Victron Multiplus 12/1200/50 omvormer op AGM accu

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stj63
Berichten: 137
Lid geworden op: za 26 mar 2022 23:09
Locatie: Schoondijke

Victron Multiplus 12/1200/50 omvormer op AGM accu

Bericht door stj63 » do 16 jun 2022 00:57

Ik overweeg de aanschaf van een Victron Multiplus 12/1200/50 omvormer. Deze zal nu nog worden aangesloten op een Yellow Top 55Ah AGM accu. Mijn doel is daarmee onderweg bijv. een kopje Senseo te kunnen zetten, een maaltijd op te warmen in de magnetron enz. Steeds kortstondig gebruik waarna tijdens de verdere reis de accu weer wordt bijgeladen door een Victron DC/DC lader.

Waarom een MultiPlus en geen 'gewone' omvormer? Ik kies voor deze omdat hierin ook een 50A acculader is voorzien die de accu, mits aangesloten op de walstroom, de accu heel snel weer kan laden. Daarnaast kan deze ook de eventuele tekorten of pieken opvangen als het aantal amperes op de camping te kort schiet. Bij dit soort apparaten wordt de walstroom losgekoppeld van de EBL van de caravan en aangesloten op de AC input van de omvormer. De AC output van de omvormer gaat dan terug naar de EBL. Levert de camping standaard 6A dan kan je dat in de APP instellen. Heb je tijdelijk wat extra nodig (bijv. bij opstarten Senseo of Airco), dan vult de omvormer het tekort aan amperes aan met stroom uit de accu. Is de koffie klaar, dan wordt direct de accu weer terug bijgeladen. Een ander voordeel is dat bij het wegvallen van de walstroom, de omvormer direct, zonder onderbreking, omschakelt naar stroom uit de accu. Ik snap dat hier ook risico's aan zitten. Zeker als je overdag op het strand ligt maar deze functie kan je uiteraard ook uitschakelen :).

De Multiplus wil ik nog een paar jaar op de YellowTop gebruiken en dan overschakelen naar een grotere LifePO4 accu. Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup? Zo ja, voldoet deze aan de verwachting of wordt dit sterk afgeraden?
Hobby Premium 540 Ufe achter een Mercedes C450 AMG 4MATIC 3.0 367pk 520Nm

SimParc Full-Automatic mover | Dorema Octavia Air + Octavia luifel | Thule Omnistore 6200 luifel | Dometic Airco B2200 | Oyster Full-Auto Satelliet ontvanger

Gebruikersavatar
Arie-V
Berichten: 132
Lid geworden op: za 5 dec 2020 15:19

Re: Victron Multiplus 12/1200/50 omvormer op AGM accu

Bericht door Arie-V » do 16 jun 2022 06:01

Ik heb de 1600 multiplus in de caravan en ik vind het top. Mijn lood accu was wel heel snel afgedankt door de grote hoeveelheden stroom die de accu kortstondig moest leveren.
Ook het bijladen was niet ideaal met de lood accu omdat deze niet het laad vermogen van de multiplus aan kon.
Bij 15A laden hield het wel op en dan duurde het erg lang. Ik had een 100Ah Agm.
En omdat de accu snel slecht werd was de multiplus eigenlijk nutteloos.
Ik had de multiplus besteld met een Victron lithium accu met externe bms maar door wat leverings problemen is het uit eindelijk een liontron 100Ah lithium geworden.
Mijn 1600va multiplus is prima geschikt voor een Senseo of nespresso koffie machine. Ik heb geen idee of de 1200va dat ook is.
De 1200 multiplus is ongeveer een 1000W omvormer en mijn 1600va multi heeft ongeveer 1300W.
Door de power assistist functie gebruiken wij op een 6A plekje gewoon een airfryer om broodjes te bakken, of zetten we koffie met de airco aan.

Ik kan het zeker aan bevelen mits je zeker weet dat de 1200va genoeg vermogen heeft voor jou doel en je accu ook dat zelfde doel kan dienen.
Mijn ervaring is dat de accu belangrijker is als de omvormer.

Zonder accu doet de omvormer niks.
En houd rekening dat de accu wel de hoeveelheid stroom kan leveren die de multiplus nodig heeft om te kunnen werken. Dat loopt al snel naar de 100A bij een 1200va multiplus.
Een lithium accu vinden met een BMS die de grote stromen aan kan is lastig te vinden en over het algemeen veel duurder als je omvormer.

Hier een foto van de mijne tijdens het inbouwen. Nu ziet het er weer iets anders uit. Me kabel goot was op.
Bijlagen
5CABF827-6B66-4999-9EB8-51B91DC9643D.jpeg
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Victron Multiplus 12/1200/50 omvormer op AGM accu

Bericht door cessna182 » do 16 jun 2022 15:39

1200va is te weinig voor een senseo.
Multiplus 1600 gaat goed, maar duidt ook overload aan tijdens het opwarmen van de senseo.
Ik had een lood agm calcium 240amp. Die verloor na 3jaar behoorlijk vermogen. Spanning zakte naar 11volt tijdens opwarmen senseo, en zelfs lager...
Heb zelf een lifepo4 accu gemaakt met daly bms250amp. Cellen van 280amp. Spanning blijft nu altijd boven de 12,5volt tijdens gebruik van senseo.
Mppt laadregelaar 100/50 houdt accu opgeladen. 520watt zonnepanelen op het dak.
Laadprogramma van de multiplus moet wel wat aangepast worden. Standaard gaat die vol vermogen laden, maar bms kan niet volgen tijdens het balanceren. Hierdoor schakelt bms laadproces te vroeg af. Voor meer details stuur je me maar een PB.


Mvg
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut


Plaats reactie

Terug naar “Elektra”