Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door moyzo » ma 27 jun 2022 08:19

Omdat we een Enduro BC260 fietsdrager geplaatst hebben op de dissel van onze Tabbert Puccini moest het reservewiel verhuizen.
Uitvoerig hier al besproken: Onder de recente Tabberts past helaas de ALKO reservewieldrager niet ivm de middenbalk. Misschien onder de lichte kleine variant maar met een as van 1800 of in ons geval 2000 kg gaat het niet lukken volgens onze dealer.
enduro  SH101 (4).jpg
Wij hebben te maken met de verlaagde instap, de middenbalk en de ventilatieopeningen van de koelkast die naast de entree dwars geplaatst is.
Daarom blijft alleen de Enduro SH101 over om het reservewiel onder de caravan te plaatsen.
Destijds onder de Eriba ook een Enduro geplaatst dus we waren ermee bekend.
De montage was nog een dingetje en is in tegenstelling tot de Alko reservewieldrager heel wat bewerkelijker maar het is gelukt met veel passen en meten.
enduro  SH101 (3).jpg
De plaats van houder en band ligt vrij ver naar achteren maar geeft met de stabiliteit van de caravan geen problemen. Daarna met en zonder fietsen gewogen en we moesten onder de bedden en zithoek paar dingetjes verleggen om hem weer in exact gelijke balans te krijgen. Met de kogeldruk kunnen we spelen door de haringkist en haspel etc uit de voorbak naar de auto te verplaatsen indien de fietsen mee gaan. Deze hadden we in combinatie met het reservewiel voorin de bak echt nodig om voldoende druk te krijgen.
enduro  SH101 (2).jpg
Ook het verwijderen (los maken bij een klapband) zal heel wat meer moeite kosten vergelijkbaar met de Alko maar er was geen andere keuze en we hopen dat we hem dan ook niet nodig hebben.
Laatst gewijzigd door moyzo op ma 27 jun 2022 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022 08:22

Mooie maar lastige klus geweest.
En nu maar hopen dat ie daar 6 jaar stilletjes hangt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door moyzo » ma 27 jun 2022 08:32

[re.gif] Dat hopen wij ook, die klapband bij de uitgang Karawanken zit gegrift in ons geheugen. Het was inderdaad een lastige klus maar wel fijn dat Gert-jan dat in eigen garage op z'n gemakje kon doen in plaats van op een oprit of zo, hebben de caravan stukje naar voren moeten rijden deuren open en dissel er uit, maar dat gaf ook nog meer daglicht.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Tabbertman54
Berichten: 96
Lid geworden op: do 26 mei 2022 12:57
Locatie: Heel (Limburg)

Re: Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door Tabbertman54 » vr 22 jul 2022 08:46

Hallo, Moyzo!
Fijn dat ik jouw bericht hier zie. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. De gaten in het chassis van de caravan zijn niet te gebruiken in verband met de mover.
Ik moet dus ook een Enduro aanschaffen.
Groet, Hans
Het was nooit zo donker, of het werd weer licht.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door Henri Berends » vr 22 jul 2022 10:57

Onder de Kip caravans die we eerder hadden was ook een reservewielvoorziening onder de caravan aangebracht.
Onder onze Eriba Nova (met Alko-as) zou ik deze voorziening ook wel weer willen hebben. Dit om het gewicht achter de as te verplaatsen.
Echter de Eriba heeft een vaste watertank tussen het chassis, daardoor is de mover achter de as geplaatst. Volgende maand maar weer eens onder de caravan kruipen om te beoordelen welke mogelijkheden er nog zijn.

Maar wat weegt zo'n voorziening?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door moyzo » vr 22 jul 2022 17:14

[re.gif] 6 kilo weegt de reservewielhouder. Bij onze Eriba hing hij ook verder naar achter meen ik ivm die vaste watertank, heb er helaas geen foto’s van gemaakt destijds
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reservewielhouder Enduro SH101 onder Tabbert Puccini

Bericht door WillyL » vr 22 jul 2022 21:02

Ik heb een soortgelijke noodgedwongen achter de as en dit is randje boordje.
Bij moveren thuis schuurt de houder tegen de grond wanneer ik door het klein geultje langse de baan mover aan het begin van de trottoir voor mijn oprit en het neuswiel niet indraai. De oprit is een beetje omhoog.
Nu zet ik het neuswiel wat lager en dan schuurt het stel niet over de grond.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”