ALKO 1300 stabilisator vraag

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door ZAPC01 » vr 8 jul 2022 21:36

Hi All,

Vraag, wij hebben zojuist weer onze Eriba Troll uit de stalling gehaald en ben ik even alles aan het nalopen.
Zo ook de ALKO 1300 stabilisatiekoppeling, we willen immers volgende week veilig naar Frankrijk :) Mag ik jullie daarover een paar vragen stellen?
Caravan mag iig niet losschieten..

Onderstaand wat foto's tbv de vragen:

1) op onderstaande foto is te zien dat de Indicator nog maar een klein beetje groen is. Gaat dit goed zo? Ik heb wel het idee dat hij "normaal" vastklikt aan de trekhaak. Ik wil immers echt niet dat de caravan losschiet o.i.d. op de snelweg (NB. op de foto is hij aangekoppeld hier btw)

2) ik heb een van de "frictiecups" even losgehaald, dienen deze vervangen te worden? Ik merk wel dat bij het aankoppelen en het naar beneden duwen van de rode hendel er nauwelijks weerstand meer op zit.

3) het borgringetje op de zijkant op de as van de rode draaiknop is er volgens mij af gevallen ooit.. Is dit gevaarlijk? De knop zelf zit met schroefdraad wel gewoon vast volgens mij.
3.jpeg
4.jpeg
2.jpeg
Alvast erg bedankt

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door Chris » vr 8 jul 2022 22:17

Achter die Circlip ( zo heet die borgring officieel) hoort ook nog een ring.
Daarmee trek je de cups vast.
Dus dit is niet goed, je mist onderdelen.
De cup zelf kan ik niet echt beoordelen zo.
Maar als die circlip en ring er op zitten moet je zeker weerstand voelen bij aankoppelen.
De groene indicator geeft wel weer te denken..

Vervang de hele boel.... kost je ook de kop niet maar geeft wel zekerheid..
Cups en circlip en ringen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door ZAPC01 » za 9 jul 2022 07:07

Bedankt voor uw reactie. Ik bestel graag dan nieuwe onderdelen, maar bestel graag wel gelijk alles goed/ compleet.
Dus even een check: stel ik bestel deze, dan heb ik de cups en de borgring:

https://www.obelink.nl/al-ko-aks-1300-f ... O4QAvD_BwE

En nu mis ik nog de ring er achter de borgring?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door Ron » za 9 jul 2022 09:45

Je draaid de rode knop toch wel zover dat hij ratelt ?
Daana pas het rode handel naar beneden duwen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door Ab » za 9 jul 2022 13:48

Bij de rode knop hoort geen borgring.
Je mist alleen een plastic dopje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door ZAPC01 » za 9 jul 2022 15:30

Ja hij ratelt wel (beetje dan), en ik dacht mij ook niet te herinneren dat er nog een ring tussen de borgring en de rode knop zat. Anyway, ik heb dus bovenstaande fricticups besteld.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door ZAPC01 » zo 10 jul 2022 10:50

Maar nog even, naast die frictiecups, kan iemand nog iets zeggen over veiligheid i.r.t. de indicator (is beetje groen nog)?
M.a.w. kan de caravan uberhaubt van de trekhaak vallen o.i.d.?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door dieseltijger » zo 10 jul 2022 10:54

Je hebt twee indicatoren. Het knopje rechts geeft aan of de kogel volledig in de kom van de koppeling valt. Dat is op de foto het geval. De indicator links bij de hendel geeft aan of de vergrendeling dicht is. Ook dat is het geval. De caravan zit dus goed verbonden met de auto.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door ZAPC01 » zo 10 jul 2022 16:52

Dank!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door dieseltijger » zo 10 jul 2022 16:57

Aanvulling: ik vindt zelf het harde "Klak!!" geluid en het omlaag schieten van de hendel als de koppeling over de kogel valt - de beste verzekering dat alles goed vast zit. Beter dan de indicatoren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door HenkR » do 14 jul 2022 00:15

Doe je wel de juiste handelingen met deze koppeling?
Het klem gedeelte (rode handel) staan los van het aankoppel gedeelte (metalen handvat).

Rode handel omhoog
Metalen handel omhoog (staat hij altijd als je los van de auto bent
Aankoppelen (metalen handel valt met luide klik naar beneden)
Rode schijf aandraaien
Rode handel naar beneden

Staat mij bij dat er links of recht een borgveer zit, want al je stiften wilt verwijderen moet je de rode knop door los draaien en komt de borgveer eruit vallen. Ook de noodprocedure als de knop niet meer opengedraaid krijgt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door WillyL » do 14 jul 2022 09:52

Klopt het dat op de foto de caravan niet aangehaakt is?
Indien los dat moet die ronde indicator rechts (dus boven op de koppeling) ingedrukt zitten en mag dat groene deeltje NIET zichtbaar zijn. Indien afgekoppeld wel zichtbaar dan zit dat stukje vast en geeft het geen correcte informatie over het deugdelijk vastzitten van de koppeling op de trekhaak! Je kunt proberen dat terug gangbaar te maken. Eventueel met een heel klein beetje WD. Opgelet: olie en frictiecups gaan niet samen. Dus heel heel weinig olie. Dat en de 'klak' zijn indicaties dat de koppeling correct zit.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: ALKO 1300 stabilisator vraag

Bericht door ZAPC01 » do 14 jul 2022 15:22

WillyL schreef:
do 14 jul 2022 09:52
Klopt het dat op de foto de caravan niet aangehaakt is?
Indien los dat moet die ronde indicator rechts (dus boven op de koppeling) ingedrukt zitten en mag dat groene deeltje NIET zichtbaar zijn. Indien afgekoppeld wel zichtbaar dan zit dat stukje vast en geeft het geen correcte informatie over het deugdelijk vastzitten van de koppeling op de trekhaak! Je kunt proberen dat terug gangbaar te maken. Eventueel met een heel klein beetje WD. Opgelet: olie en frictiecups gaan niet samen. Dus heel heel weinig olie. Dat en de 'klak' zijn indicaties dat de koppeling correct zit.
Hij is op de foto idd WEL aangekoppeld, dus idd groene indicator zichtbaar. Dank

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”