Truma XT stopt

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Truma XT stopt

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 10 jul 2022 10:43

Hallo allemaal,

Na het gedoe waarbij de mover verschoof, staat de mover nu goed gemonteerd.

Gisteren aangekomen in Frankrijk lekker moveren op een schuine plek.

Aan kracht geen gebrek.

Tijdens het draaien van de caravan piept de afstandbediening, knippert het gele lampje en stopt de mover.

Even daarna kan ik, door opnieuw aanzetten van de afstandsbediening gewoon weer verder.

De handleiding zegt niet veel, behalve mogelijke overbelasting?

Iemand dit eerder gehad?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma XT stopt

Bericht door Hobby Linka » zo 10 jul 2022 10:45

[re.gif]

Misschien met de afstandsbediening even te ver van de caravan af waardoor er geen verbinding met de mover is? Door opnieuw aanzetten maakt de afstandsbediening weer contact met de mover.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Truma XT stopt

Bericht door DV_t » zo 10 jul 2022 10:58

Al nieuwe batterijen van goede kwaliteit (Duracell) geprobeerd?

Ik heb ook wel eens op een bepaalde camping wat verbindingsproblemen gehad. Waarschijnlijk wordt het signaal op dezelfde frequentie ergens verstoord. Oplossing is naast de caravan gaan staan waar je stuurkast zit.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma XT stopt

Bericht door Ab » zo 10 jul 2022 14:43

Mogelijk een moment van overbelasting.
Niks om je druk over te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Truma XT stopt

Bericht door Niels83 » zo 10 jul 2022 15:08

[re.gif] [re.gif]
Een tijdje terug was er een onderzoek op tv de prijs van een batterij zegt helemaal niets over de kwaliteit.

Het werd getest op producten waar kracht moest worden geleverd, bestuurbare auto, dan won het huis werk en op afstandbediening dan won Duracell maar nipt.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma XT stopt

Bericht door iemand » zo 10 jul 2022 15:53

De AB controleert zelf de batterijspanning en signaleert als het te laag is.

Heb je de veiligheidsstekker wel stevig geplaatst ?

Is het een nieuwe of 1-e generatie exemplaar ? zie viewtopic.php?t=32142
Zie sticker in batterijvakje van je AB... HW 03.01
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Truma XT stopt

Bericht door Scout15 » ma 11 jul 2022 09:41

Barth1234 schreef:
zo 10 jul 2022 10:43
Hallo allemaal,

Na het gedoe waarbij de mover verschoof, staat de mover nu goed gemonteerd.

Gisteren aangekomen in Frankrijk lekker moveren op een schuine plek.

Aan kracht geen gebrek.

Tijdens het draaien van de caravan piept de afstandbediening, knippert het gele lampje en stopt de mover.

Even daarna kan ik, door opnieuw aanzetten van de afstandsbediening gewoon weer verder.

De handleiding zegt niet veel, behalve mogelijke overbelasting?

Iemand dit eerder gehad?
Net als het slippen van de rol hebben ook wij bovenstaand issue ondervonden. Mover is nieuw, maar dacht inderdaad dat het aan de batterijen van de afstandsbediening kon liggen van de dealer. Nieuwe batterijen van Varta in de afstandsbediening geplaatst, maar het issue blijft. Afgelopen zaterdag na het piepen van de afstandsbediening deze uitgeschakeld en weer ingeschakeld waarbij de afstandsbediening niet meer aanging. Even gewacht en opnieuw geprobeerd en toen deed deze het weer. Moet hier nog verder induiken, maar gaf toch even een minder prettig gevoel met de rollen op de banden en een afstandsbediening welke niet meewerkt.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Truma XT stopt

Bericht door zilvergrijs » vr 19 aug 2022 15:22

Bij ons hetzelfde fenomeen. Ook bij de tweede (nieuwe, nadat de eerste stuk ging) afstandsbediening. Batterijen, accu, aansluitingen, afstellingen, zijn allemaal prima. Soms gebeurt het zelden, een andere keer tot een paar keer achter elkaar. Uit- en weer aanschakelen afstandsbediening herstelt het euvel. De oorzaak is na 5 jaar nog steeds onduidelijk en er is geen patroon te vinden wanneer het optreedt. Langzamerhand heb ik het geaccepteerd, schakel de AB uit en weer aan en klaar is het weer.
Feit blijft natuurlijk dat het niet zo hoort. Heb er wel eens over gesproken met mede kampeerders, het blijkt vaker voor te komen.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Truma XT stopt

Bericht door Kampeerliefhebber » vr 19 aug 2022 15:38

Bij mij lijkt het gewoon de afstand tot de caravan te zijn. Beetje in de buurt blijven en verder geen problemen.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 654
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Truma XT stopt

Bericht door Xecto » ma 26 dec 2022 15:54

Even een schopje: volgens mij is het omdat je te lang (seconde of 20) niet aan de afstandsbediening zit, bijvoorbeeld om even om de caravan te lopen of op de waterpas te kijken. Dat lijkt het in ieder geval bij ons te zijn.

Ik heb een nu nieuw fenomeen: rollen gaan er wel op en af, maar geen reactie op rijden/draaien. De knoppen lijken het niet te doen. Morgenochtend op vakantie, we proberen bij München het Truma Service Centre en anders is het te hopen dat de camping ruim genoeg is voor manoeuvreren met de auto ervoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma XT stopt

Bericht door WillyL » ma 26 dec 2022 17:27

Even luidop denken. Het is niet steeds en op onregelmatige momenten en sommigen denken aan storing.
Kan het een/je GSM zijn. Vroegere modellen (van de huidige weet ik het niet) zonden af en toe een signaaltje om contact te houden met de zendmast. Je kon dat soms horen in een radio of wanneer een microfoon gebruikt werd door een kort (2tal seconden) gebrom. Kan dat hier ook zo zijn en dat op dat moment bij reeds zwak contact de verbinding verbreekt?
Laat je GSM eventueel ergens veraf liggen, bv in de auto.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 654
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Truma XT stopt

Bericht door Xecto » ma 26 dec 2022 17:31

Ik zou eens (als ie weer werkt) kunnen tellen of t steeds net zo lang duurt, maar het lijkt hier dus wel regelmatig: als je de knoppen een aantal seconden niet gebruikt piept de ab en beginnen t groene en oranje symbooltje te knipperen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Truma XT stopt

Bericht door Paul » ma 26 dec 2022 17:48

Vreemd, vanmiddag de XT gebruikt maar die van mij blijft gewoon werken als ik een poos de knoppen niet bedien, gaat ook niet piepen.
Bij mij rijdt hij na het opnieuw stellen van de afstand tot de wielen nu wel weer netjes recht de keg op.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Truma XT stopt

Bericht door deusjevo » ma 26 dec 2022 18:09

Xecto schreef:
ma 26 dec 2022 15:54
Even een schopje: volgens mij is het omdat je te lang (seconde of 20) niet aan de afstandsbediening zit, bijvoorbeeld om even om de caravan te lopen of op de waterpas te kijken. Dat lijkt het in ieder geval bij ons te zijn.

Ik heb een nu nieuw fenomeen: rollen gaan er wel op en af, maar geen reactie op rijden/draaien. De knoppen lijken het niet te doen. Morgenochtend op vakantie, we proberen bij München het Truma Service Centre en anders is het te hopen dat de camping ruim genoeg is voor manoeuvreren met de auto ervoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Oeps, was die camping nou redelijk blubberig?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Truma XT stopt

Bericht door Musso53 » ma 26 dec 2022 18:55

De afstandsbediening van mijn XT schakelt pas na 1 min in-activiteit uit. Groene lampje gaat uit, geen oranje gekipper.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 654
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Truma XT stopt

Bericht door Xecto » ma 26 dec 2022 19:52

deusjevo schreef:Oeps, was die camping nou redelijk blubberig?
Daar ben ik niet zo bang voor: meermaals met 3,5t erachter door de bagger geploegd. Ruimtegebrek voor draaien is meer een zorg.

We kijken even of ze ons bij Truma kunnen helpen, ik heb goede verhalen gehoord over de service op het hoofdkantoor. Zal gelijk eens vragen naar dat verlies van signaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT stopt

Bericht door Chris » ma 26 dec 2022 22:40

[re.gif]

Accuspanning???
Of hier of daar een niet betrouwbare verbinding van de accuspanning ??
Veel mensen onderschatten dat laatste, maar een rotte verbinding geeft zoveel spanningsverlies dat movers gelijk de pijp aan Maarten geven.
En... nog rotter...zo'n slecht kontakt kan ook loei heet worden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 654
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Truma XT stopt

Bericht door Xecto » di 27 dec 2022 21:51

2 weken geleden deed de boel t nog, ook nu alles nagelopen en er leek aan de hardware niets mis.

Bij Truma begonnen ze eerst over de batterijen: geen aluminium omhulsel maar metalen nodig. Wie wist dit al? Heeft iets met magnetisme te maken… Eerder zaten dergelijke batterijen er echter in zonder problemen.

Nieuwe afstandsbediening gekoppeld en het werkte meteen. Helaas geen 5 jaar garantie van af fabriek via Dethleffs, dus 229€ afgetikt en op naar de camping

Over het uitschakelen van de afstandsbediening: dit gebeurd volgens de technieker inderdaad bij te lange inactiviteit. Het gele/oranje uitroeptekentje knippert dan ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma XT stopt

Bericht door Chris » di 27 dec 2022 22:57

He... bah... € 229 is toch flink geld als je er niet op rekend.
Maar wel gek he..
Edoch, mijn afstandsbediening is ook een keer stuk geweest, 4 jaar en 9 maanden, en ik kreeg wel een nieuwe.
Die dingen kunnen ook stuk dus.

Jij blij, want aan jou hutje is het niet erg makkelijk duwen.. thumbup.gif thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Truma XT stopt

Bericht door Paul » wo 28 dec 2022 10:20

Wel top dat je zo geholpen bent bij het service centrum en gewoon je mover weer kan gebruiken.
Geniet van je vakantie.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma XT stopt

Bericht door PD » wo 28 dec 2022 11:12

De service van Truma is inderdaad Top. In bijv. Duitsland komen ze ook naar je camping ingeval de kachel hapert oid 👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 654
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Truma XT stopt

Bericht door Xecto » ma 2 jan 2023 10:24

De allerbeste wensen voor 2023! Wij zijn gisteren weer thuis gekomen, 2 dagen eerder vanwege afgescheurde kruisbanden en een breuk in de knie bij mijn vrouw.

Gisteren bij het thuis parkeren in de regen ging de nieuwe afstandsbediening op tilt waarschijnlijk blijven door vocht de schuif- en draaiknop plakken. Ben ik blij dat de hoofdschakelaar tegenwoordig aan de buitenkant zit

In een bak met vochtvreter gelegd en net weer gangbaar gekregen. Straks ff testen of ie nog werkt. Iemand dit ook voorgehad? Het kan toch niet zijn dat we alleen met mooi weer mogen moveren?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma XT stopt

Bericht door WillyL » ma 2 jan 2023 10:38

Wat heb jij toch last met die Truma XT.
Vochtprobleem in de AB is toch echt het laatste wat je zou verwachten. Tenzij je die AB buiten in de regen of slijk laat liggen. Maar dat deed je blijkbaar deels door hem in de regen te gebruiken. Heb je die niet een beetje beschermd tegen al te veel gedruppel? Toch zou die daar toch moeten tegen kunnen.

Er gaat momenteel ook een draadje over de keuze van mover (keuze werd gemaakt) . Ik zou zeggen naar jou ervaring 'wegblijven van dat Truma-ding'.

Natte elektronica (fototoestellen) kan je ook in een zacht-warme oven leggen om door en door te drogen (50 graden max). Zonder batterijen wel te verstaan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 654
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Truma XT stopt

Bericht door Xecto » ma 2 jan 2023 11:49

Gedroogd en hij gaat weer! Maar t blijft wel vreemd dat ie niet tegen een beetje regen kan. Beschermen kan tijdens gebruik alleen door m op de kop te houden, volgende keer maar doen. Misschien is een dikke druppel die tussen de draaischijf door lekt al genoeg om m te laten plakken.

Verder niets dan lof over de Truma hoor! Met gemak door dikke blubber, de halve camping over en over ijs de bult op! Super nauwkeurig, snel, stil. Alleen die afstandsbediening bezorgt was kopzorgen, maar ik begrijp dat die dingen er af en toe gewoon de geest geven. Qua bediening is het super fijn met draaischijf voor richting en aparte schuif om snelheid voor- en achteruit te bepalen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma XT stopt

Bericht door PD » ma 2 jan 2023 12:15

[re.gif]
Ik vermoed dat je gewoon pech hebt gehad. Wij hebben sinds 2017 een Truma XT4 en hebben nog nooit enig probleem ervaren terwijl we de mover toch jaarlijks echt heel vaak gebruiken (ik schat in tot wel 80x per seizoen; met 25 campings per seizoen heb ik maximaal 4x25 kansen knipoog.gif ).

In die jaren zullen we ook vast wel eens in de regen gemoverd hebben, tot nu toe dus altijd zonder problemen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”