Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Hallo,
Sinds vorig jaar heb ik een nieuwe Knaus sport 450FU silver ed.
Wat soms storend is : wanneer we het gaas of de verduistering voor het dakluik of de ramen iets te snel loslaten, knalt dit tegen de behuizing.
Het lijkt of een veer te hard opgespannen is.
Zou er een mogelijkheid bestaan dit iets meer te ontspannen?
Wat ik ook merkwaardig vind, maar zal wel normaal zijn, de ramen hebben horizontaal sluitingen met knopje en verticaal zonder knopje. Snap niet waarom.
MVG
Vediya.
Sinds vorig jaar heb ik een nieuwe Knaus sport 450FU silver ed.
Wat soms storend is : wanneer we het gaas of de verduistering voor het dakluik of de ramen iets te snel loslaten, knalt dit tegen de behuizing.
Het lijkt of een veer te hard opgespannen is.
Zou er een mogelijkheid bestaan dit iets meer te ontspannen?
Wat ik ook merkwaardig vind, maar zal wel normaal zijn, de ramen hebben horizontaal sluitingen met knopje en verticaal zonder knopje. Snap niet waarom.
MVG
Vediya.
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
2 slotjes zijn voldoende.
En bij mij staan de veren ook redelijk strak.
Vasthouden is wel gewenst.
Want anders is het inderdaad een flinke klap.
En bij mij staan de veren ook redelijk strak.
Vasthouden is wel gewenst.
Want anders is het inderdaad een flinke klap.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Met de hand begeleiden. Het is niet anders. Je wil ook niet dat het flubbert.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Klopt... Vasthouden is het devies.
Met de jaren gaan ze wat minder soepel, en dan wil je toch ook dat ze inrollen.
Die hefboompjes...
De grootste en tegenoverliggende van het scharnier ( boven ) is onder..
Als die dicht zijn heeft de zijkant ook nog op slot geen enkele zin.
Eigenlijk is 1 slot hefboompje beneden al afdoende.... Knaus monteerd er 2 of 3, afhankelijk van de raambreedte.
Dus... goed..!!
Met de jaren gaan ze wat minder soepel, en dan wil je toch ook dat ze inrollen.
Die hefboompjes...
De grootste en tegenoverliggende van het scharnier ( boven ) is onder..
Als die dicht zijn heeft de zijkant ook nog op slot geen enkele zin.
Eigenlijk is 1 slot hefboompje beneden al afdoende.... Knaus monteerd er 2 of 3, afhankelijk van de raambreedte.
Dus... goed..!!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Bedankt voor de reacties.
Snap alleen niet waarom een verschil nodig is.
Onderaan, dus tegenover scharnier moet knopje ingedrukt worden om te openen en zijkanten hebben geen knopjes maar gewoon draaien om te openen.
Zijn diegene met knopjes misschien steviger en dus zoals jullie zeggen voldoende ....
Kom van een burstner en alle knopjes waren hetzelfde onderaan en aan de zijkanten van de ramen.
MVG
Snap alleen niet waarom een verschil nodig is.
Onderaan, dus tegenover scharnier moet knopje ingedrukt worden om te openen en zijkanten hebben geen knopjes maar gewoon draaien om te openen.
Zijn diegene met knopjes misschien steviger en dus zoals jullie zeggen voldoende ....
Kom van een burstner en alle knopjes waren hetzelfde onderaan en aan de zijkanten van de ramen.
MVG
2 gepensioneerden met een Knaus Sport 450-FU (2021) Silver Edition achter een Mazda-CX5 2WD (2022).
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Het kan wel.
Maar dan moet je ze demonteren, zodat ze spanningsloos zijn.
Monteren en weer op spanning brengen, tot de juiste/gewenste spanning.
Frans
Maar dan moet je ze demonteren, zodat ze spanningsloos zijn.
Monteren en weer op spanning brengen, tot de juiste/gewenste spanning.
Frans
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Die knopjes zal met kosten te maken hebben en ze zijn niet nodig. Met knopje zijn ze een paar kwartjes duurder en kost het misschien een paar minuten meer.
Een caravan heeft minimaal 4 ramen dus 16 raam sluiters.
Een kwartje goedkoper betekend dus 2 euro goedkoper en 8 minuten minder tijd. Dat lijkt een verschil van niets.
Maar bij 5000 caravans is dat zo'n 600 uur, tegen een uur loon van 20 euro is dat 13000 euro plus de 10,000 materiaal kosten. Dus besparen ze zomaar 23000 euro.
Of zoals de groot denker P Gilles ooit zei: "Aan de verkoop van vier frikandellen heb je niets, maar als je er 400.000 verkoopt dan wordt het leuk",
Een caravan heeft minimaal 4 ramen dus 16 raam sluiters.
Een kwartje goedkoper betekend dus 2 euro goedkoper en 8 minuten minder tijd. Dat lijkt een verschil van niets.
Maar bij 5000 caravans is dat zo'n 600 uur, tegen een uur loon van 20 euro is dat 13000 euro plus de 10,000 materiaal kosten. Dus besparen ze zomaar 23000 euro.
Of zoals de groot denker P Gilles ooit zei: "Aan de verkoop van vier frikandellen heb je niets, maar als je er 400.000 verkoopt dan wordt het leuk",
Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
De knopjes zijn een beveiliging voor als je het raam op de kierstand hebt staan. Op de kierstand mag je nooit 4 raamhendels gebruiken dus is het ook niet nodig om op alle 4 een knopje te hebben.vediya1 schreef:Bedankt voor de reacties.
Snap alleen niet waarom een verschil nodig is.
Onderaan, dus tegenover scharnier moet knopje ingedrukt worden om te openen en zijkanten hebben geen knopjes maar gewoon draaien om te openen.
Zijn diegene met knopjes misschien steviger en dus zoals jullie zeggen voldoende ....
Kom van een burstner en alle knopjes waren hetzelfde onderaan en aan de zijkanten van de ramen.
MVG
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Waarom zou je de raam op kierstand niet met alle handles vast mogen zetten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Bij de kierstand is de afstand naar de vergrendeling aan de onderzijde is groter dan aan de zijkant. Als je dan alle hendels toch in de vergrendeling perst, trek je het raam krom met haarscheurtjes als gevolg.
Veelgemaakte fout bij caravans.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Veelgemaakte fout bij caravans.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Duidelijk, had ik niet aan gedacht
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Bij mijn groot Heki-dakluik schiet de hor ook gemakkelijk los, of beter, trekt die het verduisteringsdeel wat los van de rand (dus deels toe). Om dit te voorkomen heb ik een magneetslotje boven op het verduisteringsdeel (plastiek) gevezen en het metalen latje tegen de zijwand. Nu houdt dat voldoende vast.
De hor moet wel met voorzichtigheid behandeld worden (vastgehouden) of ze schiet als een pijl open.
De hor moet wel met voorzichtigheid behandeld worden (vastgehouden) of ze schiet als een pijl open.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Gaas van dakluik en ramen gaan te snel.
Nooit aan gedacht.
Maar zo logisch
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750