RDW keuring hogere MTM

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Lecoqsportive
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18

RDW keuring hogere MTM

Bericht door Lecoqsportive » ma 13 jun 2022 13:29

In de meivakantie hebben we onze Dethleffs Caravan Camper 430 laten wegen compleet uitgerust met alles wat we nodig hebben op vakantie (MTM 1200kg). Zoals verwacht: TE ZWAAR! Nu hadden we al informatie ingewonnen dat het chassis geschikt is voor 1350kg. Dus het traject ingegaan voor een herkeur, zodat e.e.a. netjes geregeld is en we geen risico lopen bij een controle om te moeten afladen of een boete.
Via de dealer bij Dethleffs de aanvraag ingediend. Netjes binnen 2 weken een officiele brief van Dethleffs dat het chassis geschikt is, mits de juiste bandenmaat en loadindex. Ook een nieuwe sticker met type/gewichtsaanduiding. So far so good.

Via de site van RDW een afspraak bij keuringstation Schiedam. Afgelopen vrijdag om 08:00 was ik aan de beurt. Allemaal netjes geholpen. Helaas een korte discussie met de keurmeester, want die had de loadindex niet goed gelezen en wilde bijna afkeuren. Maar dat liep goed af. Goedgekeurd! Mooi, dacht ik, paar weken wachten en dan zal het wel geregeld zijn.
Niets is minder waar, ik kreeg een link via de mail voor de VRT (andere afdeling van de RDW) daar moesten weer alle gegevens ingevuld en bewijs van Detlheffs naar toe gemaild. Totaal onduidelijk wat de werkwijze is en wat de vervolgstappen zijn.
Bellen met RDW/VRT leverde niets op, dus maar een email gestuurd. Vandaag netjes antwoord van de VRT: aanvraag is ontvangen, gemiddelde doorlooptijd is 6 weken!! En als de inspecteur de aanvraag in behandeling heeft genomen worden we weer doorverwezen naar het keuringstation??? Ik snap er echt helemaal niets meer van...
Wachttijd ok, maar nu weer naar het keuringstation??

Heeft iemand hier op het forum dit weleens gedaan en wat was jullie ervaring? En hoe was de werkwijze? Want dit is allemaal zo onduidelijk....

NB: dit betekent wel dat wij over 4 weken op vakantie gaan met een te zware caravan zonder juiste papieren/ omkeur.... :(
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door DV_t » ma 13 jun 2022 13:37

Daar zal het wel net zo werken als in de rest van de wereld momenteel. Alles duurt lang, niemand kan iets voor je oplossen en daarom maar wachten....

Andere insteek voor over 4 weken:
Hoeveel ben je te zwaar? Je hebt het over een verschil van 150kg waarvan ook een deel op de kogel van je trekhaak zit als hij aan de auto hangt ipv statische weging.

Misschien kun je kijken of er zware spullen in zitten die je niet perse nodig hebt, minder water in de tank voor onderweg, eventuele voortent achter in de auto, zware loodaccu van de mover in de auto en dan moet je die 150kg wel kwijt zijn.

Als je nu bij de weging al te zwaar bent zonder de spullen voor onderweg of er niets uit kan dan neem je echt te veel mee voor de caravan die je in bezit hebt.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Wally » ma 13 jun 2022 13:48

150 kg te zwaar. Is dat inclusief de kogeldruk of alleen op de as?

Frans

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2025
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door doubleyou » ma 13 jun 2022 13:56

DV_t schreef:
ma 13 jun 2022 13:37
Als je nu bij de weging al te zwaar bent zonder de spullen voor onderweg of er niets uit kan dan neem je echt te veel mee voor de caravan die je in bezit hebt.
Topicstarter geeft aan de caravan gewogen te hebben met alles wat op vakantie nodig is.

Als je met 1350 kilo op stap gaat is dat vanuit technisch oogpunt geheel verantwoord, dat is gelukkig duidelijk na de bevestiging van Dethleffs. Mocht je aangehouden worden dan zal het wel lastig zijn om e.e.a. uit te leggen. De kans dat je aangehouden wordt is natuurlijk vrij gering……

Ik heb geen ervaring met herkeuring. Maar uit je verhaal blijkt maar weer dat de RDW zelf ook niet helemaal weet hoe het werkt. Uiterst irritant dit soort onkunde en bureaucratie. Suc6!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Lecoqsportive
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Lecoqsportive » ma 13 jun 2022 14:02

Bedankt voor de eerste reacties. Bij weging was de caravan helemaal compleet, fietsen, boodschappen etc... De caravan was 140kg te zwaar :oops:
Wel kwam ik erachter dat er 30 liter water in de tank zat, dus dat was snel geregeld. Tentstokken en luifelstokken liggen bijvoorbeeld al in de auto.

Ik zorg dat we alle papieren bij ons hebben als we op vakantie gaan en dan zien we het wel. Technisch heb ik er alle vertrouwen in mrgreen.gif
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.

Lecoqsportive
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Lecoqsportive » ma 13 jun 2022 14:05

Wally schreef:
ma 13 jun 2022 13:48
150 kg te zwaar. Is dat inclusief de kogeldruk of alleen op de as?

Frans
De caravan is losgekoppeld op de weegbrug gewogen.
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022 15:00

Van deze zwaarlijvigheid mag je de kogeldruk aftrekken.
Dat gewicht komt bij de auto.

Dus kogeldruk 75 Kg ( oid?)
140 te zwaar bij weging...
- 30 liter water,
- 75 kg kogeldruk.
- ** kg Tent en luifelframe

Je bent er allang... helemaal ok..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lecoqsportive
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 06:18

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Lecoqsportive » ma 13 jun 2022 15:30

Dus kogeldruk moet je aftrekken van het gewicht van de caravan? Ik dacht dat ik alles snapte met die gewichten e.d. maar blijkbaar dus niet :oops:

De gewichtsverhoging laten we verder gewoon doorgaan, want dat geeft gewoon een fijn idee.
Alleen hoe de RDW ermee om gaat is een beetje jammer....ach....we hebben er niet minder plezier van! haphop.gif
Dethleffs 430T 2001 met een Renault Megane Estate uit 2019 ervoor.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Hobby Linka » ma 13 jun 2022 15:41

Lecoqsportive schreef:
ma 13 jun 2022 15:30
Dus kogeldruk moet je aftrekken van het gewicht van de caravan? Ik dacht dat ik alles snapte met die gewichten e.d. maar blijkbaar dus niet :oops:
Dat wordt gedoogd in Nederland. Maar bij een controle in het buitenland is gewicht van de caravan het gewicht.

Ik dacht dat Chris dat ook wel wist, die is wel eens met een controle mee geweest. [aschrik.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Wally » ma 13 jun 2022 16:24

[re.gif]

In Nederland wel, maar niet in Oostenrijk, bv.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022 16:32

Mmmm...

Ik dacht idd aan NL ...
Heeft TS alleen niet geschreven.
Foute aanname...oeps..
Maar ondanks dat is TS al vlak bij..de frames kunnen lekker doortellen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Niels83 » ma 13 jun 2022 16:59

Moet je die keurmeester niet gaan opsporen? En hem gewoon vragen wat er nu aan de hand is, aan het werk zetten het goed te regelen. Klantenservice zijn leuk maar hebben vaak geen idee waar je het over hebt. Onlangs nog wilde ik iets weten over mijn douche kraan. Bellen mailen allemaal onzinnige niet ter zaken doende antwoorden. Uiteindelijk gevraagd, verbind me anders even door met een service monteur. Nog geen 15 seconde gesproken en het was opgelost.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door PD » ma 13 jun 2022 17:32

Chris schreef:
ma 13 jun 2022 15:00
Van deze zwaarlijvigheid mag je de kogeldruk aftrekken.
Dat gewicht komt bij de auto.
Elke keer steekt deze hardnekkige onzin de kop weer op whistle.gif Het gewicht van een caravan wordt bepaald door de 3 (enkelasser) of 5 (tandemasser) drukpunten van de caravan, ofwel de as(sen)druk vermeerderd met de kogeldruk. Dit is maatgevend voor de mtm van een caravan; ongeacht hoe er onderweg wordt "gehandhaafd" door de toezichthouder. Deze bepaling van de mtm is ook niet landafhankelijk; de handhaving mogelijk wel...
Bij een keuring door de RDW wordt de caravan als zelfstandig object behandeld, dus geen gepolder met kogeldruk, ofwel de optelsom van as(sen)druk en kogeldruk !

@TS:
Een keuring naar een hogere mtm zonder dat je de betreffende papieren van de fabrikant hebt, is zeker mogelijk maar kost je wel serieus geld; in ons geval zou het totaal ca. € 3.200,- kosten voor een tandemasser; een enkelasser zou ca. € 650,- goedkoper kunnen vanwege de beperktere kosten aan de enkele as. Hierbij wel ervan uitgaande dat oplooprem, koppeling en wielen/banden al op voorhand geschikt zijn voor de hogere mtm.
Ingeval van interesse voor gewichtsverhoging, stuur me maar een pm, ik heb het destijds tot de spreekwoordelijke bodem uitgezocht knipoog.gif

Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de caravan wel technisch te upgraden naar een hoger draagvermogen van de assen (2.800 kg) ivm veiligheid en duurzaamheid maar we hebben de extra kosten voor het formaliseren ervan op de kentekencard (naar 2.760 kg) achterwege gelaten, destijds mede ingegeven door het feit dat in dat geval ook Tempo100 niet geldig zou zijn geweest icm de toenmalige Disco-4 (slechts tot 2.560 kg).
De kans om gecontroleerd te worden is bovendien niet zo groot en we blijven ten allen tijden binnen de +5% van de 2.500 kg (losstaand) van onze caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jekihero

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Jekihero » ma 13 jun 2022 21:30

Al eerder gepost. Bij menig merk is de maximaal toelaatbare massa gelijk aan de maximale asbelasting. Het kentekenbewijs en het typeplaatje zullen duidelijkheid kunnen verschaffen.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door eurotrotter » ma 13 jun 2022 21:36

Hobby Linka schreef:
ma 13 jun 2022 15:41


Dat wordt gedoogd in Nederland. Maar bij een controle in het buitenland is gewicht van de caravan het gewicht.

Dat is niet waar ;wegingen geschieden altijd aangekoppeld ,ook in het buitenland.
Men weegt dus alle assen van de combi.
Dat men je afgekoppeld wilt wegen gebeurt alleen als er een vermoeden is dat de caravan te zwaar is om door de auto getrokken mag worden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022 21:50

Op mijn kentekencard staat eigenlijk 2 x hetzelfde..

De eerste die gegeven wordt is: Technische maximum massa....
De tweede die gegeven wordt is: Toegestane maximum massa....

Beide kan je afkorten tot TMM..... zeg het maar...
Ik heb nergens iets over asdruk of aslast op mijn kenteken staan.
Die gaat dus ook mis..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door eurotrotter » ma 13 jun 2022 21:51

PD schreef:
ma 13 jun 2022 17:32
Chris schreef:
ma 13 jun 2022 15:00
Van deze zwaarlijvigheid mag je de kogeldruk aftrekken.
Dat gewicht komt bij de auto.
Elke keer steekt deze hardnekkige onzin de kop weer op whistle.gif Het gewicht van een caravan wordt bepaald door de 3 (enkelasser) of 5 (tandemasser) drukpunten van de caravan, ofwel de as(sen)druk vermeerderd met de kogeldruk. Dit is maatgevend voor de mtm van een caravan; ongeacht hoe er onderweg wordt "gehandhaafd" door de toezichthouder. Deze bepaling van de mtm is ook niet landafhankelijk; de handhaving mogelijk wel...
Bij een keuring door de RDW wordt de caravan als zelfstandig object behandeld, dus geen gepolder met kogeldruk, ofwel de optelsom van as(sen)druk en kogeldruk !

Dan klopt dat toch wat Cris zegt; in aangekoppelde toestand staan er 2 drukpunten op de weg ( bij een tandemasser 4) het derde(of vijfde )drukpunt is de kogeldruk en die is al meegewogen toen de achteras van de trekker gewogen werd.
Als je je caravan "los "weegt ,dus afgekoppeld ,mag je van dat gewicht de kogeldruk "overhevelen" naar de trekker.
Let op: het verdwijnt niet hé,t komt bij de trekker bij.
Je moet er hier wel voor zorgen dat het totale gewicht van de trekker ook niet overschreden word ,dikwijls word ge adviseert om alle zware spullen in de auto te leggen ,maar vergeet de passagiers hier ook niet in mee te tellen.
Als het er om gaat het maximale trekgewicht ,wat de auto mag trekken , te bepalen komt het gewicht onder de koppeling natuurlijk wél bij de caravan bij.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door PD » ma 13 jun 2022 21:53

[re.gif]
Onzin, maar ik laat het er fijn bij mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door eurotrotter » ma 13 jun 2022 21:55

Chris schreef:
ma 13 jun 2022 21:50
Op mijn kentekencard staat eigenlijk 2 x hetzelfde..

De eerste die gegeven wordt is: Technische maximum massa....
De tweede die gegeven wordt is: Toegestane maximum massa....

Beide kan je afkorten tot TMM..... zeg het maar...
Ik heb nergens iets over asdruk of aslast op mijn kenteken staan.
Die gaat dus ook mis..
Die gewichten staan onder F.1 en F.2 op je kentekencard.
Als deze gewichten hetzelfde zijn wil dat zeggen dat het gewicht wat hier staat is wat je asdruk moximaal mag zijn ,dat gewicht staat ook op het plaatje wat op de as geklonken is.
Als het gewicht onde F.2 minder is dan onder F.1 wil dat zeggen dat de as administratief terug gekeurd is naar dit gewicht (om rijbewijs of trekgewicht redenen) je mag dan ook niet zwaarder de as belasten als wat dit gewicht aangeeft
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door eurotrotter » ma 13 jun 2022 21:56

PD schreef:
ma 13 jun 2022 21:53
[re.gif]
Onzin, maar ik laat het er fijn bij mrgreen.gif
Dat mag ,ik ook. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022 21:57

Ik heb dit document...
Bijna niet door te komen... burocratisch onleesbaar zo ongeveer.
Maar zoek het eens op.... wie weet komt er licht in de duisternis.

VERORDENING (EU) Nr. 1230/2012 VAN DE COMMISSIE
van 12 december 2012
tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad wat de
typegoedkeuringsvoorschriften voor massa’s en afmetingen van motorvoertuigen en
aanhangwagens daarvan betreft en tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees
Parlement en de Raad
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Wally » ma 13 jun 2022 22:55

Artikel 5.18.17c:

Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.

Lijkt mij dat bij een positieve kogeldruk, dat de aslast gelijk mag zijn aan maximummassa.

Frans

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door Ron » ma 13 jun 2022 23:32

TS heeft de papieren van Dethleffs dat alles geschikt is voor 1350kg.

Ik heb in 2003 exact hetzelfde gedaan als wat TS nu doet.
Dus papieren van Dethleffs a €120 , afspraak gemaakt bij RDW.
Keuring bij het RDW (a €60) bestond uit controle banden gewicht verlichting en chassisnummer.
En 5 dagen later had ik mijn nieuwe kentekenbewijs met het hogere gewicht.

Dus TS even bij het RDW informeren waar het nu op steekt.
Succes en dit gaat vast lukken. (omdat je de papieren van dethleffs hebt. thumbup.gif )
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door BertJan » ma 13 jun 2022 23:53

je moet informeren bij het keuringsstation, zij moeten aan vrd de juiste gegevens doorgeven, en dan krijg je het juiste kenteken.
de RDW snapt zelf soms niet hoe ze zelf werken.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: RDW keuring hogere MTM

Bericht door nonblond » ma 13 jun 2022 23:56

Ik krijg sterk de indruk dat er iets is misgegaan in de communicatie tussen RDW en VRT. Zou even langsgaan bij de RDW en vragen waarom je nog geen nieuwe papieren hebt ontvangen terwijl de caravan is goedgekeurd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”