zoemende brommende schakelaar

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

zoemende brommende schakelaar

Bericht door Knaus440 » zo 10 jul 2022 20:53

Deze nacht werd ik wakker van een elektrische zoom/brom
Zoiets als geluid van een omvormer maar dan veel luider. Uiteindelijk bleek een schakelaartje de boosdoener. De vorige eigenaar heeft een soort van koelkast schakelaar op de wc deur gemaakt waarmee een lampje aangaat als je de deur open doet. Gebruiken we eigenlijk niet, ik heb de lamp losgedraaid in de fitting laten zitten.
Ik heb best enige elektriciteit basis kennis. Maar dit geluid begrijp ik niet. Het lijkt inderdaad op een wat hoger geluid uit een omvormer.
Wie begrijpt dit wel?
Ik heb nu de stroom draad los gemaakt, we gebruiken de extra lamp toch niet op deze manier.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: zoemende brommende schakelaar

Bericht door Chris » zo 10 jul 2022 21:01

Zit misschien een vonkend kontakt in.
Of een andere verbruiker... signaal lampje.
Er komt uit jou omvormer geen mooie gelijkspanning, die vuile wisselende gelijkspanning zou iets kunnen doen...maar het blijft gek.
Of is het 230 volt ?? dat is zeker wisselspanning.

Ik heb in mijn toilet een LED lampje met PIR.. en 2 penlights ( oplaadbare)
Dat gaat aan in het donker als er een beweging is.... en blijft nog een minuutje aan zonder beweging.
Dat led ding zit onder het wastafeltje... schijnt echt niet in je postzegel.... dat wil ik niet als ik s'nachts effe daar heen wil..
Net mooi... net niet donker meer... meer dan zat..en je plakt het zo op..
Deze... 6 leds warm white: https://nl.aliexpress.com/item/32899425 ... 1192%21sea

En... foto omgevallen... sorry..
.
IMG-20210804-WA0024.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: zoemende brommende schakelaar

Bericht door Knaus440 » ma 11 jul 2022 09:19

[re.gif] het is een lamp op 220 volt.
En het klinkt inderdaad als snel achter elkaar vonkjes! Dat bedoelde ik met elektrische brom.
Ik haal het lampje en schakelaar weg en probeer schakelaartje te openen. Dat vonkjes trekken is soms te zien dacht ik. Ouderwets contactpuntjes inbranden mrgreen.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”