Android Auto en vooraf gemaakte routes

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Ivo » ma 11 jul 2022 18:02

Vorige week met een vriend onderweg geweest. Die gebruikte WAZE vanop zijn android smartphone. Met het beeld en geluid op het scherm in de auto.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » ma 11 jul 2022 18:56

Er zijn wel meer navigatieapp's die met Android Auto werken. Maar eentje waar ik GPX routes in kan zetten, heb ik nog niet gevonden.

De oplossing met Google Maps lijkt het best.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

TFJ

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door TFJ » ma 11 jul 2022 22:39

WanFie schreef:
zo 10 jul 2022 22:07
Sygic Truck heb ik net van mijn telefoon gemikt. Weer zo'n app die ik alleen tijdens gebruik toegang tot de lokatie geef, maar stiekem gewoon doorgaat.
Dat staat, een recente versie van, Android niet toe. Voorwaarde is wel dat je de app even helemaal moet deactiveren, anders blijft hij in de achtergrond doorlopen (en dan klopt het wat jij zegt).

Boxertall
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 28 jun 2020 08:26

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Boxertall » di 12 jul 2022 08:26

De motorfiets navigatie app: kurviger heeft de mogelijkheid gpx bestanden te laden en een route te creëren in de web interface welke op Basecamp lijkt.
Voor offline navigatie is de pro versie noodzakelijk, kost eenmalig 10 euro.

https://kurviger.de/about/nl

https://docs.kurviger.de/app/getting_started


Op het motor-forum is meer informatie te vinden: https://www.motor-forum.nl/threads/kurv ... or.455009/

Verder nog een opmerking over een route, een track en een gpx file.

Een gpx is de container die 1 of meerdere routes of tracks kan bevatten en worden gebruikt voor uitwisseling.
Een route is opgebouwd op punten, een track is niet meer dan een lijn op de kaart.
Indien een route wordt gereden, er wordt afgeweken van de route en herberekenen in het toestel staat aan dan zal de navigatie obv de nog te rijden route punten een nieuwe route berekenen met als resultaat weer die smalle straatjes.
Beste is dus in bv Basecamp een route maken, deze converteren naar een track en deze gebruiken voor navigatie (bij een track zijn dus geen tussen punten).

Richard117
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:41
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Richard117 » di 12 jul 2022 10:31

WanFie schreef:
zo 10 jul 2022 11:42
Dat klinkt ook goed. Google is behoudens data, wel gratis.
Niet direct antwoord op de vraag, wel een tip nav deze opmerking. De kaart voor het gebied waar je doorheen rijdt via wifi downloaden. Behalve dat het onderweg in de kosten scheelt, heb je dan ook gewoon nog navigatie wanneer je in gebied zonder bereik komt.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door dennisb » di 12 jul 2022 11:52

WanFie schreef:
dennisb schreef:
zo 10 jul 2022 12:14
Wat ik op tweakers las is toch dat het anders is. Hier het stukje

gpx routes
Ik gebruik ze voor de motor. Hij leidt je naar de route en die kun je op ieder gewenst punt laten beginnen. Je hoeft dus niet naar het begin te rijden.
Je kunt tijdens de route verkeerd rijden, eventueel expres om n stuk af te snijden of omdat er n fout in de route zit....hij laat dat stuk links liggen en navigeert verder.
Ook kun je gewoon afwijken om te tanken.
- onderweg kijken of er een tankstation in de buurt is of een restaurant of wat je zoekt
- routes vanuit je pc in de cloud gooien en hop...staat op je smartphone
Maar welke software wordt er dan op de smartphone gebruikt?
Ik wil die via Android Auto op het scherm en geluid van de Kia hebben.
Dat is de tomtom go mobile waar ik eerder over berichtte.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » di 12 jul 2022 14:50

Wat het verschil tussen track en routes is, is me wel duidelijk. Ik heb een Garmin Oregon 700 en een 650. Daarvoor een Dakota 20. Ik ben dus al een jaar of tien intensief met navigatie bezig. Maar wel voor wandelen en fietsen. Daarbij help ik de omgeving (Meierijstad) in Openstreetmap te optimaliseren,zodat het aantal fouten verminderd en aanpassingen in het wegennet worden doorgevoerd. Wandelen doe ik altijd met een track (het paarse lijntje volgen), Fietsen met een route (dan krijg ik instructies).

Wat ik niet weet, dat je op een track zou kunnen navigeren. Dus met instructies autorijden. En hoe dan, wanneer er ergens een weg is afgesloten of de rijrichting is gewijzigd?

Ik zou dus graag een Route maken in Basecamp. Dit kan ik doen met een zelfgemaakt profiel voor auto met caravan. Mét of zonder tolwegen. Wanneer ik een route maak met een aantal tussenpunten, en de navigatie van de auto reken ook zelf tussen die tussenpunten, dan kan ik vooraf zien wat het aantal kilometers en rijtijd is. Dat is dan weer handig om vooraf een doortrekcamping te vinden.

Een voorbeeld: ik wil van Den Bosch naar Gien aan de Loire. Dan gaan alle navigatiesystemen via Parijs. Ik heb daar een hekel aan. Altijd een hoop drukte. Ik zou bijvoorbeeld via Luik, Bastogne, Charleville en Troyes willen rijden. Met mijn oude Garmin Nuvi, ging dat prima. Een route maken met maximaal 10 tussenpunten en de Nuvi navigeerde ons perfect langs de route. Onze latere Nuvi 55 kan alleen het begin- en startpunt overnemen. Daar heb ik dus niks aan.

Wanneer TomTom Go kan navigeren via een track, én opnieuw kan berekenen op het moment dat het ergens mis gaat, dan zou dat ik oplossing kunnen zijn. Ik lees wél, dat TomTom Go nog niet perfect met Android Auto werkt.

Met Sygic truck kan het inladen van tracks en routes ook, maar die heeft weer geen koppeling met Android Auto. De standaard Sygic heeft wel Android Auto, maar kan weer geen routes laden.

De beste oplossing lijkt me op dit moment die met Google maps.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Bommes » di 12 jul 2022 14:54

Osmand kan ook navigeren met routes gemaakt in Basecamp (of de modernere en makkelijkere My route app)
GPX er in en j kunt gewoon het lijntje volgen of het programma laten navigeren volgens de GPX, met aanwijzingen al dan niet ook gesproken.

Tomtom app kan dit ook, alleen niet op de Iphone (tenminste laatst nog niet).

Als je Osmand al hebt en deze op je android auto kunt krijgen dan zou ik dat toch eens proberen.
De gratis versie van Osmand kan maximaal 10 kaarten inladen, de betaalde versie onbeperkt, de Pro heeft ook nog verkeersupdates en live kaart updates (dacht ik).

Zoals al aangegeven hier boven ergens: GPX is de drager van minimaal een route en vaak ook nog een track.
De moderne motor tom tom's kunnen deze beide perfect weer geven en ook via beide navigeren, net als de Garmin's.
Osmand gebruikt dacht ik alleen de track en navigeert daar dus ook mee op verzoek.

HIer rechts op mijn stuur mijn iphone met Osmand met een GPX motorroute van 1000km geladen door NL.
Dat was afgelopen weekend, Osmand geeft gewoon aanwijzingen volgens de track.
Links op het stuur mijn tomtom rider, ook daar de GPX in met aanwijzingen.
20220709_141603.jpg
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Bommes » di 12 jul 2022 15:02

Zie hier onder, als je in Osmand op het navigatie pijltje klikt onder in beeld mijn je een bestemming ingeven.
Of dus een van GPX bestanden die aanwezig zijn gebruiken.
Osmand maakt er dan zelfs nog een route naar het beginpunt bij.
Screenshot_20220712-145920_OsmAnd+~2.jpg
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » di 19 jul 2022 14:18

Sorry voor mijn late reactie.

OSM is een prachtig systeem, zoals al eerder geschreven, ben ik daar ook een "mapper". Ik gebruik dat minimaal wekelijks voor wandelen en fietsen.
Ik had een app, de naam is me ontschoten, die ook met OSM kaarten kon navigeren. Ik heb dat geprobeerd, maar toch weer snel aan de kant gegooid. Er was niet mee te werken. Het leek of de telefoon in de auto te weinig GPS signaal ontving. De navigatie was dusdanig onnauwkeurig, dat ik regelmatig op de verkeerde baan, parallelweg of dwarsweg zou rijden. Terwijl dit met Google maps totaal niet aan de orde is. Dat werkt erg nauwkeurig. Ook wanneer mijn telefoon in het vakje onderin ligt.
OSMAND ga ik nogmaals proberen. Ik heb nu een nieuwe telefoon, misschien werkt het nu beter.
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door CNB » di 19 jul 2022 20:46

WanFie schreef:Wat het verschil tussen track en routes is, is me wel duidelijk. Ik heb een Garmin Oregon 700 en een 650. Daarvoor een Dakota 20. Ik ben dus al een jaar of tien intensief met navigatie bezig. Maar wel voor wandelen en fietsen. Daarbij help ik de omgeving (Meierijstad) in Openstreetmap te optimaliseren,zodat het aantal fouten verminderd en aanpassingen in het wegennet worden doorgevoerd. Wandelen doe ik altijd met een track (het paarse lijntje volgen), Fietsen met een route (dan krijg ik instructies).

Wat ik niet weet, dat je op een track zou kunnen navigeren. Dus met instructies autorijden. En hoe dan, wanneer er ergens een weg is afgesloten of de rijrichting is gewijzigd?

Ik zou dus graag een Route maken in Basecamp. Dit kan ik doen met een zelfgemaakt profiel voor auto met caravan. Mét of zonder tolwegen. Wanneer ik een route maak met een aantal tussenpunten, en de navigatie van de auto reken ook zelf tussen die tussenpunten, dan kan ik vooraf zien wat het aantal kilometers en rijtijd is. Dat is dan weer handig om vooraf een doortrekcamping te vinden.

Een voorbeeld: ik wil van Den Bosch naar Gien aan de Loire. Dan gaan alle navigatiesystemen via Parijs. Ik heb daar een hekel aan. Altijd een hoop drukte. Ik zou bijvoorbeeld via Luik, Bastogne, Charleville en Troyes willen rijden. Met mijn oude Garmin Nuvi, ging dat prima. Een route maken met maximaal 10 tussenpunten en de Nuvi navigeerde ons perfect langs de route. Onze latere Nuvi 55 kan alleen het begin- en startpunt overnemen. Daar heb ik dus niks aan.

Wanneer TomTom Go kan navigeren via een track, én opnieuw kan berekenen op het moment dat het ergens mis gaat, dan zou dat ik oplossing kunnen zijn. Ik lees wél, dat TomTom Go nog niet perfect met Android Auto werkt.

Met Sygic truck kan het inladen van tracks en routes ook, maar die heeft weer geen koppeling met Android Auto. De standaard Sygic heeft wel Android Auto, maar kan weer geen routes laden.

De beste oplossing lijkt me op dit moment die met Google maps.
Ik maak geregeld een route aan op mijn desktop via tomtom mydrive met allerlei tussen punten. Dus je kan de route exact zelf bepalen.
Als ik deze route dan bewaar in my routes, kan ik deze op de TomTom Go app openen.
Werkt gewoon keurig op Android Auto.

Gebruikersavatar
WanFie
Berichten: 784
Lid geworden op: vr 7 sep 2018 21:18

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door WanFie » wo 20 jul 2022 12:11

Ik heb OSMAND opnieuw geïnstalleerd, dat lijkt nu goed te werken, met alle wensen zoals Android Auto en GPXen laden. Er is alleen geen Nederlandse TTS stem. dat is dus behelpen met een opgenomen stem. Die daarbij ook erg hakerig spreekt. Ook de snelheid voor het berekenen van een route is niet supersnel.
Ik waardeer wel de mogelijkheid om een profiel aan te maken. Een caravanprofiel met maten, snelheden en al dan niet tolwegen is zo mogelijk. Nou maar hopen dat dit in de kaart ook goed verwerkt is. Een nadeel vind ik ook alle instelmogelijkheden. Er is zo veel mogelijk, dat je er voor gestudeerd moet hebben om dat allemaal te begrijpen. Met wat uitzoekwerk kom ik er wel uit, maar voor computeranalfabeten lijkt met een kant en klaar navigatiesysteem makkelijker.

Android Auto alleen in de betaalde versie. Evenals meer dan 7 downloads.

TomTomGo nog eens proberen.

Of ik hou het op Googlemaps. Zo vaak gaan we ook niet met de caravan ver weg (1 keer per jaar).
Eenvoudige LMC Style 420D met een Niro die hem prima trekt. A I camp.gif

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Android Auto en vooraf gemaakte routes

Bericht door Bommes » do 21 jul 2022 20:13

[re.gif] ja de leercurve bij Osmand is wel vrij stijl.. :(
Bereken snelheid van routes is al sinds het begin (hartje of 12 toch zeker nu) dat ik Osmand gebruik al redelijk traag.

Ik gebruik het bij het motor rijden en dan met name bij het offroad rijden.
Van te voren gemaakte of gedownloade route er op en gaan.

Vooral naar b gebruik ik eigenlijk altijd Google maps. Gpx routes over de weg dan de TomTom Rider.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”