Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
johannuismer
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 jun 2022 17:47

Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door johannuismer » vr 1 jul 2022 21:52

Onder het motto durf te vragen het volgende.
In 2020 liet ik een cassetteluifel Thule 6300 12V motor met drukschakelaar op onze caravan plaatsen. Na het één seizoen te hebben gebruikt viel het elektrische bedienbare deel in 2021 uit, juist op een moment dat het scherm uitstond. Met veel moeite handmatig weer in kunnen halen.

Nadat het probleem was verholpen door de dealer kreeg ik te horen dat het systeem w.s.was uitgevallen door overbelasting???
Ik heb het scherm dit seizoen vanaf mei meerdere keren gebruikt en nu is het wederom uitgevallen. Ik heb 1 zekering gevonden bij de boordaccu die doorgebrand was. Deze vervangen maar het systeem werkt nog steeds niet.

Zijn er meer gebruikers van dit type luifel met 12V motor die dit probleem kennen?
Zijn er gebruikers die de oorzaak weten/kennen en hiervoor de oplossing hebben?

Ben benieuwd of ik middels dit forum een oplossing krijg aangeboden.
Bvd
Johan N.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7998
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door Ron » vr 1 jul 2022 22:06

Draai hem eerst een stuk handmatig in.
Zodat de motor het wat makkelijker heeft.
Waarschijnlijk net te ver/vast uitgedraaid.

Volgens mij moet je hem altijd handmatig kunnen bedienen.
@pd heeft ook een electrische.
Die kan jou misschien beter adviseren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door PD » vr 1 jul 2022 22:13

Overbelasting vind ik een vreemde reden, onze Thule 9200 trekt zich juist strak tegen de weerstand van de motor in en schakelt dan op de wat hogere stroom zichzelf uit bij strak gespannen doek. Ditzelfde belastingsprincipe bij volledig indraaien.

Voordat wij onze luifel elektrisch hebben laten maken, zijn we wel gewaarschuwd om pas vanaf Q4-2021 te elektrificeren omdat de oudere generaties verschillende problemen kenden.

Nu tijdens onze zomervakantie draaien we de luifel geregeld in wanneer we een dag weg zijn, probleemloos. Onze motor is overigens 230 Volt.

Handbediend blijft altijd mogelijk al schijnt de overbrengjng wel om veel zwengelingen te vragen 😉

Storingsanalyse op afstand blijft lastig al heb ik begin deze week een medeforummer wel kunnen helpen via beeldbellen inzake een zelfde elektrische 6 mtr Thule 9200 op een nieuwe Diamant 650 👍
Hij in Frankrijk, wij in Slovenië 🤗
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door Jaap van Duijn » vr 1 jul 2022 23:00

@TS,

Wij hebben ook zo een E bediende luifel maar op 12Volt, zou geen verschil maken denk maar zoals PD al aangeeft, schakelt de motor af op "hoge" stroom.
Dit bij in of uit draaien.
Bij mij bleef alles gewoon kleven en luifel ging niet uit.
Na veel zoeken en op mijn schema kijken - ja heb ik bij me op een stick - een kapotte 20Amp zekering gevonden bij start accu - we hebben nu een camper -
deze vervangen maar nog geen bal.
Toen dacht ik niet goed ok maar zit in Grieken land en wil die luifel uit of op de schroot hoop van met de hand is een ramp, ja echt voor nood.
Ik heb een botte dikke draad op de accu gezet en direct 12 volt op de motor en hoppa deze schoot naar buiten.
Na bekomen van de schrik, alles weer bediend zoals het hoort en werkt sinds dien weer perfect.
Heeft een keer te strak gezeten, met oprollen of iets er tussen denk aan takjes, blaadje en wat ook meer, geen dood vogeltje :)
Nog even schema bijgevoegd zodat je kan zien wat er allemaal in steekt.
En nu de camper uitvoering denk niet veel verschil met de caravan uitvoering.

Groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
IMG_6155_copy_756x1008.jpg

johannuismer
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 jun 2022 17:47

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door johannuismer » di 5 jul 2022 22:12

Dank voor de 3 reacties op het probleem over de uitgevallen elektrische bediening van onze Thule luifel. De oplossing zit er (nog) niet bij. Ik hD mijn vraag ook op caravan forum geplaatst. Ook de daarop ontvangen 2 reacties hebben het probleem (nog) niet opgelost.
Inmiddels heb ik het besturingskastje gedemonteerd en voor onderzoek/test overgedragen aan de elektroman van het caravanbedrijf.
Ik wacht af.

johannuismer
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 jun 2022 17:47

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door johannuismer » ma 18 jul 2022 10:51

Nav mijn eerder gestelde vraag mbt een storing van mijn E bedienbare Thule 6300 cassetteluifel een Update.
Ik had de besturingsunit /"het regelkastje" gedemonteerd en dus naar mijn dealer, BCA28 te Wezep, gebracht.
In de dagen daarna heb ik bij een ander caravanservice bedrijf in Epe, de fa ten Have, advies gevraagd. De eigenaar nam mijn vraag zeer serieus en gaf direkt een aantal mogelijke oorzaken aan, waaronder of de accu kapot kon zijn. Die bleek na test goed te zijn. Het kon in te lange kabels zitten waardoor spanningsverlies kon ontstaan. De omvormer kon te licht zijn. Ook hij gaf het advies om de E motor met 2 draden rechtstreeks op de motor te testen.

Omdat ik na een week nog geen enkele reactie van mijn dealer had gehad heb ik het regelkastje weer terug gehaald. Ze hadden er niet eens naar gekeken. De dame aan de balie kon zich niet eens herinneren dat ze het kastje van mij in ontvangst had genomen (grrr....). Wel nieuw verkopen maar service bij storing, niente, helemaal niks.
Uiteindelijk de E motor dus getest met twee draden rechtstreeks op de motor. Die sloeg direkt aan en werkte dus. Vervolgens alle draden op nieuw gestript en volgens weer aangesloten. Schakelaar ingedrukt....helemaal niets. Vervolgens de 12+ en 12- aansluiting nog een keer via de accu aangesloten waarna het rode ledlampje op het relkastje ging knipperen en uitging. De 12V draden wederom aangesloten op het kastje en VOILA....alles werkte. Conclusie: er zit/zat dus een "bug" / los contact oid in het regelkastje.
Inmiddels de luifel opnieuw E uitgedraaid. Benieuwd hoelang het nu goed blijft gaan.

Nogmaals dank voor de gegeven reacties. Speciale dank aan de fa ten Have die, ondanks grote drukte, alle tijd nam om mij adviezen te geven, inlichtingen in te gaan winnen bij de importeur etc.

Mvg Johan Nuismer
Zwolle.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 18 jul 2022 12:34

Als je een los contact verwacht in de regelmaat dan zal die er nog zitten, want met kabels los halen en weer vast zetten verdwijnen losse contacten niet. Of de aansluiting zelf was het probleem
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

johannuismer
Berichten: 4
Lid geworden op: do 30 jun 2022 17:47

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door johannuismer » ma 18 jul 2022 23:12

Allereerst even excuses voor het benoemen van de fa namen. Gedaan in een opwelling en uiting van frustratie.
T.a.v Jaap van Duyn. Ik had jouw bericht uiteraard ook gelezen. Het meegezonden schema was hetzelfde als op mijn besturingskastje stond.
Een storing is vervelend maar wanneer je het uiteindelijke zelf weet op te lossen geeft dat ook weer voldoening.
En fijn dat dit forum op een probleem vraag reacties geeft.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor

Bericht door Jaap van Duijn » di 19 jul 2022 10:27

@Paul Vingerhoets.

Bij mij waren het geen losse contacten.
Ik ben er later achter gekomen dat zoon lief een verkeerde handeling gedaan heeft, staan snoeven tegen zijn maten en bij ons in de garage de luifel uit gezet en terug gedaan, daar heeft hij foutje gemaakt.
Maar "alles zat weer goed dicht" dus heeft hij niets gezegd.
Totdat we thuis kwamen en ik verhaal vertelde, kwam de aap uit de mouw.
Nu hoe kan het even een hoge stroom aantikken of was het een veel te hoge stroom, of zat het euvel in een te klem getrokken unit met intrekken, zal ik nooit weten.
Wel weet ik en heb de slinger wel altijd mee, dat zou het nog eens zijn ik de luifel eerst uit "zijn nest " draai en dan weer elektrisch bewegen.
Maar al doende leeft men en hoort men ook ik, en al ben je 72 je leert nog erbij per dag :).

groeten Jaap van Duijn

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”