Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42
Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Beste forumleden,
Een vraagje. Onder de caravan zit een mover van Truma Go2.
Bij het op de band plaatsen met de slinger valt mij op dat ik er behoorlijk veel kracht op moet zetten voordat hij vast klikt. En dan bedoel ik met twee handen en veel gewicht doordrukken. En andersom ook weer veel kracht nodig heb om hem er weer te klikken.
Is dat normaal? Is dat eventueel af te stellen?
(NB. In het begin ging het iets makkelijker, maar altijd wel zwaar. Zitten nog steeds dezelfde banden onder. Heb deze wel onlangs weer op de goede luchtdruk gezet.)
Een vraagje. Onder de caravan zit een mover van Truma Go2.
Bij het op de band plaatsen met de slinger valt mij op dat ik er behoorlijk veel kracht op moet zetten voordat hij vast klikt. En dan bedoel ik met twee handen en veel gewicht doordrukken. En andersom ook weer veel kracht nodig heb om hem er weer te klikken.
Is dat normaal? Is dat eventueel af te stellen?
(NB. In het begin ging het iets makkelijker, maar altijd wel zwaar. Zitten nog steeds dezelfde banden onder. Heb deze wel onlangs weer op de goede luchtdruk gezet.)
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Wij hebben die ook in gebruik en inderdaad daar moet je eventjes spierballen voor gebruiken.
Philmar
Philmar
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Ah, dat stelt in ieder geval dan gerust!
Bedankt!
Bedankt!
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Je kunt in alle geval toch preventief de afstelling t.o.v. de wielen nakijken. Daar is meestal een vaste afstand voor die je in de (montage)handleiding kunt terugvinden.
Wanneer de rollen in rust te dicht bij de band staan kan ik me voorstellen dat de nodige kracht te groot wordt.
Wanneer de rollen in rust te dicht bij de band staan kan ik me voorstellen dat de nodige kracht te groot wordt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Bedankt voor de tip. Ik ga die afstand checken. Misschien door het op spanning brengen van de banden is daar een verandering in gekomen.
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Bij veel movers is het 20 mm oftewel 2 cm.
Staat in de installatie handleiding
Staat in de installatie handleiding
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Als de rollen niet slippen, is het vast genoeg toch?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Heb het gelijk even nagekeken. Is aan beide kanten exact 2 cm. Dus daar zit geen probleem.
Inderdaad slippen de rollen niet. Tot zover geen probleem dus.
Het enige is dat ik echt met twee handen en met volle gewicht de handel moet draaien. Er is gewoon echt zo veel kracht voor nodig.
Hoop dat ik op een camping iemand tegen kom met dezelfde mover om het te vergelijken.
Inderdaad slippen de rollen niet. Tot zover geen probleem dus.
Het enige is dat ik echt met twee handen en met volle gewicht de handel moet draaien. Er is gewoon echt zo veel kracht voor nodig.
Hoop dat ik op een camping iemand tegen kom met dezelfde mover om het te vergelijken.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Ik zou het zo laten. Een tijdje terug ergens gestaan waarbij bij een paar caravans de mover met één hand tegen de wielen gedraaid konden worden. Ze konden met moeite op zo'n gele caravan leveller komen omdat de rollen van de mover begonnen te slippen. Ik ben nog steeds van mening dat die movers niet juist staan afgesteld.
Zelf heb ik in 2015 mijn mover er zelf onder gebouwd. In de vrije stand een blokje van 2 x 2 cm tussen de band en moverwielen geplaatst waarbij de blokjes nog net bleven zitten. Daarna de boel vast gezet en klaar. Nog nooit een slippende mover gehad.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Verleng de bedien-stang, door er een buis overheen te doen.
Dan wordt het moment lager en is het voor jou makkelijker te bedienen.
Dan wordt het moment lager en is het voor jou makkelijker te bedienen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: di 2 nov 2021 17:42
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Dat is ook een idee!
Bedankt!
Bedankt!
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Hier ook een Truma Go2 mover gehad.
Er is inderdaad veel kracht voor nodig om de mover op de wielen te plaatsen.
Om het wat makkelijker te maken gebruikte ik hiervoor een wringijzer met 1/2 aansluiting.
Er is inderdaad veel kracht voor nodig om de mover op de wielen te plaatsen.
Om het wat makkelijker te maken gebruikte ik hiervoor een wringijzer met 1/2 aansluiting.
Re: Truma Go2 hoeveel kracht nodig bij op de band zetten?
Er zijn 2 verschillende types. Type 1 moet je de mover eropzetten met een sleutel model dopsleutels. Met doppen 17/19mm en nr 2 met een langere stang. Wij kennen beide types. Nr 2 eist minder kracht. Wel verstandig om bij wisseling van banden afstand rol en band te controleren en aan te passen. Bij ons bij type 1 waarschijnlijk niet gebeurt. Was niet bekend. Nu wel.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL