MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
In mijn TEC zorgt een MIKO MK140 voor de stroomvoorziening.
Verlichting bestaat uit 230V gloeilampen en deels 230V LED spotjes.
In de keuken een armatuur met 12V gloeilamp en 230V TL buis.
In de badkamer 4 halogeen lampjes G4 van elk 10W.
En dan hangen er nog 12V pompjes in de watertank en in het Thetford toilet.
Zie nu de foto van de aansluitingen en mijn vraag:
- -
De linker zwarte kabel komt van een "paal".
De zwarte 2e van links gaat naar alle 230V verbruikers in de caravan.
De witte kabel links komt van de Jaeger stekker en transporteert de 12V stroom uit de auto.
De witte daarnaast gaat naar alle 12V verbruikers in de caravan.
Dan is er uiterst rechts nog een 12V aansluitmogelijkheid met gestabiliseerde gelijkstroom (gebruik ik niet).
Lijkt me een heel simpele constructie.
Vragen:
> Is mijn opsomming juist?
> Zou het zinvol zijn deze 20 jaar oude omvormer preventief te vervangen en indien ja, waarom dan?
Verlichting bestaat uit 230V gloeilampen en deels 230V LED spotjes.
In de keuken een armatuur met 12V gloeilamp en 230V TL buis.
In de badkamer 4 halogeen lampjes G4 van elk 10W.
En dan hangen er nog 12V pompjes in de watertank en in het Thetford toilet.
Zie nu de foto van de aansluitingen en mijn vraag:
- -
De linker zwarte kabel komt van een "paal".
De zwarte 2e van links gaat naar alle 230V verbruikers in de caravan.
De witte kabel links komt van de Jaeger stekker en transporteert de 12V stroom uit de auto.
De witte daarnaast gaat naar alle 12V verbruikers in de caravan.
Dan is er uiterst rechts nog een 12V aansluitmogelijkheid met gestabiliseerde gelijkstroom (gebruik ik niet).
Lijkt me een heel simpele constructie.
Vragen:
> Is mijn opsomming juist?
> Zou het zinvol zijn deze 20 jaar oude omvormer preventief te vervangen en indien ja, waarom dan?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Je omsomming klinkt heel logisch en lijkt overeen te komen met wat erop de omvormer staat.
Als het goed werkt om het moment dan zie ik niet per se in waarom je dit preventief zou vervangen.
Als het goed werkt om het moment dan zie ik niet per se in waarom je dit preventief zou vervangen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Een "bekende" omvormer.
Beetje gek dat de 12 volt gestabiliseerd niet aangesloten is, die is n.l. voor de pompjes.
Uit de andere komt wel 12 volt maar dat is geen gestabiliseerde spanning... een dikke pulserende gelijkspanning... een fase gelijk gericht.
Eigenlijk een aanslag op de pompjes.. hun werking en levensduur.
Maar goed... daar vraagje niet om.
De Miko 140 kent 3 veel voorkomende klachten.
1e De trafo gaat brommen.
2e De soldeerverbindingen van de spanningsregelaar en de transistor die aan dat dikke koelblok vastzitten gaan los door het trillen in de loop der jaren.. dan gaat de gelijkgerichte DC spanning ( die 2 aansluitingen uiterst rechts) dan gaat die DC spanning de fout in.
3e Het omschakel relais begint te klapperen.
De laatste 2 klachten zijn altijd gebroken soldeerverbindingen... maar helaas... het aluminium koelblok is zo zwaar dat opnieuw solderen maar kort helpt..dat blok is bijna niet goed vast te zetten en neemt die 2 compenenten mee in de trillingen.... en gebroken soldeer verbindingen.
Helaas zijn de gaatjes van die componenten nogal groot en grof geboord... dat komt dit probleem zeker niet ten goede.
Tin / soldeer is nou eenmaal geen veerkrachtig materiaal.
Maar...
Als de Miko 140 nu werkt.. ( ook de pompjes ) dan is er geen direct noodzaak om te vervangen.
Dat kan altijd nog als je een van de bovengenoemde klachten tegen komt.
Als je toch wilt vervangen.
de Schaudt CSV300 is DE aangewezen nieuwe omvormer.
Een moderne PWM voeding eigenlijk.
En speciaal voor ons caravanners ontworpen.
De zekering automaten kunnen er ook in zelfs.
Heeft zat ( 5 ) uitgangen die allemaal gezekerd zijn.
Weegt bijna niks.
Komt een perfect gestabiliseerde 12 volt uit.... LED lampjes kunnen er direct op aangesloten worden..
De keuze is aan jou...
Ik zou wachten tot de Miko problemen op gaat leveren... en dan idd niet meer repareren maar vervangen.
Effe wat foto's van het inwendige van een Miko.
.
Beetje gek dat de 12 volt gestabiliseerd niet aangesloten is, die is n.l. voor de pompjes.
Uit de andere komt wel 12 volt maar dat is geen gestabiliseerde spanning... een dikke pulserende gelijkspanning... een fase gelijk gericht.
Eigenlijk een aanslag op de pompjes.. hun werking en levensduur.
Maar goed... daar vraagje niet om.
De Miko 140 kent 3 veel voorkomende klachten.
1e De trafo gaat brommen.
2e De soldeerverbindingen van de spanningsregelaar en de transistor die aan dat dikke koelblok vastzitten gaan los door het trillen in de loop der jaren.. dan gaat de gelijkgerichte DC spanning ( die 2 aansluitingen uiterst rechts) dan gaat die DC spanning de fout in.
3e Het omschakel relais begint te klapperen.
De laatste 2 klachten zijn altijd gebroken soldeerverbindingen... maar helaas... het aluminium koelblok is zo zwaar dat opnieuw solderen maar kort helpt..dat blok is bijna niet goed vast te zetten en neemt die 2 compenenten mee in de trillingen.... en gebroken soldeer verbindingen.
Helaas zijn de gaatjes van die componenten nogal groot en grof geboord... dat komt dit probleem zeker niet ten goede.
Tin / soldeer is nou eenmaal geen veerkrachtig materiaal.
Maar...
Als de Miko 140 nu werkt.. ( ook de pompjes ) dan is er geen direct noodzaak om te vervangen.
Dat kan altijd nog als je een van de bovengenoemde klachten tegen komt.
Als je toch wilt vervangen.
de Schaudt CSV300 is DE aangewezen nieuwe omvormer.
Een moderne PWM voeding eigenlijk.
En speciaal voor ons caravanners ontworpen.
De zekering automaten kunnen er ook in zelfs.
Heeft zat ( 5 ) uitgangen die allemaal gezekerd zijn.
Weegt bijna niks.
Komt een perfect gestabiliseerde 12 volt uit.... LED lampjes kunnen er direct op aangesloten worden..
De keuze is aan jou...
Ik zou wachten tot de Miko problemen op gaat leveren... en dan idd niet meer repareren maar vervangen.
Effe wat foto's van het inwendige van een Miko.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Voeding niet vervangen, wel gloeilampen vervangen door LED
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Dat kan dus net niet met deze omvormer !!!
Hier komt een ongestabliseerde 12 volt uit met pieken van wel 18 volt.
Je moet dan COB led's gebruiken.
En die gaan stuk door die ongestabiliseerde 18 volt pieken.
Met deze omvormer is LED onbruikbaar.
Wel met een event. opvolger... de eerder genoemde Schaudt CSV300
( Halogeen lampen zijn een dermate grote belasting dat die pieken afgevlakt worden, maar LED is een dermate kleine belasting dat die pieken gewoon laat staan.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Als je de juiste COB leds toepast kan dat dus wel, ik heb leds met een spanningsbereik van 12-24 volt AC-DC.
Werken al 4 jaar probleemloos icm een boitier voeding.
Werken al 4 jaar probleemloos icm een boitier voeding.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Bedankt voor jullie reacties.
Zoals ik bij openen topic schreef heb ik al wel twee E14 spotjes door LED vervangen. Misschien is er voor de TL boven de keuken ook wel een goed LED alternatief met wat aangenamer licht.
Zoals ik bij openen topic schreef heb ik al wel twee E14 spotjes door LED vervangen. Misschien is er voor de TL boven de keuken ook wel een goed LED alternatief met wat aangenamer licht.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Voor die TL is er zeker wat te vinden.
Er bestaan tegenwoordig zulke mooie LED profielen en strips... je zult verbaast zijn.
Maar de opletter is.... TL op 230 Volt nu.
Als je een mooi led profieltje zoekt is dat meestal 12 volt.
En vaak geen COB... wel tegenwoordig bijna allemaal dimbaar.
Dat laatste...dimbaar... is ondertussen wel heel prettig gebleken.
( Ik heb net weer een Tabbert Da Vinci met 3 Led dimmers aangepast.... geeft zoveel meer prettig licht..)
Zoiets bv: https://www.berger-camping.nl/article/d ... 3YEALw_wcB
Er bestaan tegenwoordig zulke mooie LED profielen en strips... je zult verbaast zijn.
Maar de opletter is.... TL op 230 Volt nu.
Als je een mooi led profieltje zoekt is dat meestal 12 volt.
En vaak geen COB... wel tegenwoordig bijna allemaal dimbaar.
Dat laatste...dimbaar... is ondertussen wel heel prettig gebleken.
( Ik heb net weer een Tabbert Da Vinci met 3 Led dimmers aangepast.... geeft zoveel meer prettig licht..)
Zoiets bv: https://www.berger-camping.nl/article/d ... 3YEALw_wcB
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Kleine correctie, in het armatuur van de keuken zit géén 12V gloeilamp, maar een halogeen lampje. Zie foto.
- -
En de 230V is een TL buis van 720mm lang en met een diameter van 26mm. Ik zie in het armatuur óók een starter zitten.
Ik wil die conventionele TL vervangen door een LED variant. Kan ik simpel de oude er uit draaien en de LED op die plaats zetten? Kan de starter blijven zitten?
-
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Dat is een goeie vraag zeg..
Ik heb me nog nooit verdiept in het vervangen van TL voor LED...
Het bestaat wel, maar de voorwaarden... geen idee.
Of het ook met of zonder starter kan.... lijkt van wel.
Belangrijke 1e stap is de lengte van de buis... is dat 60 cm bij jou?
Dan 16 watt...dan kleur ( temperatuur)
Kijk.. hier een pagina vol met "uitzoekerij van lekkernijen" : https://www.lampdirect.nl/led-lampen/le ... ength=60cm
Ik heb me nog nooit verdiept in het vervangen van TL voor LED...
Het bestaat wel, maar de voorwaarden... geen idee.
Of het ook met of zonder starter kan.... lijkt van wel.
Belangrijke 1e stap is de lengte van de buis... is dat 60 cm bij jou?
Dan 16 watt...dan kleur ( temperatuur)
Kijk.. hier een pagina vol met "uitzoekerij van lekkernijen" : https://www.lampdirect.nl/led-lampen/le ... ength=60cm
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Inmiddels duidelijk dat het een conventioneel armatuur is met VSA (Voorschakelapparaat) en starter.
De simpelste oplossing is de LED buis plaatsen en een dummy starter plaatsen die vaak bij een LED buis wordt geleverd.
Niet de allerbeste oplossing; het VSA moet je eigenlijk ook buiten werking stellen, dat betekent de bedrading modificeren.
De lengte van mijn buis is circa 720 mm en dat lijkt een bijzondere maat te zijn, ik heb een vraag uitstaan bij Budget Light
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 4 jul 2022 00:50
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Hallo ik ben Harry en nieuw op dit forum:
Ook ik zit er over te denken om mijn Dometic MK 140 te vervangen. Ik heb recent een andere caravan gekocht en in mijn enthousiasme wat lampjes vervangen voor led's en meteen ook een paar Haba C-Line USB contactdozen geplaatst, en je raad het al....
De led lampjes (die het via de accu overigens prima deden) deden het in een mum van tijd niet meer en de USB contactdozen laden tergend langzaam de telefoon op. Inmiddels ben ik al wat wijzer geworden op dit forum en dat een MK 140 in combinatie met LED's niet zo'n gelukkige is. Over de combinatie Haba C-Line USB contactdozen kan ik echter weinig vinden, maar ik denk dat de MK 140 ook weinig goed doet voor de USB's. Ik ben dus opzoek naar een oplossing voor mijn LED's en USB poortjes.
Wat kan ik het beste doen om beiden goed werkend te krijgen?
Ik lees dus positieve reacties over de Schaudt CSV300 omvormer, maar krijgt deze ook mijn USB poortjes werkend of zijn er andere goede en betaalbare oplossingen?
Ook ik zit er over te denken om mijn Dometic MK 140 te vervangen. Ik heb recent een andere caravan gekocht en in mijn enthousiasme wat lampjes vervangen voor led's en meteen ook een paar Haba C-Line USB contactdozen geplaatst, en je raad het al....
De led lampjes (die het via de accu overigens prima deden) deden het in een mum van tijd niet meer en de USB contactdozen laden tergend langzaam de telefoon op. Inmiddels ben ik al wat wijzer geworden op dit forum en dat een MK 140 in combinatie met LED's niet zo'n gelukkige is. Over de combinatie Haba C-Line USB contactdozen kan ik echter weinig vinden, maar ik denk dat de MK 140 ook weinig goed doet voor de USB's. Ik ben dus opzoek naar een oplossing voor mijn LED's en USB poortjes.
Wat kan ik het beste doen om beiden goed werkend te krijgen?
Ik lees dus positieve reacties over de Schaudt CSV300 omvormer, maar krijgt deze ook mijn USB poortjes werkend of zijn er andere goede en betaalbare oplossingen?
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Hoi Harry...
Welkom welkom....
En maar gelijk met de deur in huis vallend.....
Juist de Schaudt CSV300 is perfect voor LED en USB poorten.
Deze Schaudt levert zo een perfecte gelijkspanning .... ideaal.
Mijn caravan is af fabriek met een iets grotere broer, de CSV402 en rondom LED en een aantal USB poorten uitgevoerd.
Juist omdat dit zo goed kan.
De SCV300 kost momenteel rond de 150 euro..
En voor dat geld.....etc etc..
Je kan het ook moeilijker doen en voor de USB poorten en LED lampjes allemaal eigen LED voedingkjes maken.
Dat levert een berg voedinkjes en nog meer bedrading op.... ik zou er voor passen...
Die CSV300 is juist ontworpen voor ons caravanners met de huidige technieken en super geschikt voor de huidige gebruikers... ( LED's USB punten etc etc...)
En de pomp loopt ook als een zonnetje...
Welkom welkom....
En maar gelijk met de deur in huis vallend.....
Juist de Schaudt CSV300 is perfect voor LED en USB poorten.
Deze Schaudt levert zo een perfecte gelijkspanning .... ideaal.
Mijn caravan is af fabriek met een iets grotere broer, de CSV402 en rondom LED en een aantal USB poorten uitgevoerd.
Juist omdat dit zo goed kan.
De SCV300 kost momenteel rond de 150 euro..
En voor dat geld.....etc etc..
Je kan het ook moeilijker doen en voor de USB poorten en LED lampjes allemaal eigen LED voedingkjes maken.
Dat levert een berg voedinkjes en nog meer bedrading op.... ik zou er voor passen...
Die CSV300 is juist ontworpen voor ons caravanners met de huidige technieken en super geschikt voor de huidige gebruikers... ( LED's USB punten etc etc...)
En de pomp loopt ook als een zonnetje...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 4 jul 2022 00:50
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Snel geleverd en snel gefixed.
Toch maar meteen een aardlekautomaat gemonteerd.
Led's en USB werken, alleen nog even proefondervindelijk ondervinden hoe snel een iphone wordt geladen via de Haba C-Line USB contactdozen.
Toch maar meteen een aardlekautomaat gemonteerd.
Led's en USB werken, alleen nog even proefondervindelijk ondervinden hoe snel een iphone wordt geladen via de Haba C-Line USB contactdozen.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Over wat voor type Schaudt gaat het hier?
Er zijn 3 types 300/300-2/300-3
Er zijn 3 types 300/300-2/300-3
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
@ Happy Harry...
Netjes en blij...
Ik zie ook een coil zitten voor een KWH meter denk ik..
Knappe aardlek automaat erbij en klaar is klaas.... o nee ... klaar is Harry..
Alles mooi 12 VDC
De I phones laadtijd is afhankelijk van die USB doosjes... hoeveel ampere leveren die dingen..
Als dat 1 ampere is.... dan moet je meer geduld hebben dan bij 2 ampere...
Ook zullen ze niet snel laden... mijn debieltje kan met 19 volt snel geladen worden.
Maar alleen met een speciale ( eigen) lader.
Dus... geduld ofveel geduld.... t'is tenslotte vakantie..
@ Luifeltje...
Je leert me iets nieuws... 300... 300-2...300-3.... benieuwd.
Netjes en blij...
Ik zie ook een coil zitten voor een KWH meter denk ik..
Knappe aardlek automaat erbij en klaar is klaas.... o nee ... klaar is Harry..
Alles mooi 12 VDC
De I phones laadtijd is afhankelijk van die USB doosjes... hoeveel ampere leveren die dingen..
Als dat 1 ampere is.... dan moet je meer geduld hebben dan bij 2 ampere...
Ook zullen ze niet snel laden... mijn debieltje kan met 19 volt snel geladen worden.
Maar alleen met een speciale ( eigen) lader.
Dus... geduld ofveel geduld.... t'is tenslotte vakantie..
@ Luifeltje...
Je leert me iets nieuws... 300... 300-2...300-3.... benieuwd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 4 jul 2022 00:50
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Luifeltje,
Het betreft hier een gewone 300.
Bij een 300-3 is uitgaand 12 volt circuit 5 meen ik, niet gekoppeld indien de caravan op de auto is aangesloten (wel als 220 is aangesloten). Dit zou dmv een jumper veranderd kunnen worden. Ik kon overigens bij Obelink niet kiezen tussen de diverse typen.
Het betreft hier een gewone 300.
Bij een 300-3 is uitgaand 12 volt circuit 5 meen ik, niet gekoppeld indien de caravan op de auto is aangesloten (wel als 220 is aangesloten). Dit zou dmv een jumper veranderd kunnen worden. Ik kon overigens bij Obelink niet kiezen tussen de diverse typen.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 4 jul 2022 00:50
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Correctie:
Toch nog maar eens in de handleiding gedoken.
Bei Versorgung des Stromversorgungsgeräts mit 12 V nur von der Starterbatterie des Zugfahrzeugs ohne Anschluss an das 230-V-Netz werden folgende
12-V-Ausgänge mit Strom versorgt:
CSV 300 Kreise 1 bis 5 werden versorgt
CSV 300-2 Kreis 1 wird mit Strom versorgt Kreise 2 bis 5 werden nicht mit Strom versorgt
CSV 300-3 Kreis 5 wird nicht mit Strom versorgt Kreise 1 bis 4 werden mit Strom versorgt
Bij de 300 worden dus alle circuits (5X) gevoed indien de auto is aangesloten
Bij de 300-2 wordt alleen circuit 1 gevoed door de auto. (2-4 dus niet)
Bij de 300-3 worden circuit 1 t/m 4 gevoed door de auto (5 dus niet)
Uiteraard worden wel alle circuit gevoed indien 220 is aangesloten.
Toch nog maar eens in de handleiding gedoken.
Bei Versorgung des Stromversorgungsgeräts mit 12 V nur von der Starterbatterie des Zugfahrzeugs ohne Anschluss an das 230-V-Netz werden folgende
12-V-Ausgänge mit Strom versorgt:
CSV 300 Kreise 1 bis 5 werden versorgt
CSV 300-2 Kreis 1 wird mit Strom versorgt Kreise 2 bis 5 werden nicht mit Strom versorgt
CSV 300-3 Kreis 5 wird nicht mit Strom versorgt Kreise 1 bis 4 werden mit Strom versorgt
Bij de 300 worden dus alle circuits (5X) gevoed indien de auto is aangesloten
Bij de 300-2 wordt alleen circuit 1 gevoed door de auto. (2-4 dus niet)
Bij de 300-3 worden circuit 1 t/m 4 gevoed door de auto (5 dus niet)
Uiteraard worden wel alle circuit gevoed indien 220 is aangesloten.
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Dank voor je info.
Ik heb de handleiding ook even gedownload
Re: MK140 omvormer van 20 jaar oud, preventief vervangen?
Zal te maken hebben met get buitenlucht.
Dat mag in DL niet aan kunnen achter de auto.
In NL geen issue.
Dat mag in DL niet aan kunnen achter de auto.
In NL geen issue.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.