Randen Caravelair Antares 426

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Wiegert
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 jun 2022 11:45

Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Wiegert » zo 26 jun 2022 13:47

Hallo liefhebbers,

Onlangs hebben wij een Caravelair Antares 426 uit 2007 gekocht. Die is aan de randen afgedicht met een kleverige substantie, die op verschillende plekken naar buiten is gekomen. Dat ziet er niet mooi uit en is ook onprettig bij het verplaatsen van de caravan, want het blijft aan je handen plakken. Zie de bijgevoegde foto's.

Een buurman die me even hielp bij het verplaatsen van de caravan drukte me een bus witte Den Braven siliconenkit in handen en zei dat ik dat er wel overheen kon smeren. Maar ik twijfel een beetje. Sowieso zal ik op veel plekken eerst de oude kit (of wat het ook is) moeten verwijderen. Een paar vragen:

1. Is het überhaupt slim om dit spul te verwijderen?
2. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik ben bang dat ik de lak en bestickering van de caravan beschadig. Bovendien is het machtig taai en plakkerig spul.
3. Wat voor kit kan ik het beste gebruiken om over de oude heen te kitten? Is dat inderdaad die siliconenkit? Of kan ik beter wat anders gebruiken?

Zoals jullie merken, ik heb nul ervaring met dit soort dingen ;)

Ben benieuwd naar jullie mening!

2406
2404

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Ron » zo 26 jun 2022 14:18

Dat is de Butyl kit die naar buiten komt.
Dat is bij iedere caravan zo.
Die kan je weghalen door met oude bankkaart als het ware lossnijden en wasbenzine.
Niet er tussenuit trekken.
En allemaal geen siliconen kit gebruiken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Chris » zo 26 jun 2022 14:23

Echt nooit Siliconenkit gebruiken... da's zo fout he...

Ronk schreef al..
Met een oude bankpas oid ( hard stukje plastic) de grootste bubbels "wegsnijden" en dan met b.v. WD40 het restant wegpoetsen.
Bij de action hebben ze rollen met een soort poetslappen... ideaal hiervoor... daar hebben ze ook WD 40 trouwens..

Mijn eigen hut, met vlakke plaat, had ook een paar plekken die in de fabriek overdadig in de Butyl kit gezet waren.
Dan zorgt de zon er wel voor dat die butylkit er uit komt puilen...
En die witte kit wordt rijdend heel snel vuil... zwart..
Mooi klusje voor een wat mindere vakantiedag dus..
Ik heb alle lijsten nu klaar, maar de serviceluiken krijgen ook nog een behandeling... ook daar puilt de butyl kit er her en der uit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wiegert
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 jun 2022 11:45

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Wiegert » zo 26 jun 2022 21:00

Erg bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee! Een oude pas moet zeker te vinden zijn en wasbenzine of WD-40 heb ik ook in huis :)

Maar begrijp ik goed dat het om overtollig materiaal gaat, en dat ik er dus niks vervangends overheen hoef te doen?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Ron » zo 26 jun 2022 21:02

Lampolie gaat nog beter.
Ik noemde wasbenzine ipv lampolie
Foutje sorry.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Chris » zo 26 jun 2022 21:38

Nee... zeker niets er overheen doen... en zeker dus geen siliconen kit.
Wat je ziet is de overdadige hoeveelheid kit die in de fabriek wordt gebruikt en er door de warmte wat uitgeperst wordt.
Daarom ook niet diep uitlepelen... maar gewoon langs de randen strak "wegsnijden" met die ouwe pas.
Prutswerkje is het wel want die Butyl kit kleeft echt als een malle.
Dat vang je met WD40 of lampolie op... anders zit je zelf ook onder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3697
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Niels83 » ma 27 jun 2022 02:10

Ik zou het zo laten. Mijn ervaring is dat je gauw teveel weghaalt. Het kleedt aan je handen maar ook aan zichzelf.

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 273
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door SjefGS » ma 27 jun 2022 09:37

Ik heb afgelopen in een verloren uurtje op de camping ook gedaan en zonder problemen.
Gewoon de tip gevolgd die hier op het forum was aangegeven:langs de rand met plastic kaartje de kit insnijden en daarna langs de beplating weghalen. Ik heb overigens wel de gladde beplating wat gemakkelijker werkt.
Daarna met doek en WD40 netjes schoonmaken.
Wat al vermeld is: de kit plakt werkelijk overal.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: Randen Caravelair Antares 426

Bericht door Ed Diesel » ma 27 jun 2022 12:37

Afgelopen jaar gewoon met de vinger gedaan. Zorgen dat je een klein bolletje kit eraf krijgt. vervolgens met dat bolletje kit gaan "deppen" langs de overtollige kitrand. De overtollige kit blijft dan plakken aan dat bolletje. Hoe groter het bolletje wordt, hoe makkelijker het gaat. Als het bolletje te groot wordt (dan ga je juist weer vieze strepen maken), haal je er een stuk vanaf en ga je weer verder. blij.gif . even afwerken met WD-40 op een doekje langs de rand...Vingers daarna met dreft schoonmaken en geen last meer van kleverige handen.
Volgend jaar gewoon weer doen scratch.gif awhoea.gif
Vooral als je geen gladde beplating hebt werkt dit super t.o.v. insnijden met een pasje.

Met kit verwijder je kit!
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”