Elektra project
Elektra project
Ik had al bij even voorstellen wat gepost, maar nu maar een eigen draadje.
Voor degene die het leuk vinden deel ik mijn caravan elektra project, ik zal zoveel mogelijk foto's maken (ik vergeet vaak foto's te maken, dus soms mist de voortgang wat foto's)
Ik heb een wat oudere caravan, de elektra is wat eenvoudig, zo heb/had ik een loodaccu voor de movers, maar deze had geen andere functie.
Op mijn werk hadden we nog mooie LifeYPo4 cellen 60Ah staan, 2 keer gebruikt en stonden al meer dan 5 jaar op de plank, dus die konden mooi voor wat gewichtsbesparing gaan dienen.
Maar als we dan moderne accu's gaan installeren, dan ook maar wat modernere elektra in de caravan.
Dus naar de tekentafel en 2 printplaten ontworpen (1 voor vooral 12V en het brein en 1 voor 230V) de bedoeling is dat het deze vakantie al plezier van ga hebben (of juist niet )
Suggesties zijn altijd welkom!
Even wat functies op een rij
- laden van de accus (ook tijdens rijden, dit dmv een step up/down converter, omgebouwd zodat de microcrontroller de spanning en stroom kan regelen)
- Koelkast op 12V tijdens rijden (DC convert zorgt voor "gebooste" spanning, zodat deze niet te laag is)
- schakelen tussen de PSU en accu's (verlichting omgebouwd naar 12V)
- Inverter schakelen wanneer de spanning uitvalt, of onderweg een bak koffie te kunnen zetten.
- Brown out voor de bankairco (ander projectje geweest, gekocht voor 50 euro met defecte/gat in de print, deze weer opgelapt, alleen achter gekomen dat bij een te lage spanning de bankairco vrolijk in de vernieling draait, dus spanning te laag = airco uit)
- Bluetooth LTE om zo via de smartphone het een en andere te kunnen bedienen en monitoren
- ZigBee (zit er nu nog niet in, maar komt later, lekker makkelijk om allerlei sensoren en schakelaars draadloos te kunnen bedienen)
Even wat foto's, het is nog een prototype in aanbouw, dus her en der kan het netter
De 12V kast:
De 230V print (moet nog in de kast):
Voor degene die het leuk vinden deel ik mijn caravan elektra project, ik zal zoveel mogelijk foto's maken (ik vergeet vaak foto's te maken, dus soms mist de voortgang wat foto's)
Ik heb een wat oudere caravan, de elektra is wat eenvoudig, zo heb/had ik een loodaccu voor de movers, maar deze had geen andere functie.
Op mijn werk hadden we nog mooie LifeYPo4 cellen 60Ah staan, 2 keer gebruikt en stonden al meer dan 5 jaar op de plank, dus die konden mooi voor wat gewichtsbesparing gaan dienen.
Maar als we dan moderne accu's gaan installeren, dan ook maar wat modernere elektra in de caravan.
Dus naar de tekentafel en 2 printplaten ontworpen (1 voor vooral 12V en het brein en 1 voor 230V) de bedoeling is dat het deze vakantie al plezier van ga hebben (of juist niet )
Suggesties zijn altijd welkom!
Even wat functies op een rij
- laden van de accus (ook tijdens rijden, dit dmv een step up/down converter, omgebouwd zodat de microcrontroller de spanning en stroom kan regelen)
- Koelkast op 12V tijdens rijden (DC convert zorgt voor "gebooste" spanning, zodat deze niet te laag is)
- schakelen tussen de PSU en accu's (verlichting omgebouwd naar 12V)
- Inverter schakelen wanneer de spanning uitvalt, of onderweg een bak koffie te kunnen zetten.
- Brown out voor de bankairco (ander projectje geweest, gekocht voor 50 euro met defecte/gat in de print, deze weer opgelapt, alleen achter gekomen dat bij een te lage spanning de bankairco vrolijk in de vernieling draait, dus spanning te laag = airco uit)
- Bluetooth LTE om zo via de smartphone het een en andere te kunnen bedienen en monitoren
- ZigBee (zit er nu nog niet in, maar komt later, lekker makkelijk om allerlei sensoren en schakelaars draadloos te kunnen bedienen)
Even wat foto's, het is nog een prototype in aanbouw, dus her en der kan het netter
De 12V kast:
De 230V print (moet nog in de kast):
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Elektra project
Zo te horen staat Chris al te kwispelen...
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530
Re: Elektra project
Chris weet er al van
Hoop ook nog wat ideeën van hem te krijgen, altijd ruimte voor verbetering
Hoop ook nog wat ideeën van hem te krijgen, altijd ruimte voor verbetering
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Elektra project
Ha.. sta te trappelen zeggen ze.....
Dit is een beetje een andere insteek dan mijn "gadgets".
Ik ben vooral met LED dimming op hoger niveau bezig geweest en "spielereien" als automatisch schakelende KK fannetjes, noodstroom maar dan 100% foolproof en automatische "Schuur" ( disselbak) verlichting... nog wat KWH en capacitief metende waterniveau meters ... en nu ligt de camera die achterop de hut moet komen met alle beugeltjes en kabels + montage toebehoren klaar voor inbouw.
Ik heb al een paar keer mijn neus gestoten met een KK op 12 volt.... gewoon een waardeloze spanning om een absorbtie KK mee te laten werken.
Die dingen "willen" gewoon niet fatsoenlijk op 12 volt... 230 volt is al vaak een issue voor Absorbtie, dus ik ga binnenkort over op gas onderweg.
( Moet eerst een crash sensor nog ingebouwd worden)
Op gas koelt het ding gewoon wel goed... dus die hele DC-DC converter, of step up converter ligt hier voor Jan doedel stoffig te worden.
(Wel net in handen gehad en opgeruimd).... zie foto van dat ding van mij... 1800 watt maximaal !!
En verder... teveel gadgets om op te noemen ingebouwd... wel een voordeel dat ik nu de hele elektrische installatie in mijn hut door en door ken... en weet waar ik wat kan vinden... altijd handig.
Maar.... stinkend jaloers op die 60Ah Lifepo4....
Die heeft mijn baas niet over op een plank..
Vliegtuigaccu's zijn niet interessant voor mij, die tillen ze met een takel...
Dus... die laat ik lekker staan.
.
Dit is een beetje een andere insteek dan mijn "gadgets".
Ik ben vooral met LED dimming op hoger niveau bezig geweest en "spielereien" als automatisch schakelende KK fannetjes, noodstroom maar dan 100% foolproof en automatische "Schuur" ( disselbak) verlichting... nog wat KWH en capacitief metende waterniveau meters ... en nu ligt de camera die achterop de hut moet komen met alle beugeltjes en kabels + montage toebehoren klaar voor inbouw.
Ik heb al een paar keer mijn neus gestoten met een KK op 12 volt.... gewoon een waardeloze spanning om een absorbtie KK mee te laten werken.
Die dingen "willen" gewoon niet fatsoenlijk op 12 volt... 230 volt is al vaak een issue voor Absorbtie, dus ik ga binnenkort over op gas onderweg.
( Moet eerst een crash sensor nog ingebouwd worden)
Op gas koelt het ding gewoon wel goed... dus die hele DC-DC converter, of step up converter ligt hier voor Jan doedel stoffig te worden.
(Wel net in handen gehad en opgeruimd).... zie foto van dat ding van mij... 1800 watt maximaal !!
En verder... teveel gadgets om op te noemen ingebouwd... wel een voordeel dat ik nu de hele elektrische installatie in mijn hut door en door ken... en weet waar ik wat kan vinden... altijd handig.
Maar.... stinkend jaloers op die 60Ah Lifepo4....
Die heeft mijn baas niet over op een plank..
Vliegtuigaccu's zijn niet interessant voor mij, die tillen ze met een takel...
Dus... die laat ik lekker staan.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Elektra project
Leuk project!
Let even op de voedingsprint de zware draden ‘hangen’ aan de Faston die op de printplaat gesoldeerd is. Dat gaat uiteindelijk afbreken tijdens het rijden.
Let even op de voedingsprint de zware draden ‘hangen’ aan de Faston die op de printplaat gesoldeerd is. Dat gaat uiteindelijk afbreken tijdens het rijden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Elektra project
Die draden zitten opgesloten in de kast (op de foto is het geheel moeilijk te zien) maar de deksel is normaal dicht.
Ik denk dat het straks met inbouwen beter te zien is
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Elektra project
Het zit er allemaal in, foto's volgen (druk gehad, heb ook nog een bank airco ingebouwd, dat alles in een week voor vakantie)
De elektronica werkt prima, alleen nog 1 vervelend bugje dat ie steeds de airco uitzet waarschijnlijk omdat ie vind dat de net spanning te laag is (maar ff contact doorverbonden)
Lifepo4 accu werkt opzich prima, alleen mijn mover was er niet blij mee. Eerste stukje ging perfect, de caravan ging als een speer (Lifepo4 zakt de spanning nagenoeg niet onder belasting) maar bij het eerste hobbeltje vond de mover dat ik het zelf maar moest doen. Er knippered nu een rood lampje als ik 'm aanzet.
De elektronica werkt prima, alleen nog 1 vervelend bugje dat ie steeds de airco uitzet waarschijnlijk omdat ie vind dat de net spanning te laag is (maar ff contact doorverbonden)
Lifepo4 accu werkt opzich prima, alleen mijn mover was er niet blij mee. Eerste stukje ging perfect, de caravan ging als een speer (Lifepo4 zakt de spanning nagenoeg niet onder belasting) maar bij het eerste hobbeltje vond de mover dat ik het zelf maar moest doen. Er knippered nu een rood lampje als ik 'm aanzet.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Elektra project
Zo! Je maakt er wel werk van
Re: Elektra project
@Pdj,
Zo, dat noem ik geen "klussen" meer; innovatief bezig!
Zo, dat noem ik geen "klussen" meer; innovatief bezig!
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Elektra project
Thanks, op dit moment heeft het nog niet zoveel functie, ik kan op mijn foon in een app zien wat de spanningen en stromen zijn, maar nog veel elektronica voor weinig functies (dat verandert nog)
@Chris hoe gaat het met jouw project?
@Chris hoe gaat het met jouw project?
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Elektra project
Zo ff een update, voor de vakantie alles snel ingebouwd (ook nog een bankairco in de caravan gebouwd)
Het heeft alleemaal perfect gewerkt, geen problemen gehad met uitvallend elektra.
Er zijn nog een paar puntjes voor vebetering, maar alles werkt verder prima, netjes alles geautomatiseerd.
Alleen de brownout voor de bankairco moet ik iets ruimer afstellen, nu vind het systeem soms dat de voedingspanning te laag is voor de airco en schakelt deze dan uit.
Hier nog een paar foto's van alles ingebouwd (ik moet nog een keer de kabels wat netter maken, maar dan moet alles weer los)
Dit is nog een rommeltje, is nog een verbeter puntje
230V schakelkast van binnnen
12V schakelkast (met de bluetooth verbinding voor de app op de telefoon)
Het heeft alleemaal perfect gewerkt, geen problemen gehad met uitvallend elektra.
Er zijn nog een paar puntjes voor vebetering, maar alles werkt verder prima, netjes alles geautomatiseerd.
Alleen de brownout voor de bankairco moet ik iets ruimer afstellen, nu vind het systeem soms dat de voedingspanning te laag is voor de airco en schakelt deze dan uit.
Hier nog een paar foto's van alles ingebouwd (ik moet nog een keer de kabels wat netter maken, maar dan moet alles weer los)
Dit is nog een rommeltje, is nog een verbeter puntje
230V schakelkast van binnnen
12V schakelkast (met de bluetooth verbinding voor de app op de telefoon)
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Elektra project
Heb je het BMS voor de Lifepo cellen ook zelf gebouwd ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Elektra project
Ik maak het wel eens bont, maar jij overtreft het met verve..
Holymoly...
Holymoly...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Elektra project
Ja leuk, ziet er verzorgd uit
Ik zie er is nog ruimte achter de kachel voor een Airmix.
Vind ik zelfs nu lekker dat je zo wat frisse lucht gedoseerd in kunt blazen via de ringverwarming.
Ik zie er is nog ruimte achter de kachel voor een Airmix.
Vind ik zelfs nu lekker dat je zo wat frisse lucht gedoseerd in kunt blazen via de ringverwarming.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Elektra project
De BMS heb ik niet zelf gemaakt, maar is wel verbonden met het systeem.
De lader is wel gedeelte zelf, een step up/down, waar de spanning en stroombegrenzing door de microcontroller geregeld wordt.
De ringverwarming is er uit, daar zitten nu de slangen van de airco, deze kan ook verwarmen
De lader is wel gedeelte zelf, een step up/down, waar de spanning en stroombegrenzing door de microcontroller geregeld wordt.
De ringverwarming is er uit, daar zitten nu de slangen van de airco, deze kan ook verwarmen
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm