Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Arjen63 » ma 27 jun 2022 11:30

Op FB verscheen een bericht dat iemand last had van "leeggelopen" accu. Het heeft mij ook verbaasd dat een hoofdschakelaar ontbreekt van de accu voeding. Wanneer je de caravan in de stalling zet weet je niet of er niet een sluimerend verbruik is van de accu. We komen uit de botenwereld en daar is het standaard dat er hoofdschakelaars zijn voor de startaccu en de boordaccu's. Wanneer wij van boord gingen was het een standaard handeling om de schakelaars om te zetten. Ik heb gezien dat de accuklemmen van een quick connect koppeling voorzien zijn. Ik heb nu het voornemen deze te ontkoppelen wanneer we de caravan in de stalling zetten. Al met al vind ik het heel merkwaardig dat er geen hoofdschakelaar is.
Heeft iemand ervaring hoe te handelen om sluimerend verbruik te voorkomen. En heeft iemand al een hoofdschakelaar laten aanbrengen of zelf gedaan. Een accu hoofdschakelaar is een normaal verkrijgbaar artikel. Alleen het moet wel professioneel aangebracht worden want de mover trekt aardig wat stroom.
Wart mij ook intrigeert is hoe de hoofdschakelaar van de mover in het geheel past. Daarvan ben ik nieuwsgierig of deze rechtstreeks op de accu aangesloten is en daarbij het boordnet van de caravan los van staat. In dat geval is het gemakkelijker om een accu schakelaar voor alleen het boordnet aan te brengen. Het zullen ook dunnere kabels zijn. Ik ga de bedrading eens nalopen hoe dat zit.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door iemand » ma 27 jun 2022 12:15

Arjen, welkom op het forum.

Wat voor type/merk accu heb je ?

De vragen die je stelt zijn al vaak aan de orde geweest.

Wie weet heeft je accu wel een aan-uit-schakelaar ingebouwd.
Heb je de handleiding al gelezen scratch.gif whistle.gif
Laatst gewijzigd door iemand op ma 27 jun 2022 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Mstuniek » ma 27 jun 2022 12:25

@Arjen63. In de caravanstalling dient een accu vaak verwijderd te worden evenals de gasfles.
Dat is nu eenmaal vaak de regel in een caravanstalling.
Overigens heb ik een hoofdstroomschakelaar in de buitenwand voor het gebruik van de mover en levelsysteem.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door stoney33 » ma 27 jun 2022 13:50

Hoofdschakelaar is niet zo moeilijk te plaatsen hoor.
Ook voor een amateur niet.
Tis mij ook gelukt

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk


Afbeelding
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36185
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022 14:21

Het hangt er een beetje vanaf welke accu er is gemonteerd.
Als je een Lifepo4 accu hebt, zo'n licht gewicht accu, dan is de accu vaak softwarematig uit te zetten, dus met je mobiele telefoon.
Heb je een "zware jongen", dan is een hoofdschakelaar wel gebruikelijk.
En idd om lekstoompjes uit te sluiten.
Want een accu die op die manier leegloopt krijgt wel een enorme optater en dat gaat niet altijd goed... soms het einde van een accu.

De hoofdstroom schakelaar wordt in caravans als regel tussen de dikke rode Plus kabel van de accu en de zware zekering gezet.
Dus zo dicht mogelijk bij de accu.
Zit die zekering er ook niet dan gaat die rode naar de mover stuurkast...maar die draad moet dus onderbroken worden.
Belangrijk daarbij is dikke kabel en goed aangekrompen ogen aan die kabel.
Het stelt eigenlijk niks voor maar dat krimpen van die ogen aan die kabel... daar hebben wij geen gereedschap voor doorgaans, maar een bedrijf wat accu's en dynamo's en andere auto onderdelen verkoopt... een beetje een grotere.... die hebben dat wel.
Kabels en ogen en gereedschap daarvoor.
Want.. stevig moet het wel zijn... er lopen flinke stromen.

Voor het "boordnet" heb je geen hoofdschakelaar nodig.
Dat staat helemaal los van de accu doorgaans, en werkt alleen als er 230 volt "walstroom" is aangesloten.
Als de caravan "Autark" is gemaakt, dus een soort noodstroom aansluiting naar de accu, dan is het wel een ander verhaal... en eigenlijk nog veel harder nodig dan voor de mover uitschakeling alleen..
Want... autoark... dan kan je een lampje per ongeluk aanlaten staan, en die slurpt je accu wle tot de bodem leeg.
Een diep ontladen accu.... die daar zware klappen van kunnen krijgen..

Zelf maken...
Ik vind het makkelijk.... maar vind jij dat ook??
Dat weet ik niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Arjen63 » ma 27 jun 2022 18:42

Dank voor de zinvolle reacties!
@iemand, de accu is een hele klassieke Wilco accu 105 Ah. Dus niet met een app afschakelbare accu. Je zegt dat deze kwestie vaker aan de orde geweest is, in welke rubriek?
@Mstuniek, dus geen boordnet schakelaar? Ik heb wel een hoofdschakelaar voor de mover. Dan loop jij toch ook het risico dat de accu leeg kan lopen? In onze caravanstalling is geen verplichting om de accu te verwijderen. Uiteraard wel de gasfles!
@stoney33, ziet er goed uit. Dat display-tje is een leuk idee! Ik kan de spanning sowieso aflezen via het control panel.
@chris, ik heb dus geen Lifepo4 accu. Wanneer de 230v niet gekoppeld is en uiteraard niet aan de auto) werkt alles nog. Wel bijzonder is dat de koelkast meldt dat er geen 12V voeding is. Terwijl hij wel in de modus staat van automatisch kiezen. Maar dat is even een ander verschijnsel.

Mijn conclusie blijft dat wanneer de caravan bij de stalling gebracht is, ik de accu ga ontkoppelen met de quick connect aansluitingen. Liever had ik de bewuste hoofdstroomschakelaar. Ik ga nog eens uitzoeken hoe de bedrading van de voeding van de mover en het boordnet lopen.
De caravan is hagelnieuw. In gesprekken met de dealer doet men heel moeilijk over zelf iets aanpassen aan de elektrische installatie. Het benoemen van garanties e.d.Daar kan ik mij iets van voorstellen. Maar het werken aan elektrische installaties is voor mij een bekend terrein. Desgevraagd heb ik wel het elektrisch schema gekregen. Maar is een kruising tussen een bedradingsschema en een stroomkring schema. Beetje lastig om te doorgronden.
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36185
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022 19:05

Een dikke schakelaar tussen de rode accu kabel en wat daarna zit maken is niet moeilijk... mits je de goede materialen en gereedschappen gebruikt.

De KK..
Die heeft 2 verschillende 12 volt aansluitingen.
De 12 volt die de mover accu levert is alleen bij het lampje IN de kk in gebruik.
Voor de werking op 12 volt is een aansluiting op de auto nodig, die levert 12 volt bij draaiende motor waar de kk op KAN werken..
Kan, want tegenwoordig worden meer en meer KK niet meer op de geschakelde 12 volt aangesloten ... de werking is zo bedroevend van een KK op 12 volt... fabrikanten en dealers hebben er eigenlijk alleen maar narigheid van... zeurende klanten die een betere functioneren haden verwacht.
Is jou auto niet uitgevoerd met een geschakelde 12 volt, dan zal de KK het onderweg nooit doen op 12 volt .... die is er niet nl.
Bij aanschaf van een auto met trekhaak moet dat vaak speciaal worden aangegeven.

De klassieke Wilco accu... niks mis mee..mits ie goed is onderhouden.
En als je de z.g. OJOP snelklemmen voor accupolen hebt dan is het loskoppelen ook eenvoudig.
Ik doe het ook zo..
De rooie ... klik..... los..
En bij mij gaat er dan een controle LEDje uit naast de accu en op mijn meetpaneel geeft de accumeter niets meer aan....de Recht onder meter...
Toevallig is op deze foto de accu dus los... niet meer af te lezen... knipoog.gif
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36185
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022 19:09

Nog effe een vraag Arjen63.

Ik krijg al lezende de indruk dat de Adria een nieuwe is... met het controle paneel ...... dat is nog niet heel lang.
Maar de Wilco accu geeft wat andere ideeen.
Dit type accu's is niet meer de meest gewilde accu in caravanland..
Zwaar en geen topvermogen in vergelijk met modernere accu's.
Vertel... ik hoor het graag.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door nonblond » ma 27 jun 2022 19:12

Ik denk dat je het goed hebt gelezen Chris. Vind het dus net als jij een gekke combinatie. Zo wordt doorgaans een nieuwe caravan niet afgeleverd. Je verwacht in zo'n caravan Lifepo4 of AGM al is dat laatste ook steeds minder gebruikelijk in nieuwe caravans.

Overigens is een hoofdschakelaar geen gemeen goed. Op moderne Lifepo4 zit het vaak wel, maar op een oudje zoals ik heb zeker niet. Mijn Lifepo4 heb ik al sinds 2012 en is in die tijd 2x leeggelopen, maar doet het nog steeds. Geen idee hoe lang hij nog mee gaat. Maar gezien berichten van andere forumleden heeft hij zich al dik terug betaald.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23446
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door PD » ma 27 jun 2022 19:50

Een hoofdschakelaar op de moveraccu is zeker geen standaard accessoire en ook helemaal niet nodig. Sinds 2010 hebben wij onze 4e caravan met mover en we hebben nooit een hoofdschakelaar gehad. Hooguit bij langer niet-gebruik tenminste één van de accupolen loskoppelen. Zo stonden ze bij ons ook in de stalling.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door nonblond » ma 27 jun 2022 20:01

Ik hoef alleen maar de stekker uit de accu te trekken en hij is stroomloos. Het hangt dus van de accu af wat je moet doen. Maar bij de accu die de topicstarter heeft is het helemaal niet verstandig om deze in de caravan te laten. Bij een langere tijd van stilstand moet de hele accu uit de caravan worden gehaald en geregeld worden bijgeladen. Dus die schakelaar is in dit geval zinloos.

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Arjen63 » di 28 jun 2022 18:37

@chris en @nonblond, zoals ik al aangegeven heb, komen wij uit de botenwereld. Daar is het heel gebruikelijk dat je winters de accu's van boord haalt en thuis deze regelmatig bijlaadt. De caravan is hagelnieuw, is recentelijk afgeleverd. De verkoper stelde wel voor om een Lithium accu aan te schaffen. Ter plekke werd mij niet duidelijk gemaakt welke voordelen (naast gewichtsbesparing, maar is dat op 1100 kg relevant?) dit soort accu's biedt. Dus voor mij was het heel normaal om te zeggen dat we de traditionele accu wilde hebben. Dit soort accu's zijn over het algemeen heel geschikt te kopen. En de verkoper had verder geen commentaar.
@nonblond, wanneer wij van boord gingen zetten we de accuschakelaars om en kwamen soms na enkele weken weer terug. Dat is hetzelfde beeld die we bij de caravan hebben. Nu verblijven we in de caravan en gaan tot en met september wisselend gebruik maken van de caravan (tussendoor af en toe in de stalling) en in oktober gaat de caravan voor een lange tijd in de winterstalling en gaat de accu mee naar huis. Dus in de zomer vind ik het handig om met een hoofdschakelaar de accu uit zetten.

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8025
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Ron » di 28 jun 2022 20:30

Op zich zijn de handelingen van de hoofdschakelaar niet verkeerd.
Alleen het gewicht vergis je je eigen in.
De boot kon nog wel een tonnetje of meer meeslepen..
Bij een caravan telt iedere kilo.
Als je een caravan met veel extra draag vermogen hebt.
Mag je blij zijn als dat 400 kg is.
Daar gaat al 70 a 80 kg af ivb met de mover en zo'n zware accu.
Met een lifpo4 accu scheelt dat zomaar 35 kg.
Dan vaak nog airco 35 kg.
Cassette luifel 35 kg.
Dan is er dus al 150 kg van die 400 afgesnoept.
Dan komt de rest er nog bij.
Kleding , bestek pitten en pannen .
Stoelen tafel.
Dan nog eventueel 2 fietsen en fietsenrek.
Bij elkaar ook zo tussen 50 a70 kg.

Dus ja bij een caravan van 1100 kg is het zeker relevant.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36185
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Chris » di 28 jun 2022 21:56

Kortom...

De huidige accu is zeker niet slecht, maar erg zwaar..
En mag maar zo'n maximaal 50% ontladen worden, meer is niet goed voor het ding.
Weegt... 25 kg of nog meer.
Een Litium of Lifepo4 weegt nog geen kwart daarvan en levert verrassend veel power.
Want die Lifepo4 mag wel tot de bodem ontladen worden.

Ik heb het als techneut helemaal met je eens... een hoofdschakelaar had een goed gevoel gegeven.
Je kan, ( ook al omdat de accu als huishoudaccu ingezet kan worden zoals ik begreep) met 1 beweging de accu loskoppelen.
Ala de botenwereld.
En in 95% van de caravans die met de "zwaargewicht" accu's zijn uitgerust zit ook een hoofdschakelaar....beetje standaard bij inbouw.
De Lifepo accu's hebben andere uitschakelmogelijkheden.... softwarematig vaak.

Ook ik heb een hoofdschakelaar... in de vorm van een dik relais.
Wil ook niet het risico van een lekstroompje riskeren... want dat kan je accu kosten.

Een hoofdschakelaar bijbouwen is echt geen rocket science... kan bijna iedereen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door nonblond » di 28 jun 2022 23:04

Voor een enkele weken de accu verwijderen is niet nodig , maar voor de winter als de caravan langere tijd stil staat wel. Zoals medeforumleden hebben gemeld is gewicht in een caravan veel belangrijker dan in een boot en bij mij de hoofdreden geweest om voor de huidige accu te kiezen. Als je zoals je aangeeft veel gebruik maakt van de caravan is het met deze accu inderdaad wel handig om toch die schakelaar in te bouwen. Als je overigens bij de caravandealer hebt aangegeven dat je de bekend bent met accu's dan is het logisch dat hij niet niet heel veel woorden meer aan heeft besteed. Ik blijf erbij dat het voor een moderne caravan een vreemde keus is. Maar als je er gelukkig mee bent, dan moet je het vooral zo laten. Maar zoals Chris al aangeeft zijn er meer nadelen aan deze accu dan alleen het gewicht en is dat de medereden dat dit soort accu's weinig worden verkocht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4325
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door WillyL » wo 29 jun 2022 09:26

Bizar dat de verkoper geen verdere uitleg gaf.
1/ gewicht : in een caravan is het laadvermogen beperkt. Schrijven de specificaties 300kg laadgewicht toegelaten dan is dat in werkelijkheid dikwijls veel minder omdat dit voor een vrij naakte caravan is, dus zonder de vele opties maar wel met wat water en een elektriciteirshaspel. 30 kg accu tegen 2a3 is dus een verlies van 27kg aan reeds beperkte laadcapaciteit. Vergelijk dus niet tov die 1100kg.
2/ een Pb-accu mag maar 1/2 leeggezogen worden 100Ah is dus eigenlijk maar 50Ah . Een Li-accu mag gans leeg getrokken worden (doe ik soms met mijn fietsaccu en die is onder tussen 15 jaar oud)
3/ De levensduur van Pb is meestal korter
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door nonblond » wo 29 jun 2022 17:22

Willy als je aangeeft dat je bekend bent met de accu is het niet zo gek dat de dealer daar niet meer verder op in is gegaan. Topicstarter weet veel van boten, maar heeft zich onvoldoende gerealiseerd dat een caravan aan andere eisen moet voldoen dan een boot. Dat geeft op zich niets, maar in dit geval is hij al tegen de beperking aangelopen dat er geen hoofdschakelaar op zit, omdat die bij een ander systeem niet nodig is, of op een andere manier aanwezig. De andere nadelen moet hij nog gaan ondervinden.

In het verleden was er niet anders en voldeden dit soort accu's. Maar er zijn toch nog wel de nodig topics hier te vinden dat leden al heel snel naar een nieuwe accu moesten omkijken, omdat de accu te ver ontladen was. Om dat te voorkomen wil de topicstartter nu een hoofdschakelaar en had hij deze standaard in de caravan verwacht. Terwijl dit dus helemaal niet standaard is op een caravan. Tegenwoordig is er de keus om voor een andere accu te gaan en wegen voor de meeste de nadelen van een loodaccu niet op tegen het prijsvoordeel. Jammer dat de topicstarter zich hier niet voor de bestelling op heeft georiënteerd. Grote kans dat de keus dan anders was uitgepakt. Maar dit wil niet zeggen dat hij meteen aan een andere accu moet. Voor de volgende accu zijn er al genoeg punten aangevoerd en wellicht is er dan alweer een beter systeem dan LifoPo4.

Arjen63
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 nov 2021 15:28
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Arjen63 » wo 29 jun 2022 20:09

Al met al ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de toepassing van de LifoPo4. Ik zoek graag zaken uit en elektra is voor mij geen onbekende materie. Bovendien zoek ik graag zaken uit. Dus ik ga eens uitzoeken in hoeverre nu nog een Lifopo4 nog in te passen is. Met name ook, moet er een andere acculader komen? En uiteraard wat zijn de te maken kosten. Ter info het is niet de bedoeling om de accu te gebruiken als een solitaire voeding. De accu is alleen maar bedoeld voor de mover. Het is wel gebleken dat de accu zo geschakeld is dat de caravan eventueel alleen via de accu gevoed kan worden. Maar dat zijn we niet van plan!

Arjen
2804
Caravan Chateau Caratt van 2005-2020, Caravan Adria Adora 472up 2020-, Auto Volvo XC40 T4 2019.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36185
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Chris » wo 29 jun 2022 20:23

Ik ben beroeps techneut en heb al een tijdje in de Lifopo4 markt rondgesnuffeld.
Want de Optima Yellowtop accu van 55 Ah die ik nu heb begint ouder te worden.
Deze Optima's zijn z.g. AGM accu's, een modernere techniek dan jou huidige accu... Absorbed Glass Material..
Evengoed weegt ie nog 20 Kg maar kan veel power leveren.

Mijn volgende wordt een Victron PPP30.
Een PPP20 kan ook nog best eigenlijk maar als techneut "trekt" de PPP30 mij meer.
Een direct vergelijkbare is de Power Extreme X30..
Die er ook in X20 is.
Die 30 en 20 staan voor Ah..
Grote voordeel van deze accu's is dat ze tot de bodem leeg mogen... dus 30 Ah is ook daarwerkelijk voor handen.
In tegenstelling tot jou huidige accu, die maximaal voor 1/2 leeg mag... en dan stopt de boel ook wel..
De spanning wordt de laag en de begrenzing komt in werking.

Bij beide genoemde Lifepo4 accu's wordt de lader meegeleverd.
En inwendig is een BMS gemonteerd.
Een Battery managemant systeem.
Die zorgt ervoor dat de cellen keurig gelijk geladen worden....
Maar ook voor event. software matig uitschakelen..of battery check,...

De PowerXtreme serie heeft een Bluetooth verbinding met een mobiel mogelijkheid ingebouwd, daar heeft de Victron een aparte dongle voor nodig.
Maar dan kunnen ze hetzelfde.
Echter de Victron heeft meer aansluitingen, een Domestic... voor het licht in de caravan, een zonnepaneel aansluiting, een laadmogelijkheid onderweg uit de auto.
Die laatste zijn voor mij de doorslag gevers om voor de Victron te kiezen.
Kan gewoon wat meer mee... alleen die dongle had er ook in moeten zitten...
Maar prijstechnisch ontlopen ze elkaar weinig.. en beide met lader geleverd.

Grote voordeel.... kilo's, accu bescherming en levensduur daardoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8025
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Ron » wo 29 jun 2022 20:28

[re.gif]
En voor alleen moveren is zelfs een X10 voldoende.
Nog lichter en goedkoper.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door nonblond » wo 29 jun 2022 22:21

Als je de accu nu wilt veranderen, moet je de volle mep betalen, terwijl als je dat meteen had gedaan je gelijk meegedeeld had in de korting die je op de aanschaf van de caravan hebt gekregen. Daarom zou ik het voor nu zo laten, want het zijn geen goedkope accu's. Tenzij de dealer een handreiking wil doen. Jullie zijn immers ook weer toekomstige klanten.

Over de noodstroom. Kort en bondig. We zijn geen van allen van plan om dat te gebruiken, maar soms is het nodig als onverwacht het stroom op de camping uitvalt. Dat gebeurd zelden, maar heb het toch al meegemaakt en dan is het toch wel fijn om licht in de caravan te hebben en het toilet door te kunnen spoelen.

Er zijn mensen die zonder stroom willen kamperen, maar die hebben daar doorgaans de caravan verder voor aangepast en die zullen een dergelijke voorziening vaker gebruiken.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8025
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Ron » wo 29 jun 2022 22:58

[re.gif]
Dan nog heb je aan een X10 voldoende.
Een paar uurtjes een led lampje
En even het toilet doorspoelen gaat prima daarmee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door nonblond » wo 29 jun 2022 23:12

Dat geloof ik graag. Zoveel gebruikt een ledlampje en een toilet niet. Ik heb ook niet beweerd dat het met de X10 niet zou kunnen. Welke keuze je dan zou moeten maken hangt van de piekstromen van de mover af en daar heeft Chris veel meer verstand van dan ik.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8025
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door Ron » wo 29 jun 2022 23:14

[re.gif]
Dat is waar.
Het is niet zo hele zware caravan.
Dat scheelt in de piek stromen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

LeReve
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 23:49

Re: Ontbrekende hoofdschakelaar accu Adora 472 up

Bericht door LeReve » do 30 jun 2022 00:04

Ik heb ook een (bijna) leegloper gehad nav een lange stallingsperiode. Ook een Adria (2016) caravan zonder hoofdschakelaar. Misschien een Adria ding om het zo op te leveren?

Inmiddels een hoofdschakelaar in bezit, nu nog kabel en dan inbouwen. Lijkt prima te doen als klusje.
BMW X5 45e + Adria Adora 673 PK

Plaats reactie

Terug naar “Adria”