

We hebben een 10 kg fles gehuurd op de camping waar we precies 4 dagen mee hebben gedaan. Dag en nacht stoken, met dakluiken en een paar ramen op een kier.

Edit: het was een 11 kg fles.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: Winterkamperen.

Bericht door Tramp » wo 13 feb 2013 22:13

Morgenstimmung..

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lizzy74
Berichten: 218
Lid geworden op: di 22 mei 2012 09:34

Re: Winterkamperen.

Bericht door Lizzy74 » wo 13 feb 2013 22:17

Wouw, @Tramp, dat zijn schitterende foto's!
Opel Zafira 2.2 met Bürstner Fun Sportive 480TK

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Winterkamperen.

Bericht door Daphne » wo 13 feb 2013 22:19

Prachtig, zouden hele mooie ansichtkaarten zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen.

Bericht door Micky » wo 13 feb 2013 22:47

chapeau Tramp, dat zijn de betere foto's thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Winterkamperen.

Bericht door Diny » wo 13 feb 2013 23:03

Zo Tramp, je weet wat genieten is en laten meegenieten kus.gif

Tramp

Re: Winterkamperen.

Bericht door Tramp » wo 13 feb 2013 23:34

Graag gedaan, ben er extra vroeg mijn bed voor uit gekomen.. zwaaien.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen.

Bericht door Ab » vr 15 feb 2013 01:28

Daphne schreef:We hebben een 10 kg fles gehuurd op de camping waar we precies 4 dagen mee hebben gedaan. Dag en nacht stoken, met dakluiken en een paar ramen op een kier.

Edit: het was een 11 kg fles.
Dat kan heel goed, waarschijnlijk hebben jullie dan temperaturen rond het vriespunt of daarboven gehad.
Uiteraard is het gasverbruik evenredig aan de buitentemperatuur.
In mijn voorbeeld ging ik uit van nachttemperaturen van - 20, en overdag geen zon, en ca 6 onder nul.

Het scheelt ook heel veel in het gasverbruik, of de caravan overdag in de zon staat, of in de schaduw.
Maar voor een weekend, ook in Nederland met de huidige temperaturen, is een 5 kg gasfles gewoon veel te krap.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Winterkamperen.

Bericht door hendrik38 » vr 15 feb 2013 02:00

@tramp

Waar is dit? haphop.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Winterkamperen.

Bericht door hendrik38 » vr 15 feb 2013 09:17

Nog Een heel andere vraag. Heeft iedereen v d winterkampeerders vloer verwarming erin liggen?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Winterkamperen.

Bericht door Daphne » vr 15 feb 2013 10:01

Ab schreef:
Daphne schreef:We hebben een 10 kg fles gehuurd op de camping waar we precies 4 dagen mee hebben gedaan. Dag en nacht stoken, met dakluiken en een paar ramen op een kier.

Edit: het was een 11 kg fles.
Dat kan heel goed, waarschijnlijk hebben jullie dan temperaturen rond het vriespunt of daarboven gehad.
Uiteraard is het gasverbruik evenredig aan de buitentemperatuur.
In mijn voorbeeld ging ik uit van nachttemperaturen van - 20, en overdag geen zon, en ca 6 onder nul.

Het scheelt ook heel veel in het gasverbruik, of de caravan overdag in de zon staat, of in de schaduw.
Maar voor een weekend, ook in Nederland met de huidige temperaturen, is een 5 kg gasfles gewoon veel te krap.
Hee Ab, klopt de temperaturen waren overdag rond het vriespunt of iets daaronder en 's nachts -10. Eén nacht -15 gehad. Dus een beetje vergelijkbaar wat Cootje74 in Nederland kan aantreffen. Een fles van 5 kg is voor een lang weekend idd te weinig. Zelfs 2 flessen kunnen nog krap zijn.
hendrik38 schreef:Nog Een heel andere vraag. Heeft iedereen v d winterkampeerders vloer verwarming erin liggen?
Niet iedereen hoor. Het is geen voorwaarde om te kunnen winterkamperen, maar wel heel fijn. Nu we dit hebben kunnen we het niet meer missen, maar bij een vorige caravan ging het ook heel goed met vloerbedekking en toen hebben we vloerverwarming niet gemist omdat we het toen ook nog nooit hadden gehad.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: Winterkamperen.

Bericht door Tramp » vr 15 feb 2013 13:02

hendrik38 schreef:@tramp

Waar is dit? haphop.gif


Lenk, Berner Oberland

http://www.campingseegarten.ch/

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen.

Bericht door Micky » vr 15 feb 2013 15:39

hendrik38 schreef:Nog Een heel andere vraag. Heeft iedereen v d winterkampeerders vloer verwarming erin liggen?
Wij niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Winterkamperen.

Bericht door hendrik38 » vr 15 feb 2013 16:25

RE.gif gewoon lekker geiten wollen sokken aan haphop.gif
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Winterkamperen.

Bericht door nonblond » ma 18 feb 2013 00:29

Of warme sloffen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Winterkamperen.

Bericht door Micky » ma 18 feb 2013 00:31

RE.gif en RE.gif RE.gif

nee hoor, vloeistof verwarming, die doet nl. wonderen bij warmte verdeling in de caravan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen.

Bericht door Ab » di 26 feb 2013 10:51

Wij hebben wel vloerverwarming.(elektrisch) Was standaard in de caravan.
Maar vaak gebruiken we het niet, omdat de stroomkosten in Oostenrijk, waar we overmorgen heen rijden, op 0,80 per Kwh liggen. ca 300 W kost per dag dan maar zo een euro of 6-7 extra... loopt best op. Zelfs de koelkast laten we soms op gas (LPG) werken.. Ons bent zuunig. :lol: Wintersport is al duur zat.
Zonder gaat het ook prima, we hebben vloerbedekking in de caravan. We missen het eigenlijk niet als het uitstaat.
De verwarming op gas houdt alles lekker door en door warm. Ook ringverwarming verdeeld de warmte perfekt. Ook onder het bed, en de bankkasten. We zijn aan gas maar iets van 5,50 per dag kwijt.
Thuis hebben we de vloerverwarming nu wel aanstaan, omdat er water en alles in zit, de caravan staat al 14 dagen startklaar.
Met de vorst afgelopen weken was het voldoende om alles vorstvrij te houden.
We zouden eerst een week eerder vertrekken.. vandaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jandaan
Berichten: 29
Lid geworden op: do 11 aug 2011 10:19

Re: Winterkamperen.

Bericht door jandaan » zo 7 apr 2013 09:05

Wij hebben dit seizoen ons eerste winter (en überhaupt caravan) ervaring opgedaan. Alles was dus helemaal nieuw. Wij hebben een Polar 560 met vloeistof ringverwarming en vloerverwarming. Die gaat dus gewoon mee op de verwarming. Moet zeggen dat het wel erg lekker is. Qua gasverbruik valt het reuze mee. Met een 33kg fles hebben we 1 week in oktober gedaan (verwarmen en koken) en bijna 2 weken met de kerst (alleen verwarmen). Toen maar een tweede fles gekocht en deze is voor de helft leeg na de voorjaarsvakantie in februari. De ringverwarming in combinatie met vloerverwarming is zeer prettig.
Audi A6 Avant 3.2 Quattro 256pk met en Polar 560 CTH

Lorenz

Re: Winterkamperen.

Bericht door Lorenz » za 22 jun 2013 19:02

Hallo

zo na een lange tijd weer eens op het forum :oops: :oops:

Ik heb een vraagje, wij spelen met de gedachte om onze caravan in oostenrijk te laten staan aangezien we daar zomers ook altijd te vinden zijn en ook met ons gezinnetje helemaal ski gek zijn. Mijn partner is nu twee keer een weekje mee geweest met een collega in itter en vond het helemaal leuk.

Wat mijn een beetje aan het twijfelen brengt is hoe het is met jonge kinderen? Gaan er veel jonge gezinnen ook winterkamperen in de sneeuw?
of zijn wij de enigste? wat is jullie ervaring hierin? onze voorkeur gaat wel uit naar de wat luxere campings en zomers zijn we bekend met o.a. schlossberg, seeblick toni, aufenfeld, schluga, wolfergut etc En als het bevalt willen we misschien een jaarplaats nemen.

ik ben benieuwd wat voor gedachtes en of ervaringen hebben

alvast bedankt

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Winterkamperen.

Bericht door Ab » za 22 jun 2013 19:11

Er zijn heel veel kinderen.
Die worden vanaf 4 jaar ook een groot gedeelte van de dag leuk bezig gehouden in skiklasjes enz.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Lorenz

Re: Winterkamperen.

Bericht door Lorenz » za 22 jun 2013 19:31

Hoi Ab

Normaal gesproken gingen we altijd naar een kinderhotel met alle faciliteiten maar de jongste is nu 4 en heeft afgelopen winter ook in een klasje gezeten. Ik ken wel een hoop jonge gezinnen die ook zomers naar oostenrijk gaan met de caravan, maar als we dan erover hebben bijv op een verjaardag zijn de reactie meestal van daar moet ik niet aan denken met de kinderen.

dus vandaar me vraagje, dus bijv bij de cowboy zijn er s winters ook veel gezinnen

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”