Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Cheke » za 9 jul 2022 10:15

Goedemorgen.. Voor onze caravan.. die we alle klusjes aan het doen zijn bv uitzetter kastdeurtje en raamuitzetter.. wat we allemaal zelf nog kunnen ... Rest nog een grotere wens en dat is een mover.. We hebben ervaring met de Truma volautomatische mover.. Daar hebebn we niet zelf voor moeten kiezen .. we hadden geluk een mover te kunnen kopen met een caravan eraan ;-) Zonder die mover hadden we niet meer weg gekunnen..

Half automaat lijkt me dat we ( ik) dat nog wel kunnen.. en plaatsing zou toch wel moeten.. Mijn man zou het mogelijk zelf kunnen en mogelijk ook niet .. invalide door spierziekte.. betekent realistisch minder kunnen doen!
Maar een mover en welke? en bij wie..? En een persoon die deze plaatsen kan.. We wonen in Belgisch plaatsje Balen redelijk dicht aan de grens van Nederland..
Onze caravan is een Home Car 382 Rally GTI van 1989 mtm 1000 kg.. en ons budget is laag..

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door SBerend » za 9 jul 2022 11:14

Bij een halfautonaat moet je toch wel wat druk leveren om het op het wiel te krijgen. Of u of uw man dat aan kan, kan ik niet over oordelen Mogelijk dat je op een camping eens kunt vragen of u bij sommigen mag oefenen en hoe dat ervaart.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door MarcoC » za 9 jul 2022 11:28

Ik weet niet hoe groot uw budget is, maar is dit wellicht een optie? Volautomaat incl lithium accu
Reich easydriver pro 1.8 mover. incl. Lithium accu
€ 1.100,00
https://link.marktplaats.nl/m1849132365 ... ialbuttons

Alleen nog iemand vinden die hem monteert.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

TFJ

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door TFJ » za 9 jul 2022 11:35

Als het een halfautomaat mag zijn, is dit nieuw momenteel de voordeligste keuze wat ik zo heb kunnen vinden.
https://www.coppensrekreatie.nl/enduro- ... utomatisch

Komt nog wel een accu+lader bij.
Laatst gewijzigd door TFJ op za 9 jul 2022 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door refram » za 9 jul 2022 11:35

SBerend schreef:
za 9 jul 2022 11:14
Bij een halfautonaat moet je toch wel wat druk leveren om het op het wiel te krijgen. Of u of uw man dat aan kan, kan ik niet over oordelen Mogelijk dat je op een camping eens kunt vragen of u bij sommigen mag oefenen en hoe dat ervaart.
Als er onvoldoende spierkracht over is om de opzetsleutel te kantelen kan er nog altijd een stuk buis over de sleutel geschoven worden. Op deze manier kan je met minder kracht toch de sleutel bedienen. Hoe langer de buis, hoe minder kracht men moet uitoefenen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door refram » za 9 jul 2022 11:41

Op marktplaats zie ik movers staan van 300€ en verschillende waar je op kan bieden.
Misschien is marktplaats dan een optie?
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Cheke » za 9 jul 2022 13:23

even reactie op de kracht om de mover op de banden te zetten bij halfautomaat.. Ik kan zelf ook de uitdraaisteunen van de caravan uitdraaien via de slinger .. en er is ook een hulpstuk om met de boormachine dit te doen.. Heel simpele vraag die hieruit voort komt is kun je met zo'n hulpstuk ook met boormachine de mover op de banden zetten... En nog een gedachte .. kan men op de camping vanuit de camping iemand vragen om dat te doen moest het niet lukken.. is toch minder krachtinspannend dan de caravan op zijn plaats te zetten? Dus ook een kleinere geste vanuit de camping.. Er werken doorgaans veel mannen die voor het onderhoud instaan op de camping waar wij gaan... ik ga straks eens kijken naar de tips aangaande welke movers..
en op 2deh is toch best een risico voor zo'n ding..

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door iemand » za 9 jul 2022 13:28

Hoeveel laadvermogen heb je over ?

Gewicht van mover en accu gaan daar dus af (reken op 35 kg)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Cheke » za 9 jul 2022 13:42

Ik heb volgens de papieren een leeggewicht van 808 kg.. we moeten nog naar de keuring.. maar ik ga er dus van uit dat dat gewicht klopt dus bijna 200 kg laadvermogen..

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door deusjevo » za 9 jul 2022 13:43

[re.gif]

Ga er maar gerust van uit dat dit niet klopt
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Cheke » za 9 jul 2022 14:07

Dan hoop ik dat ze de caravan niet leeg aangeboden hebben... Onze tafel van 13.9 kg blijft er uit... Bij de Abi Award hadden we maar 109 kg laadvermogen .. daar zat de trauma op en een hele grote gastank lpg liggend in de disselbak.. we kwamen ermee toe.. maar konden nog best wat in de auto kwijt..

TFJ

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door TFJ » za 9 jul 2022 14:39

Cheke schreef:
za 9 jul 2022 13:23
Heel simpele vraag die hieruit voort komt is kun je met zo'n hulpstuk ook met boormachine de mover op de banden zetten...
Zodra de aandrijfrol de band raakt is het gedaan met de pret, dat "indrukkken" in de band gaat veel te zwaar voor de boormachine.
Maar je kunt wel de tip van Refram volgen door de hefboom te vergroten, bijvoorbeeld door een lang wringijzer te gebruiken.
refram schreef:
za 9 jul 2022 11:35
Als er onvoldoende spierkracht over is om de opzetsleutel te kantelen kan er nog altijd een stuk buis over de sleutel geschoven worden.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door theotrucker » za 9 jul 2022 14:47

Ik zou eerst je gewicht goed controleren.
Daarna gaan bekijken bij anderen hoe het werkt, of het te kwa kracht te doen is.
Denk eraan dat je bij tweedehands vaak de ellende van een ander krijgt.
Dat hoeft niet, maar zekerheid heb je nooit.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Chris » za 9 jul 2022 14:51

Even ter (wellicht overbodige) informatie.
Er zijn meer soorten halfautomaten.
Ik heb een halfautomaat die met een lange sleutel een slag van ong. 180 graden moet maken.
Dat hoeft maar aan 1 kant.
Die "slag" heeft vooral aan het einde wel wat kracht nodig, maar mijn dochter doet dit al jaren ook toen ze 12 was... je moet het een keer gedaan en gevoeld hebben, dan is het duidelijk.

Er zijn ook halfautomaten die met een schroefdraad spindel op de band gedraaid moeten worden, dat moet ook aan beide kanten gedaan worden.
Maar die variant zie je toch steeds minder en worden volgens mij ook niet meer nieuw gemaakt.
Die 180 graden handel-slag worden volop nog gemaakt.


Nog een tip..
Wellicht is het een vraag waard om een ( forum) techneut mee te nemen als je gaat kijken voor een 2e hands mover.
Er moet dan wel een accu aanwezig zijn....een accu tester is weer erg handig als het een set is wat met accu aangeboden wordt.
Die techneut moet wel een mover aan kunnen sluiten en " droog" laten werken.
( Er zijn hier ruim techneuten voor handen op het forum...als je in de bollenstreek ( tussen Haarlem en Leiden) iets vind mag je mij vragen... ik heb ook een accu tester.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

TFJ

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door TFJ » za 9 jul 2022 16:33

Chris schreef:
za 9 jul 2022 14:51
Er zijn ook halfautomaten die met een schroefdraad spindel op de band gedraaid moeten worden, dat moet ook aan beide kanten gedaan worden.
De Enduro 303+ is zo'n halfautomaat met een schroefdraad spindel en met de meegeleverde slinger gaat dat wat zwaar, gaat een 12 jarig meisje niet redden ben ik bang knipoog.gif
Hoeft overigens slechts aan 1 kant gedaan te worden, beide zijden zijn onderling verbonden.

Maar je zou die verbinding ook weg kunnen laten, zodat je iedere kant afzonderlijk op de band moet stellen. En iedere zijde afzonderlijk kost het ook maar de helft van de inspanning. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Cheke » za 9 jul 2022 18:03

TJF ah het antwoord komt reeds voor mijn vraag gesteld is.. dankjewel

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door fjord390 » di 12 jul 2022 11:16

Kan er misschien overheen gelezen hebben ,maar ben nog niet de vraag tegengekomen wat het budget is ?
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door RDDR » di 12 jul 2022 11:55

TFJ schreef:
za 9 jul 2022 14:39
Cheke schreef:
za 9 jul 2022 13:23
Heel simpele vraag die hieruit voort komt is kun je met zo'n hulpstuk ook met boormachine de mover op de banden zetten...
Zodra de aandrijfrol de band raakt is het gedaan met de pret, dat "indrukkken" in de band gaat veel te zwaar voor de boormachine.
Maar je kunt wel de tip van Refram volgen door de hefboom te vergroten, bijvoorbeeld door een lang wringijzer te gebruiken.
Niet mee eens. Jarenlang (totdat we een volautomaat kochten, veel prettiger) een Reich mover met de boormachine erop gezet. Met de 12V Hitachi ging het net, met de latere Makita 18V machines was er kracht te over. Geen enkele probleem om volledig maximaal uit te draaien.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door eurotrotter » di 12 jul 2022 12:04

TFJ schreef:
za 9 jul 2022 14:39
Cheke schreef:
za 9 jul 2022 13:23
Heel simpele vraag die hieruit voort komt is kun je met zo'n hulpstuk ook met boormachine de mover op de banden zetten...
Zodra de aandrijfrol de band raakt is het gedaan met de pret, dat "indrukkken" in de band gaat veel te zwaar voor de boormachine.
Dan heb jij de verkeerde boormachine;ik heb zo een budgetboormachientje ( € 28,00 bij v Craenenbroeck)
Ik zette ,met de hoge gearing,de rollen tegen de band en vervolgens met de lage gearing drukte ik de rollen vast op de band ,geen enkel probleem.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door Chrisje113 » di 12 jul 2022 13:02

DE hefboom heeft wel wat weerstand maar dat is makkelijk te doen. Mijn vrouw kan het ook en deze heeft last van haar schouders en ondervind er geen hinder van als ze de mover op de banden zet met de hefboom.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

TFJ

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door TFJ » di 12 jul 2022 15:34

RDDR schreef:
di 12 jul 2022 11:55
TFJ schreef:
za 9 jul 2022 14:39
Cheke schreef:
za 9 jul 2022 13:23
Heel simpele vraag die hieruit voort komt is kun je met zo'n hulpstuk ook met boormachine de mover op de banden zetten...
Zodra de aandrijfrol de band raakt is het gedaan met de pret, dat "indrukkken" in de band gaat veel te zwaar voor de boormachine.
Maar je kunt wel de tip van Refram volgen door de hefboom te vergroten, bijvoorbeeld door een lang wringijzer te gebruiken.
Niet mee eens. Jarenlang (totdat we een volautomaat kochten, veel prettiger) een Reich mover met de boormachine erop gezet. Met de 12V Hitachi ging het net, met de latere Makita 18V machines was er kracht te over. Geen enkele probleem om volledig maximaal uit te draaien.
Ik nodig je uit om met jouw Makita 18V hier even een demonstratie te geven, mijn DeWalt 18V lukt het in ieder geval niet.
Als ik dan zie hoeveel kracht ik op de singer moet zetten om de aandrijfrollen erop te krijgen wil ik er ook nog wel een weddenschap van maken knipoog.gif

Let wel, bij mij zet je vanaf 1 kant beide rollen er tegelijk op. Zoals ik al in een andere post aangaf zou je dat kunnen loskoppelen en iedere zijde afzonderlijk erop zetten, dat zal al een stuk makkelijker gaan, maar zelfs dan zal die makita het niet redden ben ik bang knipoog.gif

TFJ

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door TFJ » di 12 jul 2022 15:36

eurotrotter schreef:
di 12 jul 2022 12:04
TFJ schreef:
za 9 jul 2022 14:39
Cheke schreef:
za 9 jul 2022 13:23
Heel simpele vraag die hieruit voort komt is kun je met zo'n hulpstuk ook met boormachine de mover op de banden zetten...
Zodra de aandrijfrol de band raakt is het gedaan met de pret, dat "indrukkken" in de band gaat veel te zwaar voor de boormachine.
Dan heb jij de verkeerde boormachine;ik heb zo een budgetboormachientje ( € 28,00 bij v Craenenbroeck)
Ik zette ,met de hoge gearing,de rollen tegen de band en vervolgens met de lage gearing drukte ik de rollen vast op de band ,geen enkel probleem.
Ik heb een DeWalt DCD777S2T-QW die 65nm levert.
En ook jij bent van harte welkom om hier een demonstratie te geven knipoog.gif

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door RDDR » di 12 jul 2022 15:38

[re.gif] [re.gif]

Lijkt met dat iets mis is met je mover. Serieus bedoeld.
Ook de Reich was beide rollen vanuit 1 kant en zelfs met een oude Hitachi 12V lukte het. 4 jaar lang zo gedaan (2 jaar Hitachi, daarna 2 jaar met 2 verschillende Makita 18V) zonder ook meer 1 keer dat het niet lukte. De Maktie had nog volodende kracht over.

Moet met een slinger dan ook een aardige opgave zijn om dat ding erop te krijgen. Lijkt me echt niet de bedoeling.
Laatst gewijzigd door RDDR op di 12 jul 2022 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

TFJ

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door TFJ » di 12 jul 2022 15:41

[re.gif]
Yup, ook met de slinger is het een "zware" opgaaf om de boel er goed op te draaien.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Budget laag.. wens toch voor mover geplaatst

Bericht door RDDR » di 12 jul 2022 15:50

[re.gif]
Wellicht is er iets mis, wellicht is het specifiek jouw merk / type mover, maar voor de topic starter: dit is zeker niet normaal bij alle half-autmotische movers.

Hoe dan ook: ik blijf een volautomaat fijner vinden, maar zal wellicht een probleem worden gezien er een 'laag budget' genoemd wordt. Zonder te vermelden wat laag is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Movers”