Android Auto en vooraf gemaakte routes

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » za 9 jul 2022 14:25

Er zal al best ergens een topic te vinden zijn, waarin hierover e.e.a. geschreven wordt, maar na wat zoeken kom ik in oude topics en stokpaardjes.

We rijden in een Kia Niro, met daarin navigatie én Android auto. Het ingebouwde navigatiesysteem stuurt ons allerlei afkortingen in. Ligt er een prachtige weg naast een rivier, maar is er ook een klein weggetje over berg, dan zal Kia me daarheen sturen. Echt niet handig met een caravan er aan.

Als alternatief Android Auto. Ik gebruik dat al jaren in combinatie met Google Maps. Dat is vaak handig wanneer het druk op de weg is, maar stuurt me soms ook via te kleine weggetjes. En voorafgemaakte routes transformeert hij naar start- en eindpunt, dus al mijn werk vooraf is voor nop.

Dan heb ik nog wat andere Android Auto navigatie apps geprobeerd. Onder andere Navigator. dat leek veel belovend, maar werkte met Openstreetmaps echt niet goed. betaalde kaarten heb ik niet geprobeerd. Bovendien slurpt deze de batterij van mijn telefoon leeg. Ook wanneer de app uitstaat.

Naast dit alles hebben we nog een redelijk courante Garmin Nuvi 55 met lifetime kaartupdates. Die kaarten kan ik in Basecamp gebruiken en kan daar probleemloos routes mee maken. Helaas vind ik nog geen Android app waarin ik die routes (voor auto mét caravan) kan inladen.

Wij gaan vaak naar Franrijk en willen dan Tolvrij rijden. Voor mooiere routes, minder files en natuurlijk de besparing. Tijd hebben we genoeg. Gepensioneerd.

Wat ik graag zou willen:
Een app waarmee ik een op de PC gemaakte route (GPX?) in een telefoonapp kan stoppen die dan weer met Android Auto gekoppeld kan worden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door PMT » za 9 jul 2022 15:54

Ik heb er geen ervaring mee, maar weet dat de betaalde app van OsmAnd de mogelijkheid heeft.
Bij de gratis versie kan je gpx inladen en gebruiken, voor het wandelen en fietsen op je telefoon, de betaalde versie kan ook via Android auto.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » za 9 jul 2022 16:20

[re.gif]
Weet je toevallig ook, of de routes dan als track of als route worden geladen. Een track is niet meer dan een lijntje op de kaart, met een route navigeert het systeem.

Ik ga even kijken. OSMmaps zit op mijn telefoon, en gebruikt de OSM kaarten. Ik betwijfel of die ideaal zijn om met een caravan op te navigeren.
OSM is een prachtige kaart. Ik pas deze ook regelmatig aan wanneer er fouten in zitten. En helaas komt dat vaak voor.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » za 9 jul 2022 17:03

Helaas, OSMAND kent alleen tracks. Fijn om op te wandelen en misschien fietsen, maar niet om met de auto en caravan op te navigeren.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door PMT » za 9 jul 2022 17:41

Ok jammer.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Mstuniek » za 9 jul 2022 19:28

Misschien eens kijken op https://forum.gps.nl/
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » za 9 jul 2022 20:05

Dat forum ken ik erg goed. Daar stel ik ook wel eens een vraag, maar dat gaat dan over de wandel- / fietsnavigatie. En dat is nogal Garmin/Mio/TomTom apparatuur georiënteerd. Voor vragen over alle Garmin navigatiesystemen zit je daar uitstekend. Erg veel kennis daar, of het nou outdoor, motor of auto is.

Veel minder telefoonnavigatie en Android Auto.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » za 9 jul 2022 21:16

Ik heb een oplossing gevonden. Simpeler dan ik me voor kon stellen.

Wanneer je in Google Maps verschillende bestemmingen toevoegt, dus geen tussenpunten, wordt de route wel precies zoals bedoeld naar de telefoon gestuurd. Daarna kan ik de telefoon met Google Maps koppelen met Android auto en rijden maar.

Er is een klein addertje onder het gras. Midden op een snelweg, kan je geen bestemming maken. Tenminste... niet direct. Maar wanneer je een bestemming naast de snelweg kiest, (b.v. een winkel in de buurt), dan kun je deze bestemming wél verplaatsen naar een positie op de snelweg.

Nu eens gaan proberen of het ook werkelijk werkt. Gaat de navigatie automatisch verder wanneer ik dat punt gepasseerd ben, of moet ik toch weer op knopjes drukken tijdens het rijden. En maar hopen dat Google tussentijds toch weer niet "slimmere" weggetje gaat vinden. Maar ik vermoed dat dat meevalt. Het navigatie-algoritme zou immers gelijk moeten zijn.

Afgelopen vakantie hebben de navigatiesystemen het ons stevig lastig gemaakt. Door de smalle straatjes van Pont sur Yonne met een caravan te rijden is best wel vervelend. Zeker wanneer de richting op een van die straatjes niet klopte met de werkelijkheid. Maar op andere plaatsen kwamen we ook regelmatig verwijzingen naar smalle "witte" wegjes. Dus maar ouderwets met de kaart op schoot gereden.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ron » za 9 jul 2022 22:14

Je kan bij googlemaps toch de route ergens op pakken en die leggen op de weg die je wilt?
Je hoeft geen adres o.id in te typen.
Als je dan zo de route gemaakt hebt .
Kan je deze naar je telefoon exporteren.

Ik heb hieronder een route Breda Harmelen gedaan.
En dan hier en daar de route met de muis opgepakt en op de weg gelegd die ik wil volgen.
Soms moet je hem dus op meerdere punten oppakken,
Na export op de telefoon wordt je exact over die route gestuurd zoals je op je computer gemaakt hebt.
Schermafdruk van 2022-07-09 22-12-10.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door dennisb » zo 10 jul 2022 10:49

Tomtom go mobile is niet gratis, maar kan je wel gpx laden
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

jscholten59
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mar 2020 14:08

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door jscholten59 » zo 10 jul 2022 11:14

Ik gebruik Sygic Truck (op mijn mobiel) met upload functie naar Google maps.
Zo kun je je route vooraf fine tunen en doorsturen.

https://help.sygic.com/en/sygic-truck-n ... es-from-pc

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Passat Variant B8 Highline business R 1,4 TSI DSG, Knaus Sport 500 EU Silver selection 2020

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ron » zo 10 jul 2022 11:22

Dat zijn allemaal aparte apps waar eventueel voor betaald moet worden.
TS werkt met android auto en dat werkt prima met google maps.
En daarin kan je zeker op de computer prachtig je route aan passen.
Gewoon met muis kliks.
FF in 1 minuut een rondje bij schiphol gemaakt.
Vertrekpunt en aankomst op de zelfde plek ongeveer.
En met de muis tussenpunten gemaakt door de route te verslepen naar de weg die ik wil hebben.
Super simpel.
En precies het gene wat TS wenst.
Zonder extra software of apps.
Schermafdruk van 2022-07-10 11-20-07.png
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 11:24

@ronk. Bij mij kan ik de route dan wel exporteren, maar hij pakt dan alleen het begin- en eindpunt en verzint zelf een route. Er moeten echt tussenstops toegevoegd wordt.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 11:27

dennisb schreef:
zo 10 jul 2022 10:49
Tomtom go mobile is niet gratis, maar kan je wel gpx laden
Gpx wordt vaak als layer op de kaart gelegd. Dan zie je dus alleen n lijntje. Er zijn dan geen navigatie instructies.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Kipvriend » zo 10 jul 2022 11:31

Probeer de TomTomGo app eens.
Deze is voor zowel Android als Apple beschikbaar.
Voordeel is dat je vie TomTomMyDrive ook je route kan voorbereiden en kan downloaden in de app.
Hiermee kan je eigenlijk verrassingen voorkomen.
Wanneer je deze wegwijsmiep gebruikt heb je op je scherm een duidelijk beeld en onderste, maar je wordt ook bericht als er opbrekingen of files zijn.
Nog een voordeel is dat je selectief de landen/gebieden kan installeren welke je echt nodig hebt.

Gebruik deze app al een tijdje in combinatie met Apple carplay tot volle te vredenheid.

O ja, je krijgt bijna wekelijks updates en de app kost 13,- per jaar.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 11:42

Dat klinkt ook goed. Google is behoudens data, wel gratis.

Ik zou het liefst de route maken op Basecamp van Garmin. Dat gebruik ik ook voor fiets- en wandelroutes. Ik heb daar n profiel auto met caravan tolvrij gemaakt. Een mooie route is dan snel gemaakt en kun je naar believen aanpassen. Nu teken ik de route over in Google. Ook geen probleem.

Vanuit Basecamp kan ik gpx tracks of gpx routes exporteren. Een route kan navigeren. Maar ik heb nog geen goede navigatiesoftware onder Android auto gevonden, die gpx routes accepteert.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door dennisb » zo 10 jul 2022 12:14

Wat ik op tweakers las is toch dat het anders is. Hier het stukje

gpx routes
Ik gebruik ze voor de motor. Hij leidt je naar de route en die kun je op ieder gewenst punt laten beginnen. Je hoeft dus niet naar het begin te rijden.
Je kunt tijdens de route verkeerd rijden, eventueel expres om n stuk af te snijden of omdat er n fout in de route zit....hij laat dat stuk links liggen en navigeert verder.
Ook kun je gewoon afwijken om te tanken.
- onderweg kijken of er een tankstation in de buurt is of een restaurant of wat je zoekt
- routes vanuit je pc in de cloud gooien en hop...staat op je smartphone
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ron » zo 10 jul 2022 13:38

WanFie schreef:
zo 10 jul 2022 11:24
@ronk. Bij mij kan ik de route dan wel exporteren, maar hij pakt dan alleen het begin- en eindpunt en verzint zelf een route. Er moeten echt tussenstops toegevoegd wordt.
Ik ga het zo eens testen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ron » zo 10 jul 2022 13:43

Je hebt gelijk.
Hij pakt de kortste route. :oops:
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ron » zo 10 jul 2022 13:48

Als je de witte puntjes met de rechtermuis toets toevoegd als een tussenstop
werkt het wel.
Dan hoef je geen adres o.i.d in te voegen.
Uit ervaring weet ik wel dat wanneer jeover dat punt heen rijd hij automatisch doorgaat naar de volgende.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 21:03

dennisb schreef:
zo 10 jul 2022 12:14
Wat ik op tweakers las is toch dat het anders is. Hier het stukje

gpx routes
Ik gebruik ze voor de motor. Hij leidt je naar de route en die kun je op ieder gewenst punt laten beginnen. Je hoeft dus niet naar het begin te rijden.
Je kunt tijdens de route verkeerd rijden, eventueel expres om n stuk af te snijden of omdat er n fout in de route zit....hij laat dat stuk links liggen en navigeert verder.
Ook kun je gewoon afwijken om te tanken.
- onderweg kijken of er een tankstation in de buurt is of een restaurant of wat je zoekt
- routes vanuit je pc in de cloud gooien en hop...staat op je smartphone
Maar welke software wordt er dan op de smartphone gebruikt?
Ik wil die via Android Auto op het scherm en geluid van de Kia hebben.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 21:03

ronk schreef:
zo 10 jul 2022 13:48
Als je de witte puntjes met de rechtermuis toets toevoegd als een tussenstop
werkt het wel.
Dan hoef je geen adres o.i.d in te voegen.
Uit ervaring weet ik wel dat wanneer jeover dat punt heen rijd hij automatisch doorgaat naar de volgende.
Dat ga ik proberen, Dat is weer makkelijker dan een tussenstop aanmaken en verplaatsen. Dank je.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 21:07

Dat werkt inderdaad ook, ik moet dat de extra bestemming wél op de juiste plaats in het rijtje zetten, anders gaat de route via het eindpunt terug naar de tussenstop.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ron » zo 10 jul 2022 21:22

En ook op de juiste baan.
Dus niet die voor het tegemoet komende verkeer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » zo 10 jul 2022 22:07

jscholten59 schreef:
zo 10 jul 2022 11:14
Ik gebruik Sygic Truck (op mijn mobiel) met upload functie naar Google maps.
Zo kun je je route vooraf fine tunen en doorsturen.

https://help.sygic.com/en/sygic-truck-n ... es-from-pc

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Sygic Truck heb ik net van mijn telefoon gemikt. Weer zo'n app die ik alleen tijdens gebruik toegang tot de lokatie geef, maar stiekem gewoon doorgaat. Met als gevolg dat de batterijen van mijn telefoon veel te snel laag zijn.
Bovendien koppelt Sygic truck (nog) niet met Android Auto. En de tussenstap naar Google maps heb ik niet nodig wanneer ik de route in Google maps maak. Ik stuur de route via een mailtje naar mijn telefoon, dan blijft hij beschikbaar zolang het mailtje er op staat.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”