Dakluikkap verloren

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Knausfan
Berichten: 5
Lid geworden op: za 13 mar 2021 16:08

Dakluikkap verloren

Bericht door Knausfan » za 2 jul 2022 11:14

In Frankrijk ben ik mijn mpk dakluikkap verloren. Bij bricolage 2 plaatjes multiplex laten zagen van 48x48. Eentje kon diagonaal door gat naar buiten, andere bleef aan binnenkant. Met stukjes draadeind en dubbele moertjes met elkaar verbonden. Prima waterdicht gebleken. Nu wil ik als vervanger mini Heki plaatsen. Ik twijfel tussen mini Heki style en mini Heki S. De S versie gaat net als het mpk luik recht omhoog. Iemand ervaring met deze 2 versies?

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Dakluikkap verloren

Bericht door Ivo » za 2 jul 2022 19:38

Ik heb de 2 luiken in onze vorige caravan vervangen door een mini Heki style omdat de kunststof van de oude dof was geworden. Het is een beetje werk, vooral het verwijderen van de oude kit. Na 12 jaar nog altijd OK.
Over het vervangen zijn er hier wel enkele topics te vinden.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Dakluikkap verloren

Bericht door Niels83 » za 2 jul 2022 20:49

Ik heb de S wilde de style maar niet goed opgelet. En dit is ook prima.

Probleem dat ik heb ondervonden bij de ombouw van mpk naar heki is dat de rand die er over het dak valt bij mpk best groot is en bij heki niet. Het gat is 4kant en de heki heeft afgeronden hoeken. Bij mij was het gat dus eigenlijk te groot, hij moest een cm op het dak liggen, dat werd een halve cm en in de hoeken ontstond daardoor een gaatje.
Die heb ik dicht gekit en zit al weer een jaar prima, nadeel wat dus blijft is dat er ventilatie kanaaltjes zitten die er voor zorgen dat ook als het dak dicht is er geventileerd kan worden. Bij mij dus niet meer, want dat is dicht gekit.

Ik weet natuurlijk niet hoe precies jullie gat is gezaagd, bij mij was het net wat te ruim.

Ander nadeel van de heki VS mpk is dat de kap echt over het frame valt hierdoor kan het open blijven als het niet te hard regent. Bij heki niet.

En bij mij kletterde het gordijntje als de verduisterende er voor zat, als ik de deur dicht trok. Daar heb ik nu tochtband in geplakt en is opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”