verwarming voortent

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

verwarming voortent

Bericht door AlexvK » do 9 jun 2022 15:54

Wat te doen?

We zijn in de meivakantie voor het eerst met onze caravan weggeweest. We hebben een voortent van Unico Verona.
Nu hebben we hier lekker gebruik van gemaakt, maar we komen er wel achter dat het zeker in de meivakantie best fris kan worden.

Ik ben nu aan het overwegen om een separate kachel aan te kopen, om in de avond de voortent te kunnen verwarmen.
De electrische kachel heeft 1000w maar dit is vaak een probleem in combinatie met koelkast en 6ampere op de camping.

Nu met een schuinoog naar een petrolium kachel aan het kijken, om de leefruimte wat uit te breiden.
Wie heeft hier ervaring mee? Hoe groot zijn die kachels om mee te nemen?
Is het nog gevaarlijk met verbrandingsgassen? Hoe snel ga je door je brandstof heen? is de brandstof ook prijzig?

Ben benieuwd naar tips of tricks!

koning

Re: verwarming voortent

Bericht door koning » do 9 jun 2022 16:00

Je zou ook kunnen overwegen om een rolkachel (gas) te nemen, ben je niet afhankelijk van ampères.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: verwarming voortent

Bericht door AlexvK » do 9 jun 2022 16:01

Heeft een Gas rolkachel voordelen ten opzichte van een petroleum kachel zoals Zibro Kachel?

koning

Re: verwarming voortent

Bericht door koning » do 9 jun 2022 16:04

De prijs van de kachel en de prijs van de petroleum. Denk om het ventileren bij het gebruik van beide en qua geur (bij goede petroleum) maakt het niet uit.

soldier
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: verwarming voortent

Bericht door soldier » do 9 jun 2022 16:17

Wij gebruiken in onze Verona tot volle tevredenheid een kleine Zibro laser kachel (petroleum). De kachel vervoeren we staande in een curver krat en neemt weinig ruimte in. De Zibro heeft het in no-time behaaglijk warm. Wij gebruiken de voorgeschreven brandstof. Je ruikt de kachel even bij het opstarten en uitschakelen. Verder wat ons betreft geen vervelende geur. Een laser kachel sluit je aan op stroom (25 w meen ik) en heeft een thermostaat en timer. Ook heeft de kachel een CO meter en schakelt hij uit bij eventueel te hoge waarden,wat we gelukkig nog nooit hebben meegemaakt.
Het verbruik hangt af van veel factoren; zoals bv de omgevingstemperatuur en de tijd dat je een kachel gebruikt. Ons eerste vaatje van 20 liter is na 5 jaar x2 weken leeg. Zo'n vat is trouwens wel veel duurder geworden. Vroeger rond de €45,- te koop, nu al rond de € 65,-.
Een gebruikte Zibro laser koop je voor rond de € 125,-.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: verwarming voortent

Bericht door Aviva » do 9 jun 2022 16:23

Wij hebben de afgelopen maand naar volle tevredenheid onze Zibro laser kachel (petroleum) gebruikt in onze Unico Genua.
De tent was binnen een half uurtje van 3 naar 20 graden.

We hebben aan de voortent een ventilatie opening in de nok die zetten we open. Even bij het opstarten en uitgaan van de kachel vind ik dat je hem ruikt en wat 'gassen' in de lucht verneemt. Wij hebben de Zibro LC-32, momenteel overigens nergens leverbaar want ik wilde afgelopen maand één kopen voor mijn ouders.
Wij nemen hem niet mee op vakantie daarvoor vind ik hem toch wat te groot in combinatie met de overige spullen die we meenemen, maar als je wat ruime over hebt is het een prima apparaat om mee te nemen. Wij gooien de brandstof in een kleine jerrycan om mee te nemen, dat scheelt een hoop ruimte en gewicht.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verwarming voortent

Bericht door dieseltijger » do 9 jun 2022 16:26

En hier variant B: met een vermogen van ruim 3 kW de Zibro - kous kachel: die heeft geen externe stroom nodig en geeft een gezellige stralingsgloed. Geeft evenveel warmte als een laserkachel - maar heeft als nadelen: minder convectiewarmte (want: geen ingebouwde ventilator), nauwelijks regelbaar, geen timer of thermostaat, en kwetsbaar door de glazen componenten. Voordeel: iets minder kieskeurig qua brandstofkwaliteit.

Ik adviseer wel de dubbelbrander om de geur van de verbrandingsgassen terug te dringen.

viewtopic.php?t=42306&start=25#p787546
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: verwarming voortent

Bericht door theotrucker » do 9 jun 2022 17:46

Houd wel rekening met de vocht die vrijkomt bij het (gas) verwarmen. Ik heb er al eens een gedeelte van de camping midden in de nacht in het donker gezet. Druppeltje condens op een stekkerdoos. Ik had toen nog geen aardlek schakelaar in de caravan. Nu wel.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: verwarming voortent

Bericht door Robertolini » do 9 jun 2022 20:19

Ik heb jaren lang gewone petroleum in de zibro laser gekieperd…no problemo en aanzienlijk goedkoper
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Roeland
Berichten: 256
Lid geworden op: di 26 aug 2014 22:49

Re: verwarming voortent

Bericht door Roeland » vr 10 jun 2022 00:29

Hier ook al jaren een Zibro kachel eerst een kouskachel nu een laser… nadeel van de kouskachel vind ik echt dat hij stralings warmte afgeeft dus je moet er goed voor zitten wil je er lekker warm bij zitten… laser van ons heeft de voortent binnen 5 min behaaglijk warm. Zitten er over te denken om hem ook mee te nemen in de zomervakantie naar Oostenrijk kan het vaak ook fris zijn in de avonden…

Over petroleum kan ik kort zijn ik heb een kan van Qlima op gemaakt en een merkloze kan die heel dicht bij de Qlima brandstof zat deze is nu op. Had een jerry can normale petroleum opgehaald maar deze stinkt echt veeeeeel meer kon hem nog weer terug brengen…
Nu met Pasen 20% korting bij de welkoop firelux brandstof gehaald brand de laser toch weer lekker geurloos. Alleen inderdaad bij opstarten en uitgaan lichte petroleum geur.

Koop wel een Zibro laser met brandermat die van Qlima met vergasser zijn erg storingsgevoelig. Succes met je keize’n
Skoda Octavia Combi 3 1.6 TDI CR 150 PK (2016) Dethelfs Camper 460 T (2000)

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: verwarming voortent

Bericht door Opa-Ei » vr 10 jun 2022 10:14

Waar een klein kacheltje al niet toe in staat is, met dit kacheltje verwarmen wij tot onze volle tevredenheid onze voortent mee. thumbup.gif
image001-1.jpg
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: verwarming voortent

Bericht door Ikkeeindhoven » vr 10 jun 2022 11:03

Hier ook een petroleum kachel. Gewoon kous kachel met dubbele brander, en goedkope petroleum. Ja met aanzetten en uit iets meer geur, vooral met uitzetten. Ik los dit op door m buiten uit te zetten. Verbruik is echt minimaal, heb nu in 2 maand 1 kan op gemaakt. En mijn vrouw is echt een koudkleum, dus de kachel staat veeel aan. Vervoer hoef ik niet echt na te kijken aangezien wij vast staan het hele seizoen. Gaskachel vond ik niets ivm condensvorming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verwarming voortent

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 12:37

@Opa ei - dit is de beste verwarming natuurlijk: compact, licht, en geen afvoergassen. Het enige punt is het vermogen: Als de tent groot is, en de buitentemperatuur is laag dan heb je een kachel van 2000W of meer nodig, en dat vereist weer een aansluiting van 10A of meer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: verwarming voortent

Bericht door Ikkeeindhoven » vr 10 jun 2022 14:51

[re.gif] klopt. In de caravan gebruiken wij ook gewoon een elektrisch kacheltje (1000 watt), Stook je zonder probleem 20 + graden mee. In de voortent zou ik er dan tegenaan moeten gaan zitten anders is het gewoon te koud.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verwarming voortent

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 15:09

Ach, zo vaak en lang staan we niet met voortent-en-al terwijl het buiten kouder is dan 14 graden Celsius. Ik wou de kachel wegdoen zelfs - maar mijn huisgenote gaf aan dat het voorhanden zijn van een Petroleumkachel en een voorraadje van die brandstof gezien de situatie in het Oosten niet verkeerd is.

Daarnaast zal je het net zien: verkoop je iets, dan blijk je het nodig te hebben.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: verwarming voortent

Bericht door Opa-Ei » vr 10 jun 2022 15:26

dieseltijger schreef:
vr 10 jun 2022 12:37
@Opa ei - dit is de beste verwarming natuurlijk: compact, licht, en geen afvoergassen. Het enige punt is het vermogen: Als de tent groot is, en de buitentemperatuur is laag dan heb je een kachel van 2000W of meer nodig, en dat vereist weer een aansluiting van 10A of meer.
De voortent is een Dorema 2.75 cm diep. en hangt aan een HOBBY 460 De Luxe, en ik heb hem zo geschakeld dat hij alleen op 1000 en 1500 watt. kan verwarmen.
De 2000 watt. heb ik uitgeschakeld.
Verleden jaar met Pasen hadden we onze kinderen op bezoek, een van de kinderen vroeg toen of de verwarming iets lager kon. awhoea.gif
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: verwarming voortent

Bericht door Opa-Ei » vr 10 jun 2022 15:31

Ikkeeindhoven schreef:
vr 10 jun 2022 14:51
[re.gif] klopt. In de caravan gebruiken wij ook gewoon een elektrisch kacheltje (1000 watt), Stook je zonder probleem 20 + graden mee. In de voortent zou ik er dan tegenaan moeten gaan zitten anders is het gewoon te koud.
Geen last van, met ons kacheltje.
Temperatuur instellen en gaan met die(banaan)kachel.
Als het een aangename temperatuur is schakelt hij vanzelf uit.
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: verwarming voortent

Bericht door Ikkeeindhoven » vr 10 jun 2022 18:56

[re.gif] als het werkt voor je, dan is het prima toch thumbup.gif Vind persoonlijk de warmte vd petroleum kachel ook fijner als elektrisch. Maar dat is uiteraard persoonlijk...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verwarming voortent

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 19:10

Als ik eerlijk ben...de oplossing van Opa-ei is slimmer dan de mijne. Warmte is warmte. En het geval past in ieder hoekje van de bagageruimte. En mijn grote petroleum kachel is in een behoorlijk aantal kampeervakanties best wel over-gedimensioneerd, zeker als er een 10 A aansluiting voorhanden is. Ik ben -naast met het SARS virus - dus blijkbaar ook besmet met het caravan-forum virus.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: verwarming voortent

Bericht door Ed Diesel » vr 10 jun 2022 21:18

Max 4500W straalkachel Gewoon op de gasfles plaatsen. Niet duur, licht in gewicht en compact. De gasfles heeft bijna toch iedereen al bij zich. Daarnaast nog een klein 500/1000w keramisch kacheltje met ventilator mee voor als t niet te koud is
550x382.jpg
550x382.jpg (32.62 KiB) 1775 keer bekeken
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verwarming voortent

Bericht door dieseltijger » vr 10 jun 2022 22:09

Dit is beter dan de uitvoering die wij vroeger hadden met een slang en een beugel die je op de grond moest plaatsen: de stralingswarmte van die uitvoering was dusdanig hoog dat je grondzeil dreigde te smelten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: verwarming voortent

Bericht door AlexvK » ma 13 jun 2022 11:46

Bedankt voor alle reacties!

We hebben geen standplaats waar we heel lang zitten. Dus ik overweeg een beetje flexibel en niet te groot apparaat.
Nu een kouskachel gezien van Foetsie. Niet te duur en niet te groot.

Hier ervaring mee op het forum?

https://www.kampeermeneer.nl/foetsie-kachel-review/

Dit lijkt me trouwens ook wel wat. Makkelijk in gebruik. En geen half volle stinkende tank om te verplaatsen?
https://www.obelink.nl/macgyver-draagba ... achel.html

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: verwarming voortent

Bericht door Niels83 » ma 13 jun 2022 16:20

Ik heb nog niemand zien vragen hoe groot die tent is. Dat bepaald NL grotendeels het advies. Wij hebben een 400x240 tent ongeveer. En dat verwarmen wij bij goed weer met een 750 watt straalkachel the. Na een uurtje gaat soms wat lager. Is het kouder hebben we een gas straalkachel. Maar die bleek niet samen met campinggaz te gaan. Ga dus korte tijd heel veel warmte, dan bevroor de fles en deed die niet veel meer.

AlexvK
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 2 jan 2022 23:32

Re: verwarming voortent

Bericht door AlexvK » di 14 jun 2022 14:54

Niels83 schreef:
ma 13 jun 2022 16:20
Ik heb nog niemand zien vragen hoe groot die tent is. Dat bepaald NL grotendeels het advies. Wij hebben een 400x240 tent ongeveer. En dat verwarmen wij bij goed weer met een 750 watt straalkachel the. Na een uurtje gaat soms wat lager. Is het kouder hebben we een gas straalkachel. Maar die bleek niet samen met campinggaz te gaan. Ga dus korte tijd heel veel warmte, dan bevroor de fles en deed die niet veel meer.
We hebben een vloer oppervlakte van 680 bij 3 meter.

We hebben nu een elektrische kachel van 1000w. Alleen dat werkt op de camping niet in combinatie met de koelkast in de caravan.
Die gaat dan piepen dat er te weinig stroom is voor de koelkast.
Dus dat is de reden van de zoektocht om van het stroom af te gaan met verwarmen en wat comfort te creeeren hier.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: verwarming voortent

Bericht door dieseltijger » di 14 jun 2022 18:06

Wat je wil: Genieten van stralingswarmte dicht bij de kachel: een kleine straalkachel volstaat - zeg 1500W.

Met 3,5 kW vermogen geeft mijn zibro dubbelbrander (Petroleum) onze voortent met een vloeroppervlak van 5 x 3 meter bij 10 graden buitentemperatuur prima warm. Heb je straling èn convectie.

Wl je klein, compact, power en convectie inéén hebben: dan zit je met een 3...4 kW zibro Laser - met haar ingebouwde ventilator - prima. Wellicht dat er ook gaskachels zijn met een ventilator. Beiden compact en robuust. Zo'n dubbelbrander is groter en kwetsbaarder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”