Ondergrond voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Claaslexion
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 jun 2022 20:15

Ondergrond voortent

Bericht door Claaslexion » wo 22 jun 2022 12:04

Hallo allemaal,

Wij gaan dit jaar voor het eerst zelf kamperen met ons gezin. Beide vroeger altijd naar de camping geweest. Wij gaan naar de Beerze Bulten. Wij hebben een dorema Montréal 280 voortent 2e hands gekocht omdat wij nog even moeten wachten op de Unico vanwege de lange levertijd.

Maar nu lopen wij tegen iets aan. Wij krijgen verschillende adviezen wat betreft de ondergrond van de voortent. De een zegt dat we plastic zeil moeten kopen en daarboven een tent tapijt. De ander zegt 3 lagen, namelijk Gronddoek, grondzeil en dan tapijt. En de ander zegt Gronddoek en dan tapijt.

Wie kan ons helpen?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Gemineye » wo 22 jun 2022 12:15

Ik denk dat je hier geen eenduidig advies over zult gaan krijgen.

Persoonlijk zou ik kiezen, altijd 2 lagen. Die drie lagen hebben voor mijn idee niet zoveel zin. De bovenste laag is tenttapijt, en wat je er onder doet is afhankelijk van je eigen voorkeur, maar wellicht ook seizoen of camping voorschriften:
- Doe je er worteldoek onder, dan voorkomt dat dat je tapijt vies wordt aan de onderkant. Het voordeel is dat water wat er eventueel op komt, er zó weer kan zakken de grond in. Het blijft er niet op staan. Het nadeel is dat het geen optrekkend vocht tegenhoudt en ook geen water wat over de grond loopt.
- Doe je er plastic onder dan houdt dat optrekkend vocht en water tegen, maar water wat er óp komt blijft er ook op staan. Daarnaast verstikt het de ondergrond, dat mag ook niet op elke camping.
- Een combinatie van én plastic én worteldoek lijkt mij persoonlijk onzinnig.


Misschien lees je het al wat tussen de regels door, maar wij gebruiken liefst geen plastic. Zélfs liefst geen worteldoek. ik leg het tapijt zo op de grond. Na de vakantie even de tuinslang erover en klaar weer. Sta je langer dan is het wel prettig om worteldoek te gebruiken, maar voor korte periodes vind ik dat onzin.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Chrisje113 » wo 22 jun 2022 13:00

Inderdaad wordt het plastic onderzeil steeds meer door campings verboden om deze als ondergrond te gebruiken door de verstikkende werking.
Worteldoek mag wel want deze is doorlatend en niet verstikkend een ander voordeel is dat als er water wordt geknoeid dat het in de grond weg trekt ten opzichte van het plastic.
Maar net wat Gemineye ook zegt een eenduidig antwoord zal je niet krijgen en is het een persoonlijke keuze die je zelf moet maken.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Chris » wo 22 jun 2022 13:06

Mijn voorkeur is ook om het Jolax tenttapijt zo op de grond te leggen.
HEt heeft voor maar idd ook nadelen.
Voordeel: Er blijft geen water op staan als het eens hard geregend heeft, en het verstikt het gras niet.
Nadeel: het vocht kan idd optrekken, maar bij ons kruipen er geen kleine kids meer over de grond.... dus jammer maar helaas.
En thuis... effe de hogedrukreiniger erop en het is weer als nieuw.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Gemineye » wo 22 jun 2022 13:25

[re.gif]
Desnoods nog even een scheutje afwasmiddel erop en met een bezem even flink schrobben. Daarna de hogedrukspuit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 22 jun 2022 13:54

Tja hier dik worteldoek daar bovenop het unico kuipzeil en daarop wat doek wat we nog hadden liggen van de grijs geweven doek en een dikte thule grond tapijt.

Maar dat is wel voor 3 maanden voorsyzoen dan wil je niet teveel water in je voortent krijgen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Frup » wo 22 jun 2022 14:00

Dat is ook wel zo prettig voor degene die later op die plek kampeert.
Ik bedoel, dat er nog wat gras ligt. En geen kale dode plek, wat een modderpoel wordt en waar je uitglijdt bij vochtig weer. Ik weet dat het onderwerp 'rekening houden met anderen' niet bij iedereen geliefd is.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ondergrond voortent

Bericht door WillyL » wo 22 jun 2022 15:26

[re.gif] thumbup.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Opa-Ei » wo 22 jun 2022 16:15

Dat is ook wel zo prettig voor degene die later op die plek kampeert.
Ik bedoel, dat er nog wat gras ligt. En geen kale dode plek, wat een modderpoel wordt en waar je uitglijdt bij vochtig weer. Ik weet dat het onderwerp 'rekening houden met anderen' niet bij iedereen geliefd is.

Mooi gezegd..!! thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 22 jun 2022 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » wo 22 jun 2022 16:32

[re.gif] thumbup.gif
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Lupo
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 9 mei 2022 19:54

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Lupo » wo 22 jun 2022 16:51

Gewoon het tapijt direct op de grond. Beter voor het gras, je leent het tenslotte van een ander, en water trekt zo weg. Als het vocht een keer optrekt ga je in de caravan zitten.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Ab » wo 22 jun 2022 18:28

Het maakt allemaal niks uit.
Na het seizoen groeit er helemaal nergens gras meer waar voortenten gestaan hebben. Wat er ook onder heeft gelegen.
Afgelopen voorjaar kon ik nog steeds geen sprietje gras ontdekken op die plekken.
Het enige gras wat overleeft is kunstgras.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ondergrond voortent

Bericht door PD » wo 22 jun 2022 18:35

Frup schreef:
wo 22 jun 2022 14:00
Dat is ook wel zo prettig voor degene die later op die plek kampeert.
Ik bedoel, dat er nog wat gras ligt. En geen kale dode plek, wat een modderpoel wordt en waar je uitglijdt bij vochtig weer. Ik weet dat het onderwerp 'rekening houden met anderen' niet bij iedereen geliefd is.
Mede om die reden bezoeken wij bij voorkeur wat luxere campings met verharde voortentplaatsen. Ook hier in Oostenrijk is dat weer prima verzorgd met fijn grind.

Een heel enkele keer ontkomen ook wij er niet aan, voor een dergelijke situatie van een kale plek hebben we open geweven tenttapijt bij ons.

Wanneer we op gras staan, verplaatsen we elke dag het opstapmatje voor het behoud van het gras.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16283
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Ondergrond voortent

Bericht door Jan van Vijven » wo 22 jun 2022 18:43

Frup schreef:Dat is ook wel zo prettig voor degene die later op die plek kampeert.
Ik bedoel, dat er nog wat gras ligt. En geen kale dode plek, wat een modderpoel wordt en waar je uitglijdt bij vochtig weer. Ik weet dat het onderwerp 'rekening houden met anderen' niet bij iedereen geliefd is.
Waar langere tijd voortenten hebben gestaan of eender welk soort zeil heeft gelegen, dus ook worteldoek, is het om zeep. Gras is dood en je opvolger staat op een zandvlakte.

Als je aan de volgende huurder wilt denken dan is er maar één oplossing… geen voortent of eender welk kleed gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » wo 22 jun 2022 18:52

[re.gif]
Wij zetten in Nederland de voortent op zonder grondzeil.
Dan hebben de anderen nog groen gras als wij weer vertrekken.
Gr. Dirk Jan.
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 399
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Chrisje113 » wo 22 jun 2022 18:56

We kijken eerst hoe de ondergrond is en bepalen dan of we iets neerleggen. Ligt dus puur aan de situatie wat we aantreffen. Het scheelt je ook in het schoonmaken in de caravan en van je meubilair
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 22 jun 2022 20:40

Hier 10 x 10 meter alles gronddoek, met in de voortent vinyl op pallets, en onder de luifel en ongeveer meter rondom kunstgras. Leeft na oktober niks meer.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 22 jun 2022 21:16

Onze plek was al niet meer voorzien van gras dit jaar. De camping had wel ingezaaid en dus op de plek waar geen tent staat komt het gras langzaam weer op maar onder de tent vergeet het maar ook zonder grondbedekking heeft het gras geen kans om op te komen.

Dit lukt alleen als een deel van het veld minimaal een half jaar niet gebruikt wordt na inzaaien en daarna ook maar voor beperkte tijden anders is het gras meteen ook weer weg..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jacco76
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 14 jun 2020 16:52

Re: Ondergrond voortent

Bericht door Jacco76 » wo 22 jun 2022 21:43

Afhankelijk van hoe de plek eruit ziet doen wij al dan niet een worteldoek met tenttapijt neerleggen. Ligt het gras er mooi bij, leggen we niets neer. Is het gras al verdwenen of is het een grote modderbende dan in ieder geval worteldoek met eventueel tenttapijt.

Op Beerze Bulten is het toegestaan om plastic onder de voortent te gebruiken. Zet je eventueel een luifel aan de voortent dan is het plastic onder de luifel niet toegestaan.
Bürstner Ventana 490tk Avantgarde uit 2002 met Unico Verona XL luifel en deluxe voorscherm.
Ford Kuga 1.5 Ecoboost uit 2018

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”