Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
LilyBeyer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 09:26

Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door LilyBeyer » za 25 jun 2022 17:33

Hoi! Graag wil ik om advies vragen voor onze trip naar Zweden. We zijn een gezin met drie kinderen en een hond en zullen over 2 weken vertrekken met de caravan. Heel veel zin in!
Alleen is dit de eerste keer richting Scandinavië en we vinden het wat lastig een goede route te bepalen. Hopelijk kunnen jullie ons van advies voorzien.
We willen niet verder dan zo’n 550 km rijden-600 km rijden en zullen vroeg (05:00 uur) vertrekken op de zondag.
Het meest logische lijkt om naar Puttgarden te rijden. Zijn daar fijne campings of is dan toch het advies om de boot te pakken en naar Denemarken te gaan?
Ik heb gelezen dat de brug voor Puttgarden met regelmaat gesloten is voor caravans ivm de wind. Is dit inderdaad zo?
Is er nog een alternatieve route die jullie goed is bevallen? Alle tips zijn welkom.
Alvast heel erg bedankt!

Volvodriver

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Volvodriver » za 25 jun 2022 18:19

In al die jaren dat wij met de caravan naar Zweden zijn gereden hebben wij nog nooit een afgesloten Fehrmanbrücke gehad. In deze tijd van het jaar komen er ook niet zulke zware stormen voor dat ie afgesloten wordt.
Daarnaast zijn op het eiland Fehrman een paar campings waar je kan overnachten. Eentje vrij dicht bij de afrit van de brug. Hier kan je kiezen om een normale plaats of een aangekoppelde plaats te kiezen.

De andere camping verderop dichter bij de ferry ken ik niet.

Daarnaast, er zijn vele routes in Zweden die je kan rijden. Je kan bijna op alle campings terecht zonder reserveren.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Henri Berends » za 25 jun 2022 18:27

Puttgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg heb ik destijds gereden. Volgens mij zijn er combitickets.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Ron » za 25 jun 2022 20:22

Hoe zit het tegenwoordig met een hond meenemen naar Zweden ?
Ik begreep van een aantal jaar geleden dat ze een bloedonderzoek moesten ondergaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Ron » za 25 jun 2022 20:28

Regels voor de hond.
Gelukkig vallen de regels mee.
https://jordbruksverket.se/languages/en ... tican-city
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Ivo » za 25 jun 2022 20:36

Wij zijn net 2 weken terug van Zweden mèt de hond. De hond moet de gebruikelijke inentingen hebben en zijn europees identiteitsbewijs.
De hond moet aangemeld zijn bij de douane, dat kan je hier doen:
https://privattjanster-djuranmalan.tull ... an/en/djur
Op die site kan je ook alle nodige inlichtingen vinden.
We hebben trouwens nergens controle gezien/gehad mbt. deze regels.

Wij zijn met de boot van Kiel naar Göteborg gevaren (en terug). Leuk om te doen. Ik had een vergelijk gemaakt met de kosten volledig over de weg, de boot vanuit Kiel, de boot vanuit Frederikshaven en de boot vanuit Puttgarden. Voor de heen- en terugreis (3 personen + 1 hond) was de boot vanuit Kiel net geen 300 € duurder dan de goedkoopste versie (volledig over de weg). Zonder rekening te houden met de maaltijden. En ook zonder de uitgaven in de taxfree.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Ron » za 25 jun 2022 20:41

[re.gif]
Dat zijn al tips waar ts wat aan heeft. thumbup.gif
Tenzij hij natuurlijk in zuid Zweden blijft.
Ik dit in de gaten.
Want ik wil nog een keer terug.
Met caravan en honden.
TS gaat er wel uitkomen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

LilyBeyer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 09:26

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door LilyBeyer » zo 26 jun 2022 07:55

Heel erg bedankt voor de tips! We hebben inderdaad ook naar de boot Kiel-Gotenborg gekeken maar helaas zijn alle hutten waar een hond mag verblijven bezet (overigens ook voor een eventuele terugweg).
We gaan dan Puttgarden-Rodby overtocht maken, inderdaad als eerste stop de camping vlakbij de ferry.
Voor wat betreft het aanmelden van de hond, dat zal ik direct gaan doen. Hij heeft alle vaccinaties gekregen dus dat zou dan verder geen gedoe moeten opleveren.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door Ron » zo 26 jun 2022 11:35

Jammer dat de gewenste overtocht vol zit.
Is een hele belevenis hoor.
Kiel - Gotenburg
Je hebt al direct het vakantie gevoel.
Wij hebben deze trip 3 keer gedaan zonder caravan en zonder hond.
De inentingen weten we over het algemeen wel.
Maar die aanmelding bij de douane was mij onbekend.
Bloedonderzoek is niet meer nodig kennelijk.
Dan kunnen wij ook weer eens over Zweden na gaan denken.
Maar dan met caravan en honden.
Fijne vakantie in ieder geval.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door E.T. » zo 26 jun 2022 13:52

Wij zijn net terug uit Zweden, en over een paar weken gaan we weer.

Over het algemeen pakken we de bruggen, dus via Flensburg-Denemarken-Zweden, dit bevalt ons het beste. Afgelopen HePi zijn we met onze “Oldies” naar Zweden geweest, we hebben toen wel de boot Kiel-Götenburg genomen, dit puur om km te besparen, de oldtimer mag, verzekeringtechnisch, maar een beperkt aantal km per jaar rijden. We hebben al meerdere malen de overtocht genomen en ondanks dat afgelopen keer de eerste prijs wonnen met de muziekwis op de boot [aschrik.gif], ben ik nog steeds geen fan van deze overtocht.

Onze volgende trip gaan we gewoon weer over de bruggen, rijden wanneer je rijden wil, wil je stoppen dan stop je, wil je overnachten dan zoek je een camping en over nacht je.

Voor wat betreft het kostenplaatje, het is maar net hoe je rekent, de bruggen zijn duur, maar de overtochten zijn ook niet goedkoop, al met al maakt het elkaar niet veel, het is net alsof de prijzen op elkaar worden afgestemd.

E de hond, aanmelden en de vaccinaties zijn voldoende. Voor Noorwegen zijn wel extra dingen nodig, mocht je nog een uitstapje willen maken. Controles mbt de hond hebben wij nog nooit meegemaakt.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

wmuller
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 21 jul 2019 14:54

Re: Utrecht-Zweden: advies gevraagd

Bericht door wmuller » za 9 jul 2022 12:35

Wij hebben al enige jaren een BroBizz transponder op de voorruit. Levert leuke korting op voor de Storebelt-brug en de Øresund-brug. https://www.zwederlander.nl/2022/02/ove ... n-brobizz/

Wij vinden dat prettiger dan de boot vanaf Puttgarden, want geen wachttijden in de haven, kan soms paar uur duren. Ook geen drukte op de boot, met XXX mensen bij elkaar gepakt is in Coronatijd ook niet erg tof. .... en niet onbelangrijk je pauzeren wanneer het jou uitkomt.

Reistijd en afstand Amersfoort - Stockholm via de 2 bruggen 14 uur en 38 minuten, via Puttgarden 14 uur en 23 minuten.
1e camping bij Nyborg westzijde van Storebelt-brug. Ligt gunstig dicht bij de snelweg aan zee en nette camping.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”