Verwijderen oude caravan poets

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Oetelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jul 2022 12:42

Verwijderen oude caravan poets

Bericht door Oetelaar » zo 10 jul 2022 15:16

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit platform en hoop dat een van jullie mij verder kan helpen. Helaas kan ik niet de juiste info vinden op het internet en hoop op verdere informatie van uit dit platform.
Hoe kan ik oudere caravanpoets uit de ribbels van de caravan beplanting krijgen. Er blijft nu een doffe en grijze laag achter.
We hebben een kleine mooie Eriba caravan aangeschaft. Die hebben we van binnen en buiten grondig schoon gemaakt en zo ook de buitenkant gepoetst. Het laatste is dus het probleem. Ik krijg de poets niet goed uit de ribbels van de beplanting met als gevolg een doffe /vergrijsde onderzijde. Die is bij onze Eriba donker van kleur, bruin van kleur en nu dus dof en niet mooi.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan, mag ik gebruiken om dit alsnog te verwijderen?
Ik hoor het graag en alvast bedankt.
Mvrgr Oetelaar

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door hoboken » zo 10 jul 2022 16:51

voorzichtig met een middelharde borstel type bezem afborstelen kost wat tijd maar je krijgt het teveel aan poetsmiddel weg.
als dat niet werkt met heet water wassen maar dan is al je poetsmiddel er af.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door Chris » zo 10 jul 2022 17:31

Maar heeeeel voorzichtig.
Caravan verf is maar uiterst dun....je poetst er zo doorheen.
Ook kan de oude verf verkrijten...dat is jammer maar onomkeerbaar.
Van welk bouwjaar is de Eriba??
Mijn destijds 23 jarige Knaus had ook last van verkrijten...helpt niets tegen....(toen...misschien ondertussen iets voor)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
erikalma
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 20 mei 2022 17:18
Locatie: België Antwerpen

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door erikalma » zo 10 jul 2022 17:52

Bij onze oude homecar deden we dit met 123 zwarte strepen verwijderaar, even inweken, met zachte spons wrijven en daarna afspoelen.
Niet op schuren, want dan beschadig je de verf.

gr. Erik
sudwind 460 eu epower 2022 met verona luifel - audi q3 2020 35tdi dsg

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door Niels83 » zo 10 jul 2022 18:22

Is het zeker poets?

Mijn 40 jaar oude caravan spuit ik al niet eens meer af omdat de verf van de bruine strepen dan uit lopen en dat krijg je nooit meer uit de ribbels.

Als die verkrijt vooral niets aan doen, of er een project van maken, en de caravan opnieuw in de lak zetten.

Al tig van plan geweest, maar genoeg klussen om dat nog een paar jaar uit te stellen.

Oetelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jul 2022 12:42

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door Oetelaar » zo 10 jul 2022 19:16

Alle alvast bedankt voor uw reacties. De verf is niet aan het verkrijten, deze zit er nog wel goed op en glimt nog redelijk. Had dit nog meer willen laten glimmen maar dat is maar deels gelukt. Ik ga eerst maar eens met een halfzachte bestel en heet watar aan de gang.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 10 jul 2022 19:20

Misschien een doek om de borstel doen en dan borstelen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door dieseltijger » zo 10 jul 2022 19:47

"In theorie:" Alles lost op in soortgelijke stoffen. "Similia similibus solvuntur" zei mijn scheikundeleraar op het VWO altijd.

Pak eens een hoekje van 10x10 cm, smeer het eens in met het originele poetsmiddel met een borstel, en probeer het ook met een borstel eens uit te wrijven. Mijn hoop is dat het verdroogde poetsmiddel opgelost wordt door de nieuwe poetspoging. Ik zou het anders niet weten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 21:16

Het caravanwasmiddel Gently sterk aanmaken en de caravan inspuiten en laten inweken, daarna met een harde borstel wassen. Erg grote kans, dat al het vuil er uit is. Op een klein stukje proberen. Inspuiten doe ik met een 5 liter gifspuit die ik jaren geleden eens voor € 8,- heb gekocht. Die doet het nog steeds prima.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verwijderen oude caravan poets

Bericht door dieseltijger » zo 10 jul 2022 21:21

En voortaan iets van sproeiwas gebruiken met die stucco beplating.Hoewel....moet je een caravan uberhaupt in de was zetten?

Ik heb het in de 20 jaar dat ik het pluimvee heb alleen de kunststof delen behandeld. Daar wordt de gelcoat (= polyester hars met een kleurtje) dof door de inwerking van UV straling. Het gelakte metaal blijft ok, geen spoortje van oxidatie te zien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”